Tips till plattform för Ryxen 3800x resp 3900x

Permalänk
Medlem

Tips till plattform för Ryxen 3800x resp 3900x

Hej!

Går i tankar på ett helt nybygge som gärna får landa en bit under 20' men inser också att det inte är helt enkelt. Bättre att få rätt saker än att nödvändigtvis landa under 20. Idag sitter jag på en dator (som aldrig är uppgraderad) från 2011 så allt jag skaffar är ju ljusår bättre och kommer underlätta min vardag, väl medveten om det.

Användningsområdet är främst foto- och videoredigering (kalla det avancerad hobbynivå) men kommer sannolikt att bli lite spelande, men inte på någon mer avancerad nivå/spel.

Moderkort/CPU/kylare
Jag funderar lite mellan 3800x och 3900x från AMD och jag klarar mig ju sannolikt med 3800x. Vilka är vettiga bra moderkort, inte de enklaste eller billigaste utan bör vara bra och ha möjlighet att bygga ut framöver. Försöker läsa mig till vad som behövs, vad som är bra att ha samt vad som är för mycket men tycker det är en djungel där ute. Vill ha en bräda som går bra med CPUn, läst en del om att en del blir för varma och inte har tillräcklig VRM (?). Förslag på bra bräda till 3800x resp 3900x mottages tacksamt, samt vettig CPU/kylare och om man behöver fler fläktar (vissa chassi har inbyggda, bra att satsa på sådant?).

Minneshastighet
Likaså minneshastighet på minnena, hur stor roll spelar det och vad är rimlig nivå att lägga sig på?

Grafikkort
För bildbehandlingen behöver jag väl inget värstingkort som det är nu då Adobes programvara inte drar så mycket nytta av det, men det blir väl sannolikt mer framöver. Däremot vill jag köra på en bra skärm (har inte 4K nu men det blir väl nästa antar jag) på kanske 27-32". Videoredigeringen kommer väl mest vara Full-HD format men kanske 4K framöver, vem vet. Kan man hitta ett vettigt för under 3.000? Eller hur skall man tänka? Jag vill inte ha det värsta som inte kommer att användas, men jag vill inte heller ligga på gränsen och känna att jag är begränsad om ett eller två år.

SSD
Jag tänker att till OS-disken kommer jag kanske inte behöva den snabbaste - själva uppstart osv är inte det viktigaste för mig. Däremot kommer jag vilja ha en snabb ssd för arbetsfilerna då de tenderar att bli stora (inte minst video). Är det rätt tänkt eller skall jag investera i två snabba SSD? Klarar man sig på 500GB på SSD för OS, program osv eller blir det tight?
Någon som kör stora foto/videoprojekt som har förslag på om man skall lägga cachefilerna på samma som OS eller om det med SSD ändå är så snabba diskar att det inte spelar så stor roll?

Något mer jag bör fundera över?

Kommer att köpa delar för montering någonstans.

Permalänk
Medlem

Är mer värt att köpa en 3700x istället för 3800x, det är typ samma cpu. Man kan få en något bättre binnad om man kör på 3800x. Men i tester jag sett så boostar dom likadant ändå.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Fractal Design Define S2]-[Asus CrossHair Hero X670E]-[Ryzen 9 7900x]-[Corsair Dominator Platinum 6000mhz 32gb]-[Asus Tuf RTX 3090]-[Corsair Mp510 960gb]-[2x Samsung Evo 860 500gb ssd Raid 0]-[Lenovo Legion Y27q-20 165hz][AOC 24G2U 144hz]

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du planerar att köra 2 stycken m2 diskar så behöver du en x570 bräda. b450 och x470 kommer att ta lanes av GPU om du kör 2 diskar på den, då kör GPU endast i x8. Inte världens problem idag, men om du byter GPU om 2-3 gen så lär det vara flaskhals då.

Tror dom flesta här sitter på CPU i 2-4 GPU gen i snitt, medans man byter GPU varannan gen.

Spontant så hade jag kört på x570, 3700X och 32 gb 3600mhz ram (vet inte hur mycket det boostar i Adobe)

Just https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5181991 ligger väldigt bra i pris, dom har droppat från 2700 senaste månaden ner till 2200-2300 beroende på butik. Detta är också 3600/cl16 som är också AMDs sweetspot i price/performance. Prisskillnaden mot ett par 3200/cl16 är väl dryga 500 lappen. Tycker det är värt det, med tanke på att det mesta pekar på att även 4000 serien har stöd för AM4 socketen. Då kan det vara värt med lite snabbare ram och 32gb, så är man lite mer "framtidssäker"

Permalänk
Medlem

@r_b89: Tack för värdefull input! Gör ju rätt mycket för priset också att gå ner till 3700x istället för 3900x

Hänger inte helt med på lanes och de bitarna, men om jag inte har en X570 så kommer diskarna att sno hastighet från GPUn... men kör man 570 så kan de gå för fullt sida vid sida. Rätt uppfattat?

Permalänk
Medlem

@r_b89: Och att minneshastigheten överstiger ett moderkorts standardhastighet, det är bara en inställning någonstans som behövs för att de skall kunna köras i full hastighet om jag har rätt för mig - annars kör de i standardhastighet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lynx75:

@r_b89: Och att minneshastigheten överstiger ett moderkorts standardhastighet, det är bara en inställning någonstans som behövs för att de skall kunna köras i full hastighet om jag har rätt för mig - annars kör de i standardhastighet?

