Min skapare... Ingen bra reklam direkt! Hårddisk efter hårddisk kraschat.

Permalänk

Min skapare... Ingen bra reklam direkt! Hårddisk efter hårddisk kraschat.

HÖR OCH HÄPNA!

NU-sjukvården i stabsläge efter omfattande it-haveri

"NU-sjukvården har totalt 5000 datorer, av dem är det 1800 som är av modellen som kraschar. Det är hårdiskarna till en dator med produktnamnet HP Elitedesk 800 G2 35W som gått sönder kontinuerligt sedan i somras."

Jao... Bra grejer, dålig batch med diskar eller.... Vad tänker ni om detta?

Själv tänker jag: Götapetter! (50 talets svar på OMG).

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Hedersmedlem

Ja jag såg det här imorse.

Vad det kan bero på är svårt utan felsökning.
Men min första tanke var också om HP fått in en batch med dåliga diskar.
Möjligt också att nån annan komponent använder fel spänning och äter upp diskarna kanske...
Verkar vara SSDer i dessa och om något program beter sig illa så går det säkert att skriva sönder diskarna om qlc eller tlc använts i nån billig variant?
Alltså om någon mjukvara gör att det skrivs onormalt mycket per dag.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Verkar vara SSDer i dessa och om något program beter sig illa så går det säkert att skriva sönder diskarna om qlc eller tlc använts i nån billig variant?

Det verkar troligt.
Det ska vara 2-3 år gamla datorer och problemet har varit konstant sedan i somras,
krisen är nog snarare att HP själva helt plötsligt gjort slut på sina reservdelar.

Permalänk
Medlem

Säkert Windows Fall update 2016 alternativt Spring update 2017 som bråkar :):)

Hade samma problemt på jobbet förut, Varende HP Elitedesk 800 slutade "fungerade" vid en windows update. Tog 30+ minuter att lyckas logga in och sen när man väl loggat in så gick det inte att göra något. Lösning var att gå tillbaka till tidgare windows update

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

HÖR OCH HÄPNA!

NU-sjukvården i stabsläge efter omfattande it-haveri

"NU-sjukvården har totalt 5000 datorer, av dem är det 1800 som är av modellen som kraschar. Det är hårdiskarna till en dator med produktnamnet HP Elitedesk 800 G2 35W som gått sönder kontinuerligt sedan i somras."

Jao... Bra grejer, dålig batch med diskar eller.... Vad tänker ni om detta?

Själv tänker jag: Götapetter! (50 talets svar på OMG).

Vet inte om man kan säga så mycket om själva problemet utan att veta vad som faktiskt är fel.

Men det är ju rätt obehagligt med så många enheter som lägger av på kort tid, oavsett vad som nu orsakar det.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag såg det här imorse.

Vad det kan bero på är svårt utan felsökning.
Men min första tanke var också om HP fått in en batch med dåliga diskar.
Möjligt också att nån annan komponent använder fel spänning och äter upp diskarna kanske...
Verkar vara SSDer i dessa och om något program beter sig illa så går det säkert att skriva sönder diskarna om qlc eller tlc använts i nån billig variant?
Alltså om någon mjukvara gör att det skrivs onormalt mycket per dag.

På HPs site ser det ut att vara Intel Pro 2500 som satt i de där datorerna. Isf är det SK Hynix MLC med Sandforce 2281-kontroller.
(se t.ex. https://www.anandtech.com/show/8294/intel-ssd-pro-2500 )

Sista firmwareuppdateringen som HP publicerat var ca ett år sedan med följande förbättringar:

- Provides improved drive reliability.
- Fixes a potential issue which could cause a blue screen event to occur.
- Fixes a potential issue which could cause drive panic.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

HÖR OCH HÄPNA!

NU-sjukvården i stabsläge efter omfattande it-haveri

"NU-sjukvården har totalt 5000 datorer, av dem är det 1800 som är av modellen som kraschar. Det är hårdiskarna till en dator med produktnamnet HP Elitedesk 800 G2 35W som gått sönder kontinuerligt sedan i somras."

Jao... Bra grejer, dålig batch med diskar eller.... Vad tänker ni om detta?

