Optimera Red Dead Redemption 2 – SweClockers hittar prestandatjuvarna

Permalänk
Medlem

skuggor & hz är det enda jag snålar in på.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Callemedskägget:

Jag är sjukt nyfiken på argumenten bakom kommentarer som ”dåligt optimerat”. Spelet är ju bisarrt snyggt och det känns snarare som black magic att det rullar på konsoler i 30 fps. Vilket annat open world-spel kan tävla mot Red Dead 2?

Är det att en 2700k har bättre min/low frametimes än en i5 9600k kanske ? 🙂. Tyckte GN muttrade något om samma optimeringsbuggar som gta4.

Vad har optimering med utseende att göra ? 🤔

Spelar inte rd2 själv dock så 🤐

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

Dx12 tillåter inte HDR?
Vill köra HDR pga 4k hdr-tv men Vulkan har en massa andra nackdelar?
Ngn som testat/kan utveckla?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk

Tack som fan för artikeln! Nu kan jag spela i 1440p och det ser ändå ok ut. (30-40fps).
Hoppas på framtida optimeringar tills man kommer till onlineläget.

Visa signatur

| CPU: AMD Ryzen R5 1600x @3,7GHz w/ Corsair H90 AIO water cooling | GPU: KFA2 GTX 1070 ti EX 8GB | RAM: Corsair Vengeance Red LED DDR4 16GB 3000Mhz | STORAGE: M2 Samsung 960 EVO 250GB + Samsung 860 EVO 1TB + WD Caviar Black 1TB 64mb/7200 | MOBO: MSI B350 Tomahawk | PSU: Corsair RM750x | CHASSI: Fractal Design R5 | OS: Win 10 | MONITOR: Acer XF270HUA 27" IPS 144hz Freesync |

Permalänk
Medlem
Skrivet av daolo:

Vill köra HDR pga 4k hdr-tv

Skickades från m.sweclockers.com

HDR implementationen är väl ändå rätt kass i RDR2, eller har de fixat det till PC-verren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

HDR implementationen är väl ändå rätt kass i RDR2, eller har de fixat det till PC-verren?

Vet faktiskt inte men i configskärmen ser det åtminstone ljusstarkt ut(!) men har inte hunnit jämföra ännu.

Någon som testat mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av daolo:

Vet faktiskt inte men i configskärmen ser det åtminstone ljusstarkt ut(!) men har inte hunnit jämföra ännu.

Någon som testat mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte testat, men läst att det ser blaskigt ut.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Ursäkta ett sidospår, men HDR.. är inte det en slinga av egenskaper med rätt höga krav som ska uppfyllas för att det ska bli bra?
Hårdvara, mjukvara, tv/skärm, inställningar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ursäkta ett sidospår, men HDR.. är inte det en slinga av egenskaper med rätt höga krav som ska uppfyllas för att det ska bli bra?
Hårdvara, mjukvara, tv/skärm, inställningar.

Har nog hårdvaran men osäker på vad som krävs av mjukvaran och hur kvalitén skiljer sig från tex hdr-content från uhd-disc eller netflixstream.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5900x, Noctua NH-D15, ROG Dark Hero VIII, 32GB G.Skill Trident Z Neo, WD Black SN850 2 Tb, Gigabyte 4090 Gaming OC, FD Meshify 2 XL, LG 38GL950G, Varmilo VA109M, Razer Deathadder V2, SteelSeries Arctic 7

Permalänk
Medlem

Nu har Digital Foundry lagt upp en film där de försökt hitta Xbox One X inställningarna. Detta intresserar mig då jag tyckte spelet såg riktigt jäkla bra ut förra året när jag körde igenom det på X, så då hoppades jag när det kom en PC version kunde jag köra med samma grafik men i 60+ fps.

Gjorde en liten lista för att visa vad som skiljer sig mellan Sweclockers optimerade inställningar och deras Xbox inställningar:

Provade benchmarken med de olika inställningarna på min burk (8700K + 1080 TI), i 3840x2160 (avg/min):
Sweclockers optimerade: 54/35
DF Xbox: 47/33

Så jag fortsätter nog med Sweclockers inställningar, det flyter på riktigt bra när jag kör resolution scale på 0.75 (1620p)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem

Väldigt väntat att det var DF som skulle fatta hur man benchmarkar detta spel. Skönt att nån lyssnar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Väldigt väntat att det var DF som skulle fatta hur man benchmarkar detta spel. Skönt att nån lyssnar.

