Köpråd inför Black Friday: 27", 144 Hz, 1440p IPS skärm

Permalänk
Medlem

Köpråd inför Black Friday: 27", 144 Hz, 1440p IPS skärm

Hej!

Bestämt mig för att det äntligen är dags att uppgradera från min nuvarande setup med GTX 970 / BenQ XL2411, och med tanke på att Black Friday inte är allt för långt bort tänkte jag vänta till dess.

På grafikkortsfronten har jag mer eller mindre bestämt mig för ett RTX 2070 super (alternativt ett 2080 super om det skulle vara någon riktigt bra rea).

När det kommer till skärm, däremot, finns det lite mer att välja mellan...

Jag har läst runt lite och kommit fram till att jag kommer vilja gå upp till 27" och 1440p, och vill inte tappa 144 Hz. Gällandes val av paneltyp förstår jag det som att om man faktiskt ska lägga lite pengar på skärmen så kan man lika gärna köra IPS för att slippa hata livet när man gör annat än att spela spel på skärmen.

Utifrån dessa kriterier får man denna lista över 18 skärmar på prisjakt (hittade den från någon annan här på sweclockers):
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmo...

Min fråga här är, vilka av skärmarna runt 6-7k är det värt att hålla koll på ifall det dyker upp någon bra rea under Black Friday? Primära användsningsområdet för skärmen är gaming, med en hel del fps-spelande (vilket gör min lite orolig för IPS) vilket gör att saker som ghosting/responstid/vad det nu än heter är lite prioriterat över perfekt färgåtergivning.

Några skärmar som jag själv tror skulle vara bra (även baserat på http://bestmonitorsbyncx.createaforum.com/general-discussion/...:
Asus ROG Swift PG279Q
Acer Predator XB271HU
Acer XF270HUA
AOC Gaming AG271QG
AORUS AD27QD

Någon skärm ni skulle lägga till/ta bort från den listan?

Permalänk
Viking
Skrivet av Krisppo:

Hej!

Bestämt mig för att det äntligen är dags att uppgradera från min nuvarande setup med GTX 970 / BenQ XL2411, och med tanke på att Black Friday inte är allt för långt bort tänkte jag vänta till dess.

På grafikkortsfronten har jag mer eller mindre bestämt mig för ett RTX 2070 super (alternativt ett 2080 super om det skulle vara någon riktigt bra rea).

När det kommer till skärm, däremot, finns det lite mer att välja mellan...

Jag har läst runt lite och kommit fram till att jag kommer vilja gå upp till 27" och 1440p, och vill inte tappa 144 Hz. Gällandes val av paneltyp förstår jag det som att om man faktiskt ska lägga lite pengar på skärmen så kan man lika gärna köra IPS för att slippa hata livet när man gör annat än att spela spel på skärmen.

Utifrån dessa kriterier får man denna lista över 18 skärmar på prisjakt (hittade den från någon annan här på sweclockers):
https://classic.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmo...

Min fråga här är, vilka av skärmarna runt 6-7k är det värt att hålla koll på ifall det dyker upp någon bra rea under Black Friday? Primära användsningsområdet för skärmen är gaming, med en hel del fps-spelande (vilket gör min lite orolig för IPS) vilket gör att saker som ghosting/responstid/vad det nu än heter är lite prioriterat över perfekt färgåtergivning.

Några skärmar som jag själv tror skulle vara bra (även baserat på http://bestmonitorsbyncx.createaforum.com/general-discussion/...:
Asus ROG Swift PG279Q
Acer Predator XB271HU
Acer XF270HUA
AOC Gaming AG271QG
AORUS AD27QD

Någon skärm ni skulle lägga till/ta bort från den listan?

Tycker att du borde titta in Asus TUF skärmarna, då får du 165Hz

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Donnerstal:

Tycker att du borde titta in Asus TUF skärmarna, då får du 165Hz

Skickades från m.sweclockers.com

nej det får du inte...
du får 144, och kan överklocka till 165, samma som med rog swift etc.
ingen gör det för att det suger.

för övrigt är tuf bra, rog också.
hoppas på ett bra IPS exemplar utan massa glow i kanterna, vilket är ca 0.1% chans att du får tyvärr.

