Gigabyte rx vega 56 svart skräm

Permalänk
Medlem

Gigabyte rx vega 56 svart skräm

Tjena.

Jag köpte ett Gigabyte RX 56 vega gaming OC begangat(nytt obruten förpackning) så finns tyvärr inga kvitton eller dyligt.

Problemet är att när jag spelar främst single player i senaste CoD MW så fryser datorn sig och skärmen blir svart och man hör att fläktarna på grafikkortet går upp på 100% och det bara är hardboot som hjälper. Jag har läst runt lite och tydligen så har gigabyte misslyckats med detta kort och klockat det för högt vad jag förstår. Har testat en massa olika lösningar i wattman med underklocka steg 6 och 7 samt vrida upp spänningen och offset. Dock utan resultat. Kortet funkar dock för övrigt i andra spel som Farcry 5. Har fått svart skärm någon enstaka gång när jag har kollat på tex youtube eller dylikt.

Har läst att en update till vega 64 bios ska hjälpa men vad jag kan se och bedöma på gigabytes hemsida så har både 56 och 64 samma bios när jag kolla i GPUZ. Kortet har inte gått varmare än 78 grader så känns inte som att det är en temp issue heller. Har ett luftigt och svalt chassi samt en fläkt som blåser direkt på grafikkortet.

Hade ett 980 innan som funka utan problem så det måste vara relaterat till just grafikkortet.

Kör det tillsammans med en 6600k (testat både i stock och med 4,4gz oc och går svalt under 70c i load) 16gb 2400mhz minnen med ett Fractal Design Newton R3 1000W psu.

Många som skriver på forum och dyligt hävdar att det är just driver problem och att det är AMD som måste lösa det.

Några fler som har haft samma problem med just vega 56 kort och löst problemet?

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Är det bara i COD MW?

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Är det bara i COD MW?

Som det står så händer der helt random även när jag kollar videos på Youtube eller annan sida. Hänt nån enstaka gång. Vet att CoD Har en processor bugg och man ska ställa ned prioriteten vilket jag alltid gör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk
Avstängd

använda radeon chill och begränsa fps i cod.
är troligen ett värmeproblem med nåt som gör kortet ostabilt.
finns fler värme källor än endast kärnan som tex kondensatorer.

Uppgradera bios på moderkortet kan eventuellt behövas.

Ibland kan gamla drivrutiner störa.
DDU program och rensa sen installera de nya kan hjälpa.

Vet att en del dvs när korten var nya av Gigabyte vega kort hade bekymmer med kylaren.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem

@Flopper: Ahh okej har kört med Chill off. Kanske är läge att slå på vsync och capa fps då.

Angåennde bios update så är det redan upp to date iaf det jag hittar på gigabytes hemsida. Både 56 och 64 verisionen använder samma bios (016.001.001.000.000000)

Och ja, jag använder DDu när jag bytte kort givetvis tenderar att då och då använda DDU även när nya drivers är ute.

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk

Gigabyte gjorde den absolut sämsta modellen av Vega korten.

Jag och brorsan köpte varsett, och har klyddat mycket med dom under en längre tid.

Det största problemet är att dom är feldesignade. Runt 30-40% av strömförsörjningen sitter på ovansidan av kortet och är tänkt att kylas av backplaten. Detta fungerar illa trots heatpads, en liten vaperchamber och en heatpipe.

Problem nummer två är usel byggkvalitet. Båda våra kort var slarvigt monterade med heatpads dubbelvikta och snedmonterade. Brorsan fick som bonus en liten plastremsa klämd mellan GPU´n och heatsinken

Kan vara en idé att plocka isär för att kolla så padsen sitter rätt, ock byta pastan på GPU´n.

Och sista problemet med dom är att dom är alldeles för högt klockade i fabriksinställningarna.

Som med alla Vega kort bör man undervolta dom. De kör på 1200mV vilket går varmt som tusan.

Mitt kör jag på 969mV och stryper det till max 225watt, brorsan kör en liten smula högre på sitt. Det är dåligt lönt att klocka dom så hårt eftersom det ger väldigt lite riktig prestanda och de drar massivt med ström och blir varma och högljudda.

Mina justeringar ger mig 23500 firestrike score, lassar jag på allt vad det går får jag ~26400 score men då drar kortet över 400watt. Så det är lika bra att köra det så snålt det går

Jag bytte originalfläktarna till 2 120mm Noctua eftersom jag ogillar oväsen. Gigabytes fläktar låter kanske inte så fasligt högt, men de har en irrriterande ton.

