Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

SSD eller mekanisk för denna slags backup?

Permalänk
Avstängd

SSD eller mekanisk för denna slags backup?

Tjo! Undrar om jag ska slå till på en SSD eller mekanisk hårddisk för följande slags backup:

- Backup av nästan tusentals Word-dokument och liknande små filer.

Det är alltså backup av många små filer och inte få stora filer. Har detta någon inverkan på livslängden hos SSD respektive mekanisk?

En extern hårddisk (SSD/mekanisk) är vad jag föredrar med USB3.0 då jag inte har USB-C.

Tack på förhand! / AplAy.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det beror ju lite på hur backupen görs. Ändras samtliga dokument regelbundet och backas upp manuellt genom full duplicering eller överskrivning så kanske en SSD är värt kostnaden och risken. Sköts det av ett backupprogram så spelar det väll inte så stor roll om det tar lite extra tid.

För en SSD är i nästan alla avseenden än stötstålighet sämre än en skivdisk ur lagringssynpunkt. Dels riskerar de tappa minnet med tiden mycket fortare, och om den skadas är dataräddning rejält mycket mer komplicerad.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Ska den bara göra en backup och sedan ligga strömlös i någon säker förvaring är det väl HDD som gäller.

Mitt tips är att köpa ett exernt chassi som du själv väljer att stoppa en SSD eller HDD i, så du vet att disken är av bra kvalite.

Visa signatur

Apex FPS Boost Configs | Killing Floor 2 Configs
CPU: R7 5800X Cooler: H110i Mobo: X570 Aorus Master RAM: 4x8Gb 3600mhz CL14-14-14-28 Videocard: RTX2080S Strix AD PSU: HX1000i Case: Evolv Flow Edition Monitor: Acer XB270HU 165hz Gsync TN-panel

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AndreaX:

Det beror ju lite på hur backupen görs. Ändras samtliga dokument regelbundet och backas upp manuellt genom full duplicering eller överskrivning så kanske en SSD är värt kostnaden och risken. Sköts det av ett backupprogram så spelar det väll inte så stor roll om det tar lite extra tid.

För en SSD är i nästan alla avseenden än stötstålighet sämre än en skivdisk ur lagringssynpunkt. Dels riskerar de tappa minnet med tiden mycket fortare, och om den skadas är dataräddning rejält mycket mer komplicerad.

Med hjälp av backupprogram så kan man se till att bara nya filer (även ändrade samma filer) läggs till för att kunna få bättre nytta av en skivdisk? Finns det något gratis backupprogram för det syftet? Och vilken extern hårddisk skulle du rekommendera?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Avstängd

@AndreaX: Bra inlägg.

Permalänk
Medlem

Vore inte även "molnet" en utmärkt backup-lösning för just dokument och små filer? Det kan väl max röra sig om några 100-tals GB?

Skickades från m.sweclockers.com