Går det få en vettig gamingdator av en AMD Phenom II X6 1055T

Permalänk
Medlem

Går det få en vettig gamingdator av en AMD Phenom II X6 1055T

Gokväll,
Funderar på om jag ska uppgradera min gamla dator från 2011 med ett begagnat gtx 1060, ytterligare 8 GB minne och en 500 GB ssd disk. Målsättningen är att sonen ska kunna spela Fortnite med vettig fps. Som det är nu så droppar den ner till runt 10 fps om det blir lite aktivitet. Datorn har följande:
Agg: Chieftec Super Series 750W PSUATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 2x 6pin+2x 6+2pinPCIe, 8x SATA, 140mmFläkt
Moderkort: ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3 ATX, AMD890GX+SB850, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, VGA,DVI, HDMI, SATA 6Gb/s, USB 3.0
Processor: AMD Phenom II X6 1055T Six Core, 2,8GHZ/3,3GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W
Minne: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3
Grafikkort: 2 st Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 900MHz

Så frågan är om ni tror att uppgradering ger en vettig fps eller om det är bättre att göra mig av med datorn och köpa nått annat begagnat?

tacksam för hjälp!

Permalänk
Expertgissare

Fortnite kräver inte den värsta hårdvatan. Core i3 2.4 GHz, 4GB RAM och Intel HD 4000 som minimum, så känns spontant att den hårdvaran ni har borde räcka, har ni provat ställa ner inställningarna till de lägre i spelet?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Jag kör på lägsta och den ligger på runt 50-60 fps men direkt det blir lite aktivitet så går det ner till 10 och laggar.
Funderar på ropa in det här eller https://www.tradera.com/item/341372/372929051/sapphire-radeon... eller det här https://www.tradera.com/item/341372/372982297/sapphire-radeon.... Borde göra stor skillnad mot de jag har, eller kommer min processor strypa hela upplevelse så det inte är värt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerners:

Jag kör på lägsta och den ligger på runt 50-60 fps men direkt det blir lite aktivitet så går det ner till 10 och laggar.
Funderar på ropa in det här eller https://www.tradera.com/item/341372/372929051/sapphire-radeon... eller det här https://www.tradera.com/item/341372/372982297/sapphire-radeon.... Borde göra stor skillnad mot de jag har, eller kommer min processor strypa hela upplevelse så det inte är värt?

Det bör göra en bra skillnad. 6870 är inga monsterkort och jag vet inte om Fortnite ens kan dra nytta av 2 kort, så ett bättre kort är absolut värt att kolla på. En annan sak kan vara att skaffa en ordentlig CPU-kylare och överklocka CPUn, vilket bör kunna ge dig mer prestanda, min gamla 1055T klarade ca 4GHz och det blev en bra skjuts i prestandan gentemot dess 2.8GHz stock.

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BM-Mods:

Det bör göra en bra skillnad. 6870 är inga monsterkort och jag vet inte om Fortnite ens kan dra nytta av 2 kort, så ett bättre kort är absolut värt att kolla på. En annan sak kan vara att skaffa en ordentlig CPU-kylare och överklocka CPUn, vilket bör kunna ge dig mer prestanda, min gamla 1055T klarade ca 4GHz och det blev en bra skjuts i prestandan gentemot dess 2.8GHz stock.

Här är en länk till min högsta klock på HWBOT med just en 1055t
https://hwbot.org/submission/2673327_inluzion_cpu_frequency_p...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerners:

Jag kör på lägsta och den ligger på runt 50-60 fps men direkt det blir lite aktivitet så går det ner till 10 och laggar.
Funderar på ropa in det här eller https://www.tradera.com/item/341372/372929051/sapphire-radeon... eller det här https://www.tradera.com/item/341372/372982297/sapphire-radeon.... Borde göra stor skillnad mot de jag har, eller kommer min processor strypa hela upplevelse så det inte är värt?