Men som sagt, se till att backplaten kyls ordentligt, det är där kortet blir för varmt och hänger sig med fläktarna på max med en svart skärm.

Mitt kort var osedvanligt dåligt och jag skulle egentligen RMA:t det. Men jag har "limmat" på en massa gamla överblivna små kylflänsar och ställt en 140mm fläkt snett lutad bakpå grafikkortet som körs i relativt hög fart hela tiden för att kyla baksidan på kortet. På så sätt funkar det i spel som belastar grafikkortet hårt men som har låg CPU användning så chassifläktarna inte sjussar tillräckligt med luft över baksidan på grakkortet.

Radeon chill är även en bra idé för att hålla nere tempsen. Blir ju lite tystare då oxo vilket är en fin bonus

Permalänk
Medlem

@Hall[oo]n: Ojj jävlar....visste inte att det var så allvarligt ....har som sagt bara testat undervolta det till 1,150 i steg 7 får sänka det ytterligare lite och se om det fixar biffen.

Ljudet i sig bryr jag mig inte så mycket om då jag har hörlurar på mig och enskilt rum så det stör ingen annan

Har aldrig monterat isär en GPU då jag tycker det är alldeles för läskigt och jag mest troligt kommer ha sönder det på något vis. Men har som sagt inga kvitton och det har nog gått för lång tid endå för en RMA. Såå kanske kan använda detta kort som ett test exemplar då ^^

spela ett tag med Chill aktiverat och ja kortet gick svalare så kanske löste sig med bara det. Har dock spelat för lite med det på för att konstatera det.

Vart det någon skillnad för dig då du ändra på padsen eller kvarstod problemet?

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk

@Splongen: Det som till slut har fixat så jag kan spela utan crashande är att se till att backplaten kyls ordentligt. Men jag antar att varje liten grej har hjälpt i varierande grad.

Någon komponent som går varmt och något slags överhettningskydd som kickar in och stänger ner kortet med fläktarna på max verkar det vara. Så att undervolta och optimera för lite lägre effekt, se till att kylpads och pasta sitter rätt hjälper ju till att sänka temperaturen.

Väldig exemplar variation på mitt och brorsans kort oxo. Vi har inte behövt klydda lika mycket med hans. Känns som mitt kort är överkänsligt och säkerhets-skyddet löser ut alldeles för tidigt.

Men lite extra kylning på backplaten är det som stabiliserade mitt kort till slut. Chassifläktarna räckte inte till riktigt när dom inte snurrar på nästan max (har iofs rätt klena fläktar i fronten) så en dedikerad extra fläkt som blåser direkt över backplaten fixar biffen.

Testa att känna på baksidan av kortet nör du kör ett stresstest, det blir väldigt varmt, över 80 grader. Med min fläkt går det såpass mycket svalare att man inte längre bränner sig direkt när man tar på det nu

Permalänk
Medlem

@Hall[oo]n:

Jag fiddlat lite ett tag nu och undervoltat samt kör med chill på har även modifierat sidofläkten på "dörren" med en järnpinne som jag stripa fast fläkten på så den blåser direkt på backplaten å det verka som att det gjorde susen. Har bara upplevt svart skärm 1 gång men då fläktarna inte gick upp på 100 så avvakta jag å då gick det kom bilden tillbaka...Det kändes som nån slaggs driver crash då den kom tillbaka å jag kunde fortsätta med det jag häll på med.

tack för dina tipps

Ska ta mig mod och skruva isär det och byta ut kylpasta och padds, prollen behöver nog nytt också ^^

Visa signatur

Moderkort MSI z170 krait gaming | CPU i5-6600k | CPU-Kylare Cooler Master V8 GTS CPU Kylare| Ram corsair vengence low 2400mhz 16gb| SSD Corsair SSD Force Series? F120, 120GB | GPU Gigabyte RX 56 vega gaming OC | PSU Fractal design 1000w newton | Chassi Fractal design R4

Permalänk

@Splongen: När man undervoltar modifierar man volt/frekvens-kurvan, och man kan behöva dra ner frekvensen en liten smula, speciellt i p6 & p7 ( mest p7 säger min empiriska data).

