System som klarar allt från Philips Hue till termostat, golvvärme, energibevakning.

Permalänk
Medlem

System som klarar allt från Philips Hue till termostat, golvvärme, energibevakning.

Är det Home Assistant som gäller eller får man stå ut med fler olika system? Slutanvändaren vill helst använda Apple homekit, vilket jag förstår som möjligt med Home Assistant. Finns det bryggor wifi-zigbee, wifi-z-wave? Vill helst inte ha dessa direkt kopplade in i servern vilken jag tänkt placera på vinden. Saker får gärna anslutas med PoE. Har redan Unifi wifi och Unifi security med Cloud Key Gen 2+men känner inte att dessa behöver integreras med övriga smarta hem detaljer. Lås typ Danalock V3 borde räcka. Energibevakning/styrning på samtliga uttag. Det är två separata hus men samma familj. Minst koll har jag på termostatstyrning/elcentral, idag är en stenålderslösning installerad med ett slags talsvar, man ringer in och väljer läge. Telefonledningen går till ett kopplingsskåp som översvämmas vid kraftiga skyfall vilket ibland leder till veckolånga avbrott i telefontrafik. Detta är ett landställe som nyttjas sparsamt under vinterhalvåret, på sommaren har vi många gäster som det vore bra om man exempelvis kan dela ut digitala huvudnycklar till.

TL;DR;
Hur skulle du bygga upp det ultimata smarta landstället från scratch om du hade en rejäl budget, programmeringskunskaper och mycket tid?

Permalänk
Medlem

Tror Home Assistant klarar allt du behöver. Om det är problem med räckvidd kan man installera HA på flera Raspberry Pis och låta de trycka sin data med MQTT till en central server där man har GUIt och eventuella sensorer som går över trådar nätverk. På så vis behöver man inte jaga sensorer/bryggor som stödjer Wi-Fi/Ethernet direkt. Om du har en stor budget fungerar Z-wave bra för att göra ett mesh nätverk. Men det kräver att man har väldigt många brytare inkopplade. Svårt att få UPS att fungera bra till det dock. Vid strömavbrott tappar man ju alla noder som är ständigt på med nätspänning.

När du köper smarta lås, Googla på deras fysiska säkerhet. Många är mekaniskt värdelösa och triviala att bryta upp med en kofot eller borr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Tror Home Assistant klarar allt du behöver. Om det är problem med räckvidd kan man installera HA på flera Raspberry Pis och låta de trycka sin data med MQTT till en central server där man har GUIt och eventuella sensorer som går över trådar nätverk. På så vis behöver man inte jaga sensorer/bryggor som stödjer Wi-Fi/Ethernet direkt. Om du har en stor budget fungerar Z-wave bra för att göra ett mesh nätverk. Men det kräver att man har väldigt många brytare inkopplade. Svårt att få UPS att fungera bra till det dock. Vid strömavbrott tappar man ju alla noder som är ständigt på med nätspänning.

När du köper smarta lås, Googla på deras fysiska säkerhet. Många är mekaniskt värdelösa och triviala att bryta upp med en kofot eller borr.

Skickades från m.sweclockers.com

Gällande låsen så är de inte svagaste länken i alla fall, vad som duger. Har Home Assistant ett stöd för att agera nod eller server eller är det något du inser är teoretiskt möjligt pga dina kunskaper om Home Assistant?

Kan man ha flera Homey? Kan man styra Homey med Home Assistant?

Permalänk
Medlem

HomeAssistant stödjer att publicera alla sina "states" med MQTT Statestream och har stöd för att ta in MQTT sensorer. Du skulle med andra ord ha en HA installation på din server där du sätter upp ett snyggt GUI och tar emot all data. Sedan har du en eller flera RaspberryPIs (om du använder PoE så kan du ha en central UPS) som också har HA installerat. Dessa har dessutom Z-wave/433 MHz sändtagare. På dessa struntar du i att göra ett GUI och slår på att skicka alla deras data vi MQTT till din huvudinstallation.

Kan vara meckigt att sätta upp, men här är någon som verkar gjort det.

Som det ser ut verkar inte Homey vara kompatibelt med HA, men jag kan ha missat något. Rekommenderar att köpa de första grejerna på m.nu och hålla dig till saker som explicit står att de är kompatibla med HA. Försökte snåla med Z-wave sändtagare men fick skicka tillbaka och köpa en av de rekommenderade istället.

Du har helt rätt i att om man ändå har fönster i marknivå spelar låsets fysiska säkerhet inte så stor roll, är ju lätt att komma in ändå. Blir annorlunda i lägenhet.