Själv tänker jag: Götapetter! (50 talets svar på OMG).

"Kommuner" och datorer har väl aldrig gott bra ihop?

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk

Är lite väl många på relativt kort tid, tror mer på att det är en firmware bugg i SSDns styrkrets. Kan tänka mig att "kommuner" är dåliga på att uppdatera (kanske till och med uppdatera överhuvudtaget) sådant.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem
Skrivet av mechersmith:

Är lite väl många på relativt kort tid, tror mer på att det är en firmware bugg i SSDns styrkrets. Kan tänka mig att "kommuner" är dåliga på att uppdatera (kanske till och med uppdatera överhuvudtaget) sådant.

Ja, det känns som en möjlighet. Om t.ex. firmwareuppdateringen jag noterade i mitt tidigare inlägg inte körts så skulle ju det kunna vara en del av problemet, men det är ju en sån grej som bara blir spekulation eftersom vi inte vet vad som faktiskt hänt.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Min erfarenhet av trasiga diskar är att de sällan är trasiga. Nästan alltid har de blivit som nya efter att man fyllt på med några nollor i början: dd if=/dev/zero of=/dev/sdX bs=1M count=999
Vad som hänt är oftast att de blivit sönderskrivna pga strömavbrott eller felaktig avstängning av operativsystemet. Ond cirkel blir det ofta om man byter en stor disk under drift, då tar det låååång tid att fylla den nya disken med innehåll. Folk upplever oändliga svarstider och börjar om från början om massor av transaktioner startar om.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Glad att man inte har någon av dem som kunder på jobbet. Har redan veckan 100% bokad.
Så får man ett samtal, hej vi har 900st datorer vi behöver byta HDD på asap. Allt är akut och vi behöver även låna datorer så länge tills vi fått dessa fixade =/
Helgen räddad

Måste vara några riktigt pissiga SSDer i dem. Inte varit med om att någon SSD har gått sönder sedan de första kom på marknaden. Vi hade några som fick intels 8MB buggen eller va den hette

Permalänk
Medlem

Har en intel SSD520 som i en av fältlaptoparna bestämde sig att säga upp sig helt helt utan förvarning alls - blir bara varm men inget som svarar via SATA på diskdocka eller syns via BIOS på dator...

När jag tänker tillbaka har jag aldrig haft en lika omfattande dataförlust på snurrdiskar pga. läsproblem i disken som nu skedde med SSD och kom som blixt från klar himmel...

Snurrdiskar har kunnat vara problematiska och seglästa i laptop innan läsproblemen blivit helt uppenbara, men då oftast på enstaka sektor och filnivå (oftast system eller skräpfiler - inget viktigt i regel) - men med SSD:n var det verkligen ridå ned och allt borta instant...

Detta kändes då det var i princip ett dagsverke som försvann och ännu inte hunnit in på kontoret för att synkas och uppbackas i samband med detta...

Permalänk
Medlem

Med tanke på medias stora teknikkunnande så kan "hårddiskar kraschat" syfta på att vilken komponent som helst har felat.
Jag gissar att det egentligen är modermodemet som krånglar

Permalänk
Medlem

@mechersmith: Fast nu är väl HP inblandade i det här så verkar konstigt om de själva inte har sett till att uppdatera firmware om den nu kan vara det som är problemet. De har ju vetat om det under lång tid nu.

Permalänk
Avstängd

Samma gamla HP...

Nej så dåliga är inte ens de, måste vara någon dålig batch diskar eller liknande, eller så har VGRs underbara IT-avdelning gjort något riktigt dumt. Typ tvingat daglig defragmentering eller så.

Permalänk
Medlem

Med vettiga defragmenteringsprogram så är det inte speciellt mycket som flyttar runt per dygn och risken för skriva sönder-döden är kraftigt överdriven för vanlig 'konsumentbruk' (i server och det hanterar mycket skrivna transaktioner så är det annan sak) - särskilt om det i företags sammanhang handlar om 3-4 års användning innan det byts igen.

De flesta vettig gjorda defragmenteringsprogram ger sig inte på filer som är något sånär sammanhängande med filkroppen i några få större grupper och skippar dessa.

