Hur få bort vattenpumpens brummande ljud?

Permalänk
Medlem

Hur få bort vattenpumpens brummande ljud?

Jag har omslutit min vattenpump med 5cm rockwool men jag får ändå inte pumpen tyst, några andra bra förslag för att tysta den?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Krävs ju lite mer information om vad det är för setup du använder. Vad är det för pump du skriver om, AIO eller någon form av Custom-loop?

Brummandet som du säger kan ha grund i pumpen, men det kan vara andra delar av din dator som ljudet uppkommer ifrån, genom att pumpens vibrationer förstärkts av dess montering i moderkortet/chassit, och ända sättet att bli av med något sådant är att låta den inte ha någon kontakt med något som vibrationerna kan fortplanta sig i.
Går att lösa om du har Custom-loop med slang men har du någon form av hårda rör eller en AIO så är det inte mycket du kan göra.

Permalänk
Medlem

Utgår från bra pump typ D5 och gummiupphängning sen justerar du pumpens varvtal så det låter behagligt men fortfarande levererar. Kört min setup i flertal år med öppet chassi och ingen isolering med vattenkylning på i stort sätt alla komponenter. den är helt tyst.
https://www.sweclockers.com/galleri/14005-thermaltake-core-p3

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT

Permalänk
Medlem

Vad är det för pump ?
Kör man en D5:a på 35-40% är den knäpptyst.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Avstängd

Använder du gummifötter?

Det finns ju olika hårdhetsgrader på gummit, ett mjukare gummi brukar bli tystare, har du för stumt montage kan vibrationer överföras till stommen, vilket jag tror hänt i ditt fall.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Pumpen är helt omsluten av 50 mm rockwool, absolut inga vibrationer fortplantar sig.
Ljudet jag hör är 100% från pumpen (testat slå av den).
Pumpen: https://www.ekwb.com/shop/ek-dcp-4-0-12v-dc-pump

Jag tolkar svaren som att det är dags att byta pump? Några bra tips?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Sänk hastigheten på pumpen. Du behöver inte mycket flöde för att det ska kyla ordentligt.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.

Permalänk
Medlem

Brummande ljud från pump kan också indikera att du har luftbubblor.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Pumpen är helt omsluten av 50 mm rockwool, absolut inga vibrationer fortplantar sig.
Ljudet jag hör är 100% från pumpen (testat slå av den).
Pumpen: https://www.ekwb.com/shop/ek-dcp-4-0-12v-dc-pump

Jag tolkar svaren som att det är dags att byta pump? Några bra tips?

Jag hade 2,2 varianten av den pumpen. Vill minnas att den pumpen lät rätt mycket om man hade högt varval på den. Jag skruvade ner den väldigt lågt utan problem, men då hade jag en kort loop. Så vill du inte byta pump hade jag skaffat en regulator och skruvat ner. Sedan kollat på temperaturerna så att det håller sig på bra nivåer.

Annars är det en pump baserad på D5 som brukar vara det som rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Fina tips tack!
Jo jag har en fläktkontroller som den är kopplad till så jag kan vrida ner den rätt kraftigt men jag har upptäckt att då när brummandet avtar som mest är även punkten då pumpen inte får nog med startström för att starta igång.

Min loop är pump > CPU > GPU > Radiator (4*120mm) > reservoar.

Det är inte luft i mitt system, har testat allt möjligt för försäkra mig om det.

Vilka sitter rekommenderar ni för vattenkylning där möjlighet att skicka tillbaka pumpen finns? Funderar på att beställa hem 3-4 stycken och testa för att se vilken som är tystast för att sen skicka tillbaka de övriga.

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt till en D5:a, har testat flera olika och D5:an är den jag tycker är bäst iaf.
Jag kör själv två st. Den ena har jag haft i minst fem år, fortfarande tyst och bra.
tex en sådan Inet D5 med Rez

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Fina tips tack!
Jo jag har en fläktkontroller som den är kopplad till så jag kan vrida ner den rätt kraftigt men jag har upptäckt att då när brummandet avtar som mest är även punkten då pumpen inte får nog med startström för att starta igång.

Min loop är pump > CPU > GPU > Radiator (4*120mm) > reservoar.

Det är inte luft i mitt system, har testat allt möjligt för försäkra mig om det.

Vilka sitter rekommenderar ni för vattenkylning där möjlighet att skicka tillbaka pumpen finns? Funderar på att beställa hem 3-4 stycken och testa för att se vilken som är tystast för att sen skicka tillbaka de övriga.

D5 som D5 praktiskt taget. Det är väl Laing som byggt den ändå, så har något företag dekaltrimmat den lite.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D, Msi B450 Tomahawk, RX 7800XT, 32 Gb Corsair Vengeance Pro, vattenkylning.