Permalänk
Inaktiv

Acer Nitro 5 - CPU fråga om temp

Hej,

Köpte en Acer Nitro 5 från blocket. Specs: intel i5-8300 samt GeForce® GTX 1060 och 8GB. Den är cirka ett år gammal.

Jag testade CS:GO på den och märkte att processorn gick upp i 102 grader.... HELT otroligt. Downvoltade den samt stängde av turbo boost och nu ligger den på cirka 80 grader. Problemet är att den är öppnad och bytt kylpasta så går inte att reklamera den enligt Elgiganten.

Finns det något mer jag kan göra? Förstår inte hur en laptops CPU kan gå upp i 102 grader av CS GO, även om det är CPU intensivt. Den borde klara av det känner jag.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Kylningen i laptops är förfärlig generellt, finns inte plats med större kylare. Begränsa dina FPS om du kan annars så finns det inte mycket att göra åt det, möjligtvis höja upp så det finns mer luft under datorn.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vzano:

Kylningen i laptops är förfärlig generellt, finns inte plats med större kylare. Begränsa dina FPS om du kan annars så finns det inte mycket att göra åt det, möjligtvis höja upp så det finns mer luft under datorn.

Tack för svar.

Tankade precis Cod Modern Warfare. Fungerar utmärkt, förutom att CPU:n ligger på 90 grader. Grafikkortet ligger på cirka 70.

Går det att begränsa på något sätt så att CPU:n inte jobbar lika hårt? Har ju liksom stängt av turbo boost, downvoltat den och har kylarplatta under. Känner jag under datorn så är den inte varm över huvudtaget utan det är endast längst fram.

Är 90 grader OK, eller bör jag sluta spela?

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av anon145934:

Tack för svar.

Tankade precis Cod Modern Warfare. Fungerar utmärkt, förutom att CPU:n ligger på 90 grader. Grafikkortet ligger på cirka 70.

Går det att begränsa på något sätt så att CPU:n inte jobbar lika hårt? Har ju liksom stängt av turbo boost, downvoltat den och har kylarplatta under. Känner jag under datorn så är den inte varm över huvudtaget utan det är endast längst fram.

Är 90 grader OK, eller bör jag sluta spela?

Som sagt, begränsa dina FPS med VSYNC men hjälper inte så länge du har mer FPS än Hz på skärmen. För en laptop så är det rätt så normala temps tbh, utan att tillverka egen kylning så finns det så mycket att göra.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Vzano:

Som sagt, begränsa dina FPS med VSYNC men hjälper inte så länge du har mer FPS än Hz på skärmen. För en laptop så är det rätt så normala temps tbh, utan att tillverka egen kylning så finns det så mycket att göra.

Alright. Tack. Man blir så fundersam när alla säger olika när man googlar. Vissa skriver att om du spelar med 90-95 grader celcius, så är det otroligt skadligt och du bör stänga av. Vissa skriver att Intels processorer i laptops är gjorda att klara 100 grader celcius utan problem.

Permalänk
Medlem

Provat med kylplatta? Kanske drar ner tempen en del.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Cubiz:

Provat med kylplatta? Kanske drar ner tempen en del.

Har denna:
https://www.inet.se/produkt/6101995/cooler-master-notepal-xl?...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon145934:

Tack för svar.

Tankade precis Cod Modern Warfare. Fungerar utmärkt, förutom att CPU:n ligger på 90 grader. Grafikkortet ligger på cirka 70.

Går det att begränsa på något sätt så att CPU:n inte jobbar lika hårt? Har ju liksom stängt av turbo boost, downvoltat den och har kylarplatta under. Känner jag under datorn så är den inte varm över huvudtaget utan det är endast längst fram.

Är 90 grader OK, eller bör jag sluta spela?

Skrivet av Cubiz:

Provat med kylplatta? Kanske drar ner tempen en del.

Det har han.

90c med kylarplatta och 'downvolt' kanske låter lite väl, eller?

Visa signatur

Ryzen 5600x (Noctua NH-D15) || Kingston Fury 32GB 3600MHz
ASUS Prime X470 PRO || ASUS GeForce RTX 3080 Tuf OC
Fractal Design Define S (6x chassifläktar) || Corsair RM750X v2
FURY Renegade 2TB || WD Blue 1TB M.2 || LG C2 42" + XB271HUA

Permalänk
Moderator
Brons i quiz
Skrivet av anon145934:

Alright. Tack. Man blir så fundersam när alla säger olika när man googlar. Vissa skriver att om du spelar med 90-95 grader celcius, så är det otroligt skadligt och du bör stänga av. Vissa skriver att Intels processorer i laptops är gjorda att klara 100 grader celcius utan problem.

Intels processorer är designade att klara upp till 100 °C innan de throttlar och stänger av sig vid 105 °C, hur länge är dock en annan och bättre fråga.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Inaktiv

@Vzano:

Ah.. får se vad jag gör. Eftersom jag inte kan reklamera, så antar jag att jag får köra på så gott det går.