Fiber: Skiljer sig ping mellan ISP's?

Permalänk

Fiber: Skiljer sig ping mellan ISP's?

Hej

Kommer (förhoppningsvis) snart få fiber indraget.
Undrar om någon har erfarenhet av att ping, och då speciellt till resten av Europe skulle skilja sig mellan olika leverantörer och abonnemang?

Skulle t ex Banhof ha lägre ping till Tyskland än vad Bredband 2 eller Universal ha?
Kan inte tänka mig att det skulle vara någon väsentlig skillnad, men ville ställa frågan iaf.

P.S. "Hastighet" (kapacitet) är jag inte direkt bekymrad över, det kommer säkerligen räcka för mina behov.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av 1d3nt1tet:

Hej

Kommer (förhoppningsvis) snart få fiber indraget.
Undrar om någon har erfarenhet av att ping, och då speciellt till resten av Europe skulle skilja sig mellan olika leverantörer och abonnemang?

Skulle t ex Banhof ha lägre ping till Tyskland än vad Bredband 2 eller Universal ha?
Kan inte tänka mig att det skulle vara någon väsentlig skillnad, men ville ställa frågan iaf.

P.S. "Hastighet" (kapacitet) är jag inte direkt bekymrad över, det kommer säkerligen räcka för mina behov.

Det kan skilja rätt stort mellan olika operatörer, framförallt om deras exitnoder sitter på två geografiskt olika platser.

T ex om all din trafik går till Stockholm med en operatör medan den går till Köpenhamn med nästa operatör så blir det såklart olika ping. Även avtal mot andra nätägare påverkar hur ISP:n är inkopplad.

Sedan kanske magnituden inte är gigantisk direkt...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Ja, det kan skilja men vi pratar om några MS så en "normal" användare eller spelare märker ingen skillnad ändå.

Det enda problemet jag har märkt är att vissa ISPs är överbelastade vilket kan ge gitter och periodvis lägre bandbredd.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1d3nt1tet:

Hej

Kommer (förhoppningsvis) snart få fiber indraget.
Undrar om någon har erfarenhet av att ping, och då speciellt till resten av Europe skulle skilja sig mellan olika leverantörer och abonnemang?

Skulle t ex Banhof ha lägre ping till Tyskland än vad Bredband 2 eller Universal ha?
Kan inte tänka mig att det skulle vara någon väsentlig skillnad, men ville ställa frågan iaf.

P.S. "Hastighet" (kapacitet) är jag inte direkt bekymrad över, det kommer säkerligen räcka för mina behov.

Ping kommer att vara ett ganska oväsentligt problem i det stora hela. Kommer i så fall snarare vara datorn i andra änden som kommer att vara flaskhals om den är svag och hårt belastad och har svag lina. Sedan så har alla större företag och organisationer antingen egen serverhall eller hyr utrymme hos någon serverhall.

Hämtar man hem filer i dag så ligger hastigheten mellan 8 - 30 MB / sekund. 500 Mbit skulle ge knappt 50 MB / sek om det var optimalt. Stabiliteten ligger i princip på 98 - 100%. Det är vanligare att informationen inte finns eller att sidan är felskriven än att något försvinner under vägen.

Dom fel jag ser beror i princip alltid (vilket är väldigt sällan) på att något är fel mellan datorn och ISP eller att den sida man besöker är nere av någon anledning.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Absolut kan det skilja, men oftast är det inga extrema mängder.

På mitt villa fiber har jag haft lägst ms med Ownit ex.
I stadsnätet jag hade innan i stan hade jag lägst med Bredband2.

Permalänk
Skrivet av DavidtheDoom:

Det kan skilja rätt stort mellan olika operatörer, framförallt om deras exitnoder sitter på två geografiskt olika platser.

T ex om all din trafik går till Stockholm med en operatör medan den går till Köpenhamn med nästa operatör så blir det såklart olika ping. Även avtal mot andra nätägare påverkar hur ISP:n är inkopplad.

Sedan kanske magnituden inte är gigantisk direkt...

Skickades från m.sweclockers.com

Tack för bra svar!

Hur får man reda på det så man kan göra ett informerat val?
Förstår att vissa bara är "operatörer" och köper in sig på andras nät, medan t ex Telia äger själva nätet... eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1d3nt1tet:

Tack för bra svar!

Hur får man reda på det så man kan göra ett informerat val?
Förstår att vissa bara är "operatörer" och köper in sig på andras nät, medan t ex Telia äger själva nätet... eller?

Det går aldrig i förväg att ta reda på vilken operatör som skulle ge dig bäst ping. Du får pröva dig fram. Mycket beror på vart du bor. Har du otur kan du routas skumt inom Sverige innan det lämnar landet. så var fallet för mig. Rent generellt har varit att Telia har haft bäst ping, men det är inte hela sanningen. Det kan också vara sämre.

Jag bor i Kalmar och hade Bredband2 (även Telia) som leverantör. Jag jämförde med andra från Sverige som spelade på samma server och i princip alla hade bättre ping än mig. Jag bytte till Bahnhof och fick ner pingen från runt 55 till 35 på de servrar jag spelade på.

Är pingen viktig så skaffa inte ett abonnemang med bindningstid så att du kan byta om det inte blir bra.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable