Microsoft långtidslagrar Stålmannen i glas

Permalänk
Melding Plague

Microsoft långtidslagrar Stålmannen i glas

Microsoft lyckas åstadkomma 70-talets science fiction genom att lagra 70-talsfilm på en skiva kvartsglas i Project Silica.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hoppas detta blir tillgängligt för hemmabruk, vore fint att inte behöva fundera på om HDDn eller SSDn förlorar data över tid.

Visa signatur

2600x||16GB @3000Mhz 14-14-10-14-32-46||Vega 64||1TB SSD||HX1000 plat||FD R6 TG vit||CH VII||H100i V2||SST-ARM22SC||SG 32" QHD 144 Hz VA|| https://folding.extremeoverclocking.com/team_summary.php?s=&t...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Esseboy:

Hoppas detta blir tillgängligt för hemmabruk, vore fint att inte behöva fundera på om HDDn eller SSDn förlorar data över tid.

Sounds expensive!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

För oss vanliga dödliga så finns ju sedan länge långtidslagringsalternativet M-Disc, som kan brännas med konsumenthårdvara (vanlig dvd/blu-ray-brännare, förutsatt att den har tillräckligt kraftig laser).

https://en.wikipedia.org/wiki/M-DISC

Kan lagra upp till 100 GB på en M-Disc BD-XL-skiva (men det finns även M-Disc DVD-R och BD-R). Skivorna är inte superbilliga dock (men det är nog inte den här glaslagringen heller ).

Behövs inget AI-jox för att läsa av en M-Disc heller, det fixar vilken vanlig optisk läsare som helst.

De M-Discskivor som finns listade hos Prisjakt:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=981#rparams=m=s421...

Brännare som klarar M-Disc:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1346#rparams=m=s4...

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Riktigt häftigt!

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Glasbiten på bilden ser ju betydligt större ut än 75 kvadratmillimeter

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av backfeed:

För oss vanliga dödliga så finns ju sedan länge långtidslagringsalternativet M-Disc, som kan brännas med konsumenthårdvara (vanlig dvd/blu-ray-brännare, förutsatt att den har tillräckligt kraftig laser).

https://en.wikipedia.org/wiki/M-DISC

Kan lagra upp till 100 GB på en M-Disc BD-XL-skiva (men det finns även M-Disc DVD-R och BD-R). Skivorna är inte superbilliga dock (men det är nog inte den här glaslagringen heller ).

Behövs inget AI-jox för att läsa av en M-Disc heller, det fixar vilken vanlig optisk läsare som helst.

De M-Discskivor som finns listade hos Prisjakt:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=981#rparams=m=s421...

Brännare som klarar M-Disc:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1346#rparams=m=s4...

Nu blev jag ju såklart sugen på att göra ett onödigt köp.
Jag har redan en Asus BW-16D1HT så halva inne typ.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Glasbiten på bilden ser ju betydligt större ut än 75 kvadratmillimeter

Ja, den är 75x75mm enligt den länkade orginalartikeln.

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Glasbiten på bilden ser ju betydligt större ut än 75 kvadratmillimeter

Är väll bara en större skiva?skulle bli extremt otympligt att förvara enormt många glasskivor på ca 9x9mm, så den där är väll en skiva som är ca 10 gånger så stor vilket underlättar för att förvara större mängd data =p

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Inaktiv

Köp fönster hos oss. Filmer som stålmannen och Pippi Långström ingår vid köp. Vi har ett stort utbud av filmer till våra fönster.

Varför inte lagra dina semester minnen i vår populär fönster serie ”vision” -kontakta några av våra försäljare så hjälper dig att välja just efter dina behov.

Vi säljer upplevelser inte bara fönster...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Ja, den är 75x75mm enligt den länkade orginalartikeln.

Ja där ser man. Då är det ju inte lika imponerande.

Skrivet av norrby89:

Är väll bara en större skiva?skulle bli extremt otympligt att förvara enormt många glasskivor på ca 9x9mm, så den där är väll en skiva som är ca 10 gånger så stor vilket underlättar för att förvara större mängd data =p

Skickades från m.sweclockers.com

Nä, var tydligen 75x75 millimeter, inte 75 kvadratmillimeter. Fel i artikeln alltså

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Får mig att tänka på data crystals i star trek.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon8755:

Köp fönster hos oss. Filmer som stålmannen och Pippi Långström ingår vid köp. Vi har ett stort utbud av filmer till våra fönster.

