Hjälp mig tänka rätt 65-82" TV inför Black friday

Permalänk
Medlem

Hjälp mig tänka rätt 65-82" TV inför Black friday

Hej!

Bytt lägenhet å därmed skall något nytt hänga på väggen. Ser väldigt lite på TV men har fetisch för stora skärmar. Minst 65" men även sneglat mot 75" och upp till 82". Kan man få för stor TV? Jag tror inte det.

Jag har en del ljusinsläpp från fönster nära och tror faktiskt OLED går bort, visst fina men blankt å dyrt. Min budget är 10-20kkr beroende på vad jag hittar. Ju mindre man spenderar desto bättre. Finns det någon sweet-spot pris/prestanda idag?

Vad skall man satsa på? Djungel där ute. Överlag har jag varit Sony-fan då jag tycker många har bra bild (historiskt sett) men sneglar man på prisjakt är det Samsung/LG som verkar gälla. Philips går bort - främst av religiösa skäl

Jag har varit ute i butik men nästan hopplöst, de matar inte med samma signal å inställningar mellan individ å individ. Svårt att jämföra. Därför söker jag hjälp här av er som kan/är intresserade.

Jag kommer koppla Datorn via HDMI till TVn, kommer köra Netflix ev HBO samt har Comhems grundutbud via TiVo eller vad det heter. Samt kommer köra lite SVT play/whatever play/Youtube en del och visa en del bilder på TVn för närmast sörjande vänner.

Kikar jag i prisjakt så hittar jag följande modeller som "sticker ut" lite med pris/prestanda tycker jag. Är väldigt sugen på en vettig 82"a om de går under 20 på black friday

Kommer sitta 3m ifrån skärmen och sitter ca 1m höjd med ögonen och har en stor bänk som jag inte tänker flytta på så nederkanten börjar vid ca 55cm (blir lite titta upp på stor TV).

Vad skall jag tänka på? Några produkter som sticker ut som ni tror är bra pris/prestanda för mig på BF?

65"
Samsung QLED QE65Q60R 13kkr
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5061163

Sony Bravia KD-65XF9005 13kkr
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4703554

75"
LG 75SK8100 16kkr
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4756542

82"
Samsung UE82RU8002 22kkr
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5125273

LG 82UM7600 23kkr
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5118153

Permalänk

Jag har hängt med på RTINGS.com & /r/4ktv de senaste månaderna för liknande behov. Här är en sammanfattning...

Om du har ett ljust rum är LCD helt rätt. Men din budget ska du definitivt sikta på en 65". De större 75/82" drar snabbt i väg i pris om du inte skiter i kvalitet.

GRYM TV UTAN ÖVERPRIS:
1. Sony XG95 (heter även XG950 eller X95G, samma produkt!) - 2019 års modell med bäst bild per krona. Snabbt UI.
2. Sony XF900 - Samma som ovan, men 2018-modell. Lika bra bild som XG95 men har lite långsamt UI.
3. Samsung Q70. Från 2019, likande XG95 men nichad till gaming.

Jag hade väntat till Black Friday och kikat hur priserna ser ut då. XF900 funkar bäst med separat mediaspelare för kvickare UI. Sony XG95 till vettigt BF-pris är en vinnare.

UNDVIK:
LG's LCDs som du nämner är sämre än ovan.
Samsung Q60R är mycket sämre än ovan.
Philips är sämre än ovan, men har ambient light.

ÖVER BUDGET:
Samsung Q80R/Q85R/Q90R är feta, men över budget.
Samsung QF8N & QF9N är bättre än de jag listat, men från 2018 och svåra att hitta utan överpris.

PRISVÄRDA I ÅR, MEN FINNS ENDAST I USA:
Hisense H9F
TCL 625
Vizio P Series.
De dyker upp i alla jämförelser du hittar på nätet.

TLDR; Sony XG95 är bäst för vettig peng.

Permalänk
Medlem

@XAicopath: Är helt överens gällande de TV-apparater du listat. De verkar vara bra LCD skärmar. Nackdelen är dock detta https://www.youtube.com/watch?v=zO3u7kJi47k

Just den där videon får mig att vilja köra en OLED istället. Vad säger ni? Tror ni det är så illa som i videon eller förstärks effekten på något sätt när man inte "tittar med egna ögon" ?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ch1efen:

Just den där videon får mig att vilja köra en OLED istället. Vad säger ni? Tror ni det är så illa som i videon eller förstärks effekten på något sätt när man inte "tittar med egna ögon" ?

