Vill du vara del av diskussionerna i forumet, ställa frågor eller hjälpa andra? Registrera dig här!

Western Digital My Book Shucking

Western Digital My Book Shucking

Vet ej om det finns ett bättre ord på svenska, men jag tror att det betyder "läran om att plocka ur hårddiskar ur dess kabinetter"

Jag köpte en 10 TB WD MyBook på tyska amazon för ett par dagar sen eftersom de är så jäkla billiga. ~2100kr när jag köpte. Den anlände och USB-kontakten är felkonstruerad så att kabeln ej går att ansluta. Skrev till Amazon och de sade att om jag accepterar ~250kr återbetalning på disken så ger de garanti för den även om jag plockat ur den ur kabinetten. Ja tack, det var ändå min tanke efter att jag kört in den lite.

Billigare lagring finns nog inte vid 200kr/TB.
Är det fler som plockat ur dessa hårddiskar ur sina kabinetter? Hur har det funkat för er? Snurrar de fortfarande?

I min MyBook satt det en white label WD100EZAZ.

Det är relativt vanligt inom vissa kretsar.
jag själv kom till insikten att det är ett grymt bra sätt att få tag på bra diskar för en liten peng efter jag snurrade in på reddit / datahoarder

@Mindboggle: ja det handlar ju om att eventuellt förlora garantin men att spara nästan 50% av priset. En wd red kostar i Sverige 3800 och en my book går att få tag på för 189 euro på tyska Amazon. 198 med svenska skatter.

Vad är det för diskar i dessa - en white label eller en RED - om det är white label - behöver man mixtra med att tejpa kontakttunga i SATA Power-kabeln?.

En white-label disk där man behöver isolera en viss kontakttunga på dess SATA-matning är förmodligen minst lika bra som en RED då den är i grunden riktad mot datacenter och just dessa diskar vill man ha hög driftsäkerhet på - mer än de WD RED-NAS diskar som riktas mot konsument-skiktet...

Om någon frågar mig så är en Retail WD-RED överprissatt bara för att varumärket har en historiskt bra rykte i konsumentskikt och inte alls speglar dess egentliga kvalitet (som är lägre än när de var 4 TB och mindre) - där är det bättre att spendera pengarna på Seagates eller Toshibas stordiskar som är ikapp HGST:s diskar i driftsäkerhet om man ser vad blackblaze rapporterar i sin statistik (där deras sista uppsättning av WD-RED diskar inte gjorde alls bra ifrån sig) - HGST är en märke som tyvärr försvinner allt mer in i WD-sfären... och skall man vara säker på att få en disk från HGST-plant och inte Tandon^H^H^H^H^H^HWD-plant så får man nog allt mer titta efter Ultrastar på SAS-sidan hos WD i fortsättningen...

Skrivet av LudvigLindell:

Är det fler som plockat ur dessa hårddiskar ur sina kabinetter? Hur har det funkat för er? Snurrar de fortfarande?

Har shuckat ut ett gäng WD My Book 8TB:are och dom snurrar på fint än så länge, den äldsta är nog ett år eller två nu.

Skrivet av xxargs:

Vad är det för diskar i dessa - en white label eller en RED - om det är white label - behöver man mixtra med att tejpa kontakttunga i SATA Power-kabeln?.

En white-label disk där man behöver isolera en viss kontakttunga på dess SATA-matning är förmodligen minst lika bra som en RED då den är i grunden riktad mot datacenter och just dessa diskar vill man ha hög driftsäkerhet på - mer än de WD RED-NAS diskar som riktas mot konsument-skiktet...

I mina WD My Book 8TB så har det bara suttit WD White. Har varit tvungen att tejpa pinne 3 på dom för att få dom att lira, förstod det dock som att det har att göra med att mitt PSU inte klarar SATA v3.3 och inget annat.

3.5" diskar behöver ingen 3.3V för sin drift.

Och från SATA 3.2+ finns inte 3.3V kvar längre definierad utan pinne 1 och 2 är satt som reserverad och pinne 3 satt som PWDIS med 2.1 - 3.6 Volt för att sätta hård reset/göra diskens kontrollerkortet helt spänningslös.