Med en stor budget skulle jag köpa detta
Aeotec Z-Stick Gen5
https://www.m.nu/sensorer/home-energy-meter-gen5-three-clamps-60a
MultiSensor 6 (larm, temp och fuktighet)
Dual Nano Switch with power metering (för elvärme)

För vattenburen värme och lås finns det lösningar, men jag vågar inte rekommendera. Man får köpa och nyttja ångerrätten när det inte fungerar. Både Kjell & m.nu är vana att man lämnar tillbaka Z-wave för att allt inte är kompatibelt.

Observera: Detta är massa meck, om du tycker det är kul och inte har en familj som skriker när det krånglar i början är det riktigt roligt.

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

HomeAssistant stödjer att publicera alla sina "states" med MQTT Statestream och har stöd för att ta in MQTT sensorer. Du skulle med andra ord ha en HA installation på din server där du sätter upp ett snyggt GUI och tar emot all data. Sedan har du en eller flera RaspberryPIs (om du använder PoE så kan du ha en central UPS) som också har HA installerat. Dessa har dessutom Z-wave/433 MHz sändtagare. På dessa struntar du i att göra ett GUI och slår på att skicka alla deras data vi MQTT till din huvudinstallation.

Kan vara meckigt att sätta upp, men här är någon som verkar gjort det.

Som det ser ut verkar inte Homey vara kompatibelt med HA, men jag kan ha missat något. Rekommenderar att köpa de första grejerna på m.nu och hålla dig till saker som explicit står att de är kompatibla med HA. Försökte snåla med Z-wave sändtagare men fick skicka tillbaka och köpa en av de rekommenderade istället.

Du har helt rätt i att om man ändå har fönster i marknivå spelar låsets fysiska säkerhet inte så stor roll, är ju lätt att komma in ändå. Blir annorlunda i lägenhet.

Med en stor budget skulle jag köpa detta
Aeotec Z-Stick Gen5
https://www.m.nu/sensorer/home-energy-meter-gen5-three-clamps-60a
MultiSensor 6 (larm, temp och fuktighet)
Dual Nano Switch with power metering (för elvärme)

För vattenburen värme och lås finns det lösningar, men jag vågar inte rekommendera. Man får köpa och nyttja ångerrätten när det inte fungerar. Både Kjell & m.nu är vana att man lämnar tillbaka Z-wave för att allt inte är kompatibelt.

Observera: Detta är massa meck, om du tycker det är kul och inte har en familj som skriker när det krånglar i början är det riktigt roligt.

Först och främst, stort tack!
Hade ju tänkt köra en RPi4 med PoE hat, verkar som Aeotec inte fungerar med RPi4 dessvärre. Hittade denna
https://www.zwavesverige.se/kontrollenheter/vision-security-u...
Energimätning vill jag helst ej använda clamps, hade för mig att det fanns någon som man kunde installera i eluttagen för både styrning och energibevakning, hittar inte längre vilka det var, trodde det var Fibaro...
Hur styr jag bäst belysningen? En Zigbee dongel eller kan man kontrollera Philips hub med Home assistant? Vore ju såklart bäst med något generellt Zigbee stöd så all Zigbee belysning gick att använda (Ikea, Osram etc). Verkar som man använder philips brygga.

Sorry för alla dumma frågor men här kommer en till. Finns det någon led-driver som kan styras med Philips Hue (Zigbee)? Har en wifi liknande denna som fungerar bra
https://www.banggood.com/sv/ARILUX-AL-LC01-Super-Mini-LED-WIF...

men det vore trevligt att få in den i Homekit eller Philips Hue.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Earthchill:

Observera: Detta är massa meck, om du tycker det är kul och inte har en familj som skriker när det krånglar i början är det riktigt roligt.

Meck är bara kul, men det måste vara driftsäkert, ingen poäng att ha översvämmningslarm om inte kommunikationen är 100% pålitlig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Meck är bara kul, men det måste vara driftsäkert, ingen poäng att ha översvämmningslarm om inte kommunikationen är 100% pålitlig.

inget av de trådlösa systemen är 100% pålitligt. På sin höjd 85%, det finns så många faktorer som strular till det.

Ska du ha 99% garanterad kommunikation så är det trådbundna enheter som gäller. Men det utesluter ju inte att det felar i sensor/styrenhet.

Visa signatur

// Pierre Broberg
http://www.pierrejavel.com

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet är att när det väl rullar (ge det en vecka eller två innan du liar helt på det) är det trådlösa också driftsäkert. Men, man ska ha koll på signalstyrkan. Se alltid till att ha god marginal. Gjorde ett försök att länka med z-wave till ett garage. Var för långt och fungerade bara nästan. Men då ar signalstyrkan bara 10% när det fungerade. Självklart fungerar det bättre där det är färre andra sändare (hus på landet).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min dator: Intel i7 2600K@4.5GHz // 8GB RAM // GTX 780 | Frugans: Intel i7-6700K // 16GB RAM // GTX 1080