Gå till M2 från SSD's i RAID?

Permalänk
Medlem

Gå till M2 från SSD's i RAID?

Hej,

kommer snart att göra en uppgradering av datorn med ny CPU, mammabräda och RAM. I samband med detta har jag funderat på att gå från dagens lösning med fem stycken Samsung 840 PRO 256GB som jobbar i RAID 5 till en antingen 1TB eller 2TB stor M2-disk.

Målet med det bytet är såklart att få bättre hastigheter, men också att minska antalet enheter i maskinen = mindre kablar och värmeutveckling.
Jag kommer då också kunna göra mig av med min sista 3,5" HDD och ersätta den med några av de befintliga SSD'erna.

Frågan är, kommer jag att få någon nytta av detta eller är det bara att slänga pengar i sjön?

Det är troligtvis någon av dessa två som jag kommer köpa:
https://www.inet.se/produkt/4301071/samsung-970-evo-plus-1tb
https://www.inet.se/produkt/4301072/samsung-970-evo-plus-2tb

Permalänk
Vila i frid

970 Evo Plus 2TB är en lagom uppgradering - om man inte har råd med en 960GB Optane.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

970 Evo Plus 2TB är en lagom uppgradering - om man inte har råd med en 960GB Optane.

Nja, att lägga 15k på enbart en disk känns lite overkill.

Permalänk
Vila i frid

Alla har vi våra böjelser. Jag meckar rätt mycket SQL och behöver snabb 4k random - och suktar efter en 480/960 Optane - som inte finns i lager i Sverige just nu (enbart i fjärrlager, dvs hos Intel någonstans i världen). För enbart sekventiell hastighet funkar 970 Evo - men definitivt inte i någon raid-setup. Har fått nog av murphy.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Maango:

Frågan är, kommer jag att få någon nytta av detta eller är det bara att slänga pengar i sjön?

Frågan är snarare "vad gör du med din dator"? För de flesta hemanvändare (öh, 95%+, typ) maxar inte ens en vanlig modern SATA SSD i prestanda för det mesta. Än mindre fem stycken i RAID.

Undantaget skulle vara laddning av dagens nya monsterspel kanske, men spel på PC verkar överlag vara dåliga på att nyttja SSDers prestanda, de ligger på mycket låg I/O-kö vilket inte får fräs på en flash-baserad SSD som vill ha mycket jobb på samma gång för att fylla alla kanaler på kontrollern. En flash SSD kör ju liknande ett RAID0 över alla anslutna flash-chips med en viss stripe-size som säkert varierar lite beroende på vad för flashchips det sitter i enheten och hur stora pages/blocks de har, och har du inte nog med I/O mot enheten så ligger vissa flashchips och gör ingenting, dvs prestanda sjunker.

Detsamma kan nog tänkas gälla din 5-diskars RAID också, mycket I/O i en PC är ju bara småaccesser på runt 4kB så med stripe size på vad som brukar vara standard 64kB blir det nog bara en enhet som jobbar iallafall för det mesta.

Så om du ofta kör jobb som genererar hög I/O-last så kan nog en bra M.2 späka dina SATA SSD genom högre effektivitet, och definitivt prestanda/watt. Även om SATA SSD inte brukar sluka så värst mycket iofs... Men om dina krav inte är så värst höga i realiteten kommer nog prestandaskillnaden att vara i stort obefintlig*.

Sedan finns ju nerdfaktorn också då man gör lite tokiga saker baraföratt, men du verkar ju ganska sansad så kanske inte i det här fallet...

*Jag har en nu hedenhös Intel X25-E 60GB SSD med SATA2 3gbit/s i min gamla nehalem i7 970-rigg. I vardagsbruk "känns" den lika snabb som min Samsung 960Evo 1TB M.2 i min nuvarande i9 7900X-rigg. En 10 år gammal SSD! Allt går så schnappt att man inte behöver vänta om man bara puttrar runt på nätet, startar WoW, lite sånt där typ. Att boota upp Windows 10 går på cirka 2 snurr för prickarna innan skärmen blir svart (dvs grafikdrivrutinen laddas.)

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Alla har vi våra böjelser. Jag meckar rätt mycket SQL och behöver snabb 4k random - och suktar efter en 480/960 Optane - som inte finns i lager i Sverige just nu (enbart i fjärrlager, dvs hos Intel någonstans i världen). För enbart sekventiell hastighet funkar 970 Evo - men definitivt inte i någon raid-setup. Har fått nog av murphy.

Haha, visst är det så! Förstår behovet isåfall för din del, sen om det är rimligt eller ej är en annan fråga

Skrivet av LennyV:

Frågan är snarare "vad gör du med din dator"? För de flesta hemanvändare (öh, 95%+, typ) maxar inte ens en vanlig modern SATA SSD i prestanda för det mesta. Än mindre fem stycken i RAID.