Videon visar snarare hur väl det fungerar. Finns många FALD-skärmar med betydligt mer synlig upptändning än det där. Och den vinkeln är också den sämsta tänkbara. Tittar du på TV:n snett uppifrån från sidan blir det sämsta tänkbara bild. Finns en anledning till att man inte filmar samma sak i rak vinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XAicopath:

Jag har hängt med på RTINGS.com & /r/4ktv de senaste månaderna för liknande behov. Här är en sammanfattning...

Om du har ett ljust rum är LCD helt rätt. Men din budget ska du definitivt sikta på en 65". De större 75/82" drar snabbt i väg i pris om du inte skiter i kvalitet.

GRYM TV UTAN ÖVERPRIS:
1. Sony XG95 (heter även XG950 eller X95G, samma produkt!) - 2019 års modell med bäst bild per krona. Snabbt UI.
2. Sony XF900 - Samma som ovan, men 2018-modell. Lika bra bild som XG95 men har lite långsamt UI.
3. Samsung Q70. Från 2019, likande XG95 men nichad till gaming.

Verkar ju vara en jäkla prisskillnad på #1 och #2. Sony XF900 är alltså ett vettigt köp om man inte lyckas hitta en 65" OLED för bra pris?

(https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4703554#rparams=) ?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk

Hade jag köpt en TV idag hade jag sett till att den hade HDMI 2.1 iaf

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Falukorvig:

Hade jag köpt en TV idag hade jag sett till att den hade HDMI 2.1 iaf

Nästan alla 2019-modeller, förutom en del budgetmodeller har HDMI 2.1-funktioner, främst då ALLM. Vilken HDMI 2.1-funktion är det annars du tänker på? 48 Gbps FRL (som många tänker på med "HDMI 2.1") är inte praktisk möjligt ännu utan det blir förhoppningsvis nästa år med främst 2020 års modeller i toppklass.

Permalänk
Skrivet av Ch1efen:

@XAicopath: Är helt överens gällande de TV-apparater du listat. De verkar vara bra LCD skärmar. Nackdelen är dock detta https://www.youtube.com/watch?v=zO3u7kJi47k

Just den där videon får mig att vilja köra en OLED istället. Vad säger ni? Tror ni det är så illa som i videon eller förstärks effekten på något sätt när man inte "tittar med egna ögon" ?

Det här är lite hela grejen med LCD idag och jag ska försöka sammanfatta. Blooming som det kallas där en ljus punkt syns över fler pixlar än vad den ska.

Köper du en 2017 eller äldre - eller - 2019 billig (läs: dålig) LCD, då kommer den här effekten synas när du ser vanlig film. TVn kan inte blanda mörka och ljusa parti så bra och allt blir en blandning istället. Svart blir grå. Färger "poppar" inte.

Sony XG95 & XF900 har löst det här utmärkt(!) och är inget man tänker på vid vanligt tittande. Det kan endast synas om man specifikt letar efter det, vid ett test eller en extrem scen som syns i ett par sekunder. Inte ett problem med andra ord! Är man finkänslig kan man dessutom tona ner effekten genom inställningar.

Samsung Q90 (Gissar att den kostar ca 25k för 65" vid BF) & Q85 (ca 20k) har löst det här riktigt bra genom att ha fler zoner + mjukare ljus + antireflektiv skärm.

Köper du en OLED (LG LG B8/B9/C8/C9 - Cirka 20-22k vid Black Friday för 65") existerar inte det här problemet då varje pixel är var för sig. OLED kan dock inte bli lite ljus som LCD så att färgerna blir blekare och och reflektioner syns mycket i ljusa rum. Därför är OLED utmärkt i mörka rum, men sämre i ljusa rum.

Permalänk
Skrivet av frong:

Verkar ju vara en jäkla prisskillnad på #1 och #2. Sony XF900 är alltså ett vettigt köp om man inte lyckas hitta en 65" OLED för bra pris?

(https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=4703554#rparams=) ?

Just nu ligger 65" Sony XG95 på 18000kr och XF900 på 13000kr.

Helt klart bra pris på XF900 om man orkar med lite seg programvara. Förra året dök den till cirka 15k vilket även XG95 borde göra om man vill chansa att vänta men billigare än så blir det nog inte i år.