Men det är klart, har inte disken defragmenterats på länge så är det det mycket flyttande och omskrivande och det är väl detta som folk förknippar med defragmenteringsprogram och att de är SSD-dödare fast det inte har så mycket sanning i sig i praktiken...

Tror buggar av olika slag både i firmware i själva SSD och att tex uppdatering av windows som misslyckas och det går i uppdateringsloop hela tiden är ett mycket större problem för en SSD:s för tidiga död...

Permalänk
Medlem

Kanske problemet kan ha något med brist på lagringsutrymme att göra.

Permalänk
Medlem

Inte sällan att användarens dolda 'Appdata' som denne själv inte kan titta eller rensa i pga. olika AD:s policys - har växt över alla gränser och gjort slut på all diskutrymme...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Inte sällan att användarens dolda 'Appdata' som denne själv inte kan titta eller rensa i pga. olika AD:s policys - har växt över alla gränser och gjort slut på all diskutrymme...

Kände liknande känsla faktisk.

För inte kan en hel batch med dåliga diskar vara orsaken.

SBS känns mer rätt.

Hur som helst ska det bli roligt att läsa facit sen

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

HÖR OCH HÄPNA!

NU-sjukvården i stabsläge efter omfattande it-haveri

"NU-sjukvården har totalt 5000 datorer, av dem är det 1800 som är av modellen som kraschar. Det är hårdiskarna till en dator med produktnamnet HP Elitedesk 800 G2 35W som gått sönder kontinuerligt sedan i somras."

Jao... Bra grejer, dålig batch med diskar eller.... Vad tänker ni om detta?

Själv tänker jag: Götapetter! (50 talets svar på OMG).

Jag är inte på jobbet, men tror faktiskt det är den modellen vi har. Om jag inte tänker fel så är det en thin-client, så inget viktigt försvinner vid krash (Allt ligger på servern) men jäkligt jobbigt när det sker.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av crew seven:

"Kommuner" och datorer har väl aldrig gott bra ihop?

För det första sorterar ju sjukhus in under landstingen och inte kommuner, och sedan för det tredje så vore det väl bra om vi inte hänger oss med ej faktaunderbyggda klyschor likt den ovan... Det leder sällan till något konstruktivt eller givande, typ.

Permalänk
Rekordmedlem

Spännande , Polisen har också datorer med samma ssd https://www.expressen.se/nyheter/2-500-polisdatorer-ska-ha-kr...
Är det nån som vet exakt vilken ssd det är som är så extremt usel ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Skitgammal modell ju.

Väldigt vanlig också, bara för att någon pruttkommun får problem så betyder det inte att det är ett problem med modellen, antagligen flera miljoner andra som det har fungerat hur bra som helst för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Jag är inte på jobbet, men tror faktiskt det är den modellen vi har. Om jag inte tänker fel så är det en thin-client, så inget viktigt försvinner vid krash (Allt ligger på servern) men jäkligt jobbigt när det sker.

Det är inte en "thin client" utan en tjock klient.
Självklart kan den användas "tunt" via Citrix/VDI men den har upp till i7 6700T om inte minnet sviker.
Sitter något i stil med Intel 2500 Pro SATA SSD eller M2 i dem.

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Skitgammal modell ju.

Väldigt vanlig också, bara för att någon pruttkommun får problem så betyder det inte att det är ett problem med modellen, antagligen flera miljoner andra som det har fungerat hur bra som helst för.

"Skitgammal" Kommuner och Landsting kör slaviskt på minst 3år på hårdvaran innan den går till återvinning.
Vet att flera kommuner/landsting överväger att gå upp till 4år på klienterna. (Eller iaf funderade på det innan denna "shit storm")

Visa signatur

//Dixon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja jag såg det här imorse.

Vad det kan bero på är svårt utan felsökning.
Men min första tanke var också om HP fått in en batch med dåliga diskar.
Möjligt också att nån annan komponent använder fel spänning och äter upp diskarna kanske...
Verkar vara SSDer i dessa och om något program beter sig illa så går det säkert att skriva sönder diskarna om qlc eller tlc använts i nån billig variant?
Alltså om någon mjukvara gör att det skrivs onormalt mycket per dag.

