Permalänk
Medlem

RT-68U problem med hastighet

Tjena,

Uppgraderade till 250/250 för någon vecka sedan och eftersom Telia vill ha tillbaka sin "lånerouter" köpte mig en ny Asus RT-68U router idag.

Jag får dock inte rätt på inställningarna och jag är oerhört besviken över hastigheten. Med kabel rakt in i switchen eller vad det kallas får jag ut typ 280/350 men genom router får jag som bäst 70/50 på 2.4GHz och 150/340 på 5GHz. Till en början hittade mina enheter inte ens 5GHz men efter att ha fipplat med inställningarna med hjälp av google, och även installerat Merlin 384.13 fick jag ovan resultat.

Rekommendationerna säger att jag bara ska ändra Control Channel på respektive band och låta resten vara. Har använt WiFi Analyzer och testat mig fram till de channels som ger bäst resultat. Tycker dock inte att jag borde nöja mig med 150 upp mindre än en meter från routern..

Har jag missat någon viktig inställning? Ska det verkligen behövas så här mycket handpåläggning för att få en rimlig hastighet från en router över 1000 kr?

Även lite skum över uppladdningshastigheterna, hur kommer det sig att de grovt överstiger det jag betalar för?

Permalänk
Medlem

Vilken enhet provar du med?

Visa signatur

Hello. x99

Permalänk
Rekordmedlem

Telia brukar strypa vid ca +20% av det du tecknat abb för, det ger ju betydligt nöjdare kunder och de slipper att folk ringer supporten och klagar/frågar om varför de inte får rätt fart.
Hur wifi presterar är platsberoende och det finns inga garanterade hastigheter när det gäller delade medium som radio, många accesspunkter och kortast möjliga räckvidd är det som leder till högst kapacitet, sitter du i samma rum som routern och har du 802.11ac wiifikort i datorn ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

För att förtydliga så har jag bytt från Telia 100/100 till Bahnhof 250/250.

Alla hastigheter är när jag sitter precis brevid routern så avstånd ska inte vara en faktor.

På telefonen (OnePlus 6) får jag 150/340 på 5GHz WiFi när jag sitter precis brevid routern. På datorn får jag kanske 60/70 på 2.4GHz och 90/100 med kabel (cat5e). Det är nog datorns problem dock, den får samma hastighet rakt från switchen. Men samtliga telefoner, iPads och annat skit man har hemma får samma hastigheter som jag skrev i första inlägget.

Min Xbox One är kopplad med kabel rakt från switchen och får 280/350.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av piddee.:

För att förtydliga så har jag bytt från Telia 100/100 till Bahnhof 250/250.

Alla hastigheter är när jag sitter precis brevid routern så avstånd ska inte vara en faktor.

På telefonen (OnePlus 6) får jag 150/340 på 5GHz WiFi när jag sitter precis brevid routern. På datorn får jag kanske 60/70 på 2.4GHz och 90/100 med kabel (cat5e). Det är nog datorns problem dock, den får samma hastighet rakt från switchen. Men samtliga telefoner, iPads och annat skit man har hemma får samma hastigheter som jag skrev i första inlägget.

Min Xbox One är kopplad med kabel rakt från switchen och får 280/350.

Skickades från m.sweclockers.com

Du ska nog inte mäta med prylar inkopplade både på wan och lansiodan av routern, det kan ge adressprobblem, alla klienter ska vara på routerns lansida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ska du kolla hastigheten genom routern ska du ju givetvis ansluta till den genom kabel först och inte mäta i intenoswitchen. Sen spelar det roll vilken kabel du ansluter routern till inteno-switchen, om du t.ex. kopplar en cat5-kabel så kan du inte heller förvänta dig att det trådlösa ska gå fortare än det.

Det är mycket som spelar in när det gäller trådlöst, vad du använder för slags enhet - vad den klarar för wifi-standard, eventuella störningar från elektronik och andra wifi-nät och var du är i förhållande till routern m.m. Det kan vara en hel del handpåläggning för att det ska funka riktigt bra, men de teoretiska hastigheterna ska du inte stirra dig blind på.

1000-1300 kronor är inte jättemycket för en bra trådlös lösning, om du vill nå riktigt bra prestanda i ditt trådlösa nät ska du ha en riktigt bra router och en (eller flera) separat AP som klarar alla standarder. Sen ska du ha utrustning som pallar det.

EDIT: Intenoswitchen ska du bara ansluta routern till (och ev tv-box) inte enheter som ska ligga i ditt LAN. Xbox-enheten ska anslutas till routerns inbyggda switch (lanuttagen på baksidan).

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Skrivet av piddee.:

Med kabel rakt in i switchen eller vad det kallas får jag ut typ 280/350 men genom router får jag som bäst 70/50 på 2.4GHz och 150/340 på 5GHz.

Hastigheterna är vad som kan förväntas.