Om du letar bra men billig OLED är det LG's b8/c8/c8/c9 som gäller, men de ligger runt 20-22k även vid rea.

Permalänk
Medlem

@Kokaren: sitter själv med en Sony Xf9005 65", köpte på BF förra året för 17k vilket jag tyckte var riktigt värt. Även idag en riktigt bra tv för 13k. Går du över 65" så tappar du mycket i funktion och bildkvalité för lite större panel. Inte värt det.

Kan du få den för 13k eller tom ännu billigare på BF så är den ett givet val.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk

@Laxpudding: Tänkte framförallt på HDMI VRR

Visa signatur

Primär rigg: Nano S|Strix 550i | Ryzen 5 5600x | Strix 3070 OC White| 16GB RAM | SF750 |
Plexserver: Silverstone DS380 | Z690i Aorus Ultra| i3-12100 | 32 GB RAM| SF450 |

Permalänk
Medlem

Slår ett slag för LG "9" Oled och ett par fina gardiner som tar bort det värsta ljuset. Framför allt nu när Gsync finns på skärmen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

@XAicopath: Har du koll på hur samsung Q70 står sig mot xg9505 när det gäller blooming? Den borde hamna rätt bra i kurs på BF.

Men om C9/C8 hamnar under 20.000kr så kör jag nog på den..

Permalänk
Medlem

Jag vill själv slå ett slag för OLED. Har en LG C8. Bilden är helt makalös. Kontrasterna du får i scener där det är mycket svart är en rätt otrolig upplevelse.

Som exempel finns det en scen ur en trailer för ”Death Stranding” där en kvinna äter en slags mask. Man ser bara henne och det är helt svart runtom. Svårt att beskriva i ord men det är en grym upplevelse!

I mellandagarna åkte LG C8 65” ner till 19k. Hade jag haft lite mer is i magen och inte köpt min under BF hade jag suttit med en 65” istället för 55”

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XAicopath:

Just nu ligger 65" Sony XG95 på 18000kr och XF900 på 13000kr.

Helt klart bra pris på XF900 om man orkar med lite seg programvara. Förra året dök den till cirka 15k vilket även XG95 borde göra om man vill chansa att vänta men billigare än så blir det nog inte i år.

Om du letar bra men billig OLED är det LG's b8/c8/c8/c9 som gäller, men de ligger runt 20-22k även vid rea.

Jag har en Nvidia Shield så TVns mjukvara bryr jag mig inte så mycket om. Skall hålla koll på XF900 då, tackar.

Du tror inte en schyst OLED kan dyka upp kring 15k då på BF? Dom ligger kring 20-23k just nu tror jag.

Jag har persienner och får det alltid ganska mörkt i tv-rummet, vore kul med en OLED. Dock får priset vara med och bestämma lite trots allt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Skrivet av Ch1efen:

@XAicopath: Har du koll på hur samsung Q70 står sig mot xg9505 när det gäller blooming? Den borde hamna rätt bra i kurs på BF.

Blooming på Q70R & XG9505 ska vara ungefär samma. Lika olika grundinställning där Samsung dimmar ner något, men annars samma.

Permalänk
Skrivet av frong:

Jag har en Nvidia Shield så TVns mjukvara bryr jag mig inte så mycket om. Skall hålla koll på XF900 då, tackar.

Du tror inte en schyst OLED kan dyka upp kring 15k då på BF? Dom ligger kring 20-23k just nu tror jag.

Titta på prishistoriken på prisjakt. Förra årets billigaste men ändå bra OLED var LG's C8.

65" kostade 22990 kr på BF 2018.
Sommaren 2019 var den nere på all time low 19990 kr.

Du kommer aldrig få den i 65" för 15k, det kan jag iaf säga, oavsett rea. Att de skulle gå under 19k innan de är helt slut är osannolikt.

Om du har en Nvidia Shield är det ganska utmärkt tillfälle att plocka upp en XF900 nu. De är utgående + slutsålda på Media Markt som driver ner priset. Just nu är det bara Hifi-klubben som matchar deras pris. Sen är de slut! Jag tror inte att de är kvar för dagens pris när vi når BF.