Ladda ner Hwinfo, går varje tråd/kärna i 100% så lär inte en ny gpu göra så mycket mer för då är CPU flaskhalsen. Dippar den ner eller ligger runt 70-80% så kommer en gpu göra lite skillnad.

Dock så är det stora problemet med äldre plattformar ofta DDR3 som kör i mycket lägre hastighet än dagens standard vilket orsakar flaskhals. Nu vet jag inte hur känsligt fortnite är, men pubg tex är enorm skillnad på att spela på 3770k kontra 2600x, fastän skillnaderna core mot core inte är så stora på grund av den lägre minnesbandbredden.

Edit: sen som ovanstående post, överklocka befintlig CPU och köp ny gpu och börja där. Gpu:n kan du alltid flytta med dig.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tack, för svar! Skolla kolla på kylare också, kanske går att hitta nått till en billig peng, nått förslag?

Ska kolla Hwinfo också, spännande tack igen

Permalänk
Medlem

Undrar om det inte är processorn som är problemet.
Dottern körde med 6970 (som visserligen är lite snabbare än 6870, men hon körde inte lägsta grafik) ihop med en i5 2500k och det var inga problem.

Använd MSI afterburner eller något och se om det är grafikkortet som slår i taket.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tack, ska kolla afterburner också.
Har ingen erfarenhet av att överklocka, men har följande kylare, avc z7uh40q001. Är den tillräckligt bra eller ska jag skaffa mig nått annat?
Tänkte dubbla minnet också, verkar gå att komma undan rätt billigt, https://www.tradera.com/item/302621/372980930/ram-minne-kings...-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerners:

Tack, ska kolla afterburner också.
Har ingen erfarenhet av att överklocka, men har följande kylare, avc z7uh40q001. Är den tillräckligt bra eller ska jag skaffa mig nått annat?
Tänkte dubbla minnet också, verkar gå att komma undan rätt billigt, https://www.tradera.com/item/302621/372980930/ram-minne-kings...-

När det kommer till kylare så hade jag kört på https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162

Dubbla mängden ram lär också ge en liten boost, ram brukar dock sticka iväg en del på Tradera. Ett tips är och göra en köpespost här, du lär då mycket bättre priser än på Tradera. Försökte sälja 2 x GTX 780 åt en kompis här, fick väl runt 500kr som högsta bud. Han fick sålt dom för ca 900kr/st på Tradera. Så tänk på det när du budar bara, att det ofta är överpris där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerners:

Tack, ska kolla afterburner också.
Har ingen erfarenhet av att överklocka, men har följande kylare, avc z7uh40q001. Är den tillräckligt bra eller ska jag skaffa mig nått annat?
Tänkte dubbla minnet också, verkar gå att komma undan rätt billigt, https://www.tradera.com/item/302621/372980930/ram-minne-kings...-

Skrivet av r_b89:

När det kommer till kylare så hade jag kört på https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2858162

Dubbla mängden ram lär också ge en liten boost, ram brukar dock sticka iväg en del på Tradera. Ett tips är och göra en köpespost här, du lär då mycket bättre priser än på Tradera. Försökte sälja 2 x GTX 780 åt en kompis här, fick väl runt 500kr som högsta bud. Han fick sålt dom för ca 900kr/st på Tradera. Så tänk på det när du budar bara, att det ofta är överpris där.

Jag hade kikat efter ett begagnat paket med cpu, moderkort och minne istället för att lägga pengar på det där.
Vilken i5 som helst (utom första generationen kanske) är ett rätt bra lyft jämfört med phenomen.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag hade kikat efter ett begagnat paket med cpu, moderkort och minne istället för att lägga pengar på det där.
Vilken i5 som helst (utom första generationen kanske) är ett rätt bra lyft jämfört med phenomen.