Permalänk
Medlem

Jag hade tagit bort freesync skärmarna och hållt mig till modellerna med gsync om du ska köpa nvidia-kort, eller åtminstone dubbelkollat om de fungerar med gsync.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag hade tagit bort freesync skärmarna och hållt mig till modellerna med gsync om du ska köpa nvidia-kort, eller åtminstone dubbelkollat om de fungerar med gsync.

Så som jag förstått det ska alla freesync skärmar nuförtiden fungera med nvidia, men absolut ett bra tips att dubbelkolla inför ett köp!

Och lägger till "Asus TUF Gaming VG27AQ" i listan, tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisppo:

Så som jag förstått det ska alla freesync skärmar nuförtiden fungera med nvidia, men absolut ett bra tips att dubbelkolla inför ett köp!

Och lägger till "Asus TUF Gaming VG27AQ" i listan, tack!

Bättre att kolla vilka som officiellt stödjer det av Nvidia.
https://www.nvidia.com/en-us/geforce/products/g-sync-monitors...

Sen har du inte tagit med den nuvarande snabbaste skärmen inom denna kategorin LG 27GL850.
Inte för denna kommer ha något erbjudande under BF dock.

I så fall är det nog de gamla skärmarna ex PG279Q,XB271HU etc. Vissa av dessa har slutats tillverkas helt ex AG271QG.
Antar de andra är samma historia fast kanske större restlager på dessa då de faktiskt finns kvar o köpa med fler i lager.

Permalänk
Inaktiv

Jag bumpar här lite då jag är ute efter samma. Hoppas på någon fin rea på den från LG, alt den nya från Lenovo Legion

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuna:

nej det får du inte...
du får 144, och kan överklocka till 165, samma som med rog swift etc.
ingen gör det för att det suger.

för övrigt är tuf bra, rog också.
hoppas på ett bra IPS exemplar utan massa glow i kanterna, vilket är ca 0.1% chans att du får tyvärr.

VG27AQ stödjer fler hz, 155hz verkar vara bra mellangrund enligt tftcentral.
TUF är dock snäppet under LG 27GL850, men en ok skärm i övrigt antar jag. Den är iaf billigare om man vill spara lite pengar.

Vill man inte ha IPS glow ska man inte välja ips Eller köpa kontrollerade IPS skärmar för produktion ;>

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon242437:

Jag bumpar här lite då jag är ute efter samma. Hoppas på någon fin rea på den från LG, alt den nya från Lenovo Legion

Skickades från m.sweclockers.com

LGn finns typ inte ens i lager fören mitten på November, och de kommer försvinna direkt antagligen ifrån förbokningar.
Så det lär inte hända
Y27q-20 är så pass ny och redan dåligt med ex kvar så lär inte hända heller

Om något reas ut är det gamla möget som alltid reas ut, finns en del restlager kvar på vissa av dom

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nivity:

LGn finns typ inte ens i lager fören mitten på November, och de kommer försvinna direkt antagligen ifrån förbokningar.
Så det lär inte hända
Y27q-20 är så pass ny och redan dåligt med ex kvar så lär inte hända heller

Om något reas ut är det gamla möget som alltid reas ut, finns en del restlager kvar på vissa av dom

Du har en stark poäng. Men som tur är är jag inte ute efter bara de men något liknande så blir kul att se om man kan hitta sig en fin rabatt på en IPS 27” 1440p alt något ultrawide.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Är själv i exakt samma situation (har också en gammal BenQ XL2411, samt uppgraderade precis från ett gtx 970 haha).

Det verkar ju som att Asus TUF Gaming VG27AQ ger bäst valuta för pengarna? Kollat runt en del och för en ips skärm med dem specsen landar man ju på 6-7k.

Det jag börjar överväga är ifall man kanske borde köra på en VA istället, och eventuellt gå upp till 32 tum. Känns som man får mer skärm för pengarna då. Eventuellt denna: MSI Optix MAG321CQR.

Sjukt svårt! Inte varit och tummat på dem tillräckligt mycket, men man kanske borde åka och ställa sig i någon större elgiganten/mediamarkt i ett par timmar och testa..

Permalänk
Medlem
Skrivet av awesometrygg:

Är själv i exakt samma situation (har också en gammal BenQ XL2411, samt uppgraderade precis från ett gtx 970 haha).

