Sambon kräver iMac - alternativ?

Permalänk
Medlem

Sambon kräver iMac - alternativ?

Hej Sweclockers,

Vi går i tankarna på att köpa en ny dator. Den kommer att vara placerad i vardagsrummet varför den estetiska aspekten är viktig - om inte viktigast.

Se bifogade foton.

Som tydligt framgår av bilderna ser den nuvarande makeshift-lösningen med en hdmisladd från en gammal 27"-skärm till en MacBook Air ut som fan.

Datorns användningsområde kommer i huvudsak vara kontorsarbete (cloud-lösning) - men jag när även en dröm om att kunna förkovra mig i några strategispel som Crusader Kings III, Total War och Civilization. Jag är dock helt okej med att inte kunna tillämpa den högsta grafiken.

Det lutar i skrivande stund åt en iMac 2019 i standardutförandet, fast med 256 GB SSD och extra ram, vilket jag köper utan Apples försorg. Det går på ca 23-24 000 kr. En stor besvikelse för min del är att iMac 2019 saknar funktionen att agera som monitor - men det kan jag leva med.

Jag har tittat runt bland PC AIO men kan inte säga att jag hittat något vettigt alternativ. Jag såg några riktigt trevliga mini ITX-byggen här på Sweclockers, men jag är rädd att mina byggarfärdigheter inte är tillräckliga samt att priset för helhetslösningen med extern skärm osv kommer att bli åtminstone lika dyrt men inte lika tjusigt som en iMac.

Ska vi bara slå till på en iMac? Tacksam för kloka råd.

Permalänk
Medlem

Ja

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

NUC? Finns från 4000 exkl RAM och disk, iofs inte AIO men tar mindre plats än 1/4 skokartong. Bunta sedan upp sladdarna lite snyggare så är du hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem

Gör dig själv en tjänst , argumentera inte emot damen och slå till på en Imac
Bruce Willis budskap är simpel.
Die Hard finns nämligen på dvd. Traska ner till videobutiken och hyr den.
Jippi kai jei ,h a en trevlig helg och hoppas att polletten trillade ner .

https://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=2399&g...

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Avstängd

Hades Canyon NUC har acceptabel spelprestanda och kan fästas på baksidan av en skärm. Kostar dock en hel del.

Annars borde du lägga lite tid på att dra kablarna snyggt och kanske köpa trådlös mus och tangentbord, borde höja acceptansen oavsett vilken dator du väljer.

Permalänk
Medlem

Titta på följande lösningar från Dell:
https://www.dell.com/sv-se/work/shop/sfc/sf/optiplex-desktops...

Inga spelmaskiner men du får PC för ett lägre pris.

Visa signatur

CPU AMD 3900X GPU Zotac RTX 3080 12GB
Moderkort Asus x570-E Gaming Nätagg Corsair RM850x
Minne Corsair Vengeance RGB Pro 32 GB Kylning Corsair Hydro H115i PRO
Chassi Corsair Obsidian 500D SE Skärm Samsung Odyssey G9 NEO
SSD Samsung 970 1TB HDD Western Digital Blue 2TB Laptop Dell XPS 13 9300 i7

Permalänk
Medlem

Det som ser mest fult ut är ju alla kablar som dräller. Skaffa trådlös mus och tangentbord så är två kablar väck. Efter det så sätter du upp en kabellist för de kablar du inte kan radera helt ur bilden, och ger dig på att faktiskt bygga mITX. Det svåra är inte byggandet, utan att köpa komponenter som passar - vilket du kan få hjälp med här.

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Det är väl lite så att iMac anses som en av de bästa AIO som man kan få tag i. Men om vi skulle spåna lite, vad tror du om en HP Envy 27? 4K-skärm, Core i7-9700T, 512 GB SSD, 1TB HDD (varför är de så jäkla snåla med hårddiskutrymmet på OEM-maskiner när man får vanliga hårddiskar för typ 250 kr/TB?) och dessutom ett GTX 1050 för lite enklare spelande?

