Vulkan mot DirectX 12 i Red Dead Redemption 2

Permalänk
Melding Plague

Vulkan mot DirectX 12 i Red Dead Redemption 2

Testerna i Red Dead Redemption 2 fortsätter där siktet nu ställs in på gränssnitten Vulkan och DirectX 12 för att ta reda på vilken som hamnar på topp.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte så konstigt, spelet är troligen gjort för Vulkan från början eftersom det är ett PS4-spel i första hand. Sony har ingen speciell anledning att promota Direct X.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Inte så konstigt, spelet är troligen gjort för Vulkan från början eftersom det är ett PS4-spel i första hand. Sony har ingen speciell anledning att promota Direct X.

Vad har Sony med RDR2 att göra?
(Spelet finns även till Xbox så jag förtstår inte alls resonemanget...)

Vulkan 1440p, 2060SE ultra får 42/3, som i 3 fps alltså?
Det verkar magiskt...

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Falcon:

Vulkan 1440p, 2060SE ultra får 42/3, som i 3 fps alltså?
Det verkar magiskt...

Det hade trillat bort en siffra där, nu har den hittat hem igen.

Permalänk
Medlem

@JonasT: Lika vid 2060/DX12/Low @ 1080p. 113/8

Visa signatur

Chassi: A4-H2O Mobo: Strix Z390-I CPU: 9700K AIO: EK-AIO 240 RAM: Kingston Fury 3200MHz CL16 2x16GB GPU: 4090 FE PSU: ROG Loki 1000W SSD: 1x 970 EVO 500GB, 1x 660P 2TB Tangentbord: Mecha Mini (MX black) Mus: Pro X Superlight Skärm: G8 OLED, LG 34GK950G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Vad har Sony med RDR2 att göra?
(Spelet finns även till Xbox så jag förtstår inte alls resonemanget...)

Vulkan 1440p, 2060SE ultra får 42/3, som i 3 fps alltså?
Det verkar magiskt...

Såvitt jag vet har det sålt mycket bättre till PS4, spelmakaren borde rimligtvis anpassa mest till den vanligaste plattformen. PS4 har 56% av konsolmarknaden, Xbox har 25%.

Om dom inte tänker så, är det något fel på dom

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Varför fortsätter man att utveckla spel med directx då? Är det enklare?

Vulcan öppnar väl upp för linux med, eller?

Vore ju kanon om spelen kunde köras på valfri plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Skitspelet har inte DX5

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Sloback:

@JonasT: Lika vid 2060/DX12/Low @ 1080p. 113/8

Nu ska alla siffror vara på plats!

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Varför fortsätter man att utveckla spel med directx då? Är det enklare?

Vulcan öppnar väl upp för linux med, eller?

Vore ju kanon om spelen kunde köras på valfri plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, Direct X är enklare verkar många devs tycka. Beror förmodligen på att dom är skolade i Visual Studio med tillhörande program = lägre tröskel att finna ett bekvämt arbetsflöde. Microsoft promotar ju också sina verktyg väldigt hårt, konkurrerande gränsnitt har mer karaktären av RTFM!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

"DirectX 12 uppfattas därmed inte som helt stabil."

Välkommen till Division 2 där man får spela på DX11 med lägre framerate för att DX12 är en kraschfest med Nvidiakort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Inte så konstigt, spelet är troligen gjort för Vulkan från början eftersom det är ett PS4-spel i första hand. Sony har ingen speciell anledning att promota Direct X.

Google Stadia är nog snarare anlednnigen för Vulkan. Säkert kommer vi få se fler spel som tar samma väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Varför fortsätter man att utveckla spel med directx då? Är det enklare?

Vulcan öppnar väl upp för linux med, eller?

Vore ju kanon om spelen kunde köras på valfri plattform.

Skickades från m.sweclockers.com

Det lär inte vara enklare med DirectX, speciellt DX12. DirectX innehåller ju en hel del mer än bara D3D, förr var det ett helt paket man kunde roffa åt sig och använde det till både grafik, input... Vet inte hur mycket som är proprietary nu för tiden, förmodligen en hel del mer då spel ofta rullar på många plattformar. Möjligen har dom wrappat skiten och kör DirectX på Windowsplatformarna, kanske även också när Vulkan används för grafik.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Sloback:

@JonasT: Lika vid 2060/DX12/Low @ 1080p. 113/8

My bad! Råkade ta till bort väl mycket när jag försökte lista ut hur jag skulle presentera siffrorna. Jonas räddade dagen medan jag satt och slog på trummor

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vulkan blir bara mer och mer populärt. Kul att fler spel använder sig av det då de verkar gör mirakel för vissa kort i vissa spel som DOOM.

Permalänk
Medlem

@Kenneth: @JonasT: Tackar för ännu ett bra test men hade gärna sett kort från föregående grafikgeneration också, som t.ex. Vega 64 och GTX 1080. Förstår om ni är trötta på att testa nu men skulle uppskattas om ni orkar lägga till dessa också.

Permalänk
Medlem

Hardware Unboxed sa dock i sina tester att DX12 var både stabilare och inte hade samma "stuttering" som vulkan och dessutom högre prestanda, swec säger precis tvärtom.

