Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Shadowlands är nästa World of Warcraft-expansion

Shadowlands är nästa World of Warcraft-expansion

Nästa expansion till World of Warcraft inleds med en odöd maktkamp, vilket förstör balansen mellan liv och död.

Läs hela artikeln här

Kan man resa dit redan L50 eller vadå?

Det känns som att WoW-expansionerna dippar djupare och djupare ner i Nope-territoriet för varje generation...

@tBiorrith: Precis, alla maxlevel karaktärer blir 50 när expansionen startar. Nya karaktärer börjar på 1 och kan dra till Shadowlands vid lvl 50.

Skrivet av Kablash:

@tBiorrith: Precis, alla maxlevel karaktärer blir 50 när expansionen startar. Nya karaktärer börjar på 1 och kan dra till Shadowlands vid lvl 50.

Jag undrar vad som händer med items från vanilla som man har på banken, typ T1/T2/T3
Vore skoj om de blev relevanta igen, åtminstone i början av expansionen.

Hur är det att spela wow solo för handlingen? Är handlingen något att hänga i granen?

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Hugashaka:

Det känns som att WoW-expansionerna dippar djupare och djupare ner i Nope-territoriet för varje generation...

Det är sedan länge tillbaka dags för Blizzard att komma med något nytt.

Skrivet av Klarspråkarn:

Hur är det att spela wow solo för handlingen? Är handlingen något att hänga i granen?

Skickades från m.sweclockers.com

WoW solo var helt okej om man ville ha handling. Sen kom Cataclysm, och allt sådant flög ut genom fönstret.

Skrivet av ErikMolin:

Jag undrar vad som händer med items från vanilla som man har på banken, typ T1/T2/T3
Vore skoj om de blev relevanta igen, åtminstone i början av expansionen.

Req lvl 15 typ? allt blir squishat bara.

Skrivet av Hugashaka:

Det känns som att WoW-expansionerna dippar djupare och djupare ner i Nope-territoriet för varje generation...

Då har du missat sista 2. Sen legion har Storyn i spelen varit kannon och spelet har inte bara varit Hack and slash... Detta verkar fortsätta i samma anda.

Skrivet av Palme_570:

Då har du missat sista 2. Sen legion har Storyn i spelen varit kannon och spelet har inte bara varit Hack and slash... Detta verkar fortsätta i samma anda.

Mm de kan lika gärna väl göra WoW till ett singleplayer spel när de ändå fortsätter.
Kommer garanterat köpa expansionen för Collector's Edition sen spela tills jag lessnat som man gjort sen Pandaria.

Skrivet av Palme_570:

Då har du missat sista 2. Sen legion har Storyn i spelen varit kannon och spelet har inte bara varit Hack and slash... Detta verkar fortsätta i samma anda.

Har lirat både Legion och BFA... tyckte att storyn inte var så himla bra i dom heller

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Hugashaka:

Har lirat både Legion och BFA... tyckte att storyn inte var så himla bra i dom heller

Skickades från m.sweclockers.com

Well, beror på vad man tar det för. Vill man bara köra Hack and slash och få gear så visst då var de gamla bättre. Men i de gamla var det inte så mycket story som framgick till spelaren om man inte letade själv.

Tycker inte de nya spelet på nåt sett är sämre än de gamla. Däremot finns det en idyll och nostalgi med de gamla som gör att man älskar dem oavsett. Men är nog så att många helt enkelt tröttat på spelet och har helt fel förväntar på en expansion bra eller inte.

Skrivet av Palme_570:

Well, beror på vad man tar det för. Vill man bara köra Hack and slash och få gear så visst då var de gamla bättre. Men i de gamla var det inte så mycket story som framgick till spelaren om man inte letade själv.

Tycker inte de nya spelet på nåt sett är sämre än de gamla. Däremot finns det en idyll och nostalgi med de gamla som gör att man älskar dem oavsett. Men är nog så att många helt enkelt tröttat på spelet och har helt fel förväntar på en expansion bra eller inte.

Personligen har jag väl svårt för alla nyare expansioner bygger på ”lore” som grundar sig i Cataclysm, där Blizzard tog sin välutvecklade lore och klippte den i småbitar, hällde bitarna i en hatt, för att sedan plocka upp en bit i taget och hitta på en ny berättelse för den.

Skickades från m.sweclockers.com

Cataclysm var en stor ändring i loren, självklart.
Men det var en vid denna punkt som utvecklarna började just att utveckla loren, och driva den vidare på ett sätt som involverade spelaren mer i en levande värld. Innan dess var det spelarnas betéende med varandra som utgjorde den levande världen i större utsträckning.
Tycker jag iallfall.

Upp till WotLK så kunde det enligt mig beskrivas mer som att vända upp rutor som var nedvända, men redan hade hänt.