Skrivet av evil penguin:

På HPs site ser det ut att vara Intel Pro 2500 som satt i de där datorerna. Isf är det SK Hynix MLC med Sandforce 2281-kontroller.
(se t.ex. https://www.anandtech.com/show/8294/intel-ssd-pro-2500 )

Sista firmwareuppdateringen som HP publicerat var ca ett år sedan med följande förbättringar:

- Provides improved drive reliability.
- Fixes a potential issue which could cause a blue screen event to occur.
- Fixes a potential issue which could cause drive panic.

HP köper ju in i Bulk den billigaste skit disken de kan hitta. Sandforce 2281 var aldrig designat för 20nm NAND, utan för 25-30nm. Och har du bara bra NAND så ska det fungera okej, men problemet den kontroller har är:

- Ingen spännings drift kontroll algoritm... it just gets bad.

- Ingen DRAM cache, så alla energisparlägen (tex i laptop) måste skrivas till disk hela tiden.
- Och SK Hynix är inte direkt kända för att göra bra och pålitligt NAND mot spänningsdrift.
- BCH ECC... vilket går från "jag kan läsa... jag kan läsa"... till "you're fucked".

Recept för kraschande disk mao.

Vilket förklarar varför de alla rasar typ samtidigt... då cell-urladdningen lär ske, typ i samma takt. Så det mest troliga är att den helt enkelt gjort en Samsung 840... och sedan har kontrollern fått panik och brickats. Så mycket var Intel Pro namnet värt...

Skrivet av xxargs:

Har en intel SSD520 som i en av fältlaptoparna bestämde sig att säga upp sig helt helt utan förvarning alls - blir bara varm men inget som svarar via SATA på diskdocka eller syns via BIOS på dator...

När jag tänker tillbaka har jag aldrig haft en lika omfattande dataförlust på snurrdiskar pga. läsproblem i disken som nu skedde med SSD och kom som blixt från klar himmel...

Snurrdiskar har kunnat vara problematiska och seglästa i laptop innan läsproblemen blivit helt uppenbara, men då oftast på enstaka sektor och filnivå (oftast system eller skräpfiler - inget viktigt i regel) - men med SSD:n var det verkligen ridå ned och allt borta instant...

Detta kändes då det var i princip ett dagsverke som försvann och ännu inte hunnit in på kontoret för att synkas och uppbackas i samband med detta...

Heh... du har missat allt från IBM death-star till Seagates Barracuda IV eller massor med andra designmissar då eller? Eller är det bara antal GB du jämför med? Seagates 1,5-1TB HDDs som brickades när pekaren var out of bounds var också en större "oops".

Denna Intel 2500 pro disk är tydligt ex på varför man inte ska köpa första bästa mög för pålitliga saker. De använder en 5+ år gammal teknik, med NAND den inte var designad för, i en miljö den inte borde hamna i... för HP fick bra pris på dem.

Intel 520 är trots allt en 7 år gammal disk design. Den är från en tid SSDer var bara barnet och ändå har den överlevt de flesta HDDs efter 7 år. Man måste bara kompensera för bristen på spänningsdrift.

Nej, inga snurr diskar för mig tack. Och OEM diskar i laptops är sällan något jag lägger pålitlighet på heller för den delen.

Skrivet av HoboCop:

Jag är inte på jobbet, men tror faktiskt det är den modellen vi har. Om jag inte tänker fel så är det en thin-client, så inget viktigt försvinner vid krash (Allt ligger på servern) men jäkligt jobbigt när det sker.

Skrivet av Dixon:

Det är inte en "thin client" utan en tjock klient.
Självklart kan den användas "tunt" via Citrix/VDI men den har upp till i7 6700T om inte minnet sviker.
Sitter något i stil med Intel 2500 Pro SATA SSD eller M2 i dem.

Om du har en Sandforce SSD så måste den skriva om disken för att inte få läsproblem över tid. Hur mycket tid avgörs av vilket NAND den sitter med. Hynix 20nm skulle jag säga 6-12 mån, max. Varför denna kontroller används än idag förstår jag inte. Den är okej som extra disk hemma (med tex Diskfresh), men inte som primärdisk i en dator i en företagsmaskin.