Undantaget skulle vara laddning av dagens nya monsterspel kanske, men spel på PC verkar överlag vara dåliga på att nyttja SSDers prestanda, de ligger på mycket låg I/O-kö vilket inte får fräs på en flash-baserad SSD som vill ha mycket jobb på samma gång för att fylla alla kanaler på kontrollern. En flash SSD kör ju liknande ett RAID0 över alla anslutna flash-chips med en viss stripe-size som säkert varierar lite beroende på vad för flashchips det sitter i enheten och hur stora pages/blocks de har, och har du inte nog med I/O mot enheten så ligger vissa flashchips och gör ingenting, dvs prestanda sjunker.

Detsamma kan nog tänkas gälla din 5-diskars RAID också, mycket I/O i en PC är ju bara småaccesser på runt 4kB så med stripe size på vad som brukar vara standard 64kB blir det nog bara en enhet som jobbar iallafall för det mesta.

Så om du ofta kör jobb som genererar hög I/O-last så kan nog en bra M.2 späka dina SATA SSD genom högre effektivitet, och definitivt prestanda/watt. Även om SATA SSD inte brukar sluka så värst mycket iofs... Men om dina krav inte är så värst höga i realiteten kommer nog prestandaskillnaden att vara i stort obefintlig*.

Sedan finns ju nerdfaktorn också då man gör lite tokiga saker baraföratt, men du verkar ju ganska sansad så kanske inte i det här fallet...

*Jag har en nu hedenhös Intel X25-E 60GB SSD med SATA2 3gbit/s i min gamla nehalem i7 970-rigg. I vardagsbruk "känns" den lika snabb som min Samsung 960Evo 1TB M.2 i min nuvarande i9 7900X-rigg. En 10 år gammal SSD! Allt går så schnappt att man inte behöver vänta om man bara puttrar runt på nätet, startar WoW, lite sånt där typ. Att boota upp Windows 10 går på cirka 2 snurr för prickarna innan skärmen blir svart (dvs grafikdrivrutinen laddas.)

Ja, som så många andra är det främst spelande, men också en hel del surfande, arbete, virtuella servrar i viss mån samt bildredigering. Just det sistnämnda är en stor anledning till att jag vill bli av med den gamla 3,5" disken då det går jäkligt långsamt att ladda in bilder när de ligger på mekanisk disk, men utrymmet på 1TB jag har idag på de fem SSD'erna räcker inte till för att slänga in bilderna också.

Fast det där med att slå i taket händer rätt så ofta har jag märkt, det är inte ovanligt att belastningen (enligt aktivitetshanteraren) ligger på 100% i samband med installation av uppdateringar, installation av spel etc etc.
Sen är det nog mycket riktigt som du säger, just spelande kommer inte ge någon gigantisk skillnad idag, men frågan är hur det ser ut om ett år eller två om spelens storlek fortsätter som RDR2 och COD MW.

Och ja, nördfaktorn spökar lite här också såklart...

Permalänk
Medlem

För att ge tråden lite mer kött på benen, här är resultatet av benchmark gjord i Crystal Disk mark.
Vad är egentligen flaskhalsen här, SATA 6-gränssnittet eller kan det helt enkelt bero på moderkortet och föråldrat chipset?

Sitter idag med detta:
CPU: Intel Core i5 4690K @ 3.50GHz
Mamma: MSI Z97 PC Mate

Permalänk
Vila i frid

Rent generellt lite äldre prylar om det är en raid5'a med fem diskar.

Min 1TB 970 Evo Plus på en x570

Permalänk
Medlem

@Maango: Det ser ut som att du ändras vilka tester som CrystalDiskMark ska köra, så var uppmärksam på det när du jämför med andras resultat så att du jämför samma tester.

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Maango:

Vad är egentligen flaskhalsen här, SATA 6-gränssnittet eller kan det helt enkelt bero på moderkortet och föråldrat chipset?

Ser att din disk börjar bli småfull, när det inträffar kan det hända att en flash SSD börjar få slut på "nytvättade" block i flashminnet att skriva till (typ som när man kör ett disktest med flera olika skrivtester på raken), så då måste den tvätta blocken medans den skriver och det drar ned på prestanda. Särskilt då oxo om man sitter på en TLC flash SSD och får slut på SLC-cache.

Vet inte om det helt kan förklara den rätt dramatiskt sämre skrivprestandan dock, men det är en teori man kan ha i åtanke iallafall.

Om du har möjlighet att rensa upp mer plats så kanske det blir mer fräs på ditt maskineri.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Rent generellt lite äldre prylar om det är en raid5'a med fem diskar.