Att squisha levlarna låter som en bra idé. Det har behövt åtgärder mot att det börjar kännas som ett mobilspel där man ska få nya levlar kastade i asiktet för att känna sig duktig.

Skickades från m.sweclockers.com

Ser bättre ut på pappret jämfört med BFA, ett fall i rätt riktning. Tur man kan fortsätta köra Classic istället ifall det visar sig vara skräp. Diablo 4 verkar rätt najs det med.

Dags för bliz att ge upp med WoW och satsa på en reboot med WoW2:

  • Tillbaka till Lvl 1-60 och i världen där allt började, men med ny grafik och nya quests där en del baseras på Vanilla (lagom mycket för att det skall kännas lite nostalgiskt).

  • Gamla raids och dungeons i helt ny tappning, tänk ett Scholomance som är svårt och Ragnaros som tar ett par veckor att klå.

  • Talang träden är en stor del av WoW, dom måste tillbaka, men tillåt dual spec.

  • Inga flygande mounts, aldrig flygande mounts, nope, njet.

  • Introducera PvP tidigare i spelet, t.ex. en enkel dungeon redan vid lvl 10 som båda faktionerna vill göra. Det skall vara klart redan från början att spelet handlar lika mycket om Horde vs Alliance som vs PvE.

  • Aldrig en höjd level cap, eventuella expansioner kan belöna spelare med t.ex. nya (icke game breaking) förmågor, nya ranker av förmågor och rent av nya equipment slots (kanske man bara har 1 trinket från början?). Tanken är att världen inte skall bli "gammal" så fort spelet uppdateras.

Tanken är ett spel där allt du gör spelar roll även i framtiden.
Inte som nu där spelet i princip resettas för varje ny raid som släpps.

Snygg cinematisk trailer! Men spelet?! Märkligt fult.

Jämför

Dold text

med Doom från 2016

Dold text

Det där är liksom löjligt stor skillnad år 2019, och det lär alltså inte släppas förrän 2020.

@Svensktiger: Solklart amen på det!

Passerar vanliga WoW 20 år blir jag uppriktigt förvånad, för det är alldeles för mycket krävt av att behålla samma ramverk inbakat där någonstans i kärnan.
Det är dock en personlig tanke från en som i all ärlighet inte har särskilt mycket insyn i vad det moderna WoW egentligen består av på teknisk nivå.

Att spelet mer eller mindre återställer allt när nya raider släpps är en del av konceptet. Det är helt enkelt inte kul att levla i all oändlighet som i Diablo 3, vare sig det handlar om karaktärsnivå eller utrustning. För det är ändå en karaktärsresurs, oavsett vad det kallas.
Och de kan få behålla sin glorifierade cookie clicker.

Introduktionen av achievments har ju erbjudit en lösning för allt det där.
Att återgå till T1 -> T2 -> T3... vore en fantastisk lösning, om det balanserades på ett sådant sätt att raider helt enkelt inte går att genomföra för en genomsnittlig människa om man inte har övervägande del utrustning från föregående tier. Att cirkulera olika sorters resistance kanske skulle vara ett sätt (så 2 tiers lägre har nästan okej stats, men helt fel resistance. 4 tiers lägre har typ okej resistance, men alldeles för låga stats).
Då säkerställer man att all endgame från alla år blir relevant, och att spelarna får ett väldigt brett spektrum av innehåll, även om dilemmat med casuals och hardcorespelare kvarstår.

Därefter kan all tierrustning resettas eller squishas var 4-12:e månad, och beroende på hur långt man nått så får man ett achievment, och gärna en helt unik titel eller mount.
Hattar kanske kan fungera.

Senast redigerat 2019-11-02 20:47
Skrivet av sAAb:

Snygg cinematisk trailer! Men spelet?! Märkligt fult.

Mig veterligen så är basen för grafiken Warcraft 3's motor så vi snackar om något som utvecklades för 20 år sedan. Tycker det är rätt imponerande vad de får ut, för det bör vara en och annan begränsning.

Hur som så skiter jag rätt mycket i grafiken själv, hoppas men på att gameplay blir roligt igen, tyvärr inga nya talents etc så verkar tunt än så länge.

Har kört alla expansioner utom cataclysm som var en riktig skitexpansion. Det konstiga är att jag nu spelar classic och njuter hela tiden. Har inte startat bfa sen classic blev officiellt...kör classic och ser hur detta spelet BORDE vara.

Tycker så synd om alla ni anti-retail casual spelare. Spelat hardcore sedan wotlk, och casual i vanilla och tbc. Spelet är så sjukt mycket bättre idag, alla vi gamla vanilla veteraner slutade classic wow efter vi pumpade bis gear och döda ragnaros i grönt gear. Classic funkar säkert för er som spelar en timma i veckan.

