Importera pool på Freenas!!

Permalänk
Medlem

Importera pool på Freenas!!

Hej, har en freenas server hemma som jag har byggt av vanliga dator delar, så inget jätte speciellt, för ett tag sedan så fick jag upp ett error när jag startade den, stopped at kdb_enter+0x3b movq, nu har jag gjort en ny boot disk, och jag kommer in i freenas.

Nu när jag sak importera en min pool, så kommer den upp och jag kan genomföra det, tills den börjar ladda i freenas koden, då får den efter ett tag upp samma kod som jag skrev ovan, någon som kan ha någon erfarenhet av detta eller kan hjälpa mig på något sätt,
(gjorde tyvärr inte en backup på diskarna, väldigt dumt)

Tar gärna emot så mycket hjälp jag kan få.

Mvh Emil

Visa signatur

Dator 1 - AMD Ryzen 5 2600 - MSI B450 PRO M2 - 16GB G.Skill TridentZ RGB DDR4-3200 - RX 570 Nitro+ - Sandisk M.2 256GB & Samsung 850 Evo 500GB - Seagate Barracuda 2TB - Corsair 280x - Corsair CX600

Dator 2 - Ryzen Threadripper 1900x - X399 Aorus Xtreme - 16GB Corsari Vengeance DDR4-3200 - GTX 1070 SLI - 3x Sandisk 256gb m.2 & WD Digital blue 1TB - NZXT s340 Elite - Corsair AX1200

Permalänk
Medlem

0. Starta upp FreeNAS. Importera ingen ZFS pool.
1. Öppna upp ett terminalfönster på valfritt vis. Rekommenderar via SSH.
2. Kör dmesg > /tmp/dmesg.txt
3. Kör pciconf -lv > /tmp/pciconf.txt
4. Kopiera över filerna dmesg.txt och pciconf.txt till den dator Du jobbar vid(via t.ex. WinSCP).
5. Klistra in innehållet ifrån respektive fil i ett inlägg med spoiler markörer.
6. Svara på följande frågor:
6.1: Hur många lagringsenheter ingår i poolen?
6.2: Typ av ZFS RAID.
6.3: Typ av moderkort.
6.4: Typ av kontrollerkort för lagringsenheterna om annan än den inbyggda.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.