Det verkar ju som att Asus TUF Gaming VG27AQ ger bäst valuta för pengarna? Kollat runt en del och för en ips skärm med dem specsen landar man ju på 6-7k.

Det jag börjar överväga är ifall man kanske borde köra på en VA istället, och eventuellt gå upp till 32 tum. Känns som man får mer skärm för pengarna då. Eventuellt denna: MSI Optix MAG321CQR.

Sjukt svårt! Inte varit och tummat på dem tillräckligt mycket, men man kanske borde åka och ställa sig i någon större elgiganten/mediamarkt i ett par timmar och testa..

Jag gick upp från 24 till 27 och kan inte tänka mig hur jag klarade mig med 24 =). Hade lätt kunnat tänka mig 32 också, du lär inte ångra att gå på mer tum om resten av specsen stämmer med din kravspec.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem
Skrivet av kenny_85:

Jag gick upp från 24 till 27 och kan inte tänka mig hur jag klarade mig med 24 =). Hade lätt kunnat tänka mig 32 också, du lär inte ångra att gå på mer tum om resten av specsen stämmer med din kravspec.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker fortfarande om att spela FPS betydligt mer på min gamla 24" skärm än 27".

Skulle aldrig få för mig att spela på större än 27", tycker det är på gränsen fortfarande. Skönt till allt annat dock speciellt film/serier vilket jag bara kollar på datorn (huvudanledningen jag bytte till 27" typ)

Men för fps är liten skärm såååå mycket skönare, man har allt i fokus på ett annat sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Jag tycker fortfarande om att spela FPS betydligt mer på min gamla 24" skärm än 27".

Skulle aldrig få för mig att spela på större än 27", tycker det är på gränsen fortfarande. Skönt till allt annat dock speciellt film/serier vilket jag bara kollar på datorn (huvudanledningen jag bytte till 27" typ)

Men för fps är liten skärm såååå mycket skönare, man har allt i fokus på ett annat sätt.

Det kan jag tänka mig! Jag spelar mycket open world rollspel och typ Civilization så det gör mig nog extra såld på större skärm

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

ll Ryzen 7 3700X ll Sapphire RX Vega 64 ll Asus B450-E Rog Strix ll
ll Ballistix 32GB 3 000 MHz ll SilverPower SP-S850M ll NZXT H440 ll Acer 27" 1440p ll

Permalänk
Medlem

Majgadd vad lat jag är!

#18135955

Det solklara valet borde vara LG 27GL850 27" UltraGear™. Men i jämförelse med "Asus ROG Swift PG279Q" som är 3 år äldre får sämre betyg på seriösare test review sites, fan tragiskt... Visst var den bättre lite här och där men den borde fan krossa roggen!

Asus ROG Swift PG279Q är kom ut slutet 2015 och borde bara långt efter men monitor världen och tv världen går ej hand i hand
3 år gammal tv är ju ganska kass.. Kolla bara på hur Oled/Qled utvecklats för konsumentmarknaden i kvalitet och pris sen 2015 fan i mig natt och dag för att ändra bromsa så vi ska handla senaste modellera till förbannelse..

Men PC monitor verkar stått stilla:ish

Jag kastar nog min vote på Asus ROG Swift PG279Q och köra lite lotteri tills man får godkänd utgåva av den om den nu finns sådana kvar.. lägger inte 2 000 kr till för att få samma skräm med sämre ljusstyrka och en extra port "pratar om ROG Swift PG279QE visst vist panel 2.0 säkert..

2nd runner up = Acer Predator XB271HU om den går ner 2k i pris

Alternativt vänta till hösten 2020
Black Friday var en fluga. Hoppas det vänder

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

Ang Gigabytes skärm hade jag inte köpt de tidigare, Gigabyte har typ fått fnatt om deras skärmar.
Släppt 3 st på kort tid som fixar problem de tidigare haft.

Den senaste är följande : https://www.gigabyte.com/Monitors/AORUS-FI27Q-P#kf

Som nu kan köra allt aktiverat samtidigt.
Mer info om röran här: https://www.reddit.com/r/gigabytegaming/comments/ctfnc7/ad27q...

Permalänk
Medlem
Skrivet av awesometrygg:

Är själv i exakt samma situation (har också en gammal BenQ XL2411, samt uppgraderade precis från ett gtx 970 haha).