Permalänk
Medlem
Skrivet av crew seven:

"Kommuner" och datorer har väl aldrig gott bra ihop?

Skrivet av mechersmith:

Är lite väl många på relativt kort tid, tror mer på att det är en firmware bugg i SSDns styrkrets. Kan tänka mig att "kommuner" är dåliga på att uppdatera (kanske till och med uppdatera överhuvudtaget) sådant.

Landsting heter det, och inga kommuner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Heh... du har missat allt från IBM death-star till Seagates Barracuda IV eller massor med andra designmissar då eller? Eller är det bara antal GB du jämför med? Seagates 1,5-1TB HDDs som brickades när pekaren var out of bounds var också en större "oops".

Jag har precis som du varit med ett tag när det gäller lagring - men jag har nog aldrig hört talas om att mekanisk lagring av desktoptyp har orsakat epidemisk flera tusen plötsliga datorhaverier inom något år på samma sätt och inom samma organisation som med nuvarande SSD - Men visst snurrdiskar har inte varit problemfria heller och det har funnits dåliga serier vilket den mest berömda nog är IBM deskstar (75 GXP om jag minns rätt) och nästa djupdyk var nog Seagates 3TB disk, vart fall när det användes i mer serverliknande användning (men felutfallet var också överrepresenterat bland singel-disk användare ala desktopdiskar) - och man skall inte glömma bort Samsungs 840 EVO (även om den inte orsakade speciellt mycket dataförlust bland folk - bara missnöje med långt ifrån förväntad snabbhet gentemot priset man betalat).

- men man kan också säga att denna typer av 'kriser' också stärkt företagen - HGST:s snurrdiskar (som är gamla IBM i grunden) anses nu vara bland det mest driftsäkra man kan köpa i snurrdisk-väg, Seagate har också snäppt upp sig rejält med sina stordiskar efter 3TB-fadäsen och är på samma nivå som HGST:s stordiskar, Samsungs 840 EVO-kris kan nog också säga har fostrat företaget till att leverera bland de bästa och fortfarande prisvärda SSD man kan köpa för konsument och företagsbruk.

Eftersom jag jobba inom infrastruktur så uppskattar jag mera saker som åldras med tiden med sakta och märkbara prestandaminskning och man får tid att planera för utbyte i tid än saker som bara sluta att fungera helt utan förvarning och långt innan beräknad tid...

Citat:

Intel 520 är trots allt en 7 år gammal disk design. Den är från en tid SSDer var bara barnet och ändå har den överlevt de flesta HDDs efter 7 år. Man måste bara kompensera för bristen på spänningsdrift.

Nej, inga snurr diskar för mig tack. Och OEM diskar i laptops är sällan något jag lägger pålitlighet på heller för den delen.

I den bästa av världarna så skulle man kanske vilja ha SSD för all sin lagring - men priset per GB begränsar om man inte har mycket stor budget (som någon annan betalar för) och senare år dess pålitlighet i att ha data kvar vid längre spänningslös 'off line' förvaring har urholkats rejält - en snurrdisk designas än i dag att hålla sin data kvar i minst 10 år på skivan vid dess maximala drifttemperatur (~50 grader C) utan att behöva skriva om några sektorer (en del av sektorerna - eller snarare synkbitarna mellan sektorerna som krävs för spårservo och synkning - kan inte skrivas om när strukturen väl är skrivet en gång) men i verkligheten länge till så är det olika nivåer av hybridsystem som gäller - användardata som omsätts ofta och som mycket väl kan vara på SSD/NVMe - men det skall också göras backupper i mycket större volymer samt långtidslagring/arkivering på media som inte börja ge fel efter ett halvår strömlöst i tid också...

och 7 år är väl inget tid för en disk som till stor del spenderat tiden avstängd - har snurrddiskar från 1984 med fullt intakt data i sig

---

De flesta felrättningsmetoder är av typen 'rätt, 'rätt', 'rätt', 'rätt', 'jättefel' när man minskar S/N (signalkvaliten) och BER ökar - oavsett snurrdisk/SSD eller optisk lagring.