Precis, på ett x570 kan du köra 2x m2 och gpu i x16 pci e 3.0.

Ja, det är en skillnad till. X570 klarar oftast högre minneshastigheter, men mycket hänger på CPU:n med. Sen behöver du aktivera XMP för att dom ska köra i 3200mhz eller vad du nu väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lynx75:

@r_b89: Tack för värdefull input! Gör ju rätt mycket för priset också att gå ner till 3700x istället för 3900x

Hänger inte helt med på lanes och de bitarna, men om jag inte har en X570 så kommer diskarna att sno hastighet från GPUn... men kör man 570 så kan de gå för fullt sida vid sida. Rätt uppfattat?

Jag skulle läsa lite recensioner över prestandaskillnaden mellan 3700X och 3900X i de program du använder ofta, speciellt om du tjänar pengar på att korta ner beräkningstider. I spel ger 3900X oftast ytterst lite extra eller inget alls. Som ett arbetsredskap är den dock riktigt kraftfull, förutsatt att program kan dra full nytta av den.

Nej, x570 är den plattform som har högst prestanda om du kör flera SSD:er över PCI-E. Lanes är i detta fall precis som filer på en motorväg. Fler filer tillåter högre antal bilar att färdas från A till B inom ett givet tidsintervall. Med x570 får du också PCI-E 4.0, där varje fil på vägen tillåter dubbla hastigheten.

Minneshastigheten 3200 MHz är bara den högsta officiella hastigheten. AMD rekommenderar som sagt 3600 MHz och hastigheterna kan pushas betydligt högre, men då med dividers för vissa andra frekvenser som normalt är synkade.

Ja, utan att aktivera XMP-profilen (kan heta D.O.C.P eller liknande också) eller konfigurera allt manuellt kommer de köra en av de profiler som följer JEDEC-standarden, vilken kommer vara betydligt långsammare. Som ett exempel från mina stickor är högsta standard-profilen 2133 MHz (16-15-15-36-50) medan XMP-profilen är 3200 MHz (14-14-14-34-48). Jag kör dem i 3600 MHz (16-16-16-32-48). Prestandandamässigt är 3200 MHz CL14 och 3600 MHz CL16 väldigt snarlika men den sistnämnda tillåter högre frekvens på Infinity Fabric, vilket ger ytterligare prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Tack för input! Än så länge är det inga stora inkomster men visst blir det några fotojobb ibland. Det är väl inte tiden som tjänar pengar till mig men samtidigt så sitter jag på en sirapsburk idag och vet vad det innebär. Skall leta upp lite tester på dem men det jag har sett hittills så verkar det faktiskt skilja en del, så vi får väl se. Samtidigt så får det bli en avvägning mot investeringen, det är ju ingen heltidssyssla eller huvudinkomst som är beroende av det.

Tack för all input, värdefullt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lynx75:

@blunden: Tack för input! Än så länge är det inga stora inkomster men visst blir det några fotojobb ibland. Det är väl inte tiden som tjänar pengar till mig men samtidigt så sitter jag på en sirapsburk idag och vet vad det innebär. Skall leta upp lite tester på dem men det jag har sett hittills så verkar det faktiskt skilja en del, så vi får väl se. Samtidigt så får det bli en avvägning mot investeringen, det är ju ingen heltidssyssla eller huvudinkomst som är beroende av det.

Tack för all input, värdefullt.

Gör så. Det fina är ju annars att du i värsta fall kan ångra dig och uppgradera till en variant med fler kärnor senare om du kommer fram till att du har behov av det, även de ur Ryzen 4000-serien som kommer nästa år.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av blunden:

Gör så. Det fina är ju annars att du i värsta fall kan ångra dig och uppgradera till en variant med fler kärnor senare om du kommer fram till att du har behov av det, även de ur Ryzen 4000-serien som kommer nästa år.

Så enkelt är det ju om man väljer rätt plattform från början. Tanken var väl dock en burk som jag inte behöver fundera på uppdateringar än på några år, men det finns ju alltid alternativa vägar.

Funderar på om man klarar sig bra med en 500GB SSD till OS och program, också bör man väl lägga redigeringsprogrammens cache på den också och ha arbetsfilerna på en annan SSD, där tänker jag nog en 1TB, med video kan det snabbt dra iväg. Eller skall man gå på två 1TB direkt, det är ju en bra fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lynx75:

Så enkelt är det ju om man väljer rätt plattform från början. Tanken var väl dock en burk som jag inte behöver fundera på uppdateringar än på några år, men det finns ju alltid alternativa vägar.

Funderar på om man klarar sig bra med en 500GB SSD till OS och program, också bör man väl lägga redigeringsprogrammens cache på den också och ha arbetsfilerna på en annan SSD, där tänker jag nog en 1TB, med video kan det snabbt dra iväg. Eller skall man gå på två 1TB direkt, det är ju en bra fråga.

Personligen köper jag inga SSD:er mindre än 1 TB numera men för enbart OS och program kan det nog fungera. Värt att tänka på är dock att varianterna inom en produktserie med mer lagringsutrymme normalt har högre prestanda i och med att de har fler flash-chip och SSD:ns kontroller kan fördela skrivningar mellan dem. I slutändan beror det ju på prisskillnaden dock.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@blunden: Tack för input, ja det låter förvisso rimligt och skall man ändå slå på stort och köpa nytt skall man inte låta snålhet bedra vishet, så skippar nog också de mindre. Tack!