Permalänk
Medlem

Har själv en LG c9 oled, slår ett slag för den med

Visa signatur

Cpu : Amd 5950x, Moderkort: X570, Socket-AM4, Grafikkort: Asus Geforce RTX 3080 TUF Gaming OC, Minne: Beast DDR4 3600MHz 32GB, Skärm: LG ultragear 38gn950, ASUS ROG Swift PG279Q 27 3 Tb Nvme M2 disk 7GB /write & read.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XAicopath:

Titta på prishistoriken på prisjakt. Förra årets billigaste men ändå bra OLED var LG's C8.

65" kostade 22990 kr på BF 2018.
Sommaren 2019 var den nere på all time low 19990 kr.

Du kommer aldrig få den i 65" för 15k, det kan jag iaf säga, oavsett rea. Att de skulle gå under 19k innan de är helt slut är osannolikt.

Om du har en Nvidia Shield är det ganska utmärkt tillfälle att plocka upp en XF900 nu. De är utgående + slutsålda på Media Markt som driver ner priset. Just nu är det bara Hifi-klubben som matchar deras pris. Sen är de slut! Jag tror inte att de är kvar för dagens pris när vi når BF.

Jag har för mig att någon butik (Elgiganten?) sålde OLEDs kring 15k vid öppning av ny butik. Därför jag trott att man kanske skall lyckas få en för kring 15 vid BF.

Det är ju väldigt sant det du säger ang. XF900. Det kanske är bra att plocka upp en nu då? Hmmmmm... Får ta mig en tankeställare under dagen. Tack för tipsen.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

Slår också ett slag för OLED. Aldrig tänkt på att den inte är tillräckligt ljus eller något annat negativt. Har en LG E8 och varenda dag tänker jag fan vilken bra TV.

Permalänk

Många som är positiva till OLED och jag håller med. Det är riktigt bra bild!

Värt att väga in är dock priset...
65" Sony LCD XF900 kostar idag 12990 kr.
65" LG OLED C8: 22000 kr (varit nere på 19990 kr i somras enl. prisjakt)

Årets motsvarande modeller just nu:
65" Sony LCD XG95: 17990 kr
65" LG OLED C9: 27250 kr

Alla de här är extremt bra TV-apparater. Har du ett fönster bakom TV-soffan eller direkt solljus in i rummet kommer din OLED tappa mer än vad en LCD gör i samma situation. När det är kväll vinner OLED alltid.

Sony är även ledande i Motion Handling om man tittar på mycket sport och ingen risk för burn in, men bäst bild i rätt förhållande kommer alltid vara OLED

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av XAicopath:

Har du ett fönster bakom TV-soffan eller direkt solljus in i rummet kommer din OLED tappa mer än vad en LCD gör i samma situation.

Vill bara flika att detta främst gäller när man tar en jämförbar LCD i toppklassen, likt Sony XF9.

Den stora majoriteten LCD:er i mellanklass och i princip alla modeller i budgetklass är som regel lika klena eller ännu ljusvagare än en OLED i samma situation. De når sin peak runt 250-300 nits kanske 350-400 nits hos de bättre modellerna. Den gränsen gäller för både SDR och HDR. En OLED kan få en SDR-peak på 300-400 nits (beroende på ljusinnehåll) med HDR mot 500-700 nits.

Sett en hel del som istället för en 55 tums OLED väljer en budget-LCD som når runt 300 nits som högst – dessutom med rätt hopplöst reflexfilter – i syfte just att få en TV som är "...bättre än OLED på ljusa rum och kostar mindre..."

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Vill bara flika att detta främst gäller när man tar en jämförbar LCD i toppklassen, likt Sony XF9.

Den stora majoriteten LCD:er i mellanklass och i princip alla modeller i budgetklass är som regel lika klena eller ännu ljusvagare än en OLED i samma situation. De når sin peak runt 250-300 nits kanske 350-400 nits hos de bättre modellerna. Den gränsen gäller för både SDR och HDR. En OLED kan få en SDR-peak på 300-400 nits (beroende på ljusinnehåll) med HDR mot 500-700 nits.

Sett en hel del som istället för en 55 tums OLED väljer en budget-LCD som når runt 300 nits som högst – dessutom med rätt hopplöst reflexfilter – i syfte just att få en TV som är "...bättre än OLED på ljusa rum och kostar mindre..."

I hear you! Låg/mellanbudget-LCD med peak på 400 nits är hopplösa och bör undvikas helt. Vi strök exempel på såna längst upp i tråden!