Håller inte med, en i7:a möjligtvis men då är han uppe i minst 2k för ram, cpu och mobo då kan man lika bra köra en 1600/2600x och få ddr4 och möjlighet att kliva upp till 3600/4600 sen. Hade han suttit på en i5:a så hade det dock varit värt och leta efter en i7:a.

Har testat 2600k, 3570k, 3770k, FX6350 och 2600X och rangordnar dom enligt följande:
2600X
2600k/3770k
FX6350
3570k

Ska tilläggas dock att ingen av dom varit klockade, men med tanke på att en kompis måste köra project lasso på sin 6600k för att inte lagga ur Discord på både COD och Pubg så är jag tveksam till att en klockad äldre i5a under 6600k med mycket långsammare ram har mycket att hämta mot en 4/8 eller 6/6 processor. Efter han kört project lasso, så har han inte timeat ut en ända gång.

Jag hade som sagt börjat med GPU, får han inte tillräckligt med resultat. Då är nästa steg mer ram, förutsatt att det slår i taket. Hjälper inte det heller, börjat kolla efter en beg Ryzen 1600 och uppåt. Alternativt om man kan komma över en billig i7:a och har kunskaper att överklocka.

Permalänk
Medlem

Har testa köra Fortnite med HwInfo igång och den ligger i princip konstant på 80% av cpun, går upp till 100% vid nått tillfälle.

Har funderat på köpa ett begagnat uppgraderingskit men det drar iväg eftersom det bara är agget och chassit som går att återanvända. Då tänker jag att det är lika bra att hitta en begagnad burk med bättre grejer för 4-5k.

Om jag uppgraderar GPUn och minne så tror jag att jag kommer undan på som mest 1500 kr, kanske går att få in en ny fläkt där också. Datorn har stått på vinden i 5 år så den var rätt rejällt dammig insåg jag så passade på att dammsuga av den idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerners:

Har testa köra Fortnite med HwInfo igång och den ligger i princip konstant på 80% av cpun, går upp till 100% vid nått tillfälle.

Har funderat på köpa ett begagnat uppgraderingskit men det drar iväg eftersom det bara är agget och chassit som går att återanvända. Då tänker jag att det är lika bra att hitta en begagnad burk med bättre grejer för 4-5k.

Om jag uppgraderar GPUn och minne så tror jag att jag kommer undan på som mest 1500 kr, kanske går att få in en ny fläkt där också. Datorn har stått på vinden i 5 år så den var rätt rejällt dammig insåg jag så passade på att dammsuga av den idag.

Då kommer du kunna hämta lite om du uppgraderar GPU. Du kan också köra t.ex Project Lasso och säga att Fortnite får bara använda 5 kärnor, så har du 1 kärna fri till t.ex Discord och andra bakgrundsprocesser och då kommer du förmodligen bli av med dom största FPS dropsen men få lägre högsta FPS.

Ska du köpa begagnat så titta efter antingen Ryzen gen1/2 paket eller en komplett dator. Här är ett par på forumet också som lyckats få tag på en del billiga kontorsdatorer med i7:a i, då behöver du bara uppgradera PSU och GPU så har du bra med prestanda. Men att försöka köpa i7/mobo/ram löst är dyrt, om du inte har tur här på forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Håller inte med, en i7:a möjligtvis men då är han uppe i minst 2k för ram, cpu och mobo då kan man lika bra köra en 1600/2600x och få ddr4 och möjlighet att kliva upp till 3600/4600 sen. Hade han suttit på en i5:a så hade det dock varit värt och leta efter en i7:a.

Har testat 2600k, 3570k, 3770k, FX6350 och 2600X och rangordnar dom enligt följande:
2600X
2600k/3770k
FX6350
3570k

Ska tilläggas dock att ingen av dom varit klockade, men med tanke på att en kompis måste köra project lasso på sin 6600k för att inte lagga ur Discord på både COD och Pubg så är jag tveksam till att en klockad äldre i5a under 6600k med mycket långsammare ram har mycket att hämta mot en 4/8 eller 6/6 processor. Efter han kört project lasso, så har han inte timeat ut en ända gång.

