Permalänk
Medlem

Inga hostnames efter routerbyte

Jag bytte häromdagen ut min trasiga Asus router mot en Ubiquiti USG gateway och ett par AC Pro accesspunkter. Nu funkar inte hostnames på mina trådade enheter (trådlösa funkar), man måste skriva in IP ifall man vill bläddra runt på nätverket.

Switcharna är linksys och netgear. Accesspunkterna är Ubiquiti UAP AC pro.
Kör unifi controller på en windows 10 dator.

Så här ser nätverket ut. Har flera enheter kopplade till vardera switch.

Visa signatur

Mattias

Permalänk
Medlem

Så, om översättningen från hostname till ip inte funkar, låter der ju som att det är dns som inte lirar.
Prova tömma dns cache från respektive burk du har problem på.

Kan va helt ute och cykla, men det är ju lätt att prova iaf.

Cmd --> ipconfig /flushdns --> enter.

Visa signatur

Lenovo Legion Y540-17-IRH med: 17.3" 144Hz skärm | Intel I7 9750H | 32GB DDR4-2667 CL16 | GTX 1660TI 6GB | 2TB Crucial P2 NvME Boot + 2TB SSD Lagring

Permalänk
Medlem

Jag har gjort de på ngra av datorerna utan framgång. Jag får inte upp några hostnames i unifi controller heller så det känns som dom fastnar nånstans på vägen. Knepigt också att trådlösa enheter får hostnames.

Visa signatur

Mattias

Permalänk

Var har du DNS-servern någonstans då?

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem

Precis som Gunvald Larsson säger ovan behöver du förstå hur uppslagen går till.

Har du till exempel meckat med hosts-filer lokalt på vissa enheter så skulle det kunna förklara att det fungerar för vissa enheter.

Jag vet inte hur din router fungerar, men det är normalt så att man i DHCP-delen av routern kan sätta ett fast IP-nummer som alltid tilldelas till en viss Mac-adress/enhet. Sedan kan man i DNS-delen se till att ett visst host-namn mappas mot en viss IP-nummer. Detta förutsätter förstås att du faktiskt kör med DHCP på alla klientenheter.

Om du har flera enheter som agerar DHCP-server och/eller DNS så blir det såklart knepigare att hålla reda på hur saker fungerar.

Verktyget nslookup skriver normalt ut varifrån svaret på en DNS-förfrågan kommer. Exempel där det fungerar respektive inte fungerar kan hjälpa till i felsökningen.

Permalänk
Medlem

Ifall jag kör en ipconfig på en dator som fungerar så står det "Connection-specific DNS Suffix . : WORKGROUP"

På en som ej fungerar så står det "Connection-specific DNS Suffix . : localdomain"

Alla är satt att köra arbetsgrupp WORKGROUP.

På enheterna där jag satt fasta IP, vilken DNS skall användas? IP till Controllern eller till Gateway'en?

Visa signatur

Mattias

Permalänk
Medlem

Troligen så att Asus routern byggde upp en lista över vilka hostnames som den delade ut IP-adresser till medan din USG inte gör det

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Troligen så att Asus routern byggde upp en lista över vilka hostnames som den delade ut IP-adresser till medan din USG inte gör det

Korrekt, iom ip lease meddelade klienten hostnsmnet till dhcp servern, asus routern i drtta fall.
Motsvarande funktion nåate konfas på nya routern

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Troligen så att Asus routern byggde upp en lista över vilka hostnames som den delade ut IP-adresser till medan din USG inte gör det

Skrivet av moire:

Korrekt, iom ip lease meddelade klienten hostnsmnet till dhcp servern, asus routern i drtta fall.
Motsvarande funktion nåate konfas på nya routern

Skickades från m.sweclockers.com

Det låter som en bra förklaring, det knepiga är bara att jag ser hostnames på trådlösa enheterna, men access punkterna kanske är konfigurerad annorlunda.

Visa signatur

Mattias

Permalänk
Medlem

Kan denna tråd i deras forum vara förklaringen?

Sita sidan är mest intressant då en anställd svarar.

Citat:

There aren't any actual issues related to UniFi described there. Non-qualified names not resolving when FQDN does is either the client not having the same default domain (or domain included in search domains), or client not doing a DNS lookup for non-qualified names. The queries to USG will always be for the FQDN, the client appends the default domain (and search domain(s) if they exist) to those lookups.

Det ser ut som att många har löst detta genom att låta ansvaret för DHCP och DNS läggas utanför USG, ser att vissa kört pi-hole (pi-hole-ftl är en fork av dnsmasq).

Permalänk
Medlem

Skicka in samma fråga till unifi supporten. Fick till svar att det berodde på att jag hade andra enheter (linksys, netgear) i mitt nät, bytte jag ut dessa så skulle de funka

Visa signatur

Mattias