Shadowlands verkar grymt, täcker alla områden i stort sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Ta bort ingame shop så köper jag. Det kommer inte hända så blir inget köp även om jag blev lite sugen.

Vet att jag inte behöver köpa något där men tycker inte det hör hemma i wow.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Xcm:

Tycker så synd om alla ni anti-retail casual spelare. Spelat hardcore sedan wotlk, och casual i vanilla och tbc. Spelet är så sjukt mycket bättre idag, alla vi gamla vanilla veteraner slutade classic wow efter vi pumpade bis gear och döda ragnaros i grönt gear. Classic funkar säkert för er som spelar en timma i veckan.

Shadowlands verkar grymt, täcker alla områden i stort sätt

Skickades från m.sweclockers.com

Håller med. Jag tror att Shadowlands kommer ge mycket tillbaka till retail som har saknats och göra sig av med det som varit onödigt t.ex. AP grind som gjort det svårt att spela flera karaktärer överlag. Återstå att se vad det slutliga resultatet blir men jag ser personligen fram emot att se vart storyn tar oss, känns som att vi kommer få se mer ny lore utöver den redan etablerade och vad som antas vara Sylvanas slut.
När det kommer till gameplay så tycker jag att deras roguelike dungeon Torghast kan erbjuda många timmars underhållning både ensam och med vänner. Kommer bli intressant att se vad betan kommer visa när den dyker upp.

Skrivet av sAAb:

Snygg cinematisk trailer! Men spelet?! Märkligt fult.

Jämför

med Doom från 2016

Det där är liksom löjligt stor skillnad år 2019, och det lär alltså inte släppas förrän 2020.

Är det inte lite orättvist att jämföra ett singeplayer spel med ett där tiotusentals ska umgås tillsammans?

Skrivet av adrii:

Är det inte lite orättvist att jämföra ett singeplayer spel med ett där tiotusentals ska umgås tillsammans?

Det är väl inte det som håller tillbaka grafiken eller e jag helt fel ute? Motorn till wow är väl inte direkt ny utan uppdaterad efterhand. Det är väl lite som en gammal volvo 242 där man bytt ut motorn , men bränner man på för fullt så går bilen sönder för att chassit inte är byggt för den hastigheten.

Kanske dålig jämförelse men jag tror den riktiga frågan är ifall Blizzard vill uppdatera grafiken till den du ser i doom. Det som skulle hända då är att Blizzard troligen skulle tappa en massa spelare då majoriteten av spelarnas datorer inte skulle klara av att driva spelet vilket är bad buisness. Men i slutändan är det ju inte grafiken som gör spelet utan det gameplay som finns tillgängligt.

Skit och åter skit.
allt efter wotlk är skit.

Skrivet av Palme_570:

Well, beror på vad man tar det för. Vill man bara köra Hack and slash och få gear så visst då var de gamla bättre. Men i de gamla var det inte så mycket story som framgick till spelaren om man inte letade själv.

Tycker inte de nya spelet på nåt sett är sämre än de gamla. Däremot finns det en idyll och nostalgi med de gamla som gör att man älskar dem oavsett. Men är nog så att många helt enkelt tröttat på spelet och har helt fel förväntar på en expansion bra eller inte.

Poängen med de gamla spelen var ju att man var en upptäckare i en stor värld. Där man fick söka för att upptäcka saker. Och hur bättre gear man fick desto mer blev man involvera i storyn (Corrupted Ashbringer etc).

Nu för tiden är varje person en hjälte som har världen på sina axlar .

Skrivet av SuperDuperKillen:

Poängen med de gamla spelen var ju att man var en upptäckare i en stor värld. Där man fick söka för att upptäcka saker. Och hur bättre gear man fick desto mer blev man involvera i storyn (Corrupted Ashbringer etc).

Nu för tiden är varje person en hjälte som har världen på sina axlar .

Det var just det jag gillade och anledningen till att jag slutade spela så länge.

Skrivet av SuperDuperKillen:

Poängen med de gamla spelen var ju att man var en upptäckare i en stor värld. Där man fick söka för att upptäcka saker. Och hur bättre gear man fick desto mer blev man involvera i storyn (Corrupted Ashbringer etc).

Nu för tiden är varje person en hjälte som har världen på sina axlar .

Bra poäng.
Jag tror att just det är orsaken till att WoW aldrig kommer kunna bli "samma sak" igen utan att det är just vad det var då.
Redan i andra expansionen så var spelaren ganska relevant, i förhållande till att vara en slumpmässig kuf som hittat en pinne och bestämt sig för att besegra världens ondska.
Så vid Cataclysm och framåt var det ganska givet att spelaren ska vara historiskt relevant riktigt fort.