Permalänk

Internet försvinner ständigt!

Hej lämnade in datorn för uppgraderingar för nån månad sedan och sen dess så tappar jag uppkopplingen till internet som inte går att få tillbaka utan att jag måste bryta strömmen helt och trycka ner start knappen några sekunder innan jag kopplar in strömmen igen.
Någon som upplevt liknande och isåfall hur löste ni det?
-

Permalänk
Medlem

Kolla om du har rätt/senaste drivrutiner för nätverkskortet installerade

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

På vilket sätt tappar du uppkopplingen? Får du en gul varningstriangel över nätverkssymbolen vid klockan?
Kan du nå enheter/datorer på ditt egna hemnätverk när du upplever problem?
Har du provat något i felsökningsväg?

När det händer kan du i alla fall pinga din router och även google's DNS (IP 8.8.8.8) och se vad som du får för resultat.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av Starric:

Kolla om du har rätt/senaste drivrutiner för nätverkskortet installerade

Skickades från m.sweclockers.com

Allt är uppdaterat

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

På vilket sätt tappar du uppkopplingen? Får du en gul varningstriangel över nätverkssymbolen vid klockan?
Kan du nå enheter/datorer på ditt egna hemnätverk när du upplever problem?
Har du provat något i felsökningsväg?

När det händer kan du i alla fall pinga din router och även google's DNS (IP 8.8.8.8) och se vad som du får för resultat.

Ingen varnings triangel utan det är som att internet kabeln inte är inkopplad. Har felsökt en massa gånger. (via windows) och det står att kabeln är skadad men det känns konstigt i och med att jag bara måste plugga ur strömmen och hålla ner start knappen. Men problemet blir bara på min dator, internet fungerar fint på telefonen och laptop. Kan det vara nätverkskortet som spökar?

Permalänk
Medlem

@Bubban13-13: Vad är det för nätverkskort/moderkort?

Har varit med om KillerNIC som med sin mjukvaras egna QoS-liknande funktion så gott som dödade all nätverkstrafik.
Testa kör ping när nätet inte fungerar.
Starta CMD och skriv

ping 8.8.8.8

Posta resultatet här.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

@Bubban13-13: Vad är det för nätverkskort/moderkort?

Har varit med om KillerNIC som med sin mjukvaras egna QoS-liknande funktion så gott som dödade all nätverkstrafik.
Testa kör ping när nätet inte fungerar.
Starta CMD och skriv

ping 8.8.8.8

Posta resultatet här.

Ska prova!
https://i.gyazo.com/c4e0dca3dff774f1e0d29847f630d16e.png

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

@Bubban13-13: Vad är det för nätverkskort/moderkort?

Har varit med om KillerNIC som med sin mjukvaras egna QoS-liknande funktion så gott som dödade all nätverkstrafik.
Testa kör ping när nätet inte fungerar.
Starta CMD och skriv

ping 8.8.8.8

Posta resultatet här.

Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Request timed out.
Ping statistics for 8.8.8.8
packets: sent =4, recieved =0, lost =4 (100% loss)

har dock märkt att jag tappar bara (80%) internet då jag spelar.

Permalänk
Medlem

@Bubban13-13: Ålrajt. Då är det bekräftat iaf.
Efter hur lång tid efter att du startat datorn händer det?
Kan du posta bild på inställningarna för nätverkskortet? Eller bara ändra ströminställningarna enligt denna video och se om det ger något resultat.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Rekordmedlem

Att pinga nått på nätet säger inte att felet inte kan vara i routern eller nån annan pryl innan du når internet, därför bör man även alltid pinga routern när man ska felsöka, i ditt fall så ska man nog även pinga loop back om man inte upptäcker att det är routern som strular.
Det vore också bra att prova med nån annan klient för att med säkerhet kunna utesluta allt annat än den krånglande datorn.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubban13-13:

Ingen varnings triangel utan det är som att internet kabeln inte är inkopplad. Har felsökt en massa gånger. (via windows) och det står att kabeln är skadad men det känns konstigt i och med att jag bara måste plugga ur strömmen och hålla ner start knappen. Men problemet blir bara på min dator, internet fungerar fint på telefonen och laptop. Kan det vara nätverkskortet som spökar?

Testa att byta kabel, för att utesluta den. En skadad kabel kan generera VÄLDIGT märkliga fel.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att pinga nått på nätet säger inte att felet inte kan vara i routern eller nån annan pryl innan du når internet, därför bör man även alltid pinga routern när man ska felsöka, i ditt fall så ska man nog även pinga loop back om man inte upptäcker att det är routern som strular.
Det vore också bra att prova med nån annan klient för att med säkerhet kunna utesluta allt annat än den krånglande datorn.