Jag hade som sagt börjat med GPU, får han inte tillräckligt med resultat. Då är nästa steg mer ram, förutsatt att det slår i taket. Hjälper inte det heller, börjat kolla efter en beg Ryzen 1600 och uppåt. Alternativt om man kan komma över en billig i7:a och har kunskaper att överklocka.

Alla processorerna du nämner är betydligt snabbare än en phenom 2 så vet inte vad de har med saken att göra? COD och PUBG var inte efterfrågat heller och är helt andra spel än fortnite.

i5 3470/4460 och annat som inte är så eftertraktat som i7 och K-modeller kan gå att hitta för liknande pengar som en ny kylare plus minnen och vore ett rejält lyft om det bara är för fortnite.
Annars håller jag med om att gå upp till en Ryzen 1600 eller liknande. Komma över en billig i7 är tyvärr ungefär lika lätt som att vinna på lotto...

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar!
Har bestämt mig att prova att byta GPU till nått hyfsat bra (GTX 1060 klass). Blir minnena billiga så tar jag dem med. Får jag bra fps på fortnite så kanon. Går det inte få till så blir det till att köpa en begagnad burk, typ i5 och stoppa in den nya grafikkortet. Har inte hängt med i hårdvarusvängen de sista 10 åren så kan väldigt lite om processorer. Har ni nå tips på en bra sida där man kan jämföra och förstå skillnaderna mellan de olika processorerna?

Permalänk
Medlem

Har annars ett billigt paket sälja. Cpu4e gen i5 moderkort minne och ett grafikkort som är bättre billigt.
Skriv pm om du vill.

Annars finns gott om tester på swec

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerners:

Tack för alla svar!
Har bestämt mig att prova att byta GPU till nått hyfsat bra (GTX 1060 klass). Blir minnena billiga så tar jag dem med. Får jag bra fps på fortnite så kanon. Går det inte få till så blir det till att köpa en begagnad burk, typ i5 och stoppa in den nya grafikkortet. Har inte hängt med i hårdvarusvängen de sista 10 åren så kan väldigt lite om processorer. Har ni nå tips på en bra sida där man kan jämföra och förstå skillnaderna mellan de olika processorerna?

Ska du köpa något begagnat som gör att stutter/FPS drops försvinner, så behöver du i7 eller Ryzen.

En i5:a från gen 1-4 kommer inte göra någon skillnad mot vad du har idag om du inte vrider på en väldigt hög överklock. 4/4 är inte tillräckligt för dagens spel, även om Fortnite är relativt lättdrivet så skiljer sig kraven inte så mycket från just COD och där räcker inte ens en 6600k till med discord i bakgrunden.

Skillnaden mellan 3570k och 3770k i PUBG är också brutal, med samma GPU. Helt klart spelbart med relativt jämn fps på 3770k, medans 3570k får FPS drops konstant.

(Anledningen till att jag använder PUBG och COD är för att jag inte spelar Fornite)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Alla processorerna du nämner är betydligt snabbare än en phenom 2 så vet inte vad de har med saken att göra? COD och PUBG var inte efterfrågat heller och är helt andra spel än fortnite.

i5 3470/4460 och annat som inte är så eftertraktat som i7 och K-modeller kan gå att hitta för liknande pengar som en ny kylare plus minnen och vore ett rejält lyft om det bara är för fortnite.
Annars håller jag med om att gå upp till en Ryzen 1600 eller liknande. Komma över en billig i7 är tyvärr ungefär lika lätt som att vinna på lotto...

Har lyckats köpa 3770k för 600kr och 2600k, 16gb ram, z77 sabertooth och en evo 212 för 1500kr.

