Permalänk
Medlem

Ubiquiti EdgeRouter 4 och IPTV

Har googlat en del på detta och konfigurationen som krävs för ett VLAN verkar ganska galen. Nu är det ju så att jag har använt en vanlig simpel konsumentrouter innan där man bara behövde fylla i några rutor, så detta är ganska overwhelmning.

Detta är ett av exemplena som jag hittat (https://community.ui.com/questions/Edge-router-X-for-IPTV-tel...)

Citat:

-configure switch0 with LAN IP address
-put all ethernet interfaces under the switch.
-Make switch vlan aware.
-Create vlan 100 for WAN usage. In gui this is interface switch0.100 , in CLI vif under switch0
-Configure IP settings on VLAN100.. (dhcp/fixed/pppoe)
-Create masquerade rule on interface switch0.100
-Do not create VLAN845 interface !
-Use ETH2 as WAN port by configuringing its PVID=100
-Add tagged VLAN 845 to ETH2
-Configure eth3. (either PVID=845 for untagged access, OR PVID=1 , and VLAN 845 tagged)

Är detta overkill eller är det typ något i den stilen som man måste göra för att få det?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Verkar som EgdeRouter 4 inte är VLAN-aware

Här är någon som meckat med telenors ... brukar IPTV fungera likadant mellan leverantörer?

https://community.ui.com/questions/Telenor-IPTV-and-Edgeroute...

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Du skulle ju också kunna köppa en VLAN router och sätta väggjack -> switch -> router och låta switchen hantera de olika VLAN:en, så slipper routern bry sig om något annat än internet

Permalänk
Medlem

ER4 klarar absolut av vlan.
För att ställa in vilka portar som ska ha vilket vlan använder du tex:

set interfaces ethernet eth1 vif 10 address 10.0.10.1/24

Där eth1 är porten du vill använda, vif 10 vlan-numret, address vilken ip-range du vill ha på det vlanet.

DNSmasquerade måste du sätta upp på vlanet som har inkommande internet samt även skapa firewalls för detta.
Ur säkerhetssynpunkt skulle jag även rekommendera att du ändrar standardinställningen att portarna kan prata med varandra då det teoretiskt skulle gå att kringgå din brandvägg annars via tex tv-vlanet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Hero | CPU: i4770@4,6GHz | RAM: 16GB@1600 | GPU: 6970 | STORAGE: 2*120GB SSD | COOLING: Custom, Water