Skapa en bootbar USB-sticka med autorun (och fdisk?)

Permalänk
Medlem

Skapa en bootbar USB-sticka med autorun (och fdisk?)

Hej,

Jag letar efter ett (enkelt) sätt att skapa en USB-sticka som jag kan låta min fru sätta i och bara starta datorn (linuxOS) och sedan kommer det ett meddelande (bara i fall ett misstag skett) där 'användaren' kan välja att avbryta.
Denna USB-sticka kommer sedan, efter godkännande, att radera allt på datorns hårddiskar.
Jag vill göra detta eftersom jag har sekretessinformation som endast är för mig.

När jag jobbade i en kommun, inom vård- och omsorg, med säkerhet (information med hög sekretess) för några år sedan skapade jag en DOS-diskettenhet som raderade hela C: -volymen och sedan skrev små filer som fyllde hela partitionen. Delade sedan volymen i två partitioner. Skrev filer till hela volymen på båda partitionerna. Därefter raderades allt igen och skapade sedan en enda partition.

Därefter kunde vi ge datorn till frivilliga organisationer.

Jag vill nu skapa en liknande, men då en USB-sticka och det räcker med att radera / rensa befintliga partitioner.

Jag har provat FreeDos och Parted Magic men får inte till det med autorun.

Det enklaste vore väl att ha en dosinstallation och fdisk.

Några ideer?

Permalänk
Medlem

Jag skulle tänka mig att använda en USB-sticka skapad med Rufus ( https://rufus.ie/ ).

Läs gärna denna artikeln också: https://www.addictivetips.com/ubuntu-linux-tips/ways-to-secur...

Men det som man bör överväga idag är att aktivera Bitlocker på sina företagsdatorer så att de även är oläsliga när/om de blir stulna, vilket händer ibland. Då är problemet med att radera diskarna inte så stort, bara att installera om med nytt OS då allt annat är oläsligt.

Permalänk
Rekordmedlem

Oavsett vad du bör för usb enhet så är det bioset som bestämmer om det ska kunna bootas från den eller inte.
Killdisk finns i en fristående version, tillåter datorn boot från ett usbminne med den så är det ju bara att starta och radera.
http://killdisk.com/killdisk-freeware.htm

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Använde KillDisk flitigt för ca 15-16 år sedan när ett hundratal datorer skulle rensas i en organisation omgiven av hög sekretessnivå. På den tiden gick det att köra auto-start med förvalt antal överskrivningar.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Medlem

@Opatagio: Ska kolla detta så snart jag orkar, tackar

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Inga problem med att få start på USB-stickan från aktuell dator. Det är bara en enda dator det handlar om - min.

Permalänk
Medlem

@ehsnils: Har försökt med Rufus med vill sig inte på min Linux Ubuntu 14.04. Och det är endast en dator det handlar min hemdator.

Permalänk
Medlem

USB3 krånglar ofta hos mig. Lösning: starta från USB2 eller använd en USB2-kabel som förlängning.
Boot-partition bör inte vara ext4 om filstödet ligger som modul och inte i kärnan.

Permalänk
Medlem

@Irre: Datorn är från 2011 så då ser jag inga USB-problem. Och jag söker främst radering på partitionsnivå då borde filsystem vara underordnat om vi nu antar att USB-boot-sector är något mer DOS-likt. Eller har jag på något vis missuppfattat? / Vänligen