Två ssd? Datorn hittar endast en

Permalänk
Medlem

Två ssd? Datorn hittar endast en

Hejsan!

Har en gammal samsung evo 850 250gb som är ca 7-8 år gammal. Köpte nu en ny samsung evo 860 evo med 500gb.

Båda är kopplade till sata, datorn hittar dock bara den gamla disken, inte den nya. Vad är fel? Måste jag ändra något i BIOS eller göra något med den nya disken?

I enhetshanteraren så ser jag båda diskarna.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Inaktiv

Syns den i Diskhanteraren?

Permalänk
Medlem

Troligtvis är den bara inte tilldelad en enhetsbeteckning.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Syns den i Diskhanteraren?

Vart hittar jag diskhanteraren?

Disken syns i enhetshanteraren och i Samsung Magician som är deras programvara. Men inte under "min dator". Kan därför inte installera något spel på den.

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SwedZi:

Vart hittar jag diskhanteraren?

Disken syns i enhetshanteraren och i Samsung Magician som är deras programvara. Men inte under "min dator". Kan därför inte installera något spel på den.

Högerklicka på startikonen (om du har Windows 10) annars så finns det i kontrollpanelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Högerklicka på startikonen (om du har Windows 10) annars så finns det i kontrollpanelen.

Är där inne nu och den finns där, jag kan skapa en lagrinspool? Är detta något jag måste göra?

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedZi:

Är där inne nu och den finns där, jag kan skapa en lagrinspool? Är detta något jag måste göra?

Nej, vad du vill göra är att initiera disken och skapa en partition på den. Se t.ex. denna guide för hur du gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Nej, vad du vill göra är att initiera disken och skapa en partition på den. Se t.ex. denna guide för hur du gör det.

Tack för det, nu fungerar det ypperligt

Har hållt på med datorer i 20 år och aldrig haft mer än en hårddisk, hade ingen aning om att man behövde göra detta.

Trevlig kväll!

Visa signatur

Citera mig tack, så jag vet att du svarat.