Det verkar ju som att Asus TUF Gaming VG27AQ ger bäst valuta för pengarna? Kollat runt en del och för en ips skärm med dem specsen landar man ju på 6-7k.

Det jag börjar överväga är ifall man kanske borde köra på en VA istället, och eventuellt gå upp till 32 tum. Känns som man får mer skärm för pengarna då. Eventuellt denna: MSI Optix MAG321CQR.

Sjukt svårt! Inte varit och tummat på dem tillräckligt mycket, men man kanske borde åka och ställa sig i någon större elgiganten/mediamarkt i ett par timmar och testa..

Haha, verkar vara många med 970 som känner att det börjar bli dags att uppgradera! Vad blev det för grafikkort för din del?

Gällandes storlek tror jag själv att 27" kommer vara min maxgräns, fps på större än så är nog inget för mig. Vad jag förstått det som verkar VA inte heller vara något för mig (om man inte går upp i prisklass ytterligare)

Skrivet av sdaniel1:

Majgadd vad lat jag är!

#18135955

Det solklara valet borde vara LG 27GL850 27" UltraGear™. Men i jämförelse med "Asus ROG Swift PG279Q" som är 3 år äldre får sämre betyg på seriösare test review sites, fan tragiskt... Visst var den bättre lite här och där men den borde fan krossa roggen!

Asus ROG Swift PG279Q är kom ut slutet 2015 och borde bara långt efter men monitor världen och tv världen går ej hand i hand
3 år gammal tv är ju ganska kass.. Kolla bara på hur Oled/Qled utvecklats för konsumentmarknaden i kvalitet och pris sen 2015 fan i mig natt och dag för att ändra bromsa så vi ska handla senaste modellera till förbannelse..

Men PC monitor verkar stått stilla:ish

Jag kastar nog min vote på Asus ROG Swift PG279Q och köra lite lotteri tills man får godkänd utgåva av den om den nu finns sådana kvar.. lägger inte 2 000 kr till för att få samma skräm med sämre ljusstyrka och en extra port "pratar om ROG Swift PG279QE visst vist panel 2.0 säkert..

alternativt vänta till hösten 2020
Black Friday var en fluga. Hoppas det vänder

Jo, PG279Q verkar vara ett relativt "stabilt" val, men känns fan som att alla skärmar som finns ute på marknaden har någon anmärkning på nån reviewsida/någon kommentar.

Att vänta till 2020 är tyvärr inte ett alternativ, att vänta till denna black friday är jobbigt nog

Skrivet av Nivity:

Ang Gigabytes skärm hade jag inte köpt de tidigare, Gigabyte har typ fått fnatt om deras skärmar.
Släppt 3 st på kort tid som fixar problem de tidigare haft.

Den senaste är följande : https://www.gigabyte.com/Monitors/AORUS-FI27Q-P#kf

Som nu kan köra allt aktiverat samtidigt.
Mer info om röran här: https://www.reddit.com/r/gigabytegaming/comments/ctfnc7/ad27q...

Den senaste där ser ju väldigt intressant ut, men hittar den inte i Sverige än (har den släppts?) och känns ju tveksamt att en sådan ny skärm skulle få någon prissänkning nu på black friday. Värt att hålla utik efter, dock!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisppo:

Jo, PG279Q verkar vara ett relativt "stabilt" val, men känns fan som att alla skärmar som finns ute på marknaden har någon anmärkning på nån reviewsida/någon kommentar.
Att vänta till 2020 är tyvärr inte ett alternativ, att vänta till denna black friday är jobbigt nog

Förstår att du inte vill vänta. inte jag heller men det tar emot lite att köpa en sån gammal skärm.

Skrivet av Krisppo:

Den senaste där ser ju väldigt intressant ut, men hittar den inte i Sverige än (har den släppts?) och känns ju tveksamt att en sådan ny skärm skulle få någon prissänkning nu på black friday. Värt att hålla utik efter, dock!

https://www.amazon.com/Compatible-FreeSync-Exclusive-2560x144...

Jag tror dock inte på gigabyte i skärmväg.. Dem gjorde dock fantastiska gtx 670 4GB som jag körde i SLI utan att elda ner huset
blev väl en och annan grad varmare perfekt vintertid ju Det 1060 jag kör nu blir jag förvånad om jag kommer över 65grader

Ångest! får köpa dubbla titans och The Asus ROG Swift PG27UQ ! ger fan upp!

