Vilken rom (spritdryck) föredrar ni?

Permalänk
Medlem

Vilken rom (spritdryck) föredrar ni?

Helt efter tycke och smak, vilken rom dricker ni helst?
Mörk, ljus?
Som den är eller som en drink med tex cola?

Själv sitter jag just nu och zippar på en Plantation Nr 509
20th Anniversary XO. Bra Karaktär och sötma. Gillar att dricka den som den är.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

jag gillar havana club anejo blanco (som nu verkar vara borttagen från systemet? alt namnändrat) men det är inte drickbart som bara rom utan det måste blandas med någonting.
själv tycker jag det är fantastiskt att använda till rom & cola eller till mojito.

mörk rom gillar jag inte.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

@macce601:

Inte mycket för grogg, rom eller cola alls... men tillsammans så blir det mumma

Så captain Morgan och cola!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

@macce601:

Inte mycket för grogg, rom eller cola alls... men tillsammans så blir det mumma

Så captain Morgan och cola!

Klassiker på krogen. Passar bra ihop 😊👍

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Avstängd

Har tidigare bara druckit Bacardi cola och morgan cola men nu även provat zacapa rom som utan problem går att dricka ren med njutning.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Jag är inte stor på rom, men har testat mer och mer senaste åren!
Ljus rom har jag inte provat någon som jag gillar.

Av de rom jag provat håller jag Zacapa högst. Väldigt balanserad smak med fat- och frukttoner, utan att dra iväg och bara bli supersöt eller bara smaka arrak eller liknande.
Gran reserva på systemet är riktigt fin
Just nu har jag en Edicion negra hemma och den är riktigt riktigt mörkmysig med lite dovare brända toner. Kanske inte värt prisskillnaden mot vanlig gran reserva, men den är fin!

Plantation och Diplomatico har jag haft hemma, men vill minnas båda som lite för söta och lite för mycket arrak. (minns inte vilken som var bäst dock )

En bra rom är lite farlig jämfört med whisky som jag köper annars... Rom är så lättdrucket i jämförelse, så den har en tendens att gå åt lite för fort

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

the KRAKEN!

Visa signatur

[Fractal R4] [Corsair RM750] [ASUS B550-F] [AM4 Ryzen 7 5800X3D]
[32GB@3600Mhz] [ASUS STRIX 1070] [120GB SSD Win11 OS] [960EVO M.2]
[Monitor: PG278Q"] [Key/Mouse/Sound: G810 + SVIVE GM006 + ODAC-ATH AD-900X]

Permalänk
Medlem

Mörk rom om det inte ska blandas drinkar.
Min husrom är Eldorado 15, jag tycker den är godare (och billigare) än 21an. Den är lite söt men inte för mycket.
Ron Zacapa 23 är annars en riktig höjdare som alltid funkar och verkar gå hem hos alla, något mindre söt men mer vanilj.
Åh, nu blev jag sugen på rom. Skål!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Aorus Elite X570, Ryzen 3700x, G.Skill Trident Z Neo 3600MHz, RTX3080 TUF Gaming OC, NH-u12a

Permalänk
Medlem

Rumbullion!

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem

Hoppar runt bland lite olika rommar när jag inte har något bättre för mig, men än så länge har jag alltid återvänt till LineageOS (eller CM på sin tid). Har aldrig hört talas om rommarna alla andra verkar gilla. Är det homebrews?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Mörk rom om det skall drickas rent, gärna med en isbit. Jag tar gärna en drink med mörk rom, mkt is, en halv pressad lime och sen cola eller ginger ale. Limen gör drinken, så glöm inte den. Plantations lite dyrare sorter är fina, Mount Gay har några fina sorter också men finns inte på bolaget.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

är ingen stor rom drickare men groggade det gärna när jag var yngre. Har lite svårt för "vanlij" rom - captain morgan etc men en mörk havana club med cola brukar bli bra.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | Dell S2721DGFA | Asus MG279Q |

Permalänk
Medlem

Plantation Nr 509 20th Anniversary XO är en favorit sen kapten å cola är ju en klassiker som aldrig är fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk

Gamla Zaya innan de bytade destilleri/producent.