Permalänk
Medlem

Ja det första ni lär tänka på är en ny lösning på arbetsplats. Det där rapplet var ju inte mycket att hurra för.
Köp nå vettigt bord där du kan gömma undan kablar och dyligt och gömma undan datorn.
Eller behåll bokhyllan och köp en iMac.

Visa signatur

i7 4790k | Asus Z97M-Plus | 16gb ram | Asus Strix 970 | Phanteks PH-TC12DX | Samsung 850 Evo 250gb | Corsair Force GS 120gb | Fractal Design Integra M 650w | Fractal Design Define Mini C

Permalänk
Medlem

@curl: Skaffa en skärm som sambon tycker är okej, bygg en dator som blir långt billigare och dra sladd till skärmen läns golvlisten och upp vid kanten av bokhyllan så blir den iprincip osynlig, kör med trådlös mus, tangentbord och headset.

Förmodligen måste du köra urusla periferals för att det skall godkännas, men du kan ju skaffa ett extra set "geming approved™" och byta emellan när du vill spela?
Ett hett tips är nog en vit kabel till skärmen, eller spraya en svart om det blir svårt att hitta.

Är hon en riktigt kinkig applefangirl kansike du kan printa några apple logos och trycka dit så det inte blir skämmigt inför hennes polare.

Fixa något cleant shell som påminner om OSX och du har en godkänd rigg för under hälften som presterar långt över vad en iMac någonsin kan hoppas på. Win10 --> OSX

Lade till några cleana skärmar ni kan kolla på finns naturligtvis flera alternativ men skulle koll på en IPS då intrycket verkar spela störst roll, dåliga betraktningsvinklar går nog inte hem om hur det ser ut är viktigast.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12982864

Om du inte hittar ett liggande chassi typ fractaldesign node 605 så kanske man kan lägga ett chassi på sidan. Du kan alltid sätt några gummifötter på det ifall det skall synas mindre under soffanoch samla mindre damm, några korta möbelben att skruva fast i vänstra sidoplåten kan kanske vara ide om ni har tillräckligt med utrymme under sittytan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av curl:

Jag har tittat runt bland PC AIO men kan inte säga att jag hittat något vettigt alternativ. Jag såg några riktigt trevliga mini ITX-byggen här på Sweclockers, men jag är rädd att mina byggarfärdigheter inte är tillräckliga samt att priset för helhetslösningen med extern skärm osv kommer att bli åtminstone lika dyrt men inte lika tjusigt som en iMac.

Vad sägs om Mac mini + eGPU? Kan ju enkelt plocka bort eGPU:n när den inte behövs.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem

Verkar som ungefär alla missar att det var en Mac kopplad till skärmen redan från början.

Så det kanske inte är en fråga om enbart estetik gissar jag.

Hursom, har det inte kommit nya "Mac Mini" än? Borde gå lätt att placera med minst lika osynlig sladd som en IMac eller MacBook även i den hyllan. Gäller bara att hitta en snyggare skärm då.

Det verkar dock vara rätt långt mellan uppdateringarna av dem och de är dyrare än någonsin, men de är väll ändå fortfarande det billigaste och lättast utbytbara Mac-alternativet allt detta till trots. Kan inte gärna vara segare än en Air.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

iMac är det du ska ha. Behövs inte tjoveras till ytterligare egentligen.

Visa signatur

𝕊𝕡𝕖𝕔𝕚𝕗𝕚𝕜𝕒𝕥𝕚𝕠𝕟𝕖𝕣
Fractal Vector RS Dark TG | ASUS TUF GAMING X570-PLUS | Ryzen 9 3900X | Kraken X62 | 4x8GB G.Skill Trident Z Neo @3600 C16 | ASUS Geforce RTX 2080 Ti ROG Strix Gaming OC 11G | Corsair HX1000i | Corsair MP510 480GB | Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem

Ett stort tack till er alla för bra respons!