Mitt kort har 1630 MHz i p7 default men det skiljer ju sig mot vad man får i realiteten ganska drastiskt. Hur mycket watt man låter kortet dra spelar mycket större roll, och blastar man på tilllräckligt klockar kortet upp över den inställda siffran t.o.m.

Har man lite för optimistiskt hög siffra i förhållande till volten man ger kortet krachar ofta drivaren och återställer sig. Oftast krachar inte hela systemet, utan det blir ett scenario som du beskrev.

Jag har funnit att med 975mV som max jag låter kortet köra på (F2 bioset ifrån gigabyte är lite wonky och låter inte mig dra ner max volten lägre med bibehållen HBM-minnes prestanda( i praktiken ligger gpu:n snarare runt ~900-950mV))så är 1551MHz max i P7 som är stabilt. Högre ger pyttelite mer prestanda och är stabilt i de flesta testprogram, men i riktiga spel är 1551MHz det högsta värdet som aldrig gett en driver-reset krach på mitt kort.

Generellt sett verkar det inte spela så stor roll hur man justerar in de olika volt/frekvens states förutom den högsta.

Jag har 900mV på alla utom de tre sista som är 925,950 och 975. Frekvenserna är stort sett default, en smula rundat av uppåt på p5 och p6 (för att få lägre volt vid högre frekvens i ett band jag vet att GPU:n kan klara det) och 1551MHz i P7.

Detta gör att kortet snurrar på bra i frekvenser som det klarar på låg volt och inte drar onödigt mycket ström, kort sagt där kortet är effektivt.

Ungefär i spannet 1400-1500MHz.

En annan sak jag givit lite tanke kring är det faktum att PCB´n på Gigabytes kort är rätt ok eftersom det var från början tänkt att bli ett värstingkort, så det har rätt mycket koppar i det som kan hjälpa till med att fördela värme mellan sidorna.

Så jag gasade på en hel del mer med fläktarna, specifikt satte dom till att köra hyffsat högt redan vid låga temp för att försöka undvika att värme byggs upp i komponenter som saknar direkt kylning ifrån heatpipes.

Det har funkat bra på mitt kort. Med supertyst fläktkurva innan var jag mer eller mindre tvungen att strypa kortet till max 185watt. Med generösare fläktkurva, som egentligen inte är högljudd då jag ersatt originalfläktarna med två Noctua 120mm, har jag inte haft en enda krach även när jag låtit kortet dra 400watt (i test, i spel stryper jag det till 220:ish watt, elräkningen!!! ).

Så jag tror felet på Gigabytes kort är tvåfalt. Lite för högt klockat och för hög volt. Och undermålig kylning, som är svår att lösa iom att en god portion av VRM:en sitter på ovansidan.

Man löser det med en liten nerklockning, speciellt P7, och så låga volt man kan (glöm inte att sänka "HBM volt" i minnes delen, de har inte direkt med minnet att göra utan reglerar voltage floor för p7). HBM minnet kan i regel klockas upp ganska rejält, jag tror de flesta Gigabyte korten bestyckades med samsung minne och bör då kunnas köras i 1100MHz vilket med god marginal kompenserar en smula lägre coreclocks. Vet iofs inte hur Gigabytes 56 modell klockar minnet, på vissa andra Vega 56 kort vet jag att man måste flasha in ett vega 64 bios för att öka minnesvolten för att få minnet att klocka såpass högt. Minnet är dock lätt att klocka enligt "gasar till det rasar" principen

Och sedan se till att kyla backplaten med bra flöde, och det verkar hjälpa en del med lite extra kylning via de vanliga fläktarna oxo, speciellt dra upp lite extra redan vid låga temps för att undvika temperatur buildups över tid.
Även 0 rpm grejen verkar lite iffy. Mitt har krachat vid netflixande när kortet inte kickar igång fläktarna alls förräns det uppnått gaming temps. Känns som det stöder min teori om thermalbuildup.

Jag är väldigt nöjd med mitt kort nuförtiden (bättre prestanda än original till en hel del lägre förbrukning och tystare), men å andra sidan tycker jag det är roligt att mecka med sådana här grejer. Även om detta har tagit väldigt lång tid att begripa sig på (värme grejer är segt att benchmarka ).

Men jag begriper verkligen alla dessa personer som returnerat dessa kort, man skall inte behöva mecka med grejerna själv innan dom fungerar ordentligt egentligen, de skulle märkts: Enthusiasts only!