Snabbtest: Red Dead Redemption 2 med olika antal processortrådar

Permalänk
Medlem

@talonmas: Ja detta kärnornas krig som pågår nu är inte alltid till gagn för datorer som primärt är för spel, kanske snarare tvärt om.
Sweetspoten är fortfarande 8 trådar (4c/8t)

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Vzano:

Men.... Hur är det när man inte sitter med ett 2080Ti? Fortfarande samma problem med få trådar?

Skrivet av Yoshman:

Om @JonasT och övriga red. orkar mer testade kan de ju prova endera med en svag GPU alt. ställa in en FPS-limiter några FPS under den genomsnittliga FPS som uppmäts med en viss CPU och GPU. Bara man kommer bort från 100 % CPU-last på 100 % trådarna flera sekunder i rad borde problemet "lösa" sig själv. Orsaken är att Windows kommer primärt att välja CPU-trådar som inte gör något till att köra eventuella bakgrundsjobb. En CPU-tråd som inte gör något för tillfället är ju en CPU-tråd som garanterat inte jobbar mot GPU just då.

Samma problem uppstår ihop med Geforce GTX 1060. Processorbelastningen ligger då betydligt lägre, men spikar mot 100 procent över alla kärnor under vissa perioder i städer vilket orsaker några sekunders frysningar.

Skrivet av Ratatosk:

Skulle du kunna testa följande?
Sök(avancerade systeminställningar)->Avancerat->Prestanda inställningar->Avancerat, Klicka i Bakgrundstjänster.
Går ju fort att ställa in och ställa tillbaka om det inte hjälper.

Testade detta och märkte inte av någon skillnad dessvärre.

Skrivet av TotalF:

Jag kan verifiera att strypa CPU-lasten med Project Lasso fungerade finfint før mig.

Sitter på datorn i signaturen, DVs en intel i5 6600k (4 kärnor, 4 trådar) . Hade inga speciella microstutters men spelet frøs var o varannan minut i ca 3-5 sekunder. Kul. Såg en post i den stora issues-tråden på reddit och føljde deras recept. Tankade hem Lasso, startade programmet, startade RDR2, tabbade mig tillbaka till Lasso och høgerklickade på RDR2-processen och stællde in att om processen gick upp till 98% cpu-last så skulle den anvænda en core mindre i en sekund.

Detta løste problemet helt och hållet før mig. Har lirat ett par timmar sen dess och spelet har inte frusit en endaste gång. Sååå, yay?

Skrivet av Nizr:

Flera vänner och på reddit har en intressant lösning på problemet med frysningar och "stuttering". STÄNG av kärnor. Sitter man på t ex en 6600k med 4 kärnor. Så stänger man av 2. Då Försvinner plötsligt problemet!

Testa gärna det @JonasT

Edit: posten på Reddit: https://www.reddit.com/r/PCRedDead/comments/ds3kk4/stutter_fr...

Skrivet av Viochee:

Förhoppningsvis gör sweclockers uppföljning med eventuella knep för att få bot på stutters så inte allt för många springer ut och köper ny CPU i "onödan" @JonasT

Många som bara läser rubriker och grafer och inte kommentarer i forumet sen

Superfina tips! Har uppdaterat artikeln med Process Lasso-knepet.

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av JonasT:

---Text---
Testade detta och märkte inte av någon skillnad dessvärre.
---Text---

Lite besviken, men tack för att ni testade, nu slipper jag grubbla på detta mer.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Fast mjaa... GTA:V kom ju till PS3 & Xbox 360 först.
Även om CELL-processorn hade massa kärnor (6st?) så satt 360 på ynka 3st. M.a.o. så fanns det grund för att kunna köra på 3-6st kärnor redan från början, så inte så konstigt att 4c/4t CPU'er på desktop sidan klarade det bra - Självfallet var det ett bra portningsarbete med.

Det är tyvärr svårare att gå från 8st kärnor ner till 4st, vilket syns klart och tydligt här. Spelet är helt enkelt byggt från grunden med minst 8st kärnor/trådar i åtanke.

Detta syns tydligt i Battlefield 1 och V också. Dessa spel är byggda med PS4/Xone i åtanke från början. Min i5 6600K går på knä i dessa spelen om jag inte kör CPU'n i minst 4.5Ghz för att kompensera för avsaknaden av trådar.

Själv spelade man Gta:V i 1080p med ganska så höga inställningar på en 2 kärnig Pentium g3258 utan större problem, trots att minimum kravet var 4 kärnor!? Det kallar jag väl optimerat.

Visst har väl spelutvecklingen gått framåt sedan dess, men dessa system krav var inte att leka med.
Tror Crysis får flytta på sig. Can it run RDR2? Blir nog ett nytt ledord.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av JonasT:

Samma problem uppstår ihop med Geforce GTX 1060. Processorbelastningen ligger då betydligt lägre, men spikar mot 100 procent över alla kärnor under vissa perioder i städer vilket orsaker några sekunders frysningar.

I den här kontexten kanske GTX1060 en "för stark" GPU... Tittar man på vilka siffror ni fick för GTX1060 med i7-8700K är faktiskt inte så långt ifrån vad 4C/4T i9-9900K fick med RTX 2080Ti.