Men en standard SATA-matning har just 3.3V på pin 1,2,3 parallellt - problemet är att med SATA3.2+ så är pin 3 fristående signaleringspinne (PWDIS) och om den kopplas till 3.3 Volt så förblir disken i hård reset/spänningslös på sin logik-del medans är den friflytande/jordad så startar disken.

Har man sådana diskar så är ett sätt att gå förbi denna utan att tejpa - att man använder en molex-HD matning (med bara 5 och 12 Volt) till SATA-powerkontakt-adapter - förutsätter att din nätagg har dessa äldre molex-uttag för HD kvar tillgänglig på någon sladdgren, har man fler diskar så får man helt enkelt klippa den skära/rosa sladden (eller dess motsvarande position om det är enfärgade sladdar) så att 3.3V-stiften blir friflytande utan spänning i SATA-kontakten

Senast redigerat 2019-11-02 03:14

@xxargs: Där ser man. Själv kör jag silvertejp vilket inte är optimalt, det upptäckte jag när jag behövde koppla ur strömmen till en disk och tejpen följde med.

@xxargs: WD White label är det, mitt OS rapporterar hgst he10
Närmare bestämt
Model family: WDC HGST Ultrastar He10
Device model: WDC WD100EZAZ

Det är med 3.3V så använder jag bara molex i min dator och molex till sata adaptrar. Har så många evga nätaggregat så har ett par molex kablar över så det är inga problem alls för min del.

Hmm - silvertejpen skulle jag nog låta bli - bättre att tejpa 3.3V-tungorna med klar tejp eller liknande segare men fortfarande tunn eltejp - eller att skicka mellan kontaktytorna en lite styvare plastfolie liknande OH-plast när man monterar diskmatningen - det viktiga är att diskens 3.3V-tungor (i alla fall P3) inte har metallisk beröring med 3.3V på stiften i SATA-matningen om den är nyare typen av diskar med SATA3.2+ anslutningar skall starta.

Kan man lösa det med 5 och 12V molex-adapter till SATA-power kontakt så är det att föredra än att hålla på med tejpbitar som ändå kommer att lossna eller gå hål på vid nästa avtagning och anslutning (kallas för "matning" hos kontaktillverkarna) av SATA-power-kontakt

Jag tror jag har 2 eller 3 shuckade 8 TB'are i min server. Fungerar fint. Dock en gång när jag bytte chassi så råkade eltejps biten som täckte pinsen på en av diskarna glida av så jag fick lite små hjärtattack när disken inte syntes, så efter det har jag inte köpt fler.

Molex adapter metoden gillar jag inte då det inte är helt okänt att några Molex adaptrar kan börja brinna.

Skrivet av LudvigLindell:

@xxargs: WD White label är det, mitt OS rapporterar hgst he10
Närmare bestämt
Model family: WDC HGST Ultrastar He10
Device model: WDC WD100EZAZ

Det är med 3.3V så använder jag bara molex i min dator och molex till sata adaptrar. Har så många evga nätaggregat så har ett par molex kablar över så det är inga problem alls för min del.

grattis - riktiga HGST-diskar

Ultrastar är så kallad near-enterprise diskar och finns både i SATA och SAS-upplaga, vilket är ganska symtomatiskt för just near-Enterprise-diskar.

de som bara finns i SATA-version _är_ konsument-diskar, de som bara finns som SAS-version är Enterprise-diskar - ofta som dualport-diskar.

vad kan skilja en near-enterprisedisk som ovanstående och en WD-RED av 10 TB storlek men bara finns som SATA.

En risk man tar med near-enterprise diskar är att de är optimerade för datacenter - och då är man inte så noga med ljudnivå på samma sätt som en WD-RED tänkt för en tyst SOHO-NAS för att försörja hembion med program-material.

Du får gärna återkoppla om denna disk har hyss för sig när den inte arbetar och förhoppningsvis då är tyst (dvs. bara spindeln snurrar), det har varit lite oroande rapporter om WD-RED just i 10TB storlek med upprepande pipljud när den inte arbetar och aldrig slutar...