*confused*

Permalänk
Medlem

DX12 har alltid strulat för mig, så länge det erbjudits i spelen jag spelat. Kan jag slippa köra det så gör jag det. Precis som artikeln nämner så har jag väldigt många krascher med DX12 i RDR2. Vulkan funkar bättre, men jag upplever att TAA blir suddigare med Vulkan än DX12 i RDR2. Kör därför med DX12, endast för att AA i RDR2 ’suger’ och det enda någorlunda OK-alternativet är TAA, trots sin bedrövligt suddiga upplevelse.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

------------------------------------------------------
Gigabyte RTX 4090 Gaming OC # Samsung Odyssey Neo G7 4K 32" Mini-LED # Ryzen 7 7800X3D # Kingston 32GB DDR5 5600MHz CL36 # Gigabyte B650 GAMING X AX # Noctua NH-D15 # Samsung 980 PRO M.2 NVMe 2TB # Samsung 850 EVO 1TB SSD # SteelSeries Arctis Nova Pro Wireless

Permalänk
Medlem

Har aldrig haft problem med DX12 tidigare så jag bytte från vulkan som var default till DX12 när jag drog igång, men tji fick jag. Kraschade lite då och då, och med tanke på hur sällan autosaves sker i uppdrag fick det mig att inte vilja spela, tack Swec för testerna som fick mig att byta till vulkan igen, nu rullar det klockrent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Såvitt jag vet har det sålt mycket bättre till PS4, spelmakaren borde rimligtvis anpassa mest till den vanligaste plattformen. PS4 har 56% av konsolmarknaden, Xbox har 25%.

Om dom inte tänker så, är det något fel på dom

Sitter väl snarlik AMD-Hårdvara i båda maskinerna, både CPU och GPU, så Vulkan är nog det rimligaste valet oavsett.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Hardware Unboxed sa dock i sina tester att DX12 var både stabilare och inte hade samma "stuttering" som vulkan och dessutom högre prestanda, swec säger precis tvärtom.

*confused*

Aaa Precis vad jag med tänkte på.

Aja bäst är väl att prova själv helt enkelt för att se.

Skulle säga prova Vulkan först då det är högre FPS men går det dåligt så kör på DX12.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Känns som det blir att vänta på en rea och en ny generation gpuer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Inte så konstigt, spelet är troligen gjort för Vulkan från början eftersom det är ett PS4-spel i första hand. Sony har ingen speciell anledning att promota Direct X.

PS4 använder inte Vulkan, det använder Sonys eget API kallat LibGNM. Sony har även ett "lättanvänt" API kallat LibGNMX.

Permalänk
Medlem

Kör DX12 eftersom jag googlade på vad som var bäst. (Tydligen tror jag på vad Google säger )

Men jag får ge Vulcan en chans. Dock har jag märkt att när jag kör DX12 på min ena PC och det kraschar så hjälper det att klocka ner min GPU 60Hz. Då fungerar DX12 stabilt och fint. (MSI 2080 TI Ventus).

Permalänk
Medlem

Har också haft problem med random crash efter allt från 30min spelande till 2 timmar med dx12.
Är det nån som vet vilken inställning(om det finns nån) som fixar till gryniga skuggor?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Vulkan med vsync orsakar tearing för mig. Så jag kör på directx istället.

Permalänk
Medlem

Tack för att ni gör den här typen av tester!

Permalänk
Medlem

Fix för stutter i Vulkan.
Hitta ett Async-tweak på tuben för Radeon och kanske Turing?
https://www.youtube.com/watch?v=2UPXld_xlDs

Visa signatur

🖥️ AMD Ryzen 3700x, MSI B350 Mortar Arctic, Corsair lpx 3200, Sapphire 6900XT Nitro, Mbpro 15, MacMini.

Permalänk
Medlem
Skrivet av the squonk:

Inte så konstigt, spelet är troligen gjort för Vulkan från början eftersom det är ett PS4-spel i första hand. Sony har ingen speciell anledning att promota Direct X.

Tror det inte har något att göra med det alls. Red dead 2 uppnår högre upplösningar på one X enligt digital foundry, om jag inte minns fel. Dessutom så kräver stadia versionen av red dead 2 att de använder en vulkan version åtminstone server side, vilket gör att de rätt så lätt kan återanvända den för klienten också på PC. DX12 får de hyfsat gratis genom att arbetet att porta från ena till andra är lågt. Det förklarar även varför mer arbete kan ha lagts på Vulkan.

Skrivet av serverfel:

Varför fortsätter man att utveckla spel med directx då? Är det enklare?

Vulcan öppnar väl upp för linux med, eller?

Vore ju kanon om spelen kunde köras på valfri plattform.

Antingen av anledningar för att experimentera och undersöka, eller för att det är mer familjärt med namn och så, eller för att det kanske kan vara lättare att få en version i DX12 om man redan utvecklat för Xbox, eller det kan bero på att Vulkan innehåller många koncept som är mer menade för mobila telefoner, vilket gör att programmeringen för PC kan bli lite omständig. Det kan nog finnas många anledningar, men svårt att besvara exakt varför.

Ja, Vulkan kan köras på linux. Ja, det vore bra om flera kunde ta del av spelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hg:

Hardware Unboxed sa dock i sina tester att DX12 var både stabilare och inte hade samma "stuttering" som vulkan och dessutom högre prestanda, swec säger precis tvärtom.

*confused*

Även Kitguru ansåg att dx12 flöt på bättre. Swec kanske körde testet efter patchen?

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx