Larian Studios: "Vi tar många kreativa risker med Baldur's Gate III"

Permalänk
Melding Plague

Larian Studios: "Vi tar många kreativa risker med Baldur's Gate III"

Studion bakom Baldur's Gate III menar att kreativa risker är nödvändigt för återuppfinna serien och undvika att göra samma spel en tredje gång.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ge oss co-op! Divinty var sjukt roligt att lira med en polare

Permalänk
Medlem

Baldurs gate 2 co-op var också riktigt roligt. Typ det enda spelet jag spelat igenom med tjejen..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Avstängd

Bygg från det gamla som var bra, ta bort det dåliga lägg till nytt som är bra.
BG3

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

Bara jag som hajade till på herren bakom Swen i bild?

Permalänk
Skrivet av Flopper:

Bygg från det gamla som var bra, ta bort det dåliga lägg till nytt som är bra.
BG3

Lite dåligt måste vara kvar:

"You must gather your party Before venturing forth"

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

No reward without risks. No guts no glory. Hoppas bara att det hela inte faller ihop som ett korthus.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Medlem

jag hoppas ändå att dom håller sig ifrån turn-based i sann BG anda, men är tyvärr rädd att Larian studios är allt för insnöade på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yonie:

Bara jag som hajade till på herren bakom Swen i bild?

Inte särskilt, ser ut som en typisk dag hos Larian Studios Kolla in deras första community update video om du inte redan gjort det för mer rustningar.

Permalänk
Medlem

Jag vill ha samma svar som alla andra sedan det annonserades: Kommer det vara TB eller RTwP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fey:

Jag vill ha samma svar som alla andra sedan det annonserades: Kommer det vara TB eller RTwP?

Jag gissar på TBwSoT 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7 5800X, 32GB DDR4 @ 3600mHz, 7900XTX, 4,5 TB SSD

Permalänk
Hedersmedlem

Kreativa risker eller förpacka om deras senaste rollspel i BG-skrud? If it ain't broken... Se på Pillars of Eternity. Där finns en bra grund för ett BG3.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag älskar att det byter till turn-based i Divinity. Jag hoppas verkligen att de kör detta i BG3. En av de saker jag verkligen tyckte var blaha i gamla Baldurs Gate var det konstanta paus-spammandet.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

"You must gather your party Before venturing forth"

"You must STILL gather your party Before venturing forth"

Tror det är svårt att leva upp till förväntningarna. Mycket var väldigt bra med BG II.

Spelmekanik och grafik kan enkelt förbättras, men det är svårt att leverera en bra story och genomtänkta interaktioner. Det är i alla fall där jag ser riskerna.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

@JD: Varför ska man då in i Baldur's Gate och ändra det fundamentala? Då kan man lika gärna hålla sig till Divinity eller något helt nytt. Turn-based är skönt i Divinity, men det är inte samma sak som RTwP eftersom man med några archers/mages med högt initiativ får ner alla fiender innan de ens hinner attackera många gånger. RTwP gör ju så att alla agerar samtidigt.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem

Blir det en hybrid mellan Divinity och Baldurs Gate alltså? Vad menas med "risker"? Alla deras rollspel tar inte sig på för stort allvar om inte är rentav fåninga. Lite roligt, jag tyckte Ego Draconis är bättre ur atmosfär-synpunkt en deras senaste spel. Så jag har inga större förhoppningar till denna projekt.

Permalänk
Medlem

Jag älskade baldurs Gate 1 och 2. Det här är ett av få spel som jag verkligen skulle bli besviken om det inte är bra nog. Jag håller tummarna.

Ang turn-based eller real time with pause, så föredrar jag rtwp. Det är inte superviktigt, men det ger mycket bättre känsla. Ett alternativ jag alltid gillat är någon sorts turn-based där man väljer vad alla karaktärer ska göra och sedan genomförs alla drag samtidigt. Det blir lite kaotiskt, men känns mer som på riktigt än ad turn-based gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klarspråkarn:

Jag älskade baldurs Gate 1 och 2. Det här är ett av få spel som jag verkligen skulle bli besviken om det inte är bra nog. Jag håller tummarna.

Ang turn-based eller real time with pause, så föredrar jag rtwp. Det är inte superviktigt, men det ger mycket bättre känsla. Ett alternativ jag alltid gillat är någon sorts turn-based där man väljer vad alla karaktärer ska göra och sedan genomförs alla drag samtidigt. Det blir lite kaotiskt, men känns mer som på riktigt än ad turn-based gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Jag tyckte det turbaserade systemet i Divinity förstörde en del. Striderna, som var typ runt varje hörn, blev sega att traggla sig igenom. Det blir liksom inget flyt i spelandet. Sen tyckte jag förvisso storyn var lite fattig också.