Senare börja man använda olika faltnings-tekniker, ofta viterbi och nu senast och förmodligen sista steget LDPC och dessa är av modellen att dessa kan cyklas ett antal varv (upp till 10-15 varav) för att förbättra signalkvaliten på bitströmsnivån så att den efterföljande ofta blockbaserade ECC kan rädda precis nätt och jämt - och det var det som märktes med tex. Samsungs 840 EVO att de blev långsammare med tiden för att fler cyckler på faltningsnivå (förmodligen viterbi och i grunden löst med trellis-träd) kördes innan datat blev godkänd av efterföljande RS/BCH-korrektionen.

Modernare senare generationer av SSD har dels den inbyggda felrättningen som görs på minneschip-nivå och kanske en lager utanför för kontrollern med extra paritet och så är man nöjd så länge feltakten inte går ned under 1 fel per 100000 bitar. och så har man den bättre generationen med ytterligare lager med mjukvaru-felrättning både med viterbi/LDPC och lager till med BCH-kod och kan klara bitfel ned till 1 fel per 1000 bitar.

X300 från Sandisk skulle jag säga hör till första kategorin där det antingen fungerar med hyffsad fart eller så tvärnitar det helt när läskvaliteten går under vad minneskretsarna själv klarar att felrätta själva, den andra kategorin med mjukvaru-ECC ett lager ovanpå skulle jag säga är 840 EVO där det kunde rädda fram korrekt data fast läshastigheten var långt under 80 MB/s för att utlästa datat var i så miserabelt skick (för att man inte lät A/D-omvandlarna följa och anpassa tröskellägen med spänningsglidningen med åldern och i stället stoppa in mer och mer felrättning med allt fler cykler (viterbi) i efterhand).

Citat:

Om du har en Sandforce SSD så måste den skriva om disken för att inte få läsproblem över tid. Hur mycket tid avgörs av vilket NAND den sitter med. Hynix 20nm skulle jag säga 6-12 mån, max. Varför denna kontroller används än idag förstår jag inte. Den är okej som extra disk hemma (med tex Diskfresh), men inte som primärdisk i en dator i en företagsmaskin.

Och hur i h***ete skall en icke nörd-påläst köpare kunna avgöra sådant i förväg, speciellt när svagheter av denna typ gärna hålls dolt av tillverkarna själva eller späs ut över olika kvalitetsnivåer av NAND-kretsar att man inte längre kan se att upptäckta svagheter har att göra med en viss batch utan det blir en diffus knorrande av olika användare som har svårt att bevisa orsakssammanhanget...

det blir ju att gå på 'märken' med bra rykte och hoppas på det bästa...

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Jag har precis som du varit med ett tag när det gäller lagring - men jag har nog aldrig hört talas om att mekanisk lagring av desktoptyp har orsakat epidemisk flera tusen plötsliga datorhaverier inom något år på samma sätt och inom samma organisation som med nuvarande SSD - Men visst snurrdiskar har inte varit problemfria heller och det har funnits dåliga serier vilket den mest berömda nog är IBM deskstar (75 GXP om jag minns rätt) och nästa djupdyk var nog Seagates 3TB disk, vart fall när det användes i mer serverliknande användning (men felutfallet var också överrepresenterat bland singel-disk användare ala desktopdiskar) - och man skall inte glömma bort Samsungs 840 EVO (även om den inte orsakade speciellt mycket dataförlust bland folk - bara missnöje med långt ifrån förväntad snabbhet gentemot priset man betalat).

- men man kan också säga att denna typer av 'kriser' också stärkt företagen - HGST:s snurrdiskar (som är gamla IBM i grunden) anses nu vara bland det mest driftsäkra man kan köpa i snurrdisk-väg, Seagate har också snäppt upp sig rejält med sina stordiskar efter 3TB-fadäsen och är på samma nivå som HGST:s stordiskar, Samsungs 840 EVO-kris kan nog också säga har fostrat företaget till att leverera bland de bästa och fortfarande prisvärda SSD man kan köpa för konsument och företagsbruk.

Eftersom jag jobba inom infrastruktur så uppskattar jag mera saker som åldras med tiden med sakta och märkbara prestandaminskning och man får tid att planera för utbyte i tid än saker som bara sluta att fungera helt utan förvarning och långt innan beräknad tid...