Det är inte omöjligt att övertyga sambon om annat än en iMac. Skulle va jäkligt kul att bygga en liten liten rig och försöka få till en fin lösning.

Mac mini och eGPU lät ju intressant även det. Är det någon som har provat det?

Permalänk
Medlem

Det finns bra lösningar för att ta in hdmi, alltså hdmi-recorders osv. som man kan använda om du tex tänkt att senare köpa en speldator och vill rendera det på imacen.
I denna era med folk som streamar spel så är detta rätt "normala" prylar. Dock räkna med en ökad latency så det gör sig kanske bara bra att spela genom för strategispel eller äventyrspel som inte kräver så snabb respons.

Men många strategi-spel finns faktiskt till osx, och externt grafikkort fungerar bra till osx. Så det finns options om ni skulle välja imac faktiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Det är väl lite så att iMac anses som en av de bästa AIO som man kan få tag i. Men om vi skulle spåna lite, vad tror du om en HP Envy 27? 4K-skärm, Core i7-9700T, 512 GB SSD, 1TB HDD (varför är de så jäkla snåla med hårddiskutrymmet på OEM-maskiner när man får vanliga hårddiskar för typ 250 kr/TB?) och dessutom ett GTX 1050 för lite enklare spelande?

Really?! Den har ju skitfula bezels om det är något man ska börja kika på!

Visst nu jämför jag skärmar mot AIO men släng dit en NUC bakom så har du liknande prestanda för mindre pengar.

Permalänk

För att slippa drama hemma och få en glad och trevlig sambo, vilket gör dig lycklig så hade jag gått på hennes linje.
Sen är det väl inte fel med att få den "rätta" estetiken heller, kvinnor kan det där med inredning.
Tyvärr lyckas vi män bara göra man-cave...

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem

Fast nu jämför du en 5k-skärm som imacen har, med något som kör 2560x1440. Det är en avsevärd skillnad. Så mindre pengar, nja...

Permalänk
Medlem

Windows vs macOS; det kan väcka frågor om livsstil, funktion, status .. liksom kvalité vs kvantitet. Vill du ha mer tid över till familjen, livet och vännerna? Eller vill du snarare ha något att göra om kvällarna, pyssla med datorn? Vill du fortsätta ha det som på dina bilder, eller vill du ta dig någon annanstans?

Vad känner du? Hur argumenterar din flickvän? Har ni fler iOS-enheter så att ni kan dra nytta av Apples ekosystem? .. eller fler Windowsenheter så att ni hellre drar nytta av att stanna med Microsoft?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem

Skulle köpa ngt platt chassi. Sen köpa upphängningsupplägg för att sätta datorn under skrivbordsskivan i bakkant. String har ju plats för sladdarna bakom hyllplanen.
Sen en snygg skärm. Snyggt tangentbord och mus.
Billigt och klarar alla dina krav.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Regn är snö på sommarn.

Permalänk
Avstängd

Men shieet. Sambons favoritskådisar i hennes favoritserie från de Amerikanska TV-serierna använder endast Apple!

Köp en Windows baserad PC, få allt för mindre peng.

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willienelpson:

Really?! Den har ju skitfula bezels om det är något man ska börja kika på!

Visst nu jämför jag skärmar mot AIO men släng dit en NUC bakom så har du liknande prestanda för mindre pengar.

Fast dels så har en iMac normalt sett betydligt snabbare komponenter (65 watt CPU, annat än Intel HD-grafik etc), dels har den inbyggda högtalare av god kvalitet, krävs inget mer än strömsladden etc. Jag kör själv med en 4K-skärm och en Elitedesk Micro och är nöjd med den lösningen, men går ju inte påstå att den är lika stilren som om allting fanns inbyggt i skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Playboy_1338:

För att slippa drama hemma och få en glad och trevlig sambo, vilket gör dig lycklig så hade jag gått på hennes linje.
Sen är det väl inte fel med att få den "rätta" estetiken heller, kvinnor kan det där med inredning.
Tyvärr lyckas vi män bara göra man-cave...

