Permalänk
Medlem

Visar Bredbandskollen fel?

Eller varför blir det såhär på två mätningar på Speedtest och Bredbandskollen gjorda direkt efter varandra på samma dator och uppkoppling?

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Eller varför blir det såhär på två mätningar på Speedtest och Bredbandskollen gjorda direkt efter varandra på samma dator och uppkoppling?
https://i.imgur.com/7poqkMT.png
https://i.imgur.com/ltAAUxC.png

Jag har liknande problem när jag mäter via Bredbandskollen på datorn. Jag har inte samma operatör som dig, då jag kör med Telia, så måste vara något hos Bredbandskollen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

Eller varför blir det såhär på två mätningar på Speedtest och Bredbandskollen gjorda direkt efter varandra på samma dator och uppkoppling?
https://i.imgur.com/7poqkMT.png
https://i.imgur.com/ltAAUxC.png

Bredbandskollens webbvariant är rätt känslig av sig och har knepiga standardinställningar.
Testa att välja "avancerad mätning" och "websockets (prioriterat)", brukar funka bättre.

En annan sak du kan testa är att öppna ett inkognito/privat fönster i webbläsaren. (Där brukar inte webbläsartillägg laddas, vilket av någon anledning tenderar att påverka BBK.)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har märkt exakt samma sak, kör du Chrome eller Firefox? För går jag över till Edge får jag mer "rimliga" svar i uppladning.

Permalänk
Medlem

"Webbläsartillägg kan orsaka problem med Bredbandskollen"
https://www.bredbandskollen.se/blog/2019/09/13/https-www-goto...

Permalänk
Rekordmedlem

Byt webbläsare, de visar alla lite olika men din mätning beror nog på en inställning eller tillägg när skillnaden är så där stor.
Mätt med olika webbläsare, ingen last på nätet och ca 1 minut mellan >

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Av någon anledning får jag dåligt på uppload på Malmö och Göteborg. Stockholm har jag full fart på.
Speedtest är normalt.

Permalänk
Medlem

Det blir jättedåliga resultat på Chrome och Firefox som jag använder, testar jag Edge blir det full speed. Tror det blir konflikt med NoScript, Adblock och LastPass och förmodligen något mer.

Permalänk
Medlem

@evil penguin: Yes, incognito-mode i Firefox gav mig mer sanna upp-hastigheter på Bredbandskollen. Chrome ger det också.

Men eftersom det fungerar på Speedtest så känns det ju som att det är något med Bredbandskollen som är dåligt. Det känns ju som att deras trovärdighet sjunker rätt rejält om man ska få olika värden med olika webbläsare, när andra lösningar uppenbarligen klarar det galant

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Starric:

@evil penguin: Yes, incognito-mode i Firefox gav mig mer sanna upp-hastigheter på Bredbandskollen. Chrome ger det också.

Men eftersom det fungerar på Speedtest så känns det ju som att det är något med Bredbandskollen som är dåligt. Det känns ju som att deras trovärdighet sjunker rätt rejält om man ska få olika värden med olika webbläsare, när andra lösningar uppenbarligen klarar det galant

Jag tror det går att ställa in nått tillägg så att Speedtest också påverkas. Ingen mätmetod är helt perfekt, inte ens de som använder egen mjukvara för att mäta och sppetest är ju inte helelr helt vän med webbläsarna....

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Starric:

@evil penguin: Yes, incognito-mode i Firefox gav mig mer sanna upp-hastigheter på Bredbandskollen. Chrome ger det också.

Men eftersom det fungerar på Speedtest så känns det ju som att det är något med Bredbandskollen som är dåligt. Det känns ju som att deras trovärdighet sjunker rätt rejält om man ska få olika värden med olika webbläsare, när andra lösningar uppenbarligen klarar det galant

Ja, jag håller med om att det känns knasigt att de inte gör något för att laga det hela, framförallt eftersom det i "avancerat" på BBK går att välja alternativa mätmetoder som verkar fungera mycket bättre.
Dvs, det känns som att lösningen redan existerar även på BBK, men de har en annan mätmetod som de använder som standard.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag har alla tillägg aktiverade i privatläget så jag kör denna istället

På min 100/100 lina med vpn
Network operator: Bahnhof AB
Support ID: xxxxxxxx
Latency: 9,721 ms
Download: 102,479 Mbit/s
Upload: 100,809 Mbit/s

la till ett test resultat