Permalänk
Medlem

Kylning 3700x

Är i processen att uppgradera min dator och har tänkt att byta ut cpu efter att ha bytt gpu i våras. Jag har sen tidigare en 7600k (som jag i och för sig hade överklockat till 4.8GHz) men den håller inte längre måttet, särskilt när jag parar ihop den med det 2080 som jag har. Så jag tänker ska jag fortsätta använda min beQuiet! pure rock kylare från innan, använda stock kylaren eller satsa på en ny kylare till en 3700x vilket är det jag tänkt uppgradera till.

Jag har kollat på en NH-D15 men den verkar var för hög för mitt chassi (Phanteks p400s (max clearence på 160mm enligt specifiationerna)) enligt specifikationerna men jag har också sätt folk som lyckats trycka in den. Jag har en budget på ungefär en 1000lapp men hellre under än över.

Permalänk
Vila i frid

3700x är ju inget klockarmonster och originalkylaren är bara hörbar när den pressas lite - så du kanske kan vänta med ny cpu-kylare ett tag tills/om du tröttnat på originalet.

Permalänk

@Jeprin: Vi har ju såklart Noctua D15s som presterar liknande D15, speciellt om man har en andra fläkt till den.
Sen så har vi Thermalright Grand Macho RT som också presterar liknande och är något billigare.
Och sen har vi Scythe Ninja 5 som även den presterar liknande D15/15s, den är den kortaste av alla på 155mm men den är betydligt bredare än de andra (den är också den billigaste).

Tre stycken stora kylare som presterar bra, har en maxhöjd på 160mm och som alla kostar under tusenlappen.

Permalänk
Medlem

@Glaring_Mistake: Scythe Ninja 5 verkar ju perfekt! Den ska jag ta en närmare titt på. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Finns många reviews som säger att stockkylaren är tillräckligt bra. 3700x kommer du knappt kunna överklocka överhuvudtaget, alltså är det bas grejer du har att göra med.

Föreslår att du kör stockkylaren/pure rock och skulle det absolut inte funka kan du ju alltid byta den.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem

@Savage_Gray: Jo, jag har hört att stock kylaren ska räcka kylmässigt för stock hastigheter. Förmodligen blir det dock som med allt annat som jag har som är möjligt att överklocka och jag kommer klämma ut varenda droppe ur den, och dessutom så ska tydligen stock kylaren vara ganska högljudd. Men annars hade den nog kanske fungerat bra.