Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Purrfected:

Skulle tex en 240 Hz skärm med 13 ms input lag vara bättre än en 144 Hz med 9 ms? För precision tänker jag, rent hypotetiskt

En skärm ritas uppifrån och ned så det tar input lag+frekvensen att rita hela skärmen. Alla input lag-siffror beror därför på var på skärmen du mäter eftersom botten hela tiden är efter toppen av skärmen. Så att någon mäter 13 ms på en skärm och en andra person mäter 9 ms på en annan skärm kan lika gärna handla om felmarginaler och precision i mätningar. Därför är jag också skeptiskt till alla diskussioner när man räknar ett par millisekundrar hit och dit. Man lurar sig själv på siffror som någon slags absolut sanning.

240 Hz-skärmen ger en visuell uppdatering mycket oftare än 144 Hz-skärmen. Detta kan mycket väl vara avgörande för koordination och precision. Men här avgör så mycket mer än enbart skärmen. CS brukar köra med tick rate på 64 och 128 ggr per sekund. Lägg på det till hur du som individ tränar och spelar.

Ämnet är alldeles för komplext och diskussionen blir ofta rena hårklyverier. Spelskärmar idag har inte stora problem med detta. Helt annat för ett par år sedan när det kunde vara skärmar med 50 ms eller mer i latens.

Permalänk
Bildexpert 📺

Går igenom en del, men inte direkt om input lag, i den här guiden runt hur BenQ XL2546 tar bort eftersläp: https://www.sweclockers.com/artikel/27924

Permalänk
Medlem

Jag rekommenderar också Samsung C27HG70 så slipper du till större chans panellotteriet som pågår bland flera andra märken. Rekommenderas starkt och jag spelar mycket FPS!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk

Tack till alla som svarat och rekommenderat!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

TLDR för 1440p:
Vill du snabbaste så kör på TN 240hz 1440p
Vill du ha en mellangrund kör på IPS (LG 27 850G är den snabbaste utav dessa hitintills)

Är du ute efter optimalt för FPS så ska du undvika VA i vilket fall som.

Permalänk
Medlem

Köpte en Asus PG279Q härifrån SweClockers för 4000:-.
Ruskigt bra skärm som imponerar varje gång jag slår på den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| Ryzen 7 2700x | MSI X470 Gaming Pro Carbon | 16GB HyperX Fury 2933MHz | Noctua NH-D15 SE-AM4 | ASUS Rog Strix 1080Ti | 256GB 850EVO, 525GB MX300 | Corsair RM850x | Fractal Design R6 | ASUS ROG Swift PG279Q (IPS 1440p) | Acer Predator XB271H (TN 1080p) | Glorious Model O & Asus Rog Strix Flare | Bowers&Wilkins P7 | Marantz HD-DAC1 | Svive Hydra Mikrofon Pro

Permalänk
Medlem

Summering

Står också inför valet att köpa en gaming skärm.

Har följt denna tråd med spänning och efter alla svar fått fram 3 skärmar som valet står inför samt priser för dessa. Vill ha hjälp av er nu att välja. Högsta prioritet för mig är hastighet för fps spel.

1. Lenovo Y27gq-20 - 6990kr
2. Asus MG279Q - 5558kr
3. HP Omen X 27 27 - 7990kr

Såklart man kommer vänta till black Friday, men vilken hade ni valt om ni skulle köpa idag?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Personligen skulle jag vänta på reviews på dessa 1440p 240hz TN skärmarna och se hur det faktiskt är.
Själv kollar jag nästan enbart på tftcentral för jag litar på dom mer än någon annan. Väntar själv på detta :>

Jag har ju inte köpt MG279Q idag i vilket fall som. Uråldrig skärm nu även om den så klart duger till de flesta. Sen ska den inte vara bland TN skärmar om man är ute efter snabbaste skärmen ändå.

Snabbaste IPS skärmen är LG 27GL850 i nuläget av de testade IPS. Men du kommer inte till de bättre TN skärmarna hur du än gör typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

En skärm ritas uppifrån och ned så det tar input lag+frekvensen att rita hela skärmen. Alla input lag-siffror beror därför på var på skärmen du mäter eftersom botten hela tiden är efter toppen av skärmen. Så att någon mäter 13 ms på en skärm och en andra person mäter 9 ms på en annan skärm kan lika gärna handla om felmarginaler och precision i mätningar. Därför är jag också skeptiskt till alla diskussioner när man räknar ett par millisekundrar hit och dit. Man lurar sig själv på siffror som någon slags absolut sanning.

