Permalänk
Medlem

Spillde på grafikkortet

Hejsan!
Råkade spilla över datorn så det rann ner över grafikkortet för någon dag sedan. Datorn överlevde men jag får ingen bild om jag kopplar in skärmen i grafikkortet. Det verkar fortfarande komma ström till kortet då fläktarna snurrar när datorn slås på, men jag antar att det blev en kortslutning i kortet ändå? Går det att rädda på något sätt eller är det bara att köpa ett nytt?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 2500 Mobo: MSI Z87-G55
Cpu: Intel Core i5 4690K @3,9GHz Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Gpu: Gigabyte AMD Radeon R9 290X Ram: Crucial Ballistix Sport XT 8GB
SSD: Kingston HyperX FURY 240GB HDD: 1TB WD Blue PSU: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

@Shokzy: Troligen rökt, men kolla om du har en drulleförsäkring som kanske täcker olyckan?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Beror på hur allvarligt det är, går inte säga utan att inspektera kretskortet.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Du kan försöka ta bort heatsinken (eller andra komponenter på det) och kolla om det finns vätska kvar under något och låta det torka länge innan du använder det. Om det var något annat än vatten kan det vara bra att tvätta det noga där du spillde också.

Om inget av det funkar är det nog kört. Och eftersom det har varit på sen det hände är det nog ännu mer kört.

Permalänk

jag lyckades få liv i ett vattenskadad kort, tog isär allt och la kretskortet i T-Röd över natten, skrubbade rent det med en tandborste och lät det torka, koppla in allt 24h senare och då funkade det galant

Permalänk
Medlem

@Shokzy: Illa :/ Du kan ju prova vad som står ovan?

Är det ett Radeon R9 290X du har? Sur om det är sönder men tack o lov kostar det dig inte mycket att få likvärdig eller bättre prestanda nu.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

@SCORPIUS: Japp det är ett 290X...

Provade rengöra med vatten häromdagen och sen när jag kopplade in det så fungerade det en liten stund, ca 2-4 minuter, innan skärmen svartnade. Sen höll det på så varje gång när man startade datorn så har fixat alkohol och ska rengöra det grundligt i helgen sen så får vi se hur det mår efter. Förhoppningsvis blir det bra då kortet ändå verkar leva fortfarande!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 2500 Mobo: MSI Z87-G55
Cpu: Intel Core i5 4690K @3,9GHz Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Gpu: Gigabyte AMD Radeon R9 290X Ram: Crucial Ballistix Sport XT 8GB
SSD: Kingston HyperX FURY 240GB HDD: 1TB WD Blue PSU: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze

Permalänk
Medlem

Montera bort kylaren, använd någon typ av alkohol för att rengöra allt, bör vara väldigt tydligt var vätskan har hamnat.

Ta hand om värmekuddarna/värmetejpen om sådana finns eller köp nya, fixa ny kylpasta och applicera.

Fungerar det inte efter montering så är det nog kört.

Starta inte datorn med kortet i innan det är gjort.

Permalänk
Medlem

Lite förvånande att ingen kommenterat att det kan ta evigheter för vatten som krupit in under BGA-kapslar etc att dunsta bort i rumstemperatur.

Gjorde jag samma tavla hade jag börjat med att plocka bort allt löst, typ kylare etc, och sköljt kortet omsorgsfullt i kranvatten. Vill man därefter ägna sig åt lite overkill kan man slutskölja i destillerat vatten som kan köpas på macken, batterivatten. Detta avslutas förstås med att man försöker ruska bort så mycket vatten som möjligt ur det.

Till sist hade det blivit lång gräddning i ugn på 50 grader, allra helst varmluftsugn. Lita inte på vredet, mät temperaturen med en riktig termometer. Vill man kan man gå upp till 70 grader också, men lägg då på minnet att man kommer nära en del plastsorters glastemperatur. Är det oklart vad jag menar med det nöjer man sig med 50 grader. Grädda åtminstone över natten, allra helst ett dygn eller tre.

Generellt gäller att elektronik på kretskort tål vatten alldeles utmärkt - man har i de allra flesta fall vaskat bort flussmedelsrester från dem med vatten redan i fabrik - så länge man inte spänningssätter dem när de är fuktiga/våta.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Vad var det för vätska som spilldes på kortet. Vatten, cola, bira, kylvatten? Hade nog aldrig använt kranvatten för att rengöra. Risk för korrosion.

Permalänk
Medlem

Det var tyvärr cola. Tack och lov blev det bra. Lyckades få liv i kortet och än så länge fungerar det utan problem!

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Core 2500 Mobo: MSI Z87-G55
Cpu: Intel Core i5 4690K @3,9GHz Kylare: Cooler Master Hyper 212 EVO
Gpu: Gigabyte AMD Radeon R9 290X Ram: Crucial Ballistix Sport XT 8GB
SSD: Kingston HyperX FURY 240GB HDD: 1TB WD Blue PSU: Fractal Design Integra M 550W 80+ Bronze