Första gamingdatorn till sonen? Hjälp!

Permalänk
Medlem

Första gamingdatorn till sonen? Hjälp!

Hej!
Min son 11 år har önskat sig en gamingdator länge. Han spelar just nu på PS4. Runt 10 000 kr vet jag att måste ligga för att få något vettigt, men för mig är det total grekiska att sitta och kolla olika datorer och förstå vad han behöver ha och vad som är bra. Jag vill att han ska kunna ha den iallafall några år och kunna spela det han vill spela.

Just nu så spelar han APEX, Fornite, Overwatch, FPS spel in general.

Googlat in mig på Shark Gaming och kollat deras Brutality.

https://sharkgaming.se/shark-brutality

Kollat Webhallen, Elgiganten, Media Markt, Inet osv.

Nån som har lust att hjälpa en clueless mamma?

Permalänk
Keeper of the Bamse

Sharkgaming gav inte ett jätteseriöst intryck med felstavningar, blandat svenska/danska och sånt. Och egenbrandat PSU som vi inte vet vem som tillverkat.

Jag hade kört på inets Taurus som de just nu har en tusing rabatt på.

Om budgeten är hård på 10k så kan nog Lillebrorsan också passa bra

Lillebrorsan till Taurus GTX1660ti får då ett icke TI-kort och bara 8gb ram istället för 16. Även en i3 istället för den kraftfullare i5.
Det är dock samma storlek på disken (SSD) i dem båda.

I och med att de satte ned priset på den första jag länkade måste jag säga att det framstår som ett mycket bra köp.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kila:

Hej!
Min son 11 år har önskat sig en gamingdator länge. Han spelar just nu på PS4. Runt 10 000 kr vet jag att måste ligga för att få något vettigt, men för mig är det total grekiska att sitta och kolla olika datorer och förstå vad han behöver ha och vad som är bra. Jag vill att han ska kunna ha den iallafall några år och kunna spela det han vill spela.

Just nu så spelar han APEX, Fornite, Overwatch, FPS spel in general.

Googlat in mig på Shark Gaming och kollat deras Brutality.

https://sharkgaming.se/shark-brutality

Kollat Webhallen, Elgiganten, Media Markt, Inet osv.

Nån som har lust att hjälpa en clueless mamma?

Gissar på att du vill ha färdigbyggd? Eller kan du tänka dig att sätta ihop den själv?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@sifri:
Absolut färdigbyggt

Permalänk
Medlem

@Printscreen:
Tack!
Är det värt att satsa på Storebror, eller funkar lillebror? Kommer han märka skillnad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kila:

@Printscreen:
Tack!
Är det värt att satsa på Storebror, eller funkar lillebror? Kommer han märka skillnad?

Båda de 2 datorerna är överpris vänta på bf eller på singles Day och se om de kommer något bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kila:

@Printscreen:
Tack!
Är det värt att satsa på Storebror, eller funkar lillebror? Kommer han märka skillnad?

Alternativet som finns är ju att be någon vänlig själ här plocka ihop likvärdiga komponenter på exempelvis Inet eller Webhallen, ÅF som har ihopmontering av komponenter och på så sätt får du en färdig dator som förmodligen kommer att vara mycket mer prisvärd, i mitt tycke.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Floskel:

Alternativet som finns är ju att be någon vänlig själ här plocka ihop likvärdiga komponenter på exempelvis Inet eller Webhallen, ÅF som har ihopmontering av komponenter och på så sätt får du en färdig dator som förmodligen kommer att vara mycket mer prisvärd, i mitt tycke.

Problemet blir att han måste installera operativsystemet själv då

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Problemet blir att han måste installera operativsystemet själv då

Precis, men har man ett usb-minne och en dator borde man kunna fixa det.

Här är ett exempel på delar från inet med marginal för att låta dom bygga det: https://komponentkoll.se/bygg/FHpPm/
(Kunde tyvärr inte använda deras PC-byggare då den rekommenderade felaktiga minnen och sorterade bort kompatibla moderkort.)

Be om ett liknande bygge så får du säkert förslag på finslipade resultat med varor i lager!
(mus/tangentbord/skärm brukar inte tas med i budgeten omman inte ber om det - och 10000 är in nivå där man börjar kunna välja dator utan att skämmas)

Permalänk
Medlem

@sifri: Det klarar vi men inte bygga en dator.

