Halo: Reach får systemkrav – kan nästan drivas av en "potatisdator"

Permalänk
Melding Plague

Halo: Reach får systemkrav – kan nästan drivas av en "potatisdator"

Med en lansering i antågande avslöjas nu systemkraven för Halo: Reach, vilket går att driva med relativt enkla medel.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Dags att uppgradera grafikkortet då!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk

Klart kraven ska vara låga, det handlar ju ändå om ett Xbox 360-spel. Jag minns när Halo 2 släpptes till PC, det var alldeles för krävande för att vara ett gammalt Xbox-spel. Buggigt också.

Visa signatur

sᴛᴀᴛɪᴏɴäʀ= ᴄᴘᴜ: ɪ486ᴅx2/66 - ᴍɪɴɴᴇ: 16 ᴍʙ ғᴘᴍ - ɢᴘᴜ: ᴄɪʀʀᴜs ʟᴏɢɪᴄ ᴄʟ5428 ᴠʟʙ 2 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 3ᴄᴏᴍ ᴇᴛʜᴇʀʟɪɴᴋ ɪɪɪ - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 3,5" + 5,25" ғʟᴏᴘᴘʏ, 2 ɢʙ ᴄᴏᴍᴘᴀᴄᴛғʟᴀsʜ - ʟᴊᴜᴅ: ᴘᴄ sᴘᴇᴀᴋᴇʀ - ᴏs: ᴡɪɴᴅᴏᴡs 95 ᴏsʀ 2.5

ʙäʀʙᴀʀ= ᴄᴘᴜ: ᴍᴏᴛᴏʀᴏʟᴀ 750ᴄx/800 - ᴍɪɴɴᴇ: 384 ᴍʙ - ɴäᴛᴠᴇʀᴋ: 10/100 - ʟᴀɢʀɪɴɢ: 24x ᴄᴅ-ʀᴏᴍ, 30 ɢʙ ʜᴅᴅ - ʟᴊᴜᴅ: ᴊᴀᴘᴘ - ᴏs: ᴍᴀᴄ ᴏs 9.2.2

Permalänk
Medlem

Borde de inte släppa spelen i ordning till PC? Eller utspelar sig detta emellan halo 2 och 3?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Hur kan GTX 770 och RX 480 ligga på samma nivå? 😟

Permalänk
Administrativ avgift

@jOnÄTÄn: Reach är ju innan 1:an så nemas problemas

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Borde de inte släppa spelen i ordning till PC? Eller utspelar sig detta emellan halo 2 och 3?

Reach utspelar sig före Halo 1.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Men de måste väl ha uppgraderat grafiken? De kan väl inte släppa spelet med lågupplösta texturer och lågpolygon-objekt avsedda för en Celeron-baserad Xbox från 2010???

EDIT: letade screenshots på nätet. Grafiken är ganska lik Mass Effect 3 i texturer och objekt. Det är acceptabelt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av AppleMuffin:

Hur kan GTX 770 och RX 480 ligga på samma nivå? 😟

De gör dem inte..

7950 ska det säkerligen stå..

Inte första gången som utvecklarna gör fel.

Intel Core i7-870 vs AMD FX-4100

i7'an äter ju upp FX 4100 som ingenting.. oavsett generation samt vilket gren de ska tävla i..

Visa signatur

Ryzen 3600, Navi 5700.

Permalänk
Medlem

@jOnÄTÄn: Spelen kommer släppas i denna ordning till PC vad jag har förstått det som: Halo Reach, Halo CE, Halo 2, Halo 3: ODST, Halo 3 och Halo 4.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@jOnÄTÄn: Reach är ju innan 1:an så nemas problemas

Då var det inte så galet ändå.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Testpilot

Gah, kan inte vänta längre!

Halo MCC till PC och WC3:R är ju det bästa som hänt på ett årtionde i spelvärlden

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | VGN K75 Pro | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem

H0ly sh!t vad krävande.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

You think you know potato computer, I was born with one, molded by one.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ja, det är väl ungefär i linje med vad Xbox 360 motsvarar hos en PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AppleMuffin:

Hur kan GTX 770 och RX 480 ligga på samma nivå? 😟

De har alltid helt skeva krav när man jämnför från de olika tillverkarna. FX processorerna är alltid sjukt överskattade jämfört med Intels "motsvarighet" t.ex. Lite smått komiskt att de sätter FX-4100 och i7 870 på rekommenderade t.ex. FX-4100 är rentav en 2c/4t prcoessor men tydligen så duger inte en i5 750 som är en riktig 4 core utan man måste upp på en 4c/8t processor från Intel

Permalänk

Hoppas att man kan supersampla spelet bra. då kan alla typ spela i 4k ! kommer se sjukt krisp uta fast det är gammalt spel

Permalänk
Medlem

Har dom sagt något om Ray tracing? Lätt drivet spel borde ju klara av Ray tracing med spelbar fps som i Q2.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leffe-:

Har dom sagt något om Ray tracing? Lätt drivet spel borde ju klara av Ray tracing med spelbar fps som i Q2.

Mycket av vad som gör grafiskt primitiva spel lämpliga för raytracing är ju, som jag förstår det, det låga polygonantalet där skuggningen i en scen blir relativt enkel att räkna ut. Medan Halo Reach tycks vara lättdrivet så är det inget Quake 2. Sparka upp texturerna och upplösningen från Xbox 360-upplagad och spelet håller fortfarande god teknisk kvalitet. Bungie gjorde vad de kunde för att få ut sista bildrutorna ur den gamla konsolen, så de har varit tvungna att utnyttjat resurserna på ett rationellt sätt. Därav de låga systemkraven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Mycket av vad som gör grafiskt primitiva spel lämpliga för raytracing är ju, som jag förstår det, det låga polygonantalet där skuggningen i en scen blir relativt enkel att räkna ut.

