Kan inte ha fler än 3 diskar i datorn

Permalänk

Kan inte ha fler än 3 diskar i datorn

Hej,

Jag har letat lite på internet och inte riktigt hittat något som passar in på mitt problem.

Jag har följande saker i min dator för att ge er en kontext:

Asus ROG strix Z370-F
1 st 250 GB Sandisk Sata SSD
1 st 250 GB Crucial Sata SSD
1 st 500 GB Samsung M.2 NVME-disk
1 st Asus ROG Strix GeForce GTX 1080

Jag har problem med att jag kan inte ha fler hårddiskar än 3 st av någon märklig anledning.
Jag har provat att koppla i en vanlig mekanisk HDD via sata och när jag gör det så försvinner
av mina redan installerade diskar. Jag har även försökt att installera ytterligare en Samsung
250 GB M.2 disk som jag har liggandes men den dyker inte ens upp varken i UEFIN eller
diskhanteraren när jag skrivat in den. Jag har även ett pcie-instickskort med plats för m.2 diskar och den extra m.2 disken syns inte den vägen heller.

Jag har konsulterat manualen för moderkortet och den är minst sagt knapphändig, finns bara info kring hur man konfar raid.
Det vill jag inte, jag vill bara ha mer lagringsutrymme i datorn. Jag satt och funderade kring om det var begränsningar pci-bussen. Har ju ett 1080 i 16x pcie-platsen.

Det ska väl inte vara några problem att köra två m.2 diskar och 2 vanliga sata ssder?

Jag vet inte vad jag behöver göra gör att få det att fungera

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem

Processorn har som du säger 16 PCIe 3.0-banor, dessa är kopplade till de två översta x16-portarna och delar inte bandbredd med något annat. Z370-styrkretsen har sen ytterligare 24 PCIe 3.0-banor som övriga anslutningar går via, t.ex. M.2-portarna.

Vad som gäller för M.2-portarna är att M.2_1-porten delar bandbredd med SATA_1-porten när den används med en M.2 SATA SSD. M.2_2-porten delar bandbredd med SATA_5- och SATA_6-portarna när den används med en M.2 PCIe SSD (den har endast stöd för PCIe, inte SATA).

Du har inte talat om vilken modell din 250GB M.2 SSD är, om den använder SATA så fungerar den endast i M.2_1-porten. Ditt PCIe-kort har troligtvis bara stöd för PCIe SSDer. Din NVMe SSD använder dock PCIe och bör därför fungera i båda portarna och även i PCIe-kortet. Och om du använder båda M.2 SSDerna, och den ena faktiskt kör SATA, så kommer du alltså tappa tre av SATA-portarna men ha tre kvar.

Permalänk

@perost: Min andra samsung M.2 disk är en Samsung 850 Evo, sata 6 Gb/s disk. Allright då blev det bra mycket klarare. Då får jag stuva om lite bland diskarna i helgen. Tack för hjälpen!

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Skrivet av perost:

Processorn har som du säger 16 PCIe 3.0-banor, dessa är kopplade till de två översta x16-portarna och delar inte bandbredd med något annat. Z370-styrkretsen har sen ytterligare 24 PCIe 3.0-banor som övriga anslutningar går via, t.ex. M.2-portarna.

Vad som gäller för M.2-portarna är att M.2_1-porten delar bandbredd med SATA_1-porten när den används med en M.2 SATA SSD. M.2_2-porten delar bandbredd med SATA_5- och SATA_6-portarna när den används med en M.2 PCIe SSD (den har endast stöd för PCIe, inte SATA).

Du har inte talat om vilken modell din 250GB M.2 SSD är, om den använder SATA så fungerar den endast i M.2_1-porten. Ditt PCIe-kort har troligtvis bara stöd för PCIe SSDer. Din NVMe SSD använder dock PCIe och bör därför fungera i båda portarna och även i PCIe-kortet. Och om du använder båda M.2 SSDerna, och den ena faktiskt kör SATA, så kommer du alltså tappa tre av SATA-portarna men ha tre kvar.

Om jag kör två M.2 PCIE diskar så behöver jag inte göra mer än att flytta sata kablarna till rätt portar om jag förstått dig rätt?

Visa signatur

Lian Li O11 Dynamic EVO, Seasonic Focus GX 850 W , Asus ROG Strix Z370-F, Intel i9 9900K, custom vattenkylning med distroplate, Team Group Xtreme ARGB 32 GB (4000 Mhz), Gainward Geforce RTX 3080 Phantom

Permalänk
Medlem
Skrivet av andreashalestorm:

Om jag kör två M.2 PCIE diskar så behöver jag inte göra mer än att flytta sata kablarna till rätt portar om jag förstått dig rätt?

Ja, om du kör två M.2 PCIe så avaktiveras endast två av SATA-portarna, SATA_5 och SATA_6. I övrigt ska inget annat påverkas.