240 Hz-skärmen ger en visuell uppdatering mycket oftare än 144 Hz-skärmen. Detta kan mycket väl vara avgörande för koordination och precision. Men här avgör så mycket mer än enbart skärmen. CS brukar köra med tick rate på 64 och 128 ggr per sekund. Lägg på det till hur du som individ tränar och spelar.

Ämnet är alldeles för komplext och diskussionen blir ofta rena hårklyverier. Spelskärmar idag har inte stora problem med detta. Helt annat för ett par år sedan när det kunde vara skärmar med 50 ms eller mer i latens.

Det låter rimligt, så länge uppdateringen är inom 10 ms ish, så kanske inte skillnaden är så stor.
Men en 240 Mhz med 20 ms i input lag måste väl ändå vara sämre än en 144 Hz med 10 ms i input lag? Nyfiken.

Håller absolut med att för dom flesta av oss så spelar de ingen roll! Missförstå mig rätt.
CSGO spelare brukar ofta jaga de minsta fördelar, om de faktiskt finns där eller är ren placebo, spelar ju egentligen ingen roll, så länge det hjälper för individen
Lite som att de vill sitta på 300+ FPS även fast de vid den tiden satt på 144 Hz skärmar och som du säger servar med 64/128 ticks.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Purrfected:

Men en 240 Mhz med 20 ms i input lag måste väl ändå vara sämre än en 144 Hz med 10 ms i input lag? Nyfiken.

Sämre på vilket sätt? Detta är ett komplext ämne och komplexa ämne går sällan att koka ned till en enda jämförande siffra. Nu finns det iofs troligtvis inte många skärmar med 240 Hz-kapacitet som har 20 ms latens till att börja med. Det mesta idag ligger under 10 ms.

Huruvida 10, 20 eller X antal millisekunder latens påverkar spelförmågan är en fråga som är komplex nog för att kunna leda till disputation. Och mer forskning behövs. Och borde komma med tanke på hur mycket pengar det ligger i e-sporten. Den siffra som återkommer är att allt som sker inom loppet av 100 ms är något hjärnan tolkar åt oss. Vi har inte längre en linjär uppfattning av tid händelser under 100 ms. Istället är det hjärnan som skapat skeendet åt oss baserat på vad vi lärt oss.

Personligen tror jag att latens runt10-20 ms är bortom vår förmåga att kunna urskilja. Dock tror jag också att en tränad spelare som byter från 10 ms latens till 20 ms latens mycket väl kan märka att något är annorlunda. Särskilt om personen ägnar sig dagligen åt e-sport på hög nivå. Men också att denna förändring bara är en tillfällig vanesak. Hjärnan är expert på relativa förändringar men rätt kass på absoluta nivåer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Sämre på vilket sätt? Detta är ett komplext ämne och komplexa ämne går sällan att koka ned till en enda jämförande siffra. Nu finns det iofs troligtvis inte många skärmar med 240 Hz-kapacitet som har 20 ms latens till att börja med. Det mesta idag ligger under 10 ms.

Huruvida 10, 20 eller X antal millisekunder latens påverkar spelförmågan är en fråga som är komplex nog för att kunna leda till disputation. Och mer forskning behövs. Och borde komma med tanke på hur mycket pengar det ligger i e-sporten. Den siffra som återkommer är att allt som sker inom loppet av 100 ms är något hjärnan tolkar åt oss. Vi har inte längre en linjär uppfattning av tid händelser under 100 ms. Istället är det hjärnan som skapat skeendet åt oss baserat på vad vi lärt oss.

Personligen tror jag att latens runt10-20 ms är bortom vår förmåga att kunna urskilja. Dock tror jag också att en tränad spelare som byter från 10 ms latens till 20 ms latens mycket väl kan märka att något är annorlunda. Särskilt om personen ägnar sig dagligen åt e-sport på hög nivå. Men också att denna förändring bara är en tillfällig vanesak. Hjärnan är expert på relativa förändringar men rätt kass på absoluta nivåer.

Kommer ihåg den här videon jag såg för ett tag sen:
https://wtf1.com/post/eye-tracking-f1-video/ , vid 3:12 så gör det ett kontrollerat test av en start.
Så det du skriver stämmer uppenbarligen väldigt bra.
Tack för din input!

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.