Hoppas på verkligen på BG3. Tycker det är positivt att de vill ta risker. Hellre att de tar risker än försöka spela säkert och landa i något urvattnat - som nästan alla gör idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FredrikMH:

"You must STILL gather your party Before venturing forth"

Tror det är svårt att leva upp till förväntningarna. Mycket var väldigt bra med BG II.

Spelmekanik och grafik kan enkelt förbättras, men det är svårt att leverera en bra story och genomtänkta interaktioner. Det är i alla fall där jag ser riskerna.

Vilka nya spel idag och framöver kan man inte säga samma sak om? Speciellt för oss som varit med ett tag.
Storyn och som du skriver genomtänkta interaktioner kommer alltid vara det svårast, med i princip alla typer av spel.
Men med tanke på hur bra Divinity-spelen är så ser jag verkligen fram emot detta.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Skrivet av Mezzlock:

jag hoppas ändå att dom håller sig ifrån turn-based i sann BG anda, men är tyvärr rädd att Larian studios är allt för insnöade på det

Just turn-based fick mig att sluta med Divinity serien. Allt var bra med DOS2 men långa turn based strider där risken är stor att man förlorar och börjar om fick bägaren att rinna ur. Tidskrävande. Får nog hålla mig till hack n slash. 😆

Visa signatur

<RIGS>
Sth10, Smh10, Rtx 2080 Ti, Vatten

Permalänk
Medlem

Försökt att spela gamla spel med RTwP. Det är inte ens roligt på något sätt. helt omöjligt att få alla sina gubbar att gå dit man vill och göra det de ska. Så får man pausa avbryta spells flytta lite på en gubbe pausa igen börja med spellen. Nä fy fan jag spyr på skit.

Pillars of eternety 2 var så ifrån början och det blev ospelbart. Men så släppte de en uppdatering som la till turnbased. Helt plötsligt så hade man full kontroll över striderna. Så det är bevisat att det går att ha kakan och äta den också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Vilka nya spel idag och framöver kan man inte säga samma sak om? Speciellt för oss som varit med ett tag.
Storyn och som du skriver genomtänkta interaktioner kommer alltid vara det svårast, med i princip alla typer av spel.
Men med tanke på hur bra Divinity-spelen är så ser jag verkligen fram emot detta.

Ja, det verkar helt klart vara ett återkommande problem oavsett om det är tredje spelet i en serie eller tredje säsongen i en TV-serie

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Bevarar man atmosfären och känslan från de föregående så tror jag att minst hälften är vunnet.
(Självklart ser man ju fram mot detta! eller hur. )

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Håller med. Jag tyckte det turbaserade systemet i Divinity förstörde en del. Striderna, som var typ runt varje hörn, blev sega att traggla sig igenom. Det blir liksom inget flyt i spelandet. Sen tyckte jag förvisso storyn var lite fattig också.

Hoppas på verkligen på BG3. Tycker det är positivt att de vill ta risker. Hellre att de tar risker än försöka spela säkert och landa i något urvattnat - som nästan alla gör idag.

Ja, om det ska vara turn-based tycker jag att de åtminstone får skala ner antalet strider rejält. Det kan ju vara kul I rtwp att slåss mot klena fiender för att känna sig mäktig, men inte i turn-based.

Vad jag förstått av de som testat Pillars of eternitys variant så ska det vara bra gjort där med omgjorda strider vad gäller både hur ofta och hur många fiender man möter. @sonicsonic verkar tex nöjd - har du lite koll på hur det skiljer sig?

Angående risker skulle det vara riktigt kul om det blev lite överraskningar och ny spelmekanik att lära sig. Jag har för dålig koll på nyare versioner av D&D men jag antar att det finns en hel del mekanik som aldrig implementerats. Jag hade personligen gärna sett någon sorts skadesystem, då jag alltid funnit D&Ds system med enbart hitpoints lite för fattigt.

Jaja, den som lever får se hur det blir!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det är intressant vad man anser om turbaserat spel, och hur det påverkar upplevelsen. Jag själv finner både fördelar och nackdelar:

  • Det ger full kontroll över striderna och sätter tempot i spelarens hand. Problemet är att speltempot överlag blir ryckigt och avbrutet, där spelaren gärna undviker vissa områden för att de är fyllda av väldigt enkla strider. Alltså tar det extra tid att ta sig igenom, men utan utmaning. Där vinner ett aktivt system bara genom att tillåta rörelse och händelser fram tills spelaren väljer att stoppa tiden.

  • Något som jag minns kunde vara ett jäkla logistikbekymmer i BG2, och i mindre bemärkelse Dragon Age, var pausandet vid normala strider. När man konstant, alltså verkligen efter varje handling som någon av sex karaktärer gjort, pausade spelet för att kunna ge order till denne. Vad är egentligen skillnaden mot statiskt turbaserat då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sonicsonic:

Försökt att spela gamla spel med RTwP. Det är inte ens roligt på något sätt. helt omöjligt att få alla sina gubbar att gå dit man vill och göra det de ska. Så får man pausa avbryta spells flytta lite på en gubbe pausa igen börja med spellen. Nä fy fan jag spyr på skit.