Annars Diplomatico eller Presidente

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Medlem

Ron Zacapa (23 samt XO) och Ron Quorhum Solera XO är mina favoriter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyriak:

Ron Zacapa (23 samt XO) och Ron Quorhum Solera XO är mina favoriter

Ja Zacapa är riktigt bra den me. Brukar köra rom'n coke på den.
En skvätt lime lite rörsocker och sen röra om lite.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Bildexpert 📺

Faktiskt precis just nu Plantation XO 20th anniversary Barbados Rum. Föredrar små mängder i liten glaskupa.

Tror att många har missat rom på kvalitetsnivå och tyvärr tänker på det som groggsprit. Var just själv sådan i många år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medichaaaz:

the KRAKEN!

Funkar

Skrivet av PierreB:

Plantation Nr 509 20th Anniversary XO är en favorit sen kapten å cola är ju en klassiker som aldrig är fel.

Skickades från m.sweclockers.com

Funkar den med, riktigt go.

Skrivet av Djungeltrumma:

Gamla Zaya innan de bytade destilleri/producent.

Annars Diplomatico eller Presidente

Underbar

Och så slänger jag in en egen

Ron Esclavo XO Cask.
Smakar lite som de ovafan fast mycket mer mer av samma.
Sedan får man dricka de ganska lungt då alkoholhalten är rätt hög.

Captain Morgan förstår jag mig inte på.
Fick en i 30 års present och hade säkert ett års göra att försöka bjuda bort den varje tillställning.

Permalänk
Medlem

Rom är bättre än tequila, cognac och skåne. Men forfarande något av det vidrigaste man kan dricka. Den enda rom jag föredrar är den som är gratis och det enda som finns kvar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Faktiskt precis just nu Plantation XO 20th anniversary Barbados Rum. Föredrar små mängder i liten glaskupa.

Tror att många har missat rom på kvalitetsnivå och tyvärr tänker på det som groggsprit. Var just själv sådan i många år.

Jag Kör också kvalite i liten glaskupa. Riktigt gott att smutta på.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem
Skrivet av medichaaaz:

the KRAKEN!

Då äre blackout direkt! vet inte vare är med den romen.

Visa signatur

|OS: Windows 10 64bit|MB: Asus ROG Maximus X Hero |CPU: Intel Core i7-8700K|GPU: ROG Strix RTX 2080Ti White Edition|RAM: Corsair Dominator Platinum SE Torque 32GB (4x8GB)3200MHzDDR4|SSD:Samsung M.2 970 EVO Plus 500GB Samsung SSD 750 500GB Samsung M.2 960 250GB |Chassi:Fractal Design Define R6 Vit TG|PSU: Corsair RM850x|CPU-Kylare:Asus Ryujin 240mm|Monitor:Asus ROG Swift PG279Q

Permalänk
Medlem

20th Anniversary XO är en av mina favoriter. Tycker även att QRM gör väldigt bra rom.

Ska vi prata annan rom är väl Lineage svårslaget. Vill helst ha det rent, så jag röstar för Pixel Experience.

Kör gärna min rom i större glaskupa, eller tillsammans med min Snapdragon 845.

//C

Visa signatur

Jonsbo D31 Mesh
MSI B450M Mortar
AMD Ryzen 5800X3D
Corsair LPX 2x16Gb 3600MHz
AMD Radeon 7800XT Nitro +

Permalänk
Medlem

CD-ROM

...I'll show myself out

Permalänk
Medlem

Arundel, Cane Rum. Bästa jag smakat. Inte lätt att få tag i dock.

Visa signatur

Old: NZXT Gurdian 921RB / 2500K 4.5MHz/ G.Skill Ripjaws 8GB 1600 MHz / 1TB Samsung SpinPoint F3 / Corsair Force 3 90GB / Asus P8Z68-V / AXP 850W / Zotac GTX580 1.5GB AMP 950 MHz / Samsung 22x DVDRW L/S / Windows 7 x64 / Artic Frezeer 13 pro.

