Google wifi - går inte att ha ihop med Router?

Permalänk
Medlem

Google wifi - går inte att ha ihop med Router?

Dagens setup

Fiber--- Telia Router med stöd för TV+bredband samt ensam wifikoppling
LAN1---Switch vardagsrum
LAN2---Switch kontor
LAN3---Switch TVrum
LAN4---Switch Sovrum

Till varje switch är det sedan 2-7 olika prylar och TV boxar kopplade

Så tänkte skaffa google wifi med tre puckar och avaktivera wifi i Telia routern

1
Originalplanen var att använda ethernet backbone för att slippa köra trådlöst mellan puckarna.
Alltså koppla en puck till varje switch/rum för att sprida ut dem.
Men så kan man inte göra enligt google då puck 2 och puck3 måste ligga på nåt subnät efter puck1

2
Tänkte att man då istället sätter puck1 i valfri switch och sedan får väl puck2/3 gå trådlöst trots allt.
Men det verkar inte som man kan göra så heller. För då hamnar wifi på ett annat subnät än det trådade

3
Så då tänkte jag att koppla in puck1 som ensam enhet till Telia routern och sedan alla switchar efter puck1.
Men går det ens att göra så?
För det verkar ju som puck1 envisas med att agera router, men jag har redan en router som jag vill fortsätta använda. Google lär knappast klara VLAN hanteringen som Telia kräver och man brukar ju inte rekommendera två routers/NAT/DHCP servrar i serie efter varandra.

Är det verkligen så illa att Google wifi inte går att sätta så alla puckarna agerar accesspunkt och använder bakomliggande ethernet för att prata med varandra?
Finns det någon annan lösning?
Har själv provat att slänga in en egen wifiaccess punkt i någon switch och göra med samma SSID som Telia, men överlämningar och så fungerar inte klockrent då.

Permalänk
Medlem

@e3henri: om det är en telia router så ska du avaktivera DMZ som finns på avancerat fliken

Permalänk
Medlem
Skrivet av EBurkis:

@e3henri: om det är en telia router så ska du avaktivera DMZ som finns på avancerat fliken

ja det är en Telia router och DMZ är avaktiverat eftersom jag vill låta Routern hantera VLAN delen för att kunna få in TV och bredband i samma nätverk - något som möjligen även går att sätta upp på en egen Asus router om man känner till VLAN IDs, men knappast något som Google hanterar.
Låter som jag kommer råka ut för Dual NAT om jag vill behålla en router och köra google wifi. Kan inte förstå varför google inte klarar att köra alla puckarna i bridgemode och agera accesspoints hela vägen - vill inte att ha google ska ta över router funktionen i hela mitt LAN.

Permalänk
Medlem

Känns som jag får kolla vidare om någon annan meshlösning fixar detta. Vill INTE ha en router, bara smart wifi access...suck

Permalänk
Medlem

Återupplivar gammal tråd. Jag är i en snarlik situation fast lite omvänt. Har google wifi som jag är mycket nöjd med men skulle vilja ha fler aktiva ethernet portar i huset. Pratade med googles chat och tydligen ska det gå att sätta in en annan router i fiberskåpet som sen fördelar trådat nät till olika portar och sen koppla in google wifi mastern i en aktiv port. Det var dock inte helt tydligt i chatten, min okunskap, språkförbistring osv kan mycket väl ha ställt till det. Är det någon som har lyckats få till något sånt här i ett relativt nybyggt hus med fiber? Wifi skulle så klart stängas av på routern i fiberskåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorentz:

Återupplivar gammal tråd. Jag är i en snarlik situation fast lite omvänt. Har google wifi som jag är mycket nöjd med men skulle vilja ha fler aktiva ethernet portar i huset. Pratade med googles chat och tydligen ska det gå att sätta in en annan router i fiberskåpet som sen fördelar trådat nät till olika portar och sen koppla in google wifi mastern i en aktiv port. Det var dock inte helt tydligt i chatten, min okunskap, språkförbistring osv kan mycket väl ha ställt till det. Är det någon som har lyckats få till något sånt här i ett relativt nybyggt hus med fiber? Wifi skulle så klart stängas av på routern i fiberskåpet.

Hur har du kopplat just nu för befintliga ethernet-portar?

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem

@e3henri: Skaffa Deco, och kör som accesspunktläge i mesh-appen
funkar utmärkt med befintlig router

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Vill undvika köpa nytt. Deco verkar bra, fixade det till far min.