Kan säga att jag sett flertalet RAIDer totalt rasa pga dessa diskar, för många år sedan, och även själv mist 800GB (4x200GB) när deras 200GB diskar rasade inom 1 vecka.

Att detta som skett nu är stort, och troligen är största på länge kan jag hålla med om, men som du ser i mitt svar ovan... kollar man på receptet av dessa diskars hårdvara, så kunde jag förutspå detta redan vid köpet.

Så det är lite som att... om företagen skulle sätta WD green eller någon 3TB äldre Seagate disk i deras server RAID, skulle du skrika direkt, för du inser... det där kommer inte att hålla. Och detta är lite vad som skett här. Intel borde insett att dessa är inte en disk att kalla pålitlig. Skulle inte ens kalla den okej budget disk, då jag litar mer på en udda ADATA disk med samma kontroller och annat NAND.

Så felet är både att Intel åter har gjort precis vf de måste för att sälja på sitt namn, istället för bra hårdvara under, ett problem jag även anser om 600p och 6000p "pro" disken. Det är skräp, sålt för det måste säljas...

... och HP har gjort dundermissen att de köpt det, utan att kolla vf det är man köper, och katastrofen är ett faktum. Detta är ironiskt nog 840 "problemet", men det verkar som Intel inte lärt sig av andras misstag, men Samsung gjorde, och Crucial gjorde efter MX200.

Håller med dig dock att ja, det stärker företagen, men det är ändå ett fel som man borde lärt sig av tidigare missar, oavsett HDD eller SSD.

Skrivet av xxargs:

I den bästa av världarna så skulle man kanske vilja ha SSD för all sin lagring - men priset per GB begränsar om man inte har mycket stor budget (som någon annan betalar för) och senare år dess pålitlighet i att ha data kvar vid längre spänningslös 'off line' förvaring har urholkats rejält - en snurrdisk designas än i dag att hålla sin data kvar i minst 10 år på skivan vid dess maximala drifttemperatur (~50 grader C) utan att behöva skriva om några sektorer (en del av sektorerna - eller snarare synkbitarna mellan sektorerna som krävs för spårservo och synkning - kan inte skrivas om när strukturen väl är skrivet en gång) men i verkligheten länge till så är det olika nivåer av hybridsystem som gäller - användardata som omsätts ofta och som mycket väl kan vara på SSD/NVMe - men det skall också göras backupper i mycket större volymer samt långtidslagring/arkivering på media som inte börja ge fel efter ett halvår strömlöst i tid också...

och 7 år är väl inget tid för en disk som till stor del spenderat tiden avstängd - har snurrddiskar från 1984 med fullt intakt data i sig

Detta är tyvärr ett fall av... gammal data vs ny. Snurrdiskar kör LDPC 4k, precis som TLC SSDer, i dagens enheter också, då toleransen mellan sektorer är så tajt att de inte kan lagra korrekt längre. Så nej... 10 år på moderna diskar litar jag inte ett dugg på. 2-3 år kanske, men inte mer. Skulle då hellre litat på DVD-RAM eller LTO band för 10 års lagring.

Äldre diskar håller detta dock. Diskar från pre 2000 kan många gånger hålla än idag, då toleranserna var riktigt bra. Men på samma sätt har jag 30-60GB SSDer som tom garanterar 10 års retention tid, i spec. Så det är inte ett NAND vs magnetisk struktur skillnad, utan en hur nära tolerensnivåerna är du?

En 850 Pro MLC disk som först slitits ut 90% av sina skrivningar, och sedan legat 1 år offline var nästan oberörd av det. Så att ligga flera år till är inga problem.. och dessa har lägre nivå av ECC än moderna HDDs, då de inte ha behovet.

Så snälla... sluta jämför HDD vs SSD som pålitlig vs opålitlig här, tills du har modern fakta. För jag har redan sett korrupt data på 3TB HDD som bara legat 2,5år. Du behöver läsa på hur otroligt mycket mer tajt data ligger i dagens HDDs vs bara 5 år sedan. Det får TLC att verka beprövat...

