Permalänk
Medlem

Hur hög uppkoppling behövs?

Vi fick fiber för ca 2 år sedan där vi betalade för 24 månader i förskott. Nu är det dags att teckna nytt. Hur hög uppkoppling är att rekommendera?
Vi har tv via fiber, sambon streamar en hel del sport och annars är det ”vanlig” slösurf som gäller. Ibland streamar sambon sport samtidigt som tv:n är igång och jag kanske efter-tittar på någon play-kanal.
Enligt vår nuvarande internetleverantör har vi 1000/100, men det visar inte bredbandskollen.
Vill inte betala för mer än vad som behövs.

Permalänk
Medlem

Det behövs nog inte mer än 100/100. Det används extremt lite bandbredd för "streaming-play tjänster".

Permalänk
Medlem

Det räcker med lägre också men det är att vara dumsnål. Sedan är det inte alltid det finns en hastighet mellan 10 ->100 och då är 10 Mbit för lite

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Avstängd

100/100 räcker gott och väl. Vi har det och kör emellanåt tre olika streamar utan problem. Det sagt så beror det förstås på priset också, det kanske kan vara värt en femtiolapp i månaden för att få 250 nedströms exempelvis. Sen beror det förstås på ekonomin och så. För mig hade 250/100 gått på 70:- extra per månad över 100/100 och jag har inte valt det då det inte känns som om det hade gjort någon större skillnad, men om vi ska köra 4K på alla streamar eller liknande så hade jag nog valt annorlunda.

Permalänk
Hedersmedlem

100 Mbit ner räcker långt även om ni skulle streama 4k-material.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Tack för era svar! Lutar åt 100/100.
Vilka fiberleverantörer är ni nöjda med?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Fiiiia:

Tack för era svar! Lutar åt 100/100.
Vilka fiberleverantörer är ni nöjda med?

Skickades från m.sweclockers.com

Har haft Telia sedan jag fick fiber 2013. Alltid varit nöjd. Deras listpriser är pricey, men det går att pruta om man ringer till dem istället för att teckna via portal på öppen fiber.

Just detta att det faktiskt går att ringa till Telia är något jag uppskattat, även om jag inte behövt använda det så ofta. Mina föräldrar valde först en annan leverantör när de fick öppen fiber, detta eftersom det såg ut som att Telia inte fanns. Något gick fel med inkopplingen och det var stört omöjligt att ringa upp leverantören och få dem att fixa det. Till slut fick de brutit avtalet och ringde upp Telia som visst kunde leverera och även sänkte priset till mer rimliga nivåer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!