Hjälp, mina nya chassifläktar funkar inte?

Permalänk
Medlem

Hjälp, mina nya chassifläktar funkar inte?

Jag köpte 4 st NF-F12 iPPC-3000 PWM fläktar och de verkar inte funka?
Jag har försökt hitta manualen till mitt moderkort men utan lycka och på MSI hemsida hittade jag inget om det.
Så frågan är väl om någon vet om jag har 4 pin headers pwm?

Jag har ett MSI m3 z170a gaming och ett R6 chassi med en 750w psu..

All hjälp uppskattas!

Permalänk
Medlem

@Fallos: Om jag tolkar manualen för ditt moderkort korrekt så är endast CPUFAN1 och CPUFAN2 anslutningarna på ditt moderkort PWM kompatibla.
Övriga anslutningar har 4 pinnar men är i så kallat "Voltage Mode", dvs dessa fungerar som 3 pins kontakter.

PWM fläktarn är designade för att köras på 12V konstant, men får en styrsignal från den 4:e pinnen.
Vanliga fläktar, dvs "Voltage Mode" är designade för att få varierande voltantal och behöver därför ingen styrsignal.

Jag har inte testat att köra en PWM fläkt i en icke PWM header, eller så minns jag inte resultatet helt enkelt... men en snabb googling gav mig följande information.

"How PWM works is that a full 12V is supplied and the fourth cable carries a control signal that instructs the integrated circuit built into the fan to pulse this voltage to the motor. In the absence of the control signal this is bypassed and the full voltage passed to the fan which will run at full speed."

Om den informationen stämmer så skall dina nya fläktar fungera precis som vanliga fläktar som styrs av moderkortets varierande spänning om du ansluter dom till de headers som är för chassifläktar på ditt moderkort.

Om dom ändå inte snurrar så skulle du kunna testa att koppla bort den 4:e pinnen ur kontakten till fläkten och se om fläkten fungerar när styrsignalen inte har kontakt med moderkortet alls.
Byt inte plats på den andra kablarna dock, kortslutning sprakar kanske fint men är ack så kostsamt.

Källaor:
Manualen för ditt moderkort hittade jag ned på msi's hemsida, http://download.msi.com/archive/mnu_exe/E7978v2.1.zip
Texten om PWM fläktar hittade jag på följande forum, https://www.silentpcreview.com/forums/viewtopic.php?f=8&t=694...

Lade till mer information och länkar.
Visa signatur

Desktop 386 16/SX, 16MB RAM, 160MB Quantum HDD, 3,5" HD FDD, Colorful Soundblaster 16 Compatible, DOS 6.22/Windows 3.11, AOC 14" VGA skärm (Skiftar mot gul tills man slår till den rätt), Keytronic tangentbord, 2 knappars mus

Permalänk
Medlem

@zector: Tack för din tid

Jag har testat lite inom min kunskapsnivå, jag har fläktarna inkopplade i chassits pinnar, testade att sätta en fläkt på en 3-pin (i chassits kontakt) och då maxade den fläkten.

Jag är inte så jävla het på sånt här, men chassits "pin-sats" är ju kopplat i 4-pin på moderkortet, jag har fär mig att där finns 3st 4-pins och 3st 3-pins på chassit, kan man då koppla in dem i 3-pins och sen sänka rpm i typ bios eller command center? Eller dessa fläktarna äter för mycket ström för att kopplas in i chassit?