Varning för Fakturor från Loopia på tjänster ni ej beställt

Permalänk
Medlem

Varning för Fakturor från Loopia på tjänster ni ej beställt

Hej!
Är kund hos Loopia då jag använder deras DNS tjänst och även förnyelse av .se domän sedan IIS ändrat sina villkor för detta.
Fick nyligen en faktura från Loopia på 399:- där man tar betalt för domännamnet (korrekt) men även ett Domänpaket.

Jag kontaktade deras kundtjänst som förklarade att det är ett erbjudande och att de skulle skicka en ny faktura på enbart .se förnyelse om jag så önskade.

Ingenstans står det att domänpaketet och kostnaden för detta är ett erbjudande.
Dom önskar även därmed att ta betalt för tjänster jag förnyade så sent som i augusti iår gällande DNS tjänsten.

Detta liknar en bluffaktura och jag vill härmed varna andra för detta. Kontrollera er faktura från Loopia så den stämmer och inte innehåller ett "erbjudande".

"Har du fått en bluffaktura? Det vill säga en faktura på en vara eller tjänst som du inte beställt. Betala inte! Du ska bara betala för varor och tjänster du uttryckligen har beställt."

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Medlem

@yoggan: Nope. Inga bluffakturor de senaste typ 15 ungefär. Men ska hålla ögonen öppna i april när nästa faktura kommer.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Bra att veta. Fick ett mail ifrån Binero Group på Loopia i och med att Binero har blivit upphandlade, så förväntar mig en del lustigheter iaf i början innan ev barnsjukdomar har lösts. Men det där var ju en fuling dom körde med

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Kan du ta kort på fakturan? Låter ju jäkligt lurigt.

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Medlem

@yoggan:

Värdelöst webbhotell, dom tar betalt för peka om domänen

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av frong:

Kan du ta kort på fakturan? Låter ju jäkligt lurigt.

Vill du se den? Kan absolut dela med mig.

Visa signatur

"Trust Me, I'm an Engineer"

Permalänk
Inaktiv

Tips, registrera att gratis konto hos cloudflare och använd deras DNS tjänst. Du kan ha kvar loopia som registrar men byta till cloudflares namnservrar.

Permalänk
Medlem

Spänn av
Fick samma, kontaktade kundtjänst och löst

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av yoggan:

Hej!
Är kund hos Loopia då jag använder deras DNS tjänst och även förnyelse av .se domän sedan IIS ändrat sina villkor för detta.
Fick nyligen en faktura från Loopia på 399:- där man tar betalt för domännamnet (korrekt) men även ett Domänpaket.

Jag kontaktade deras kundtjänst som förklarade att det är ett erbjudande och att de skulle skicka en ny faktura på enbart .se förnyelse om jag så önskade.

Ingenstans står det att domänpaketet och kostnaden för detta är ett erbjudande.
Dom önskar även därmed att ta betalt för tjänster jag förnyade så sent som i augusti iår gällande DNS tjänsten.

Detta liknar en bluffaktura och jag vill härmed varna andra för detta. Kontrollera er faktura från Loopia så den stämmer och inte innehåller ett "erbjudande".

"Har du fått en bluffaktura? Det vill säga en faktura på en vara eller tjänst som du inte beställt. Betala inte! Du ska bara betala för varor och tjänster du uttryckligen har beställt."

Det är väl detta du har råkat ut för, om du hade SE Direkt tidigare:
#17991612

Jag flyttade ju domänerna till Binero där jag har webbhotell, men strax efter så köpte Loopia upp Bineros webbhotellverksamhet. Underhållning på hög nivå...

Nu vet jag inte om de har ändrat, men när jag fick fakturan var det inget erbjudande i så måtto. Man var tvungen att logga in och byta tjänst för att blir av med den. Fakturaavgiften blev man dock inte av med, utan det skapades en ny faktura med enbart fakturaavgift. Rätt fräckt när man har haft e-postfaktura tidigare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon228747:

Tips, registrera att gratis konto hos cloudflare och använd deras DNS tjänst. Du kan ha kvar loopia som registrar men byta till cloudflares namnservrar.

Ja, jag kör också DNS får några av mina domäner där. Riktigt trevligt tjänst och samtidigt gratis. De är ofta snabba med att implementera nya record types också.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

Undra hur de svarar på denna fråga, väntar på svar:
Varför skickar ni flera brev-fakturor/epost på era paket och är man inte uppmärksam, eftersom länkarna går till tillägg jag inte är intresserad av, och jag vill bara betala min domän som på den gamla goda tiden innan ni tog över. Och jag får inte ihop det att ni tar 59 kr för en pappersfaktura fast jag nyss godkänt min e-post. Luktar faktiskt oseriöst om ert företag där man nu blivit inlåst om man vill ha kvar sin se domän.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Luktar faktiskt oseriöst om ert företag där man nu blivit inlåst om man vill ha kvar sin se domän.

Det är väl ingen som tvingar dig att nyttja just Loopias tjänster?

Ett antal större domänåterförsäljare (registrars om man så vill) har .se, samt en hög svenska alternativ, är väl bara att flytta dina namn till någon som passar dig bättre.
https://internetstiftelsen.se/domaner/aterforsaljare/ har vad som bör vara en komplett lista, men den är rätt rörig ur perspektivet "vanlig kund" så jag skulle ju förespråka att du bara går till någon du brukar använda.

Använde själv "Sedirekt" (fortsättningen av IIS egna domänförsäljningsverksamhet) som såldes till Loopia. (Gissar att detta är vad du syftar på?)
Jag hade dock inget intresse av Loopia så jag flyttade mina domännamn innan Loopia ens tog över, men det är ju inga problem att flytta efteråt heller.
Personligen använder jag https://www.gandi.net/en/domain/tld/se (relativt gott utbud, så kan hantera de flesta namn) men det finns som sagt många alternativ.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@evil penguin: Guld-svar! Faktiskt ingen aning om detta så kommer att följa ditt råd och läsa på bättre nu när jag vet hur jag ska leta. Loopia tycker jag har visat sig oseriösa mot mig så lämnar dem gärna.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

sitter också med loopia.
Har ett gäng .se och .nu domäner där. Har kikat på en väldigt intressant som heter orange hosting. Men den är inte svensk så det innebär väl att man inte kan ha .se/.nu där?
Eller hur funkar det?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

hmm, har ni köpt domänerna genom Loopia, eller annat?

hade en domän som råkade ligga på betalning genom .sedirekt något och kostade svinet.

har förvisso webbhotell hos Loopia, men aldrig upplevt några skumma fakturor vad gäller grejer köpta från dem. :/

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nima2001:

sitter också med loopia.
Har ett gäng .se och .nu domäner där. Har kikat på en väldigt intressant som heter orange hosting. Men den är inte svensk så det innebär väl att man inte kan ha .se/.nu där?
Eller hur funkar det?

Du kan ju kolla om man kan köpa deras hosting-tjänst utan att även köpa domän från dem. Egentligen finns det ingen anledning att det ska behöva vara kopplat så länge du sätter upp de DNS-records som behövs.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q