Gamers Nexus såg ju stutter ändå upp till i7-9700K med RTX 2080Ti i 1920x1080 medium. När de skruvade upp grafiknivån till 2560x1440 medium försvann problemen för i7-9700K men kvarstod för i5-9600K.

Du skriver "men spikar mot 100 procent över alla kärnor under vissa perioder i städer vilket orsaker några sekunders frysningar" och är just dessa "spikar mot 100 % över alla kärnor" som ställer till det.

Projekt lasso reglerna alt. maska bort en CPU-tråd från RDR2.exe är ju ett lite mer handgripligt sätt att säkerställa att inte alla kärnor spikar. Detta är ju rätt mycket hur PS4/XBO löser problemet, dedicera en CPU-kärna för systemet/bakgrundsuppgifter.

Ändå rätt oväntat att en så pass svag GPU som GTX1080 fortfarande är för "stark" för 4C/4T här!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Yoshman:

I den här kontexten kanske GTX1060 en "för stark" GPU... Tittar man på vilka siffror ni fick för GTX1060 med i7-8700K är faktiskt inte så långt ifrån vad 4C/4T i9-9900K fick med RTX 2080Ti.

Gamers Nexus såg ju stutter ändå upp till i7-9700K med RTX 2080Ti i 1920x1080 medium. När de skruvade upp grafiknivån till 2560x1440 medium försvann problemen för i7-9700K men kvarstod för i5-9600K.

Du skriver "men spikar mot 100 procent över alla kärnor under vissa perioder i städer vilket orsaker några sekunders frysningar" och är just dessa "spikar mot 100 % över alla kärnor" som ställer till det.

Projekt lasso reglerna alt. maska bort en CPU-tråd från RDR2.exe är ju ett lite mer handgripligt sätt att säkerställa att inte alla kärnor spikar. Detta är ju rätt mycket hur PS4/XBO löser problemet, dedicera en CPU-kärna för systemet/bakgrundsuppgifter.

Ändå rätt oväntat att en så pass svag GPU som GTX1080 fortfarande är för "stark" för 4C/4T här!

Det är en stor fördel med "onödigt" mycket minne med en CPU som har "onödigt", många kärnor och trådar, du kan nästan inte spika den.
Var likadant med min gamla FX8350 med 32 GB arbetsminne, den var kanske inte snabbast, men inget som man lassade på den fick den att frysa till eller hacka, den tuffade snällt på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilio0o:

Själv spelade man Gta:V i 1080p med ganska så höga inställningar på en 2 kärnig Pentium g3258 utan större problem, trots att minimum kravet var 4 kärnor!? Det kallar jag väl optimerat.

Visst har väl spelutvecklingen gått framåt sedan dess, men dessa system krav var inte att leka med.
Tror Crysis får flytta på sig. Can it run RDR2? Blir nog ett nytt ledord.

Men Pentium G3258 var en oerhört kraftfull tvåkärnig processor när den släpptes (2014). GTA V krävde officiellt Q6600 (2007) eller Phenom X4 (2008), som var mycket långsammare per kärna. Hade du provat GTA V på en Core 2 Duo hade det inte varit lika trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Gamers Nexus såg ju stutter ändå upp till i7-9700K med RTX 2080Ti i 1920x1080 medium. När de skruvade upp grafiknivån till 2560x1440 medium försvann problemen för i7-9700K men kvarstod för i5-9600K.

Lustig sak i det testet är att just 9700k presterade så dåligt när den fick vara cpu-bound, nästan lite som att det inte handlar enbart om kärnor utan HT- 9700k har gott om kärnor men saknar HT och presterar då sämre än en 2600k vad gäller 0.1/1% lows.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Shiprat:

Lustig sak i det testet är att just 9700k presterade så dåligt när den fick vara cpu-bound, nästan lite som att det inte handlar enbart om kärnor utan HT- 9700k har gott om kärnor men saknar HT och presterar då sämre än en 2600k vad gäller 0.1/1% lows.

Ja det var märkligt tom i7 2600k fick bättre lägstanivå, trots lika många men mycket svagare trådar.
Skillnaden var just HT.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Hade varit intressant med en FX-processor i mixen (förslagsvis FX-8350) för att se hu de står sig mot t.ex 2500k och 2600k i dagens spel

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Ärade sweclockare! Är det någon som spelar med i5 4690K, hur väl fungerar det? Är det spelbart med Swec-inställningar, "lagom" ram (16 gb?) och grafikkort RX 5700 eller motsvarande? Hur ofta förekommer stutters? Funderar på om det är ett "måste" att uppgradera till i7 4770K eller 4790K (socket 1150)...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@T4kti: Jag har inte svaret på din fråga, men sitter själv på en 4670k med 16GB RAM och ett GTX1060 och vet inte om jag måste uppgradera om jag skaffar RDR2.