Vad är det de "fattat" som är så speciellt, och vem har de lyssnat på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nimin:

Men stabila 60fps på ultra 1080p borde de kunnat optimera så att 2070, 2060 super och 5700xt klarar av.

Det tycker du. Har du tekniska argument för att det ska vara så eller är det att namnen/siffrorna inte lirar med förväntningarna?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Vad är det de "fattat" som är så speciellt, och vem har de lyssnat på?

Att facit på väl avvägda settings, settings som direkt ger folk nått att relatera till, har funnits i ett år, som jag sa.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Mer av dessa artiklar!! Varför inte en genomgång av GTA5? Ett spel med mer graphics settings får man leta efter...

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Ursäkta ett sidospår, men HDR.. är inte det en slinga av egenskaper med rätt höga krav som ska uppfyllas för att det ska bli bra?
Hårdvara, mjukvara, tv/skärm, inställningar.

Funkar skitbra på The Division 2 iaf. Dock ser RDR2 inte alls så bra ut med HDR på.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ipac:

HDR implementationen är väl ändå rätt kass i RDR2, eller har de fixat det till PC-verren?

Hm, vad är felet med den? Jag kollade på när en polare körde på PS4 Pro på en LG 55" OLED (B8) och det såg sjukt mycket bättre ut med HDR än utan, till den grad att det såg riktigt skit ut när man stängde av det.
Den enstaka upplevelsen fick mig hypad på HDR.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hm, vad är felet med den? Jag kollade på när en polare körde på PS4 Pro på en LG 55" OLED (B8) och det såg sjukt mycket bättre ut med HDR än utan, till den grad att det såg riktigt skit ut när man stängde av det.
Den enstaka upplevelsen fick mig hypad på HDR.

De patchade in ett ordentligt HDR-läge efter en dålig fuskvariant som fanns vid launch.
https://www.google.com/amp/s/www.eurogamer.net/amp/digitalfou...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Det var faktiskt aldrig någon fuskvariant av HDR på PS4, den maximala ljusstyrkan var bara extremt begränsad av någon anledning. Det gamla läget heter nu "Cinematic" i HDR-inställningarna, till skillnad från det nya, obegränsade "Game"-läget, så man får väl gissa att det var något artistiskt beslut, plus att de kanske inte testat det tillräckligt vid release.

Däremot är det fortfarande problem på PS4 att svartpunkten/skuggorna inte är tillräckligt förankrade. Om man höjer maximala ljusstyrkan i HDR så höjs svärtan också och blir väldigt blaskig jämfört med SDR, vilket man sen måste motverka genom att sänka svärtan på TV:n. Skulle vara intressant att veta om PC-versionen har samma problem.

Permalänk
Medlem

Jag var idiot som köpte ett vattenkylt RTX 2080ti sa dom. Det var overkill sa dom.

*Skrattar i 60 fps Ultra*

Permalänk
Medlem
Skrivet av ipac:

Att facit på väl avvägda settings, settings som direkt ger folk nått att relatera till, har funnits i ett år, som jag sa.

Skickades från m.sweclockers.com

Varför ska man utgå från en konsol när man gör ett test på ett spel från PC? Konsolspel är inget facit för en PC-version. Personligen tycker jag DF testet och deras så kallade variant var precis samma sak som andra sajter redan gjort. Fast de låtsas vara unika genom att vända på det vilket i slutändan inte spelar någon som helst roll.

Hur kan spelet vara optimerat när det kräver att man som användare läser guider på nätet för att hitta vilka inställningar man behöver ställa ner för att få vettig prestanda? I ett optimerat spel ska du kunna sätta en enkel inställning typ "low, medium, high, ultra" och köra på den som ger dig den prestanda du vill ha.

Permalänk
Medlem

Riktigt nice test! Är ju inte sällan man sitter och bläddrar igenom alla inställning och undrar vad sjutton som egentligen ger mest, och vad som kostar mest att driva.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Varför ska man utgå från en konsol när man gör ett test på ett spel från PC?

Vill man ha det minst lika snyggt som på Xbox one X. Är det ju skitbra att börja på deras inställningar och höja saker fram till man inte når den FPS man vill ha.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Vill man ha det minst lika snyggt som på Xbox one X. Är det ju skitbra att börja på deras inställningar och höja saker fram till man inte når den FPS man vill ha.