Sen är minimum kravet ganska likt för cod och fortnite vid snabb googling. Och när en 6600k inte klarar driva det med discord i bakgrunden, så tror jag inte en 3470 lär ge någon märkbar boost. Högre fps absolut, men stutter komma vara kvar om det inte blir värre pga avsaknaden av två kärnor. Sen är moderkorten lika svåra och få tag på som i7:orna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Sen är minimum kravet ganska likt för cod och fortnite vid snabb googling. Och när en 6600k inte klarar driva det med discord i bakgrunden, så tror jag inte en 3470 lär ge någon märkbar boost. Högre fps absolut, men stutter komma vara kvar om det inte blir värre pga avsaknaden av två kärnor. Sen är moderkorten lika svåra och få tag på som i7:orna.

Skickades från m.sweclockers.com

COD fungerar fint på bonus-sonens i5-3470 (med radeon 480) och discord igång.
Så att en 6600K inte klarar det är snarare användarfel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

COD fungerar fint på bonus-sonens i5-3470 (med radeon 480) och discord igång.
Så att en 6600K inte klarar det är snarare användarfel.

Kan inte svara exakt på vilka settings han kör, men han timear ut varje gång det är CPU intensivt i både PUBG och COD. Kör han med Project Lasso, så timear han inte ut. Det är samma fenomen för folk med i5 i RDR2 även om det är att dra det till sin spets. En annan polare kör med 6700k och dom har samma GPU (1070) och han har heller inga problem. Inte heller min bror med 2600X och 1060 har några timeouts eller crasher.

Sen har jag själv testat 3570k vs 3770k vs FX6350 i pubg och 3570k ger en horribel upplevelse tillsammans med 1060 med låga settings. Medans 3770k och FX6350 flöt på helt okej, med stor fördel för 3770k.

Sen som sagt, har aldrig spelat Fornite men från FX6350 till 3570k var ett ordentligt nerköp i PUBG fastän det på pappret inte borde vara så. Därav så skulle jag personligen aldrig rekommendera en 4/4 CPU. Framförallt inte om anledningen är att bli av med stutter.

Sen förstår jag att vi alla har olika budgetar, men att gå från en 6 kärnig till en 4 kärnig som är snabbare core mot core lär inte avhjälpa problemet med stutter/FPS drops utan snarare öka problemet då max FPS:en lär öka med en i5:a vilket kommer leda till ännu större FPS drops när CPU:n ligger på konstant 100% usage och inte kan köra nödvändiga Windows bakgrundsjobb.

Det alla bästa/mest prisvärda är att försöka hitta en komplett kontorsdator som har en i7:a men saknar GPU. Det näst mest prisvärda är ett beg Ryzen paket. Att försöka få ihop ett i5 paket med lösa delar är både dyrt och kommer inte ge någon nämnvärd prestandaökning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Kan inte svara exakt på vilka settings han kör, men han timear ut varje gång det är CPU intensivt i både PUBG och COD. Kör han med Project Lasso, så timear han inte ut. Det är samma fenomen för folk med i5 i RDR2 även om det är att dra det till sin spets. En annan polare kör med 6700k och dom har samma GPU (1070) och han har heller inga problem. Inte heller min bror med 2600X och 1060 har några timeouts eller crasher.

Sen har jag själv testat 3570k vs 3770k vs FX6350 i pubg och 3570k ger en horribel upplevelse tillsammans med 1060 med låga settings. Medans 3770k och FX6350 flöt på helt okej, med stor fördel för 3770k.

Sen som sagt, har aldrig spelat Fornite men från FX6350 till 3570k var ett ordentligt nerköp i PUBG fastän det på pappret inte borde vara så. Därav så skulle jag personligen aldrig rekommendera en 4/4 CPU. Framförallt inte om anledningen är att bli av med stutter.

Sen förstår jag att vi alla har olika budgetar, men att gå från en 6 kärnig till en 4 kärnig som är snabbare core mot core lär inte avhjälpa problemet med stutter/FPS drops utan snarare öka problemet då max FPS:en lär öka med en i5:a vilket kommer leda till ännu större FPS drops när CPU:n ligger på konstant 100% usage och inte kan köra nödvändiga Windows bakgrundsjobb.