Hade en 4770k kostat 500 spänn hade valet varit enkelt, då hade jag chansat att uppgradera CPU först och ev. GPU om mitt 1060 inte räcker till (trots att det är den del jag bytte senast i datorn). Men för 1500+ för en begagnad CPU utan garanti att det räcker för att dra runt RDR2 så låter det inte lockande. Å andra sidan ser det ut att kosta 15k+ om man ska byta CPU+MB+RAM+GPU och få nåt som är någorlunda framtidssäkert.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Medlem
Skrivet av klirre:

@T4kti: Jag har inte svaret på din fråga, men sitter själv på en 4670k med 16GB RAM och ett GTX1060 och vet inte om jag måste uppgradera om jag skaffar RDR2.

Hade en 4770k kostat 500 spänn hade valet varit enkelt, då hade jag chansat att uppgradera CPU först och ev. GPU om mitt 1060 inte räcker till (trots att det är den del jag bytte senast i datorn). Men för 1500+ för en begagnad CPU utan garanti att det räcker för att dra runt RDR2 så låter det inte lockande. Å andra sidan ser det ut att kosta 15k+ om man ska byta CPU+MB+RAM+GPU och få nåt som är någorlunda framtidssäkert.

Tack för input @klirre Sista stycket du skrev är spot on hur jag ser på det. Vill försöka behålla det jag har sålänge det orkar dra det senaste på hyfsad nivå, för mig är det inte värt ~15 k (även om det är sjukt kul med nya komponenter, men samtidigt är det lite kul att tweaka befintligt system) för något som blir en aning bättre. En större uppgradering med bl a processor med fler processortrådar blir nog aktuell när flera intressanta speltitlar kommer som kräver detta.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klirre:

@T4kti: Jag har inte svaret på din fråga, men sitter själv på en 4670k med 16GB RAM och ett GTX1060 och vet inte om jag måste uppgradera om jag skaffar RDR2.

Hade en 4770k kostat 500 spänn hade valet varit enkelt, då hade jag chansat att uppgradera CPU först och ev. GPU om mitt 1060 inte räcker till (trots att det är den del jag bytte senast i datorn). Men för 1500+ för en begagnad CPU utan garanti att det räcker för att dra runt RDR2 så låter det inte lockande. Å andra sidan ser det ut att kosta 15k+ om man ska byta CPU+MB+RAM+GPU och få nåt som är någorlunda framtidssäkert.

Har man minnen så får man 6 kärnor och moderkort nytt från ca 2000 kr om man använder AMD.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag är inte helt uppdaterad på hårdvara i dagsläget, men funkar DDR3 med nya AMD-processorer? Och hur pass mycket bättre blir det med en 6-kärnig processor kontra en begagnad 4770k/4790k?

Om skillnaden bara är marginell kan jag lika bra chansa på en beg CPU än slänga pengar på nya grejer som blir omoderna lika fort. Jag tenderar att behålla datorn så länge det går, enda undataget är GPU som jag byter ungefär vart 3e år, sen köpa nytt system när det gamla inte orkar med längre. Ska jag köpa nytt blir det en stor uppgradering, inte en liten.

Anledningen till att jag inte slänger mig över en nybegagnad processor är som sagt att jag inte vet om det räcker för att kunna driva RDR2 vettigt i 1080p.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av klirre:

@mrqaffe: Jag är inte helt uppdaterad på hårdvara i dagsläget, men funkar DDR3 med nya AMD-processorer? Och hur pass mycket bättre blir det med en 6-kärnig processor kontra en begagnad 4770k/4790k?

Om skillnaden bara är marginell kan jag lika bra chansa på en beg CPU än slänga pengar på nya grejer som blir omoderna lika fort. Jag tenderar att behålla datorn så länge det går, enda undataget är GPU som jag byter ungefär vart 3e år, sen köpa nytt system när det gamla inte orkar med längre. Ska jag köpa nytt blir det en stor uppgradering, inte en liten.

Anledningen till att jag inte slänger mig över en nybegagnad processor är som sagt att jag inte vet om det räcker för att kunna driva RDR2 vettigt i 1080p.

Alla nya cpuer använder DDR4 så priset för minnen är ju en stor bit om man ska uppgradera.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Jag misstänkte det, har bara nåt svagt minne av att Ryzen gen1 gick att köra med DDR3 och visste inte om de nyaste processorerna fortfarande var bakåtkompatibla.

Så alternativen för mig är fortfarande att chansa på att en haswell i7 är bra nog eller uppgradera datorn.

Visa signatur

| R7 5800X3D @-30 i PBO2 + Noctua NH-U12s | ROG Strix B450-F | 32GB HyperX Fury Black 3200MHz | RTX 3080 TUF OC | Define R4 + Noctua NF-A14 (x2) & NF-S12A + Noctua NA-FC1 | Corsair RM 850X v2 | Samsung 970 Evo Plus 1TB + Crucial MX300 2TB | LG 27GL850

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨

Rockstar har nu släppt en ny patch där det finns möjlighet att starta spelet med kommandot "-cpuLoadRebalancing". Detta ska enligt utsago lösa problemet med frysningar ihop med fåtrådade processorer. Mer detaljer finns på denna sida.

Hinner tyvärr inte testa det själv idag, men rapportera gärna om ovanstående fixade era problem!