Permalänk
Medlem

Om det är första datorn till en grabb på elva år skulle jacöverväga beg-marknaden. Intressen kommer och går snabbt i den åldern, och på beg-marknaden får du en dator som fixar spelen du nämnde galant för runt 5-6000. Avråder dock statkt från blocket! Sweclockers egna marknad är var du vill vara

Om inte beg är ett alternativ så rekommenderat jag ÅF som erbjuder montering. Windowsinstallation är ganska straight forward nu för tiden, finns även en forumstråd där folk erbjuder hjälp på plats om du kör fast helt och behöver hemservice 😁

Visa signatur

Mainrigg: InWin S-Frame - MSI Z170a Gaming M7 - i7 6700k@4,6GHz 1,29V - EVGA GTX 1080ti Black Edition - 4x8GB Corsair Vengeance Red LED 3200MHz - Corsair RM1000 - Intel 530 3x240GB 1x480GB - AOC Agon AG352UCG

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Precis, men har man ett usb-minne och en dator borde man kunna fixa det.

Här är ett exempel på delar från inet med marginal för att låta dom bygga det: https://komponentkoll.se/bygg/FHpPm/
Kunde tyvärr inte använda deras PC-byggare då den rekommenderade felaktiga minnen och sorterade bort kompatibla moderkort.

Superbra ju! Ska kika, tack!:-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garvey:

Om det är första datorn till en grabb på elva år skulle jacöverväga beg-marknaden. Intressen kommer och går snabbt i den åldern, och på beg-marknaden får du en dator som fixar spelen du nämnde galant för runt 5-6000. Avråder dock statkt från blocket! Sweclockers egna marknad är var du vill vara

Om inte beg är ett alternativ så rekommenderat jag ÅF som erbjuder montering. Windowsinstallation är ganska straight forward nu för tiden, finns även en forumstråd där folk erbjuder hjälp på plats om du kör fast helt och behöver hemservice 😁

Windows installation är inget problem, är ihopbyggnad som jag inte kan (aldrig testat, men inte supersugen på att chansa att stackarn står utan dator ha ha ha )

Beggad känns lite unsafe då jag inte känner mig tillräckligt duktig för att lösa eventuella problem, då känns en ny som den iallafall inte har något skit i sig. Bara känsla

Permalänk
Medlem
Skrivet av kila:

@sifri: Det klarar vi men inte bygga en dator.

Webbhallen

Inet
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12974545

2 förslag har du där

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Båda de 2 datorerna är överpris vänta på bf eller på singles Day och se om de kommer något bättre

Skickades från m.sweclockers.com

Ska göra det tänkte jag, men bra att veta redan nu vad vi bör ha så jag kan veta vad jag ska hålla utkik efter på BF

Permalänk
Medlem

Tack snälla för hjälp! Inte lätt det här ha ha ha! Ska kolla på dem båda

Permalänk
Avstängd

Gjorde en också.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12974570

Självklart ska pojken ha RGB, det är ju halva grejen med en speldator

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Gjorde en också.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/12974570

Självklart ska pojken ha RGB, det är ju halva grejen med en speldator

2 saker jag reagerade på vrf 2600x när 3600 är sjukt mycket bättre i spel? Och en 2,5 ssd varför?nvme är så mycket snabbare

Nummer 2 rgb är inte ett måste prestanda är alltid viktigast sen kommer lull lull

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sifri:

2 saker jag reagerade på vrf 2600x när 3600 är sjukt mycket bättre i spel? Och en 2,5 ssd varför?nvme är så mycket snabbare

Nummer 2 rgb är inte ett måste prestanda är alltid viktigast sen kommer lull lull

Skickades från m.sweclockers.com

Du har helt rätt, en NVME drive kostar inte mer än en sata så självklart ska man ha det. Valde 2600x för att processorn var 1k billigare än 3600x (glömde kolla på 3600 icke-X, oops) och att moderkorten inte låg på 2k (då jag är osäker på om firmware-uppdatering är någon som inet bökar med). Som sagt, du har helt rätt, bortse från mitt alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Du har helt rätt, en NVME drive kostar inte mer än en sata så självklart ska man ha det. Valde 2600x för att processorn var 1k billigare än 3600x (glömde kolla på 3600 icke-X, oops) och att moderkorten inte låg på 2k (då jag är osäker på om firmware-uppdatering är någon som inet bökar med). Som sagt, du har helt rätt, bortse från mitt alternativ.