Pillars of eternety 2 var så ifrån början och det blev ospelbart. Men så släppte de en uppdatering som la till turnbased. Helt plötsligt så hade man full kontroll över striderna. Så det är bevisat att det går att ha kakan och äta den också.

Då har du nog missat queue-systemet och skripts på AI. Löser ditt problem och finns inbyggt i spelen. Spelar för nuvarande BG:EE igen. Gillar det fortfarande. För att det är mer hardcore. Ska man göra Baldur's Gate, varför göra det fördummat?

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Azureye:

Då har du nog missat queue-systemet och skripts på AI. Löser ditt problem och finns inbyggt i spelen. Spelar för nuvarande BG:EE igen. Gillar det fortfarande. För att det är mer hardcore. Ska man göra Baldur's Gate, varför göra det fördummat?

Personligen måste jag faktiskt hålla med här.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Då har du nog missat queue-systemet och skripts på AI. Löser ditt problem och finns inbyggt i spelen. Spelar för nuvarande BG:EE igen. Gillar det fortfarande. För att det är mer hardcore. Ska man göra Baldur's Gate, varför göra det fördummat?

Jag vet inte om jag kan kalla det fördummat då BG-serien bygger på D&D vilket alltid varit turn based i sin table top-form, så per definition är TB hur reglerna bakom spelen är skrivna. Jag älskar BG-spelen så jag har ingen tung kritik mot dem, men RTwP gör att man kan fuska lite på ett sätt som reglerna inte menat genom viss positionering osv, vilket kan få fiender att slösa bort handlingar osv. Det har ju dock fördelen av att överlag kännas lite mer realistiskt då alla agerar samtidigt och högt initiativ inte behöver vara lika förödande.

Personligen kommer jag nog vara okej med vilken approach som helst på den punkten. Båda kan definitivt göras bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag vet inte om jag kan kalla det fördummat då BG-serien bygger på D&D vilket alltid varit turn based i sin table top-form, så per definition är TB hur reglerna bakom spelen är skrivna. Jag älskar BG-spelen så jag har ingen tung kritik mot dem, men RTwP gör att man kan fuska lite på ett sätt som reglerna inte menat genom viss positionering osv, vilket kan få fiender att slösa bort handlingar osv. Det har ju dock fördelen av att överlag kännas lite mer realistiskt då alla agerar samtidigt och högt initiativ inte behöver vara lika förödande.

Personligen kommer jag nog vara okej med vilken approach som helst på den punkten. Båda kan definitivt göras bra.

Om det hade varit penna/papper-rollspel vi hade diskuterat så har du rätt i sak. Men PC Baldur’s Gate har aldrig varit det. Det kommer en table-top innan BG3 om man vill spela det. Det jag menar är att om man nu vill ändra hela konceptet, varför då göra Baldur’s Gate? Man kan lika gärna döpa spelet till en annan stad i Forgotten Realms och göra en story kring det. Men jag förstår att Baldur’s Gate skulle sälja mer bara på grund av speltiteln och Larians popularitet.

Jag tror för övrigt att det krävs att man spelat de gamla spelen för att riktigt uppskatta typ Pillars of Eternity och liknande. Det är också därför vi aldrig lär se PoE3. :/

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azureye:

Om det hade varit penna/papper-rollspel vi hade diskuterat så har du rätt i sak. Men PC Baldur’s Gate har aldrig varit det. Det kommer en table-top innan BG3 om man vill spela det. Det jag menar är att om man nu vill ändra hela konceptet, varför då göra Baldur’s Gate? Man kan lika gärna döpa spelet till en annan stad i Forgotten Realms och göra en story kring det. Men jag förstår att Baldur’s Gate skulle sälja mer bara på grund av speltiteln och Larians popularitet.

Jag tror för övrigt att det krävs att man spelat de gamla spelen för att riktigt uppskatta typ Pillars of Eternity och liknande. Det är också därför vi aldrig lär se PoE3. :/

Jag tycker inte skillnaden är alltför relevant då jag alltid varit fullt medveten om vad som hänt under huven i spelen. För mig är kärnan mer systemet (dvs D&D), världen och berättandet framför turordningen, men visst håller jag med om att det kommer kännas mer Baldur's Gate om de håller kvar vid RTwP. Jag spelade igenom BG-spelen igen tidigare i år så jag tar gärna mer av det, men jag håller mig ändå öppen om de skulle ändra det då det inte är en make or break-sak för mig.

För mig är det nog mer en fråga om de kan knyta ihop storyn så det rättfärdigar att kalla det BG3.