Varför inte lagra dina semester minnen i vår populär fönster serie ”vision” -kontakta några av våra försäljare så hjälper dig att välja just efter dina behov.

Vi säljer upplevelser inte bara fönster...

Skickades från m.sweclockers.com

Kan tänka mig samtalet till försäkringsbolaget:

"Jag har haft inbrott. Kan du hjälpa mig?"
- Beklagar detta, vet du vad de tagit?
"De tog mina fönster. Två av dem hade mina filmer från min resa med barnen. De slog sönder ena fönstret, men det hade bara min deklaration för 10 år tillbaka..."

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Får mig att tänka på data crystals i star trek.

Alltså, i Stålmannenfilmen från 1978 som de nu lagrat, så är ju Kryptons teknologi och medialagring kristallbaserad. https://www.youtube.com/watch?v=55FQb6LjWkg

Permalänk
Medlem

Det här höll man på och lekte med för >> 15 år sedan, så det känns att man dammat av något som nästan är heldött - eller man börja inse att när användningen och underlagen för DVD/BR i volym sviktar och fabriker som tillverkar mediat och brännarna går om kull på löpande band så börjar verksamheter som både av lagmässiga krav (tex. vissa processer i amerikansk bokföring som måste registreras i journal på sådan sätt att inte kunna modifieras i efterhand - vilket hittills kunna med optisk media (och somliga band i LTO-världen med write-once band försökte sig också på den delen) - innan dess var det utskrivning på papper med nålprinter som gällde för varje transaktion) av andra arkiveringsbehov där stabil lagring och spårbarhet av media (serienummret DVD/BR som kopplar ihop media och innehåll) är en nödvändighet - och det är fler ställen än vad kan kommer på till en början som faktiskt har behovet och börja optiska disken bli svårt att sourca så rycker man undan mattan under fötterna för en del verksamheter som inte är och kan vara flexibla...

Permalänk
Medlem

Kan inte vissa saker bara få dö, ingen kommer vilja se de filmerna igen ändå.
Känns som att det mer handlar om nostalgi för filmbolaget än att de verkligen behöver spara dessa. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Backupperna är väl redan gjorda i väldigt många exemplar över världen och utan kostnad för filmbolagen - heja torrent!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xxargs:

Backupperna är väl redan gjorda i väldigt många exemplar över världen och utan kostnad för filmbolagen - heja torrent!

Tänk alla Beck-filmerna, ingen har ju sparat en enda kopia. Allt kommer att försvinna utan glasbitslagringen...

Permalänk
Medlem

Vad är det som gör att man inte kan lagra data på hårddiskar i alla evighet om man är noggrann med att göra kopior/spara i moln?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vardagsrum: LG C1 OLED 65" | OPPO 203 | Analogue Pocket + Dock | PS5 | XB Series X | N Switch OLED | XB One X | Wii U | PS3 | XB360 | Xbox | GameCube + GC Loader | PS2 | Dreamcast | N64 + Everdrive | PS1 + PSIO | Saturn | Mega Drive Mini 2 | SNES Mini | Mega Drive Mini | NES Mini | HTPC: i7 3770K/GTX970/16GB DDR3/512GB SSD/Loque Ghost S1

Permalänk
Medlem

missar i hanteringen, missade betalningar eller annan som uppfattas som avtalsbrott (i avseende molntjänster) och även om HD håller data länge - i allafall om man tittar på det som finns idag, så är det fortfarande en bäst föredatum och det är nog inte skivan som ger sig först i att tappa data utan flashen på disk-kontrollerkortet för att komma åt datan alls eller annan elektronikfel...

det där med avtal och annat som rör kontrakt och dess betalning i tid är inte en trivial sak att hantera och bevaka, då saker händer när företag slås ihop eller köps upp eller rentav konkar.

Permalänk
Medlem

Hur funkar en vanlig dvd brännare som LG GP60NB60 för dessa M-discar? Dessa verkar finnas för minst 25GB och en dvd rymmer då en 700-900MB. Då bränner den max för dvd storleken så att säga så man köper M-discs på 25GB och missar då 24GB+ på dem?

Tänkte att dvd brännaren var så pass mycket billigare men å andra sidan ska man långtidslagra så är det bäst att lägga lite pengar Hur funkar dessa brännare på en äldre dator som har max USB 2?