Okej låter rimligt.

Visa signatur

i7 7700K @ 5.0Ghz | Palit RTX 3070Ti | Acer XB271HU IPS/G-Sync

Permalänk
Medlem

Känns som ett rimligt systemkrav då spelet är gammalt

Permalänk
Medlem

Sa dem inte att ett av spelen skulle släppas innan 2019 tar slut? Verkar inte som det längre haha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Simx90:

Sa dem inte att ett av spelen skulle släppas innan 2019 tar slut? Verkar inte som det längre haha.

Två månader kvar och vad jag hört har testversionen som skickats ut presterar bra. Så jag tror det inte kommer bli några större problem att kunna släppa spelet innan årets slut. De flesta Halo-spel har tidigare släppts mellan September och November, så jag tror och hoppas att November blir den stora månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awakeruad:

Men de måste väl ha uppgraderat grafiken? De kan väl inte släppa spelet med lågupplösta texturer och lågpolygon-objekt avsedda för en Celeron-baserad Xbox från 2010???

EDIT: letade screenshots på nätet. Grafiken är ganska lik Mass Effect 3 i texturer och objekt. Det är acceptabelt.

Nu blandar du ihop maskinerna, Halo Reach kom till Xbox 360 som släpptes 2005 med en trekärnig PowerPC-processor. Xbox (som släpptes 2001) däremot hade en Celeron-baserad processor men fick bara Halo: Combat Evolved och Halo 2.
Om du syftade på PC-porten av Halo 2 så kan jag inte svara för vad som gick fel vid portningen till PC. Allt jag vet är att de som fortfarande spelar Halo på Xbox säger att PC-portarna känns som helt andra spel pga skillnader i spelmekaniken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Nu blandar du ihop maskinerna, Halo Reach kom till Xbox 360 som släpptes 2005 med en trekärnig PowerPC-processor. Xbox (som släpptes 2001) däremot hade en Celeron-baserad processor men fick bara Halo: Combat Evolved och Halo 2.
Om du syftade på PC-porten av Halo 2 så kan jag inte svara för vad som gick fel vid portningen till PC. Allt jag vet är att de som fortfarande spelar Halo på Xbox säger att PC-portarna känns som helt andra spel pga skillnader i spelmekaniken.

Skickades från m.sweclockers.com

Märks inte för den som spelar med kompisar eller kör kampanj-läget som en vanlig dödlig. Men absolut finns dom.

Kan för övrigt rekommendera Project Cartographer, vilket fixar i stort sett allt som är fel med den officiella porten, inkluderat gör sig av med Games for Windows Live DRM:et. Helt gratis, fulla spelet.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Märks inte för den som spelar med kompisar eller kör kampanj-läget som en vanlig dödlig. Men absolut finns dom.

Kan för övrigt rekommendera Project Cartographer, vilket fixar i stort sett allt som är fel med den officiella porten, inkluderat gör sig av med Games for Windows Live DRM:et. Helt gratis, fulla spelet.

Helt gratis, precis som om man valt att ladda ner från The Pirate Bay?
Blev inte det projektet nedstängt relativt nyligen för att Microsoft ansåg att de begick varumärkesintrång?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Märks inte för den som spelar med kompisar eller kör kampanj-läget som en vanlig dödlig. Men absolut finns dom.

Kan för övrigt rekommendera Project Cartographer, vilket fixar i stort sett allt som är fel med den officiella porten, inkluderat gör sig av med Games for Windows Live DRM:et. Helt gratis, fulla spelet.

Hur F får man tag i spelet på dvd till windows vista?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nasso:

Hur F får man tag i spelet på dvd till windows vista?

Halo 2 för PC finns bland annat på Tradera.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

WS: MSI B350M Mortar | AMD Ryzen 7 1700 | PH-TC14PE | 32GB DDR4 3000MHz | 120GB Intel 530 | 2*500GB HDD | Intel Arc A750 8GB | 2*BenQ G2420HDB
Router: Gigabyte GA-870-UD3 | AMD Phenom II x6 1055t @ 2600MHz, 1.25V | 12GB DDR3 | 2*250GB HDD @ RAID1 | 4TB HDD
Laptop: Thinkpad X220 4291-QF6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dracc:

Helt gratis, precis som om man valt att ladda ner från The Pirate Bay?
Blev inte det projektet nedstängt relativt nyligen för att Microsoft ansåg att de begick varumärkesintrång?

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tror du blandar ihop det med Eldewrito vilket byggde på kod tagen från något ryskt (?) Halo spel som bara kördes online.

Nej vad jag förstår så är Project Cartographer helt OK med Microsoft. Du behöver inte en DVD, utan ska bara egentligen ha en äkta spelnyckel. Den efterfrågas dock aldrig vid installation av P.C.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

När jag såg systemkraven för Halo Reach PC så trodde jag för en sekund att det var nånting som var fel. Kan lätt spela detta spel på min första PC som jag skaffade för lite mer än 4 år sedan (skaffade en helt ny en för 1 1/2 månad sedan som är mycket bättre). Kommer kunna spela Reach utan problem i huvudtaget. Efter att jag hade läst artiklar om systemkraven så började jag lyssna på en lång Halo soundtrack compilation för att minnas den tid som jag spenderade när jag spelade Halo 2 på PC, HALO 3 på XBOX och ODST på XBOX. Halo serien har en otrolig fin soundtracks.