New: NZXT 630 / MSI Z170A KRAIT GAMING 3X / 6600K 4.4 GHz/ Deepcool Captain 120 / Vengeance LPX White 16GB/ GTX1070 Dual 8GB / GQ 750W / Toshiba 1TB / WD Blue 2TB / Intenso 240GB / SteelSeries Apex 350 / Razer Abyssus / Acer Predator XB240H/ 6-pack Pripps.

Permalänk
Skrivet av Triton242:

Ron Esclavo XO Cask.
Smakar lite som de ovafan fast mycket mer mer av samma.
Sedan får man dricka de ganska lugnt då alkoholhalten är rätt hög.

Får bli en tripp till bålaaaaaget idag och klippa en sån för noggrant testande.

Visa signatur

Asrock Z790m-itx/ac : I5 14400 : Asus RTX 2070 DUAL ADVANCED 8 GB : Corsair Vengance RGB 32GB (2x16GB@6000MHz) : Fractal Design 202 : Silverstone SFX-L W : Kingston KC3000 M.2 1TB :AOC P2770q : Mionix Naos 7000 : Cooler Master SK630 : BeQuiet Dark Rock LP : Audio Technica ATH-M20XBT :

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Triton242:

Ron Esclavo XO Cask.
Smakar lite som de ovafan fast mycket mer mer av samma.
Sedan får man dricka de ganska lungt då alkoholhalten är rätt hög.

Testa den med en liten skvätt vatten i. Likt 1 cl vatten på 4 cl rom. Som en helt ny smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Faktiskt precis just nu Plantation XO 20th anniversary Barbados Rum. Föredrar små mängder i liten glaskupa.

Tror att många har missat rom på kvalitetsnivå och tyvärr tänker på det som groggsprit. Var just själv sådan i många år.

Kan inte göra annat än att hålla med, riktigt bra rom för ett ok pris. Min favorit som alltid står hemma just nu är Plantation Pineapple, annars är deras Trinidad också väldigt trevlig.

Tror många missat detta faktiskt. Bjuder ofta folk på rom, speciellt de som säger att "de inte dricker rom". Många blir överraskade över hur gott det faktiskt är när det inte är Morgan

Såg att Bolla, i min by, tagit in en ny rom: Don Papa. Någon som testat?

Edit: Off topic, men vill även passa på att tipsa alla om Hernö Blackcurrant nu när den äntligen kommit i lager igen. Man får vara snabb, finns enbart i begränsad upplaga (3500 flaskor vid släpp), kommer dock oftast tillbaka året därpå kring augusti/oktober.

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Duedate:

Mount Gay har några fina sorter också men finns inte på bolaget.

Nu vet jag inte vilken du menar men de verkar finnas på systemet?
https://www.systembolaget.se/sok-dryck/?searchquery=Mount%20G...

Jag vill uppmärksamma att beställa på deras sida kostar ingenting extra om man hämtar ut det i butik. Så begränsa er inte till vad erat lokala systembolag råkar ha utan utforska lite.

Har länge gillat rom men det var inte så länge sedan jag började dricka det rent som det är. Det senaste jag drack var Plantation Pineapple som jag gillade med goda toner av annanas, lite annorlunda och spännande smak. Hade även kommit över en flaska Matusalem 15 och den var väldigt len och fin, helt underbar med glögg.

Nu har jag dessvärre slut på bättre rom så funderar på vad nästa flaska blir, bra timing med tråden.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djungeltrumma:

Får bli en tripp till bålaaaaaget idag och klippa en sån för noggrant testande.

Gör det, kommer räcka länga så även om den kostar en slant blir det "ekonomiskt" ;=)

Skrivet av Laxpudding:

Testa den med en liten skvätt vatten i. Likt 1 cl vatten på 4 cl rom. Som en helt ny smak.

Skall testa, antar att det blir som när man gör likadant med whisky.