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Medlem

@nivity jag äger en TUF VG27AQ, 144hz är sweetspot, bilskärpan ruineras så fort man rör överklockningen, varierar nog från panel till panel. Däremot slår den samtliga äldre paneler på fingrarna när det kommer till freesync implementationen, jag märker inte ens någon skillnad från gsync skärmar utöver att man får "g-sync compatible" popup på skärmen när den startar.

De andra produktspecarna är lite eeeh, som HDR10 fungerar enbart över HDMI och färgerna blir helt fel i mina ögon med HDR inställt. Och adaptive sync fungerar enbart över DP, samt jag hittar inget sätt att låsa upp sharpness läget. Har tidigare haft MG279Q och anser denna panel vara en stor uppgradering, när det kommer till freesync och byggkvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Asus TUF Gaming VG27AQ

@Krisppo: Om du inte redan har köpt en skärm, så har Komplett rea på 1000 kr idag. För er andra som har sneglat på VG27AQ så hoppas jag att ni ser detta.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174152

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexpowerflow123:

@Krisppo: Om du inte redan har köpt en skärm, så har Komplett rea på 1000 kr idag. För er andra som har sneglat på VG27AQ så hoppas jag att ni ser detta.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174152

Ooh, inte illa. Kommer det dyka upp bättre pris än så här under BF, tro? Eller är det lite väl optimistiskt tänkt från min sida...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krisppo:

Ooh, inte illa. Kommer det dyka upp bättre pris än så här under BF, tro? Eller är det lite väl optimistiskt tänkt från min sida...

Jag undrar samma fråga faktiskt..

Permalänk
Medlem

Ett billigare alternativ:
Acer 27" Nitro VG271P 144 Hz IPS på inet!. Prissänkt 1200kr legit enligt prisjakt dock 1080p.

Ett dyrare alternativ om du kan driva den:
LG 34'' UltraGear 34GK950G QHD Curved Nano IPS G-Sync Prissänkt ca 2000 kr dock 32tum och ultrawide curved. men med 2070 8gb eller fetare så...

Skrivet av Krisppo:

Ooh, inte illa. Kommer det dyka upp bättre pris än så här under BF, tro? Eller är det lite väl optimistiskt tänkt från min sida...

Skrivet av Asterion:

Jag undrar samma fråga faktiskt..

Vadå det är val bara att lämna tillbaka då BF faller innom 14 dagar.. Ser det mer som att butikerna skjuter sig i foten om dem inte kan hantera rea dagarna som dem själva snott för att öka sin försäljning och göra Greta riktigt föribannad!
BF från Usa och nu 11.11 singles day från Kina..

Snart kommer happy rain day från afrika också. Snart har vi en rea- och shoppingdag från varje kontinent. Butikernas pay to win...

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Entusiast
Skrivet av str8forthakill:

@nivity jag äger en TUF VG27AQ, 144hz är sweetspot, bilskärpan ruineras så fort man rör överklockningen, varierar nog från panel till panel. Däremot slår den samtliga äldre paneler på fingrarna när det kommer till freesync implementationen, jag märker inte ens någon skillnad från gsync skärmar utöver att man får "g-sync compatible" popup på skärmen när den startar.

De andra produktspecarna är lite eeeh, som HDR10 fungerar enbart över HDMI och färgerna blir helt fel i mina ögon med HDR inställt. Och adaptive sync fungerar enbart över DP, samt jag hittar inget sätt att låsa upp sharpness läget. Har tidigare haft MG279Q och anser denna panel vara en stor uppgradering, när det kommer till freesync och byggkvalitet.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av alexpowerflow123:

@Krisppo: Om du inte redan har köpt en skärm, så har Komplett rea på 1000 kr idag. För er andra som har sneglat på VG27AQ så hoppas jag att ni ser detta.

https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5174152

Det fick bli denna, hållt span på denna tråd och TUF:en verkar vara ett av de bättre alternativen!

Permalänk
Medlem

Jag har också tanken att hålla ögonen öppna på Black Friday efter en ny skärm, men jag tycker inte riktigt att det hänt något de senaste åren? Det är ju i princip samma top-5 som 2017 då jag var inne i uppgraderingstankar senast.