Det utgick jag redan från, eftersom jag tittade på deras video. Så det var inget svar på frågan. När jag spelar spel på PC så tänker inte jag utgå från en konsolversion. "Vi börjar från uppskalad 4K och 30 fps..." När jag spelar på PC utgår jag alltid från att jag vill hamna minst runt 60 fps i den upplösning jag kör med så snygg grafik jag kan få. DF var sent ute och försökte skruva på det för att bli unika men misslyckades.

Permalänk
Medlem

Detta uppskattas! Testade att maxa för skoj skull, helt klart bästa grafiken jag har sett i ett spel. Ibland ser det fan läskigt verkligt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Det utgick jag redan från, eftersom jag tittade på deras video. Så det var inget svar på frågan. När jag spelar spel på PC så tänker inte jag utgå från en konsolversion. "Vi börjar från uppskalad 4K och 30 fps..." När jag spelar på PC utgår jag alltid från att jag vill hamna minst runt 60 fps i den upplösning jag kör med så snygg grafik jag kan få. DF var sent ute och försökte skruva på det för att bli unika men misslyckades.

Okej där tycker vi olika då.
Jag tycker om att ha en minimum nivå på grafiken jag vill uppnå när jag letar inställningar till spel, sparar tid.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Okej där tycker vi olika då.
Jag tycker om att ha en minimum nivå på grafiken jag vill uppnå när jag letar inställningar till spel, sparar tid.

Det är helt ok. Bara jag som inte gillade DFs tagning på denna artikel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Varför ska man utgå från en konsol när man gör ett test på ett spel från PC? Konsolspel är inget facit för en PC-version.

Varför det är av godo att ha en väldefinerad och väl känd (spelet är ju 1 år gammalt) referens som alla kan förhålla till borde knappast behöva förklaras. Inte heller värdet av att ta fram inställningar (i den mån det går) som utvecklaren själv valt för det aktuella spelet - SPECIELLT när spelets inställningar har orsakat så mkt förvirring och på sina håll rakt av felaktiga slutsatser ("det är värdelöst optimerat ijmf med konsolverren") som i detta fallet.

Citat:

Personligen tycker jag DF testet och deras så kallade variant var precis samma sak som andra sajter redan gjort.

Har andra sajter pekat ut objektiva inställningar i sina analyser av spelet eller har de analyserat efter godtyckligt valda ("aye, det här ser rätt ok ut och snurrar på hyffsat")? Om det är det sistnämda så är det inte samma sak, oavsett vad du personligen tycker.

Citat:

Hur kan spelet vara optimerat när det kräver att man som användare läser guider på nätet för att hitta vilka inställningar man behöver ställa ner för att få vettig prestanda?

Nu pratar du om en helt annan sak än vad som vanligtvis avses med god optimering. Med avseende på grafikprocessing så förefaller spelet vara tämligen väl optimerat/ungefär som förväntat (man kan dock konstatera att spelet gillar AMD hårdvara och att de högre inställningarna ökar belastningen rejält - inget av detta ska dock förväxlas med att spelet som sådant är dåligt optimerat).

Ingen har dock påstått inställningarna har varit lätta att få till och att förhålla sig till. Just därför man behöver tackla dessa med lite eftertänksamhet - vilket är precis vad DF gjort.

Citat:

När jag spelar på PC utgår jag alltid från att jag vill hamna minst runt 60 fps i den upplösning jag kör med så snygg grafik jag kan få. DF var sent ute

? Richard la upp "What Does It Take To Run At 60fps?" den 8 november, är det så sent? Att Alex video tog lite tid är inte så konstigt, genomtänkta saker gör ofta det.

Permalänk

Jag tycker det är överilat att leta prestandatjuvar när spelet inte är anpassat till PC än. Jag räknar lugnt med en månad tills det bara finns enstaka krascher kvar. Just nu kan de flesta vad det verkar inte ens köra det, efter en spelpatch och 4 uppdateringar av launchern. Och om det startar så hänger det sig hårt med tydliga VRAM-fel inom ett par minuter.

Det bästa är nog att vänta tills majoriteten säger att "RDR2 går att spela nu" innan man köper. Finns det prestandatjuvar så kommer de säkert att optimera dem så att den här informationen blir oanvändbar.

Trist att Rockstar släpper spelet ofärdigt. Men jag fick reda på att de har gjort så här förut.

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Jag tycker det är överilat att leta prestandatjuvar när spelet inte är anpassat till PC än.

Oavsett patchar kommer folk absolut kunna få en bättre spelupplevelse med denna utmärkta optimeringsguide, alla sitter ju inte på feta graffekort. Mycket bra Sweclockers! Å Kudos till de som delat med sig i tråden också med sina erfarenheter och mätningar!