Hur gör jag det? Inte så kunnig kring nätverk :s

Permalänk
Skrivet av JamesBanana:

Testa att byta kabel, för att utesluta den. En skadad kabel kan generera VÄLDIGT märkliga fel.

Hmm känns konstigt att jag bara måste starta om datorn så fungerar den direkt igen?

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

@Bubban13-13: Ålrajt. Då är det bekräftat iaf.
Efter hur lång tid efter att du startat datorn händer det?
Kan du posta bild på inställningarna för nätverkskortet? Eller bara ändra ströminställningarna enligt denna video och se om det ger något resultat.

Cirka 40 minuter kan vara olika, ibland 2 timmar ibland 10 minuter.
https://gyazo.com/90385887fc791a7e6f30b19118b1b0ef
Var det detta du ville se? ^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bubban13-13:

Hur gör jag det? Inte så kunnig kring nätverk :s

starta CMD igen,
skriv: ipconfig
Du får du upp info med din datorn IP adress och oftast även din routers "gateway"
pinga numret som står under gateway (eller om det inte står, pinga ditt eget IP fast byt ut sista siffran mot 1)

Svarar inte routern så vet du att problemet är lokalt mellan din dator och din router, svarar routern men inte google (8.8.8.8) så vet du att felet är mellan routern och resten av världen

Permalänk
Medlem

@Bubban13-13: Klicka in på fliken Energisparfunktioner och bocka ur den översta (som heter något i stil med "låt datorn stänga av denna enhet[...]".
Testa sedan igen.

Visa signatur

🟢 Main: Ryzen7 5800X | Strix x470-I | 32GB | RTX2070S | Samsung C49RG9
🔵 unRaid: Ryzen5 2700X | B450M DS3H | 32GB
🟠 Tfn: Google Pixel 7 Lime Green

-:| @ eller citera för svar |:-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubban13-13:

Hej lämnade in datorn för uppgraderingar för nån månad sedan och sen dess så tappar jag uppkopplingen till internet som inte går att få tillbaka utan att jag måste bryta strömmen helt och trycka ner start knappen några sekunder innan jag kopplar in strömmen igen.
Någon som upplevt liknande och isåfall hur löste ni det?
-

Haft liknande problem. Berodde i mitt fall på kortslutning mellan moderkort och m.2 ssd.

Eftersom din dator varit inlämnad för uppgradering kan det vara värt att öppna datorn och grundligt kontrollera att allt verkar ok.

Permalänk
Skrivet av Klubba:

starta CMD igen,
skriv: ipconfig
Du får du upp info med din datorn IP adress och oftast även din routers "gateway"
pinga numret som står under gateway (eller om det inte står, pinga ditt eget IP fast byt ut sista siffran mot 1)
https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=http%3A%2F%2Ftechnologyrss.com%2Fwp-content%2Fuploads%2F2017%2F09%2Fipconfig.png&f=1&nofb=1

Svarar inte routern så vet du att problemet är lokalt mellan din dator och din router, svarar routern men inte google (8.8.8.8) så vet du att felet är mellan routern och resten av världen

provade pinga både 8.8.8.8 och ipn fick svar från båda.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bubban13-13:

provade pinga både 8.8.8.8 och ipn fick svar från båda.

Menade såklart att pinga när internet INTE fungerar

Permalänk
Skrivet av GreyWilk:

@Bubban13-13: Klicka in på fliken Energisparfunktioner och bocka ur den översta (som heter något i stil med "låt datorn stänga av denna enhet[...]".
Testa sedan igen.

provade det igår! gjorde ingen skillnad

Permalänk
Skrivet av Klubba:

Menade såklart att pinga när internet INTE fungerar

aha som sagt otroligt okunnig med internet och allt pingande, provar igen då det lägger ner och postar!

Permalänk
Medlem

@Bubban13-13: Kan bero på windows felkorrigering. Att testa en annan kabel är normalt sett första steget i felsökningen av nätverksfel, oavsett hur osannolikt det känns.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bubban13-13:

aha som sagt otroligt okunnig med internet och allt pingande, provar igen då det lägger ner och postar!

Svar på frågan hur du pingar loopback så kan du köra: ping 127.0.0.1 det är för att testa den lokala nätverksstacken, dvs ditt nätverkskort hittas av windows och det fungerar som det ska. Man kan tänka att det är som att testa nätverkskortet ifrån LAN porten till datorn i sig själv. Medans ex: ping 8.8.8.8 så gör du testet från LAN porten ut ifrån datorn.

Edit: Vad uppgraderade de? Ha du kopplat datorn till din lokala router bara? Provat en annan port i routern/switch?

Visa signatur

.