Det alla bästa/mest prisvärda är att försöka hitta en komplett kontorsdator som har en i7:a men saknar GPU. Det näst mest prisvärda är ett beg Ryzen paket. Att försöka få ihop ett i5 paket med lösa delar är både dyrt och kommer inte ge någon nämnvärd prestandaökning.

TS har inte efterfrågat varken COD eller PUBG. Det resonerades om att lägga pengar på en kylare för att överklocka och ett par minnen, med den budgeten är det bättre att kika efter en enklare i5 än att resonera om att det behövs bättre hårdvara för helt andra uppgifter.

Att hans gamla cpu har 6 kärnor hjälper inte särskilt mycket när singeltrådsprestandan är i nivå med en core2duo.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lerners:

Gokväll,
Funderar på om jag ska uppgradera min gamla dator från 2011 med ett begagnat gtx 1060, ytterligare 8 GB minne och en 500 GB ssd disk. Målsättningen är att sonen ska kunna spela Fortnite med vettig fps. Som det är nu så droppar den ner till runt 10 fps om det blir lite aktivitet. Datorn har följande:
Agg: Chieftec Super Series 750W PSUATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 2x 6pin+2x 6+2pinPCIe, 8x SATA, 140mmFläkt
Moderkort: ASUS M4A89GTD PRO/USB3, Socket-AM3 ATX, AMD890GX+SB850, DDR3, 2xPCIe(2.0)x16, VGA,DVI, HDMI, SATA 6Gb/s, USB 3.0
Processor: AMD Phenom II X6 1055T Six Core, 2,8GHZ/3,3GHz Turbo, AM3, 9MB, 125W
Minne: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9 Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3
Grafikkort: 2 st Sapphire Radeon HD 6870 1GB GDDR5 PCI-Express 2.0, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort, 900MHz

Så frågan är om ni tror att uppgradering ger en vettig fps eller om det är bättre att göra mig av med datorn och köpa nått annat begagnat?

tacksam för hjälp!

Denna processor saknar många instruktioner som nya processorer har. Så en del spel som behöver dessa instruktioner t.ex. Destiny 2 går inte att köra.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Avstängd

Har du bara 4GB systemminne?

8GB i dual som körs i 1600MHZ skulle nog gynna datorn.

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

TS har inte efterfrågat varken COD eller PUBG. Det resonerades om att lägga pengar på en kylare för att överklocka och ett par minnen, med den budgeten är det bättre att kika efter en enklare i5 än att resonera om att det behövs bättre hårdvara för helt andra uppgifter.

Att hans gamla cpu har 6 kärnor hjälper inte särskilt mycket när singeltrådsprestandan är i nivå med en core2duo.

Min poäng är att en i5-3470+mobo för 1000kr oavsett spel kommer inte ge lösa TS problem. Visst max fps kommer öka, men problemet med stora FPS drops kommer finnas kvar om det t.o.m inte blir värre då han får högre max fps, cpu kommer slå i taket oavsett om det är en 3470 eller 1055T och orsaka samma problem.

Vill TS bli av med det, då är det en Ryzen gen1 eller i7 2600k eller uppåt som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Min poäng är att en i5-3470+mobo för 1000kr oavsett spel kommer inte ge lösa TS problem. Visst max fps kommer öka, men problemet med stora FPS drops kommer finnas kvar om det t.o.m inte blir värre då han får högre max fps, cpu kommer slå i taket oavsett om det är en 3470 eller 1055T och orsaka samma problem.

Vill TS bli av med det, då är det en Ryzen gen1 eller i7 2600k eller uppåt som gäller.

