Köpråd: Webhallen - Budget 25.000:-

Permalänk

Köpråd: Webhallen - Budget 25.000:-

Det är dags att säga adjö till den gamla datorn och bygga ny. Kanske bäst att invänta Black Friday innan jag köper prylarna, men hur verkar dessa komponenter tycker ni?

Är det vettigare att välja ett 2080-kort istället för 2070?

Vilket minne passar bäst till moderkoret och denna konfiguration?

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walter_iego:

Det är dags att säga adjö till den gamla datorn och bygga ny. Kanske bäst att invänta Black Friday innan jag köper prylarna, men hur verkar dessa komponenter tycker ni?

https://i.imgur.com/ljc1vae.png

Varför 2k på en PSU? Det räcker med RM750 som kostar drygt hälften.

Hade också bytt ut SSD:n mot en Kingston A2000 500gb för samma pengar ungefär.

Sen är väl det moderkortet sådär i kombination med en 9900k. Aorous Elite eller Strix F som kostar samma brukar rekommenderas, då VRM är något undermålig på MSI brädan enligt reviews.

Kommer du i framtiden själv kunna byta GPU? Annars hade jag kört 3700X och 2080 super, det ger dig mer FPS idag om du nu inte är ute efter max FPS med allt på low i 1080p. Kan du däremot byta GPU vid 2-3 gen, så kanske 9900k är mer "framtidssäker"

Permalänk
Skrivet av r_b89:

Varför 2k på en PSU? Det räcker med RM750 som kostar drygt hälften.

Hade också bytt ut SSD:n mot en Kingston A2000 500gb för samma pengar ungefär.

Sen är väl det moderkortet sådär i kombination med en 9900k. Aorous Elite eller Strix F som kostar samma brukar rekommenderas, då VRM är något undermålig på MSI brädan enligt reviews.

Bra fråga

Har hört att det ska vara bra och tyst även under belastning.

OK, bra poäng ang. moderkortet; ska kolla upp det.

Visa signatur

"Humanis Veritas"

Permalänk
Medlem
Skrivet av walter_iego:

Bra fråga

Har hört att det ska vara bra och tyst även under belastning.

OK, bra poäng ang. moderkortet; ska kolla upp det.

Även RM/Supernova G3 har semipassiv drift och kostar hälften lite drygt.

Du kan nästan tom gå upp till 850w modellen och köpa ett Strix/Trio X för mellanskillnaden, det blir garanterat tystare än den combon du valt. Dual kylaren kommer få jobba väldigt hårt kontra ett Trio X/Strix.

Permalänk

Kollade upp priser och det ni rekommenderade. I slutändan kändes det "bättre", just nu i varje fall, att köpa en Webhallen Config-dator istället. Nu när de hade singles day passade jag på och köpte en med RTX 2080-superkort och i7, denna hade äver Corsairs vattenkylning. Än så länge känns den som ett perfekt köp.

Tack för tipsen!

Visa signatur

"Humanis Veritas"