homeassistant automation baserad på temperatur och klocka

Permalänk
Medlem

homeassistant automation baserad på temperatur och klocka

Jag försöker åstadkomma en automation som kollar temp varje kvart sedan beroende på vad klockan och temp är ska den slå igång en switch

om temp utomhus mellan -1 till -10 slå och klockan är 05:59 eller mer slå igång switch
if temp temp utomhus mellan -11 till -20 och klockan är 04:59 eller mer slå igång switch
if temp temp utomhus mellan -21 till -30 och klockan är 03:59 eller mer slå igång switch
if temp temp utomhus < -31 och klockan mer än 02:59 slå igång switch

Tider och temp är bara exempel så haka inte upp er på dom

Jag tänker att det måste se ut något sånt här?

- id: '1572773700846' alias: 1 TEST description: '' trigger: - hours: '' minutes: /15 platform: time_pattern seconds: '' condition: - condition: state entity_id: switch.driveway_socket state: 'off' - condition: and conditions: - below: '-1' condition: numeric_state entity_id: sensor.weather_temperature - condition: and conditions: - above: '-15' condition: numeric_state entity_id: sensor.weather_temperature - after: 05:30:00 condition: time

Är jag inne på rätt spår?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Antar att du är ute efter något liknande; https://github.com/Gnaget2/Car-Heater-Package

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Antar att du är ute efter något liknande; https://github.com/Gnaget2/Car-Heater-Package

Det där verkar vara pretty much spot on, Tack!

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Det där verkar vara pretty much spot on, Tack!

Har gjort samma resa, har liknande fast lite mer funktionalitet i min egen
Men den är en bra utgång i alla fall

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Har gjort samma resa, har liknande fast lite mer funktionalitet i min egen
Men den är en bra utgång i alla fall

Ja precis, enklare om man har något att utgå ifrån.
Ska configurera upp en esp8266 med några tempsensorer så jag kan få rätt utetemp osv också så det är ett litet projekt i sig

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem

Ah, kör zigbee med aqara termoterer jag... men är sugen på att testa esp8266 men har ingen tid pga barn

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av basn:

Ah, kör zigbee med aqara termoterer jag... men är sugen på att testa esp8266 men har ingen tid pga barn

Jag kör ganska mycket på esphome, alla väggbrytare har jag bytt till sonoff's och flashat in esphome. Aldrig några problem med dom.
Sen kör jag en esp med temp och rörelsesensor i rackskåpet för att styra ett sonoff relay som startar fläktarna i skåpet om det blir X grader

Det finns så mycket kul att göra men så lite tid...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Jag kör ganska mycket på esphome, alla väggbrytare har jag bytt till sonoff's och flashat in esphome. Aldrig några problem med dom.
Sen kör jag en esp med temp och rörelsesensor i rackskåpet för att styra ett sonoff relay som startar fläktarna i skåpet om det blir X grader

Det finns så mycket kul att göra men så lite tid...

Vilka väggbrytare?
Dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snailboy:

Vilka väggbrytare?
Dessa?

Yes kör sånna flashade med esphome

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelle:

Yes kör sånna flashade med esphome

Ursäkta om jag glider från ämnet men måste fråga.
Har själv tänkt köpa dessa men har tänkt använda dom för styrning av annat. Kan man ändra helt så knapparna inte alls styr reläerna?
Det borde vara så men har inte hittat någon sida som kan bekräfta det.

PS. Ok wtf hittade precis att det gick https://esphome.io/devices/sonoff_t1_uk_3gang_v1.1.html