Jag satt själv på en dator med 4:e gen i5a och 280x tills för några dagar sen första spelet som jag märkte av stuttering är red dead 2.
Spelat fortnite i massor!
Hade aldrig betalat 1000 kr för en 3:e gen i5a med mobo. har tänkt sälja mitt allt för 800 kr med grafikkort. det är inte värt mer.
håller med dig om att idag är 6 kärnor eller mer bättre!
Men aldrig att en ph 2 x6 ger mindre stutter än en 4-5 år nyare i5a.

Visa signatur

Cpu : Intel i5 9400F Gpu : Asus geforce rtx 2060 6 gb Ram: 16 gb ddr4 Moderkort : Asus prime b360M Nätaggreagat : Corsair tx 650 w Hårddiskar : samsung spinpoint f1 500gb, WD eco green 1 tb Chassi : Cooler Master Elite 430
Fri frakt inet : http://www.inet.se/artikel/6101343/fraktfritt-sweclockers-vid...

Permalänk
Medlem
Skrivet av r_b89:

Min poäng är att en i5-3470+mobo för 1000kr oavsett spel kommer inte ge lösa TS problem. Visst max fps kommer öka, men problemet med stora FPS drops kommer finnas kvar om det t.o.m inte blir värre då han får högre max fps, cpu kommer slå i taket oavsett om det är en 3470 eller 1055T och orsaka samma problem.

Vill TS bli av med det, då är det en Ryzen gen1 eller i7 2600k eller uppåt som gäller.

Det är ingen som sagt att han ska ge 1000kr för det.

Och du har helt fel om stuttering.
Majoriteten som spelar sitter inte på en i7 eller 6+ kärnig Ryzen.
Får man såna problem som du säger har man fel inställningar.
Det är ett fåtal spel som verkligen ”kräver” fler än fyra kärnor på det sättet du beskriver, fortnite är inte ett av dem.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Det är ingen som sagt att han ska ge 1000kr för det.

Och du har helt fel om stuttering.
Majoriteten som spelar sitter inte på en i7 eller 6+ kärnig Ryzen.
Får man såna problem som du säger har man fel inställningar.
Det är ett fåtal spel som verkligen ”kräver” fler än fyra kärnor på det sättet du beskriver, fortnite är inte ett av dem.

Fast om han inte ska lägga 700-800kr på mobo, så hur ska han då kunna använda en billig i5:a? Jag letade hela våren efter ett moderkort, samtliga jag budade på på Tradera slutade upp mot 800kr. Paket med 3570k, 16gb ram och mobo landa på 1500 + 200kr frakt. Lägger man till några hundralappar så har man ett b350/450, 1600/2600 och 16gb ddr4 och då pratar vi prestandaskillnad på riktigt.

Moderkorten är lika svåra att få tag på som i7:orna. Dom börjar dock krypa ner i pris och dom hundralapparna extra en 2600k kostar är det lätt värt.

Sen vet jag att både COD och PUBG kräver mer CPU än Fortnite, men det illustrerar ganska tydligt vart vi är på väg. Dyker också relativt ofta upp trådar om just 6600k att den ger stutter, inte hänger med mer etc så det är inte bara min kompis som har dom problemen. Har som sagt en annan kompis också med 6700k som har exakt samma setup i övrigt och han har inga problem. Så jo 4/4 är utdött/inte tillräckligt för merparten av spelen idag om man inte vill spela på very low/low.

Permalänk
Medlem

Köpte ett RX 580 8 gb kort och det funkar faktiskt riktigt bra. Ligger på stabila 60 fps på high. Sen var det så kul att läsa på om vad som hänt så uppdaterade till Ryzen ändå. Tack för tipsen!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av cirderf:

Har annars ett billigt paket sälja. Cpu4e gen i5 moderkort minne och ett grafikkort som är bättre billigt.

"Marknadsföring och annonsering
Forumet får inte användas för annonsering eller marknadsföring av egen eller andras verksamhet. Privatpersoner ska använda Marknad för all slags handel."

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|