Äger någon en Samsung 860 QVO - åsikter?

Permalänk
Inaktiv

Äger någon en Samsung 860 QVO - åsikter?

(För de som inte håller alla produktnamn som finns i huvudet hela tiden - skäms! - så är detta en QLC flash SATA SSD som introducerades någon gång förra året verkar det som.)

Funderade på att ha som bulklager för datorspel, så att QLC ger rutten prestanda om man skriver för mycket till disken i en följd kommer ju inte att vara ett problem. Ej heller att QLC dör tämligen fort av för många överskrivningar; även om patchar osv kan vara stora så är de ju aldrig så stora att man kommer slita ut en sån här SSD inom rimlig tid - eller ens orimlig egentligen, 20+ år osv.

Så det skulle vara kul att veta om någon sitter på erfarenheter av den här enheten, och vad de isåfall är. Vad jag kan se så ger denna SSD i 2.5"-format bäst pris för pengarna i de större storlekarna iallafall (vilket man ju behöver med dagens galna utrymmeskrav.) Åsikter om att den suger för att den ger slö skrivprestanda osv är väl inte så intressanta dock, med tanke på mitt tänkta användningsområde...

Tackar på förhand.

Permalänk
Medlem

@anon132576:

Kan inte kalla mig själv expert på hdd/ssds direkt ^^ Men jag har inte haft några problem med min dom senaste 1.5 åren iaf!

Används som speldisk, och är ca 40% fylld under testet nedan

Visa signatur

MSI Tomahawk z690 || Intel I9 12900KS
32Gb G.skill 3600 Mhz
Gigabyte RTX 3080Ti Aorus Master|| Acer Predator XB271HU x2
Samsung 970 EVO 500Gb M.2 NVME SSD
Kingston A2000 M.2 1Tb x2 || Samsung 860 QVO 1Tb

Permalänk
Avstängd

Hade QVO kostat hälften eller mindre mot "vanliga" SSD:er så hade det varit intressant som lagring istället för snurrdiskar, men nu är priset inte mycket (eller alls) billigare än vanliga TLC eller liknande. Så inte värt den lilla besparingen är min åsikt.

Permalänk
Medlem

Har en. Köpte den för spellagring och diverse annat som skrivs en gång och sen bara ska läsas. Inga problem.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S