Min 1TB 970 Evo Plus på en x570
https://privat.bahnhof.se/wb191982/cdm6.0.1-970evo+.jpg

Det där var kanske den bilden som behövdes för att övertala mig. Känns ju ändå som skillnaden är så pass stor att det motiverar priset för en M2...

Skrivet av perost:

@Maango: Det ser ut som att du ändras vilka tester som CrystalDiskMark ska köra, så var uppmärksam på det när du jämför med andras resultat så att du jämför samma tester.

Absolut, det har jag koll på.

Skrivet av LennyV:

Ser att din disk börjar bli småfull, när det inträffar kan det hända att en flash SSD börjar få slut på "nytvättade" block i flashminnet att skriva till (typ som när man kör ett disktest med flera olika skrivtester på raken), så då måste den tvätta blocken medans den skriver och det drar ned på prestanda. Särskilt då oxo om man sitter på en TLC flash SSD och får slut på SLC-cache.

Vet inte om det helt kan förklara den rätt dramatiskt sämre skrivprestandan dock, men det är en teori man kan ha i åtanke iallafall.

Om du har möjlighet att rensa upp mer plats så kanske det blir mer fräs på ditt maskineri.

Jo, det var en tanke som slog mig också, tycker dock inte att det bör påverka redan vid 77%, snarare runt 85-90?
Testar hursom bara för att se hur stor skillnad det gör, kanske mer än man tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maango:

För att ge tråden lite mer kött på benen, här är resultatet av benchmark gjord i Crystal Disk mark.
Vad är egentligen flaskhalsen här, SATA 6-gränssnittet eller kan det helt enkelt bero på moderkortet och föråldrat chipset?

Sitter idag med detta:
CPU: Intel Core i5 4690K @ 3.50GHz
Mamma: MSI Z97 PC Mate

https://i.imgur.com/KC7r1rw.png

Skrivet av hasenfrasen:

Rent generellt lite äldre prylar om det är en raid5'a med fem diskar.

Min 1TB 970 Evo Plus på en x570
https://privat.bahnhof.se/wb191982/cdm6.0.1-970evo+.jpg

Hur tolkar man egentligen resultatet från crystaldiskMark? Vilka värden är egentligen intressanta? Ni får ju högst på olika värden.

Permalänk
Skrivet av Skrotnisse92:

Hur tolkar man egentligen resultatet från crystaldiskMark? Vilka värden är egentligen intressanta? Ni får ju högst på olika värden.

Q1 är ofta klient användning alltså vardagligt väldigt lätt användande medan Q32 är tung användning tex databaser, sql, server och sådant.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skrotnisse92:

Hur tolkar man egentligen resultatet från crystaldiskMark? Vilka värden är egentligen intressanta? Ni får ju högst på olika värden.

Som jag påpekade tidigare så körde de olika tester, så det går inte att jämföra siffrorna rakt av. Maango körde t.ex. alla tester på ködjup 32, medan hasenfrasen använde standardinställningarna som testar lite olika ködjup. Det är alltså bara de första och tredje resultaten som går att jämföra, d.v.s. Seq Q32T1 samt 4KiB Q32T1.

Permalänk
Medlem

@perost:

Jag kör ett test ikväll med samma inställningar, så får vi se hur siffrorna ser ut då. Har även rensat disken en hel del, så bör vara optimalt läge för mina diskar.

Permalänk
Medlem

@Maango:
Skrivhastigheter är inte så optimalt på en raid5, lite beroende på kontroller. Datan ska skrivas till alla diskarna = tar längre tid än till en. Sen kan man ju använda cache som tar emot skrivningen och ge väldigt bra "prestanda" på papper.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Sådär, då har jag kunnat göra ett test med samma inställningar som Hasenfrasen

Det skiljer sig ändå en hel del på vissa punkter.

Planen nu är att jag köper en M2-disk och monterar i nya bygget, men för trådens skull också kör en runda med samma RAID-konfiguration för att få lite svart på vitt hur stor skillnad nytt moderkort, ram och CPU ger, och vad som beror på RAID och äldre SSD:er.

Tack för all input!

Permalänk
Avstängd

@Maango: Hur får du in bilden här?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimsofie:

@Maango: Hur får du in bilden här?

Använd skriv svar-knappen istället för snabbsvarsrutan, sen använd knappen för att infoga bilder

Trevliga siffror, vad är detta med för enhet? Och vilken setup i övrigt?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maango:

Använd skriv svar-knappen istället för snabbsvarsrutan, sen använd knappen för att infoga bilder

Trevliga siffror, vad är detta med för enhet? Och vilken setup i övrigt?

Hittar ingen sådan knapp, bara infoga länk till bilder

3900x
Asus pro ws x570
Corsair 64gb
Corsair force mp600 1tb
Noctua fläktar