Byte från GTX 970 till 980, datorn fryser/bluescreen

Permalänk
Medlem

Byte från GTX 970 till 980, datorn fryser/bluescreen

Bytte igår från ett GTX 970 till ett GTX 980 som jag kör tillsammans med en 4670K @4,5Ghz. Började med att överklocka grafikkortet men fick problem som att jag inte kunde taba ner när jag var in game eller att det frös i spelet samtidigt som jag inte kunde lämna och blev tvingad att starta om datorn.

Provade nu att ta bort min OC helt, men plötsligt så frös skärmen när jag var in game. Kan det vara något fel på grafikkortet? Kan jag ha en för svag PSU (har som rekommenderat 500W)? Eller kan det vara att jag behöver tillföra mer ström till min OC för PCU'n i samband med att kortet är mer krävande eller liknande?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

om du får BSOD, vad får du för felkod? Vad har du för nättagg? Du måste ge information annars kan vi inte hjälpa dig....

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

om du får BSOD, vad får du för felkod? Vad har du för nättagg? Du måste ge information annars kan vi inte hjälpa dig....

Jag la inte märke till vad det var för felkod, ska se om/när det händer igen.

Jag har ett: Cooler Master B500 V2 500W som jag köpte begagnat för ett tag sen (innan byte av GPU).

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Om du får BSOD är det troligtvis något med grafikdrivrutinerna, speciellt om man byter mellan AMD <--> nVidias chipset.
Att ditt nätaggregat är för svagt kan vara en orsak, men borde inte ge BSOD, snarare att ditt nätaggregat bryter strömmen rakt av där man får koppla ur nätaggregatet från väggen och slå av med brytaren på baksidan en stund alternativt att det kastar in handduken för gott.

Om ditt nätaggregat (tillsammans med annant i rummet oftast) spikar rejält så brukar oftast säkringen och / eller jordfelsbrytaren följa med, men det kräver i princip ganska mycket effekt (jämför mikrovågsugn + vattenkokare exempelvis).

Det är inte watt-effekten som man ska stirra på utan snarare kvaliteten på nätaggregatet.

Jag skulle börja ned att installera om drivrutiner för ditt grafikkort alternativt hela systemet.

När det gäller ditt nätaggregat så skulle jag gå upp till 850w för att vara helt säker, men är antagligen en sekundär lösning.

Maskinen jag kör som server är i princip maxad med grafikkort och diskar och jag kan knappt nå 400w på 850w aggregat.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

@JohanFlodqvist: Körr DDU sen in med nya drivrutiner från Nvidia. Dom senaste har en del fått problem med, så prova 441.08
Vet egentligen inte om 441.08 är bättre, men dom funkar för mig. Det är alltid något

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@mongomanish: Om du får BSOD är det troligtvis något med grafikdrivrutinerna, speciellt om man byter mellan AMD <--> nVidias chipset.
Att ditt nätaggregat är för svagt kan vara en orsak, men borde inte ge BSOD, snarare att ditt nätaggregat bryter strömmen rakt av där man får koppla ur nätaggregatet från väggen och slå av med brytaren på baksidan en stund alternativt att det kastar in handduken för gott.

Om ditt nätaggregat (tillsammans med annant i rummet oftast) spikar rejält så brukar oftast säkringen och / eller jordfelsbrytaren följa med, men det kräver i princip ganska mycket effekt (jämför mikrovågsugn + vattenkokare exempelvis).

Det är inte watt-effekten som man ska stirra på utan snarare kvaliteten på nätaggregatet.

Jag skulle börja ned att installera om drivrutiner för ditt grafikkort alternativt hela systemet.

När det gäller ditt nätaggregat så skulle jag gå upp till 850w för att vara helt säker, men är antagligen en sekundär lösning.

Maskinen jag kör som server är i princip maxad med grafikkort och diskar och jag kan knappt nå 400w på 850w aggregat.

Skrivet av SCORPIUS:

@mongomanish: Körr DDU sen in med nya drivrutiner från Nvidia. Dom senaste har en del fått problem med, så prova 441.08
Vet egentligen inte om 441.08 är bättre, men dom funkar för mig. Det är alltid något

https://www.guru3d.com/files-details/display-driver-uninstall...

Tack för tipsen! Jag har nu avinstallerat de gamla drivrutinerna och installerat dem förra drivrutinerna men har inte hunnit spela nåt efter det att jag installerade dem och det är bara då jag har fått problem tidigare. Körde ett stresstest på GPU'n i en timme utan problem i alla fall så hoppas att det funkat med drivrutinsbytet

Den felkoden jag fick vid förra kraschen var iaf: WHEA UNCORRECTABLE ERROR

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Tack för tipsen! Jag har nu avinstallerat de gamla drivrutinerna och installerat dem förra drivrutinerna men har inte hunnit spela nåt efter det att jag installerade dem och det är bara då jag har fått problem tidigare. Körde ett stresstest på GPU'n i en timme utan problem i alla fall så hoppas att det funkat med drivrutinsbytet

Den felkoden jag fick vid förra kraschen var iaf: WHEA UNCORRECTABLE ERROR

Lite info om koden.

https://www.partitionwizard.com/disk-recovery/whea-uncorrecta...

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

@Jalle64: Tack!

Med tanke på att jag nyss byte ut min GPU så låter det som att det är den det skulle kunna vara fel på. Det enda andra jag kan tänka mig är att min OC på GPU'n inte var riktigt stabil och att den behöver jobba håradare än tidigare och att jag därför behöver höja Volten. Har provat att klocka ner PCU'n lite nu och lagt mig i överkant i hur mycket ström jag ger den för att kunna utesluta att om det är det som är problemet. Ska spela lite ikväll och se hur det går, det är som sagt bara under spel som den kraschar. Några timmars stresstest på GPU'n funkade bra.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Efter att ha installerat drivrutinerna som det tipsades om ovan samt klockat ner min CPU lite och kört på lite högre Volt än jag är van vid har jag nu kunnat spela hela kvällen utan några problem, får hoppas det är löst

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.