Ger du dina barn allt de vill ha för att du ska slippa drama?

Det är så översittande skapas..

Skulle min sambo göra nåt i denna stil skulle hon få inte få choklad på en månad..

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem

Köpa en begagnad imac 5k 27tum, ser likadan ut men halva priset. Prestandan räcker även för dina behov.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Fast dels så har en iMac normalt sett betydligt snabbare komponenter (65 watt CPU, annat än Intel HD-grafik etc), dels har den inbyggda högtalare av god kvalitet, krävs inget mer än strömsladden etc. Jag kör själv med en 4K-skärm och en Elitedesk Micro och är nöjd med den lösningen, men går ju inte påstå att den är lika stilren som om allting fanns inbyggt i skärmen.

Skickades från m.sweclockers.com

Jo men sen kostar den kanske en tredjedel av 25.000:- om vi lägger hälften av det på samma bygge lär det sopa banan med en imac

Spelar det någon roll att man slipper dra kablar om skärmen har 4cm breda svarta kanter runtom och ett missmatchat alu handledstöd i underkant?

PC 2016 AIO

MAC AIO 2019

Oj, det där var visst en från 2011, ser ut som att det har hänt mycket på 8 år...
2019 IMAC

Permalänk
Medlem

Kolla in Louqe Ghost, litet och snyggt, kombinera med mac mini och leta upp någon snygg skärm, det bästa av alla världar och lägga lite energi på kabeldragning/gömma kabel.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Skrivet av 7NM:

Ger du dina barn allt de vill ha för att du ska slippa drama?

Det är så översittande skapas..

Skulle min sambo göra nåt i denna stil skulle hon få inte få choklad på en månad..

Barn måste uppfostras så nej, men beroende på hur mycket 6liv man vill ha och slippa tjat och huvudvärk. Så vet jag iaf vad jag hade valt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk

Utseendet är väl lätt att fixa. Fäst datorn bakom skärmen eller lägg in den i valfri låda som ser bra ut med hål bak för utblås och dra kablarna snyggt. Eller så går det till och med att ställa datorn i en garderob eller på annan plats ifall den inte utsöndrar för mycket värme så kan du dra kablarna (snyggt) till skärmen.
Ifall du vill få till det riktigt snyggt så är det skärmen och "skrivbordet" du måste jobba på, samt kringutrustningen. Datorn/chassit är lätt att gömma undan. För 24k som iMacen du kollat på kostar så för du en likvärdig dator prestandamässigt för betydligt mindre pengar. Så spara pengar, eller lägg de extra pengarna på en bättre skärm eller valfritt tillbehör.

Edit: Då tänker jag att du köper en dator med annat operativsystem när jag syftar på att du får samma prestanda och pengar över till annat. Är det OSX som gäller så är nog iMac ett bra alternativ.

Visa signatur

| i5 10600k@4,7 Ghz | AMD 6800 | 4Ghz RAM | 1 TB m.2 |

Permalänk
Medlem

mITX-bygge kanske? Så här ser det ut hemma hos mig.

Visa signatur

Dator - Louqe Ghost S1 - i5 9600K - MSI Z390I MPG GAMING EDGE AC - Corsair Vengeance LPX 16GB - Samsung 960 EVO - Palit GeForce RTX 2080 GamingPro OC - Corsair SF600 V2

Ljud - Audeze LCD-2 - Schiit Jotunheim - Schiit Modi Multibit

Permalänk
Sötast

Jag skulle själv haft lite svårt att säga nej till en Mac, det är rätt fina <3

Men.....

MEN då är KRAVET att du slänger ut den där............ vad är det? Skosnören som hänger från taket?
Kan inte köpa en iMac och låta den hänga ifrån det där.

Lånad bild:

Men ett ikea hilver hade ni lätt fått in där istället för.... whatever that is