Inet fixar med bios inge problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av kila:

Tack snälla för hjälp! Inte lätt det här ha ha ha! Ska kolla på dem båda

Webbhallen har montering för 1kr denna helg kolla snabbt!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av sifri:

Webbhallen har montering för 1kr denna helg kolla snabbt!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag såg det när jag kollade din delade varukorg! Det är frågan om BF kommer ha så mycket rea att man tjänar 700 kr. Tveksamt va?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kila:

Jag såg det när jag kollade din delade varukorg! Det är frågan om BF kommer ha så mycket rea att man tjänar 700 kr. Tveksamt va?

Vågar inte svara

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@kila: Jag tror monteringen för 1kr kommer vara mer värt det men jag kan ha fel.

Kul att se att folk är så hjälpsamma, Windows är väldigt intuitivt nuförtiden som det nämnts, enda som behövs är en USB-sticka sen kan du köpa Windows key från diverse sidor och spara en hel slant. Alternativt kan du köpa med OS i monteringen och få det installerat så det bara är plug-n-play för grabben men då det oftast blir en tusenlapp extra brukar jag föredra det förstnämnda.

Permalänk
Keeper of the Bamse

@kila: tänk på att alla de byggen som länkas av folk här är utan windows. Windows kostar 1000kr ovanpå de priserna.

Det är alltid trevligt att kunna spara några hundringar på att välja komponenter och sen lägga en krona på att webhallen bygger ihop, men eftersom du sa att du inte var så insatt och datorn är till sonen är färdigbyggda modeller från inet eller webhallen att föredra; då kan du bara lämna in datorn som den är till butiken om det skulle uppstå problem; annars får du reklamera per individuell komponent.

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

@kila: tänk på att alla de byggen som länkas av folk här är utan windows. Windows kostar 1000kr ovanpå de priserna.

Det är alltid trevligt att kunna spara några hundringar på att välja komponenter och sen lägga en krona på att webhallen bygger ihop, men eftersom du sa att du inte var så insatt och datorn är till sonen är färdigbyggda modeller från inet eller webhallen att föredra; då kan du bara lämna in datorn som den är till butiken om det skulle uppstå problem; annars får du reklamera per individuell komponent.

Man Kan få Windows från andra sidor för 50kr som endast är knutna till en dator och nej de är inte pirat nycklar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@kila: Annars så kan vi bygga ihop den åt dig, och installera allt, mvh Patrick

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Skrivet av Printscreen:

@kila: tänk på att alla de byggen som länkas av folk här är utan windows. Windows kostar 1000kr ovanpå de priserna.

Det är alltid trevligt att kunna spara några hundringar på att välja komponenter och sen lägga en krona på att webhallen bygger ihop, men eftersom du sa att du inte var så insatt och datorn är till sonen är färdigbyggda modeller från inet eller webhallen att föredra; då kan du bara lämna in datorn som den är till butiken om det skulle uppstå problem; annars får du reklamera per individuell komponent.

g2play.net 250~kr OEM fungerar klockrent.

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem
Skrivet av kila:

Jag såg det när jag kollade din delade varukorg! Det är frågan om BF kommer ha så mycket rea att man tjänar 700 kr. Tveksamt va?

Då måste du nog vara snabbtänkt och kunna byta/jämföra helt olika komponenter från olika sidor och sedan bygga ihop det själv.
Elgiganten säljer t.ex Ryzen 3600 för 2090:- från och med ikväll - men då måste du ändå tjäna en hundralapp på tre fyra saker till för att komma till 700:-

Apropå, g2play - de är bara en front till andra som säljer via dom, nyckeln kommer garanterat från samma ställen som de som säljer på ebay för 50:-
och på ebay kan man i alla fall se viss historik på säljarna. Om nu g2play har funktionsgaranti så kan de köpa fyra nycklar till på ebay innan de går back,
det kan du likaväl göra själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

Då måste du nog vara snabbtänkt och kunna byta/jämföra helt olika komponenter från olika sidor och sedan bygga ihop det själv.
Elgiganten säljer t.ex Ryzen 3600 för 2090:- från och med ikväll - men då måste du ändå tjäna en hundralapp på tre fyra saker till för att komma till 700:-

Apropå, g2play - de är bara en front till andra som säljer via dom, nyckeln kommer garanterat från samma ställen som de som säljer på ebay för 50:-
och på ebay kan man i alla fall se viss historik på säljarna. Om nu g2play har funktionsgaranti så kan de köpa fyra nycklar till på ebay innan de går back,
det kan du likaväl göra själv.

Precis bara köra via Ebay och han ville inte bygga själv haha att installera Windows skulle han klara skrev han

Skickades från m.sweclockers.com