Det är mao ett "gammal teknik vs modern teknik utan toleranser" som är boven här.

Och tror du inte magnetiskt media kan tappa data... kan du titta på allt från VHS till kassett, där infon ligger analogt du hör/ser den förstörda datan direkt. De bara ligger och åldras, och tätheten på den data är inte ens i närheten av en HDD. Det enda som räddar dem är när ECCn kämpar och att det är digitalt vs analogt.

Skrivet av xxargs:

De flesta felrättningsmetoder är av typen 'rätt, 'rätt', 'rätt', 'rätt', 'jättefel' när man minskar S/N (signalkvaliten) och BER ökar - oavsett snurrdisk/SSD eller optisk lagring.

Senare börja man använda olika faltnings-tekniker, ofta viterbi och nu senast och förmodligen sista steget LDPC och dessa är av modellen att dessa kan cyklas ett antal varv (upp till 10-15 varav) för att förbättra signalkvaliten på bitströmsnivån så att den efterföljande ofta blockbaserade ECC kan rädda precis nätt och jämt - och det var det som märktes med tex. Samsungs 840 EVO att de blev långsammare med tiden för att fler cyckler på faltningsnivå (förmodligen viterbi och i grunden löst med trellis-träd) kördes innan datat blev godkänd av efterföljande RS/BCH-korrektionen.

Tack jag vet hur BCH och LDPC skiljer sig.
Så om nu HDDs är så pålitliga... varför behöver de 4k LDPC?
Jo för de hamna i exakt samma skit med rätt-rätt-jättefel.

Är samma anledning som att både SSDer och HDDs idag tillverkas med typ 90% fungerande celler. Resten är defekt. Så man formaterar om LBA sektorerna så de "skippar" över de trasiga bitarna. På HDD kan du se detta på tex HDD tune där du förr hade en snygg fin trappa när den hoppade spår... är idag en linje som ser ut som en berusad person ritat den. Det är ECCn och sektor hoppen som ger den ojämna prestandan.

Skrivet av xxargs:

Modernare senare generationer av SSD har dels den inbyggda felrättningen som görs på minneschip-nivå och kanske en lager utanför för kontrollern med extra paritet och så är man nöjd så länge feltakten inte går ned under 1 fel per 100000 bitar. och så har man den bättre generationen med ytterligare lager med mjukvaru-felrättning både med viterbi/LDPC och lager till med BCH-kod och kan klara bitfel ned till 1 fel per 1000 bitar.

Och just här är kruxet med Intel 2500 Pro... det är en Sandforce, med BCH-kod. Varför man valt dessa med NAND som måste ha LDPC pga SK Hynix NAND läcker som ett såll... där har du förklaringen till detta problem.

Skrivet av xxargs:

Och hur i h***ete skall en icke nörd-påläst köpare kunna avgöra sådant i förväg, speciellt när svagheter av denna typ gärna hålls dolt av tillverkarna själva eller späs ut över olika kvalitetsnivåer av NAND-kretsar att man inte längre kan se att upptäckta svagheter har att göra med en viss batch utan det blir en diffus knorrande av olika användare som har svårt att bevisa orsakssammanhanget...

det blir ju att gå på 'märken' med bra rykte och hoppas på det bästa...

Här har du den riktigt bra frågan.

En lösning är att kräva garantier även mellan tillverkare och OEM. Så Intel mao inte tillverkar detta mög, utan garantier, som sedan slängs in i första bästa laptop. Som sagt, felet här är att både Intel och HP gjort bort sig... fett. Om någon av dem gjort det med vilje eller vetande, är nästa fråga...

... då kunden har ju köpt dessa i god tro.
Dock skulle jag säga att IT-leverantören som köpt dessa kunde spenderat 1 timme på att kolla vad det var man köpte och testat, läst info osv, innan man köpt flera tusen maskiner.

Skulle tro du dock specificerat exakt varför detta forum finns och är så önskvärt som det är. För kunskap inom alla dessa områden är viktigt att ha, innan man fattar större beslut.

Permalänk
Medlem

Uppdatering

De har inte hittat orsaken till att hårddiskarna havererade, men regionen byter ut hårddiskarna i 19400 datorer och leverantören står för kostnaden.