Datorn hittar inte M2 disk. Men den syns i Enhetshanteraren.

Permalänk

Datorn hittar inte M2 disk. Men den syns i Enhetshanteraren.

Hej!

Stött på ett problem jag hoppas kunna få hjälp med.

Har monterat en M2 disk på datorn, men den läggs inte till som hårddisk när jag går in på "Den här datorn". Dock så synd den i Enhetshanteraren. Vad gör jag för fel?

Har hittat detta meddelande när jag går in på disken som kanske kan vara något.

"Device SCSI\Disk&Ven_NVMe&Prod_KINGSTON_SA2000M\5&102dc285&0&000000 was not migrated due to partial or ambiguous match.

Last Device Instance Id: IDE\DiskINTEL_SSDSC2CT120A3_____________________300i____\5&1042348c&0&1.1.0
Class Guid: {4d36e967-e325-11ce-bfc1-08002be10318}
Location Path:
Migration Rank: 0xF000FC00FFFFF120
Present: false
Status: 0xC0000719"

Se nedan bild för mer info.

https://imgur.com/a/cZ8IybX

Vore oerhört tacksam för hjälp!

Permalänk
Permalänk

@ostrichboy: https://imgur.com/a/sWlZ3H4

Sådär, så den ligger inte där heller.

Edit: https://imgur.com/a/j462xIx detta är ju också märkligt.. känner mig helt lost funderar på om man ska Flasha bios eller något om det mot förmodan skulle ha någon påverkan?

Permalänk
Kontot avslutas

@Cityfella
Prova att avlägsna SSDn och dra i tryckluft på burk i m.2-sockeln före återanslutning igen. Kanske någe damm eller annan bôs som skapat dålig kontakt. Samt se till att det inte är fingeravtryck på SSDns "guldfingrar" såklart...

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk

Nej det funkade inte.

Har även provat o byta mina andra SSD diskars SATA inkopplingar till moderkortet då det skulle tydligen ha kunnat vara en "grej" som löst folks problem...

Riktigt irriterande detta.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cityfella:

Nej det funkade inte.

Har även provat o byta mina andra SSD diskars SATA inkopplingar till moderkortet då det skulle tydligen ha kunnat vara en "grej" som löst folks problem...

Riktigt irriterande detta.

Senaste BIOS på moderkortet? Det kan ev hjälpa på äldre sådana.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

@Jalle64:

Har uppdaterat det också, inget nytt... funderar på om M2 minnet kan vara "sönder" ? dock så hittas den ju av enhetshanteraren så den kan ju inte vara helt kass?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cityfella:

@Jalle64:

Har uppdaterat det också, inget nytt... funderar på om M2 minnet kan vara "sönder" ? dock så hittas den ju av enhetshanteraren så den kan ju inte vara helt kass?

Vet inte om det påverkas av någon annan insticks/PCI-Express plats? Har du mer än en M.2 plats på moderkortet? Om den delar med övriga Satakontakt kan den ev krocka med en "vanlig" sådan?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

@Jalle64:

Jag har 2st M2 platser, men bara en M2 disk.
Har 6 SATA kopplingar som jag har 2st SSD kopplade till, har provat att byta SATA portar på diskarna för o se om det hjälpte, men det gjorde det ej..

Har detta Moderkortet -> https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-Z370-F-GAMING/ove...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cityfella:

@Jalle64:

Jag har 2st M2 platser, men bara en M2 disk.
Har 6 SATA kopplingar som jag har 2st SSD kopplade till, har provat att byta SATA portar på diskarna för o se om det hjälpte, men det gjorde det ej..

Har detta Moderkortet -> https://www.asus.com/Motherboards/ROG-STRIX-Z370-F-GAMING/ove...

Om du kopplar bort alla andra diskar, finns den som bootbar i BIOS/UEFI?

Om inte är den nog DOA, tyvärr.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Från din manual:
*2 The M.2_1 socket shares SATA_1 port when use M.2 SATA mode device. Adjust BIOS settings to use a SATA device.
*3 The M.2_2 socket shares SATA_56 ports when use M.2 PCIE mode device in X4 mode. Adjust BIOS settings to use SATA devices.

Permalänk

@roev:

Ok så då ska man inte ha en annan hårddisk inkopplad på Sata 1 porten medans man har sin m2 disk i M.2_1 Socketen? Eller tolkar jag fel?

Permalänk
Medlem

@Cityfella: Precis så.

Visa signatur

Intel Core i7-6700K | MSI GEFORCE RTX 2080 VENTUS 8G V2 | ASUS Z170 PRO GAMING | Corsair Vengeance LPX 32GB (4 x 8GB) 2400MHz | Samsung 970 EVO Plus 1TB | Crucial BX100 500GB | EVGA SuperNOVA 850 G3 | Fractal Design Define R5 Titan Window | Noctua NH-D15 | Noctua NF-A14

Permalänk

@Seziuo: Det har jag inte, så den taktiken sket sig också tyvärr
Tråkigt detta.

Permalänk

@Jalle64:

Jo den finns som alternativ här.
Bildd

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cityfella:

@Jalle64:

Jo den finns som alternativ här.
Bildd

Hmm men om du kopplar bort de två andra diskarna kan du komma åt Kingstonen då?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cityfella:

@Jalle64:

Jo den finns som alternativ här.
Bildd

Vilken port har du anslutit disken till?
Jag tror inte disken stödjer SATA.
Har du satt den i port M.2_1, kontrollera i UEFI att den porten är på [Auto] eller [PCIE Mode]
Sitter den i andra porten borde den fungera i X2 mode eller X4 mode, om inte du har stoppat dina SSDs i portar SATA6G_56.

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk

@Lembritt: Den Sitter i M.2_1, har provat att i UEFI sätta den i både [Auto], [PCIE Mode] och [Auto].