Inställningar av router vid ett separat nätverk med två routers inkopplade

Permalänk

Inställningar av router vid ett separat nätverk med två routers inkopplade

Hej! Jag har sökt lite överallt och har svårt att hitta en lösning som fungerar för mitt problem. Det är så att jag bor i en uthyrningsdel av ett hus, och har därmed delat internet med hyresvärden. Min router kopplas in direkt till deras router och jag undrar hur jag ska göra för att få till ett separat nätverk som inte alls kommunicerar med deras enheter och liknande.

Problemet just nu är att mitt wifi är otroligt instabilt, ibland kan jag inte koppla upp till det, ibland kan ja vara ansluten men inte ha något internet. Samtidigt har jag en dator inkopplad via sladd, och det funkar alltid, snabbt och stabilt. Jag är lite halvkass på det här med nätverk men det jag provat än så länge är:

(jag har en Asus ac68u)
-Installerat custom firmware, både merlin och dd-wrt.
-Haft routern i access point mode. Då funkade det hyfsat, men jag såg deras enheter, och det var fortfarande rätt instabilt.
-Nu har jag den i router mode, med dhcp igång. Nu kan jag ansluta, men inte få något internet på mina wifi enheter, samtidigt som datorn funkar utan problem.

Jag är medveten om att hyresvärden upplever sitt nätverk som rätt kasst också, så egentligen behöver dom nog köpa en ny router. Och när dom gör det tänkte jag sätta en switch före deras router så min router inte alls e kopplat till deras grejer. Tills dess vill jag gärna försöka göra det bästa av situationen. Jag vet inte var problemet ligger, och jag vet inte varför mina wifi enheter inte kan få ut något internet i de nuvarande inställningarna.

Just nu har jag ip adress 192.168.2.1, för att få till mitt egna nätverk, med Wan ip på 192.168.1.1. Vet ej om detta är felaktiga inställningar, körde på automatisk ip.

Tacksam för alla tips och råd, ursäkta för den långa förklaringen som säkert behöver kompletteras ändå!

Permalänk
Medlem

@SqueakyNinja: Router på router är ingen bra sak eftersom det lätt blir konflikter med adresserna, utan du bör ha din router i AP läge.
Om inställningen för gästnätverk finns efter att du satt din router som AP så kan du prova sätta upp ett sådant till dig själv, men det absolut bästa är om din hyresvärd gjorde inställningar i huvudroutern för olika nätverk.

En switch innan era routers kommer bara funka om leverantören stödjer mer än 1 ip-adress.