I mitt argument menade jag såklart de TV-apparater som diskuterats efter det som ändå är mycket billigare än OLED:
LG C8 HDR Real scene Peak Brightness: 666 nits
Sony XF900 HDR Real scene Peak Brightness: 894 nits
Sony XG95 HDR Real scene Peak Brightness: 1133 nits
Källa: RTINGS.com

Igen - det betyder inte att OLED är dålig på något sätt. De är grymma! Vill du ha 65" kommer du dock ha svårt att komma under 20000 kr och det är en stor anledning till att vi ens diskuterar de ovannämnda modellerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XAicopath:

I hear you! Låg/mellanbudget-LCD med peak på 400 nits är hopplösa och bör undvikas helt. Vi strök exempel på såna längst upp i tråden!

I mitt argument menade jag såklart de TV-apparater som diskuterats efter det som ändå är mycket billigare än OLED:
LG C8 HDR Real scene Peak Brightness: 666 nits
Sony XF900 HDR Real scene Peak Brightness: 894 nits
Sony XG95 HDR Real scene Peak Brightness: 1133 nits
Källa: RTINGS.com

Igen - det betyder inte att OLED är dålig på något sätt. De är grymma! Vill du ha 65" kommer du dock ha svårt att komma under 20000 kr och det är en stor anledning till att vi ens diskuterar de ovannämnda modellerna.

Vill dock poängtera att LG 65” C8 faktiskt gick ner till 19 000kr i mellandagarna hos Mediamarkt. Det var ett så kallat nattpris där man använde en rabattkod som gav 20% rabatt på alla tv-apparater. Så det finns faktiskt en chans!!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=4703554

Är sugen på Sony Bravia KD-65XF9005 men det är bara lite segt att den har HDMI 2.0 och inte 2.1. Den har ju en 120hz panel men då får man väl spela i 1080p för att nå högre refreshrate? Den har väl ingen DP vad jag kan se?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Specias:

Vill dock poängtera att LG 65” C8 faktiskt gick ner till 19 000kr i mellandagarna hos Mediamarkt. Det var ett så kallat nattpris där man använde en rabattkod som gav 20% rabatt på alla tv-apparater. Så det finns faktiskt en chans!!

Skickades från m.sweclockers.com

Aha, sneaky! Därför det inte syns på Prisjakt. Hoppas de kör något liknande i år!

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?o=4703554

Är sugen på Sony Bravia KD-65XF9005 men det är bara lite segt att den har HDMI 2.0 och inte 2.1. Den har ju en 120hz panel men då får man väl spela i 1080p för att nå högre refreshrate? Den har väl ingen DP vad jag kan se?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte helt hajj på gaming på TV så lämnar dig åt att leta fram svaret själv, men många på reddit menar på att om man ska spela är Q70R "bättre" vad det nu innebär. Marginellt sämre TV till dyrare pris om man bara ser film.

Permalänk

Själv tänker jag satsa på Samsung Q80R eller Q90R, har en Qled redan men inköpt 2017 så endast kant led. Annars så nöjd med den jag har.

Visa signatur

I7 8700k, MSI Z390 gaming pro Carbon AC, Corsair 3000Mhz rgb 32GB, Corsair H115i, Samsung EVO 850 500G, Intel 520 SSD 180G, Crucial MX500 500G, Crucial ssd 750G, 2st Samsung 860 1Tb, MSI 1080 G-X. Corsair HX 850M, 2xHD, Bluray brännare. Fractal design r6 tg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av XAicopath:

Inte helt hajj på gaming på TV så lämnar dig åt att leta fram svaret själv, men många på reddit menar på att om man ska spela är Q70R "bättre" vad det nu innebär. Marginellt sämre TV till dyrare pris om man bara ser film.

Okej, men det är nog skitsamma för mig ändå, är inte så kräsen. Jag kommer nog mest spela med handkontroll ändå så då duger 60 hz.

Det står att den har inbyggd Chromecast, stödjer den 4K?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Baxtex:

Det står att den har inbyggd Chromecast, stödjer den 4K?

Skickades från m.sweclockers.com

Det här hade du nog kunnat googla själv , men enligt t.ex. https://www.reddit.com/r/bravia/comments/ab08li/4k_built_in_c...
så stödjer XF900's inbyggda chromecast 4K. Ingen aning hur det står sig i kvickhet mot en Chromecast Ultra.