Skrivet av lambdan:

Jag tror jag har 2 eller 3 shuckade 8 TB'are i min server. Fungerar fint. Dock en gång när jag bytte chassi så råkade eltejps biten som täckte pinsen på en av diskarna glida av så jag fick lite små hjärtattack när disken inte syntes, så efter det har jag inte köpt fler.

Molex adapter metoden gillar jag inte då det inte är helt okänt att några Molex adaptrar kan börja brinna.

hmm - vilken sida då som brunnit - molex-sidan eller SATA-sidan - molex-sidan har jag svårt att se att det skulle brinna om kontaktstiften är vettigt klämda (man inspekterar alltid sådant noga), SATA-kontaktsidan har det däremot varit problem med från vissa kines-tillverkare och det är nog främst en kvalitetsfråga där...

en modern hårddisk drar sällan över 10 Watt och strömmen är då en bit under 1 Ampere i molex-kontakten på 12V sidan, sådant bör inte ge varmgång.

@xxargs: alright! Jag ska hålla ett öra öppet 😋 just nu kämpar disken, på nya diskar kör jag alltid standard full läsning full nollning och full läsning igen innan jag använder dem för datalagring. 10TB skrivning och 20TB läsning tar ju nästan 3 dygn.. (~180-210MBps) det ger ju lite koll på om de fungerar från fabrik i alla fall.

Vet ej hur det är med temperaturer på dessa. Omgivningstemperatur verkar vara specificerad till max 35 grader på dessa. Vid många skrivningar/läsningar kan jag mycket väl tänka mig att de då når över 50C i kabinetten. Tror jag läste någonstans att en disk nådde ca 60C vid tung användning i kabinetten.
Jag har några 8TB Ironwolf som gärna slår upp i 50-55C på sommaren när de suttit nära varandra i hotswap burar, jag tyckte det var lite jobbigt och har satt dessa enskilt istället.

Dessa White label känns svala, konstant 28C nu när den kämpat 2 dygn, detta strax ovanför en 10TB wd red pro disk.

du får läsa ut disktemperaturen mha SMART om det går genom kabinettets chipset.

kabinettets utsida kan kännas bara lätt över rumstemperatur fast disken invändigt är norr om 45 grader..., så det är väldigt lätt att tro att disken har det svalare än de egentligen är.

fabrikskabinetterna är inga bra på att avge värme, är väl den krassa konstaterandet

heliumfyllningen gör dock att dessa diskar går lite svalare än dito med luftfyllning

@xxargs: Du har säkert sett den här filmen men jo de är dem där som är "moldade" (vet ej svenska ordet) på SATA sidan. Molex adaptrarna jag har liggandes är de som är "öppna" och borde vara säkra men jag litar ändå inte på dem.

Köpte en 8TB för 139€ i september. Satt en WD80EZAZ i den, inte missnöjd på något vis.

@xxargs: jag har plockat ur min disk. Vet ej hur personen jag läste om hade sin. Men att de är ok upp till 35C omgivning känns ju ok med den undermåliga kylning som en plastlåda ger

tror jag sett om dom 'brandfarliga' SATA-kontakter som är gjutna tidigare - och är helt enkelt bristande tillverkningskvalitet - kanske rent av pirattillverkning av den lägsta rangen...

Är de rimligt inspekterbara där sladdarna går in och kvaliteten i plastens övriga gjutning för SATA-kontakten ser bra utfört ut och passningen är likvärdig som dina andra SATA-kontakter så är nog risken inte större än alla dina andra Sata-Power kontakter till din nätaggregat...

pirattillverkning eller någon som försöker kopierar av en annan produkt med avgjutningar istället för att tillverka från ritningar så syns det på utförande, gjutningen och passningen då det inte behövs många 1/100-dels mm fel för att det skall märkas.

Denna disk är den svalaste av alla mina diskar
resterande diskar är
8 st WD Red/Pro
4 st Seagate Ironwolf