Ursäkta newbiefrågorna

Skrivet av backfeed:

För oss vanliga dödliga så finns ju sedan länge långtidslagringsalternativet M-Disc, som kan brännas med konsumenthårdvara (vanlig dvd/blu-ray-brännare, förutsatt att den har tillräckligt kraftig laser).

https://en.wikipedia.org/wiki/M-DISC

Kan lagra upp till 100 GB på en M-Disc BD-XL-skiva (men det finns även M-Disc DVD-R och BD-R). Skivorna är inte superbilliga dock (men det är nog inte den här glaslagringen heller ).

Behövs inget AI-jox för att läsa av en M-Disc heller, det fixar vilken vanlig optisk läsare som helst.

De M-Discskivor som finns listade hos Prisjakt:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=981#rparams=m=s421...

Brännare som klarar M-Disc:
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=v1346#rparams=m=s4...

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Inaktiv

Var det en .mkv-fil de sparade ner eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hobs0n:

Hur funkar en vanlig dvd brännare som LG GP60NB60 för dessa M-discar? Dessa verkar finnas för minst 25GB och en dvd rymmer då en 700-900MB. Då bränner den max för dvd storleken så att säga så man köper M-discs på 25GB och missar då 24GB+ på dem?

Tänkte att dvd brännaren var så pass mycket billigare men å andra sidan ska man långtidslagra så är det bäst att lägga lite pengar Hur funkar dessa brännare på en äldre dator som har max USB 2?

Jag ser nu att jag bara listade BD-skivor, men det finns även M-Disc DVD-R (som rymmer 4,7 GB - du tänkte nog på CD-R):

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=983#rparams=m=s421...

Brännare som har stöd för M-Disc brukar ha M-Disc-loggan synlig (eller så var det åtminstone förr), men annars går det förstås även att höra med tillverkaren. Jag har för mig att de allra flesta någorlunda nya brännare klarar det.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Kan inte vissa saker bara få dö, ingen kommer vilja se de filmerna igen ändå.
Känns som att det mer handlar om nostalgi för filmbolaget än att de verkligen behöver spara dessa. 😂

Skickades från m.sweclockers.com

Är nog bättre än dom senaste Stålmannen filmerna
Om du tänker på vad en film kostar att spela in.. tiotals eller hundratals miljoner kronor, så vill dom nog arkivera originalet.
Sedan om 75GB eller vad det nu var verkligen räcker är väl frågan, speciellt om det ska sparas *digital assets* som special effecter.
Eller om det är 35mm eller 70mm film som ska scannas in i 4K eller 8K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Infiniti:

Vad är det som gör att man inte kan lagra data på hårddiskar i alla evighet om man är noggrann med att göra kopior/spara i moln?

Skickades från m.sweclockers.com

Är ju möjligt, men säkert mer job med att få det beständigt. Hur många gånger måste du flytta över till ny hårddisk på 50 år ?
Antar att om man har någon form av raid och byter ut diskar som går sönder efterhand.
Men om å andra sidan om du har ett beständigt lagringsmedia och skriver filen till så kanske det fortfarande fungerar flera hundra år senare.. om det finns något att läsa filen med ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Jag ser nu att jag bara listade BD-skivor, men det finns även M-Disc DVD-R (som rymmer 4,7 GB - du tänkte nog på CD-R):

https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?k=983#rparams=m=s421...

Brännare som har stöd för M-Disc brukar ha M-Disc-loggan synlig (eller så var det åtminstone förr), men annars går det förstås även att höra med tillverkaren. Jag har för mig att de allra flesta någorlunda nya brännare klarar det.

Det jag har sett för min del är att (Riteks) Traxdatas DVD+RW skivor (som gjordes av richojp) har haft excellent hållbarhet över tiden - dels brändes de in med i stort sett samma kvalitet som pressade skivor med väldigt låg bitfelstakt, och därefter har feltakten ökat mycket lite på >10 år, så lite att det inte går att mäta i jämförelse en nybränd skiva idag (samma media från samma spindel) - det är värre med 'dye' skivorna, där tuggar tidens tand och felen allt fler över tiden och till sist blir mer än vad RS-rättningen klarar. Som det ser ut av feltaktsökningen (ökad BER) med tiden på dye-skivorna i min samling - 15, kanske 20 år som max efter bränningen innan bitrötan börja bli synlig med ej rättningsbara fel på mer än enstaka skivor i samlingen...