Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Nybilsgaranti vs försäkring

Hej!

Jag har en lite dum fråga möjligtvis.

När jag kollar bil försöker jag alltid ha garanti kvar, väljer bilar utefter hur lång garantitid tillverkaren erbjuder etc.

Har uteslutande kollat bilar med 5 år eller längre garanti, men har inte ens haft en tanke på vad ens försäkringsbolag täcker om bilen gått, säg under 10k mil och är under, säg 8 år gammal.

Täcker, generellt (förstår att det är olika), en helförsäkring ungefär liknande fel som en nybilsgaranti, bortsett från självrisk (som i mitt fall ligger på 5k)?

Bör jag utöka mitt bilsökande till fler modeller? Eller är det klokt att hålla sig vid garantin?

Tack för svar!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem

Tror garantin täcker mer, men det gäller nog mindre vitala saker.
Jag fick ett konstigt fel på automatlådan som VW vägrade ta (bilen var utanför garantin men inom reklamationsrätt) men det var inga problem med försäkringsbolaget.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Du måste fortfarande ha en halvförsäkring. Skillnaden mot helförsäkring är om det blir en vagnskada. Det är detta som nybilsgarantin täcker upp.

Helförsäkring är i snitt 2000kr dyrare än halvförsäkring. Så med dina sökkriterier så pratar vi 2000kr per år i pengar du "sparar".

Så ja, utöka din sökning. Tar ju hellre en 3 år bil utan försäkring än en 9 år gammal Kia med försäkring

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Spontant tänker jag att nybilsgaranti och maskinskadeförsäkring (som jag antar du refererar till) är ganska likvärdigt. Det skiljer mellan märken när det gäller nybilsgaranti och det skiljer mellan försäkringsbolag hur länge maskinskadeförsäkringen gäller (typiskt 5-8 år, 10-15' mil). Bägge täcker mycket av skador på motorkomponenter, transmission, elsystem, men inte det som kan räknas som slitage eller felaktigt användande.
Nybilsgarantin täcker väl dock "allt" som kan inträffa och som kan vara orsakat av produktions- eller monteringsfel, så där kan man få täckt mindre saker.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Tror garantin täcker mer, men det gäller nog mindre vitala saker.
Jag fick ett konstigt fel på automatlådan som VW vägrade ta (bilen var utanför garantin men inom reklamationsrätt) men det var inga problem med försäkringsbolaget.

Tack! Lite av såna exempel jag var ute efter.

Skrivet av talonmas:

Du måste fortfarande ha en halvförsäkring. Skillnaden mot helförsäkring är om det blir en vagnskada. Det är detta som nybilsgarantin täcker upp.

Helförsäkring är i snitt 2000kr dyrare än halvförsäkring. Så med dina sökkriterier så pratar vi 2000kr per år i pengar du "sparar".

Så ja, utöka din sökning. Tar ju hellre en 3 år bil utan försäkring än en 9 år gammal Kia med försäkring

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp! Så då är det mer eller mindre självrisken bara.

Skrivet av glemmy:

Spontant tänker jag att nybilsgaranti och maskinskadeförsäkring (som jag antar du refererar till) är ganska likvärdigt. Det skiljer mellan märken när det gäller nybilsgaranti och det skiljer mellan försäkringsbolag hur länge maskinskadeförsäkringen gäller (typiskt 5-8 år, 10-15' mil). Bägge täcker mycket av skador på motorkomponenter, transmission, elsystem, men inte det som kan räknas som slitage eller felaktigt användande.
Nybilsgarantin täcker väl dock "allt" som kan inträffa och som kan vara orsakat av produktions- eller monteringsfel, så där kan man få täckt mindre saker.

Stämmer bra, tänker på "motor och elektronik"/maskinskada. Slitagedelar, typ koppling t ex täcks inte av nybilgarantin heller.

Om vi säger byte av kamkedjan/kamrem, av någon anledning pajar efter garanti och typ 9k mil, står försäkring för det tro?

Tack för svaren hittills!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av lossah:

Stämmer bra, tänker på "motor och elektronik"/maskinskada. Slitagedelar, typ koppling t ex täcks inte av nybilgarantin heller.

Om vi säger byte av kamkedjan/kamrem, av någon anledning pajar efter garanti och typ 9k mil, står försäkring för det tro?

Ja absolut, så länge man "servat enligt bok" och inte använt bilen på fel sätt (trimmat, kört på bana, uppenbar misskötsel), fast då skulle inte garantin heller gälla.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Ja absolut, så länge man "servat enligt bok" och inte använt bilen på fel sätt (trimmat, kört på bana, uppenbar misskötsel), fast då skulle inte garantin heller gälla.

Kanon! Tack!

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A