Är vattenkylning fortfarande bättre för ljudnivån?

Permalänk
Medlem

Är vattenkylning fortfarande bättre för ljudnivån?

Jag har kört vattenkylning nu i över 10 år. En av de huvudsakliga anledningarna var för att dra ner på ljudnivån. Jag överklockar inget och använder mig av en kylare med 4*120mm fläktar som snurrar väldig långsamt vilket gör dom näst intill ljuslösa.

De enda jag hör är ett brummande från min pump.

Hur mycket låter dagens grafikkort? Är det värt med vattenkylning bara för ljudnivån?

Visa signatur

-Star

Permalänk
Medlem
Skrivet av SStar:

Jag har kört vattenkylning nu i över 10 år. En av de huvudsakliga anledningarna var för att dra ner på ljudnivån. Jag överklockar inget och använder mig av en kylare med 4*120mm fläktar som snurrar väldig långsamt vilket gör dom näst intill ljuslösa.

De enda jag hör är ett brummande från min pump.

Hur mycket låter dagens grafikkort? Är det värt med vattenkylning bara för ljudnivån?

Grafikkort är det mer värt än för processor enligt mig, eftersom stora tornkylare är såpass tysta idag men det är inte grafikkort under load. Jag kör mitt 1080Ti på vatten och det hörs aldrig över något annat i datorn ens under full load. Dessutom går det mycket svalare än med luftkylning, så frekvens boosten fungerar optimalt.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

jag kolla på youtube om ljudnivån mellan vatten och luft och då visa det säga att NH-U12A är en grym cpu fläkt med låg ljud nivåer

8 min in har du resultat testet

så kanske man kan sätta 1-2 noctua fläktar som dom har på den modelen på sin vattenkylning kanske är en bra combo

Permalänk
Medlem
Skrivet av zedtox:

jag kolla på youtube om ljudnivån mellan vatten och luft och då visa det säga att NH-U12A är en grym cpu fläkt med låg ljud nivåer
https://youtu.be/23vjWtUpItk?t=393

8 min in har du resultat testet

eller så kanske man kan sätta 2-3 noctua fläktar som dom har på den modelen på sin vattenkylning kanske är en bra combo

Har man mindre krävande system så klarar man sig fint på luft. Kör man OC på HEDT som Threadripper t.ex. så är luftkylarna inte ett bra alternativ, där är det vatten som gäller.
En 1950X överklockad kommer att ligga på uppåt 90 grader även med de bästa luftkylarna. Även i stock på TR har de problem att kontinuerligt dumpa värmeeffekten.

Permalänk
Medlem

Fast nu var frågan främst hur mycket grafikkort låter och det simpla svaret är: Högt. Kort och gott. Om du redan har en loop så tycker jag du ska fortsätta med den, om du inte har något emot den underhållning som krävs.

Permalänk
Medlem

Jag gick från luft till vatten i våras och det är som natt och dag i ljudnivå från främst grafikkortet. Processorn var redan rätt tyst med en fet bra kylare, men grafikkorten låter fortfarande. Nu har jag förvisso ett Radeon VII som är högljutt i original, men även mitt förra GTX 970 lät för mycket för mig trots att det var en "tyst" EVGA-modell. På vatten är det faktiskt tyst även under load, inte bara i idle som luftkylarna

Så, precis som ovanstående skrev, om du redan har en loop och kan tänka dig stå ut med underhållet så behåll den

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

Alright! Jo jag har både CPU och GPU block, en stor radiator för 4 st 120 mm fläktar.

Jag tvivlar på att något fläktanordning kan hålla min dator så sval som den är till den extremt låga ljudnivån jag har, det är nästan omöjligt att höra fläktarna på lägsta inställningarna.

Visa signatur

-Star