27"
IPS
2560x1440
G-sync
<8kSEK

Om man har dessa önskemål så är det många av skärmarna som är från 2015-17.. det känns som att utvecklingen i princip stått still.

@Laxpudding, varför händer det så lite?

Visa signatur

- R5 5600X | 32GB RAM | GTX 1080 | ASUS ROG STRIX B550-I | NZXT H1 -

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Schluug:

@Laxpudding, varför händer det så lite?

För att pengarna i branschen ligger i att sälja stora volymer kontorsskärmar som kör 60 Hz i 1920x1080 och 2560x1440. I fråga om gamingskärmar börjar resten av världen upptäcka att man kan byta sin gamla $150-skärm mot en $200 basgamingskärm som kör TN, 1920x1080 och 144 Hz. Och ser det som en tydlig förbättring.

Bättre spelskärmar är en nisch och man har inte öppnat upp marknaden för innovation. Istället är det ganska ängsliga upprepningar av existerande skärmar som är bevisat säkra kort i fråga om försäljning. Vad som skett är inte särskilt mycket ny teknik utan att fler aktörer går in och erbjuder likadana produkter.

I norra Europa är vi undantag på gamingskärmar och här på Swec har vi sin tur ytterligare en nivå av kräsenhet skulle jag säga. För i Sverige säljs det fortfarande många basgamingskärmar som folk köper på rutin när den gamla går sönder. 144 Hz? Check! Max 2500 kronor? Check!

Märks om inte annat på alla frågor där man upptäcker att DVI inte längre fungerar. Mycket samma gamla skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

I norra Europa är vi undantag på gamingskärmar och här på Swec har vi sin tur ytterligare en nivå av kräsenhet skulle jag säga. För i Sverige säljs det fortfarande många basgamingskärmar som folk köper på rutin när den gamla går sönder. 144 Hz? Check! Max 2500 kronor? Check!

Märks om inte annat på alla frågor där man upptäcker att DVI inte längre fungerar. Mycket samma gamla skärm.

Tack för bra input som vanligt Laxpudding.

Och till er som hoppa på asus vg27aq tuf tåget, Jag har läst lite att den kan strula lite om man inte klarar pusha solid 80fps.
så kolla upp detta innan. Och om ni bryr er så är detta "endast" (8-bit) panel. Jag hoppas att ni inte kommer använda foten som ingår då den ser ut som Stealth Bomber från April 1997. Jepp skärmutveckling is on hold. Så gogo LG och Borg Nanobots assimilate the monitor industrie and revolutionize it goddamit!

Kommer nog hoppa på tuf tufen själv så snart jag får min kanske onödiga men coola RTX2070 Super.

Visa signatur

Den som har mest prylar när hen vinner dör

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av sdaniel1:

Och till er som hoppa på asus vg27aq tuf tåget, Jag har läst lite att den kan strula lite om man inte klarar pusha solid 80fps.
så kolla upp detta innan.

Vad är det som kan strula? Freesync?

Permalänk
Medlem

Jag lade också en order på TUF-bandwaggon tåget men hoppas jag inte behöver ångra mig. Jag hörde också att man bör ha en dator som klarar av 144 hz och inte 60 hz eftersom den här monitorn funkar sämre för 60 hz.

Dessutom har jag rtx 2080-kort så det var kanske lite slöseri för mig att inte gå på 4k-skärm på 27 rum istället.

Men jag tycker själv att ska man köpa 4k så kan man lika gärna "go big or go home" och köra på 34 tum välvd-skärm istället.

Då märker man åtminstone en större skillnad.

Dessutom kostar TUF mindre än hälften av vad en 4k- 34tum kostar. Jag tänkte också med den där XV273K men enligt recensioner så kan man inte köra 144hz samtidigt som man har Gsync på så vad är vitsen?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Asterion:

Jag tänkte också med den där XV273K men enligt recensioner så kan man inte köra 144hz samtidigt som man har Gsync på så vad är vitsen?

Vitsen med adaptiv synk är att köra lägre renderingsfrekvens än maximal panelfrekvens och slippa välja mellan tearing eller ryck. Kör du en XV273K i 144 Hz och renderar i 144 FPS så har adaptiv synk per definition ingen funktion längre.