Permalänk
Medlem

@Jorentz:
Märkligt att supporten inte kan läsa sina egna supportsidor...
https://support.google.com/wifi/answer/7215624?hl=en
Det finns ju en lan port så om man vill ha fler portar så köper man en switch och kopplar in i lan porten.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorentz:

Återupplivar gammal tråd. Jag är i en snarlik situation fast lite omvänt. Har google wifi som jag är mycket nöjd med men skulle vilja ha fler aktiva ethernet portar i huset. Pratade med googles chat och tydligen ska det gå att sätta in en annan router i fiberskåpet som sen fördelar trådat nät till olika portar och sen koppla in google wifi mastern i en aktiv port. Det var dock inte helt tydligt i chatten, min okunskap, språkförbistring osv kan mycket väl ha ställt till det. Är det någon som har lyckats få till något sånt här i ett relativt nybyggt hus med fiber? Wifi skulle så klart stängas av på routern i fiberskåpet.

Det är bara att köpa en switch och koppla in i LAN-porten på din google wifi

Permalänk
Medlem
Skrivet av jocke92:

Det är bara att köpa en switch och koppla in i LAN-porten på din google wifi

Jag vill inte dra några kablar från google wifi. Det finns redan kablar draget i hela huset så jag bara aktivera dem så om det är en switch som behövs så vill jag ha den i fiberskåpet och att google wifi kopplas efter den. Försöker klistra in en länk till en bild på skåpet här. https://photos.app.goo.gl/HCyftH67xtgyuHsS7

Permalänk
Hjälpsam

Kika på Unifis accesspunkter. Några AC AP Lite borde lösa alla dina behov.

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jorentz:

Jag vill inte dra några kablar från google wifi. Det finns redan kablar draget i hela huset så jag bara aktivera dem så om det är en switch som behövs så vill jag ha den i fiberskåpet och att google wifi kopplas efter den. Försöker klistra in en länk till en bild på skåpet här. https://photos.app.goo.gl/HCyftH67xtgyuHsS7

Du postar en bild på en tjänstefördelare och den har du kopplat vidare till routern (Google wifi) via patchpanelen google wifi har 2 ethernetportar och eftrersom den första agerar router måste du koppla en kabel till i den som går tillbaka till patchpanelen där du kopplar in en switch på routerns lansida och drar vidare till alla andra vägguttag.

Eller så skaffar du en vanlig router och sätter i mediaskåpet, kopplar in en switch till den och vidare till alla vägguttagen. Du får i så fall absolut inte använda nån av Googleenheterna i routerläge utan de ska konfas om som accesspunkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorentz:

Jag vill inte dra några kablar från google wifi. Det finns redan kablar draget i hela huset så jag bara aktivera dem så om det är en switch som behövs så vill jag ha den i fiberskåpet och att google wifi kopplas efter den. Försöker klistra in en länk till en bild på skåpet här. https://photos.app.goo.gl/HCyftH67xtgyuHsS7

Nu har jag ingen Google Wifi men om jag har förstått hur den fungerar så är det inget vidare bra att ha en router framför den.
Den har en bridge mode men om man slår på den så slutar mesh att fungera...
Så detta innebär att man måste köra med dubbel nat om man kopplar in den efter en andra router.
Så då kommer inte de enheter som finns på det kablade nätet att kunna prata med de som finns på Wifi.
Blir också problem om man kör något som kräver att man öppnar portar i routern.

Om du har två uttag i det rum som mastern står i så är det enkelt att lösa.
Sätt en switch i fiberskåpet och koppla in en den till LAN porten på mastern.

Det går att lösa med bara en kabel men då blir det en mer komplicerade lösning med två switchar som kan VLAN.
En placeras vid mastern och den andra i fiberskåpet.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du postar en bild på en tjänstefördelare och den har du kopplat vidare till routern (Google wifi) via patchpanelen google wifi har 2 ethernetportar och eftrersom den första agerar router måste du koppla en kabel till i den som går tillbaka till patchpanelen där du kopplar in en switch på routerns lansida och drar vidare till alla andra vägguttag.

Eller så skaffar du en vanlig router och sätter i mediaskåpet, kopplar in en switch till den och vidare till alla vägguttagen. Du får i så fall absolut inte använda nån av Googleenheterna i routerläge utan de ska konfas om som accesspunkter.

Det första alternativet här låter otroligt smidigt, så jag skulle kunna dra en kabel från masterpucken till väggen och sen koppla en switch i skåpet där och fördela ut nät till så många portar i patchpanelen jag vill ha aktiva? Vet att jag typ bara upprepar vad du skrev men jag vill försäkra mig om att jag förstått det rätt. Om detta funkar verkar det vara den allra enklaste lösningen med minst risk för kludd som inte innebär inköp av helt nytt system vilket jag gärna skjuter på ett par år till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jorentz:

Jag vill inte dra några kablar från google wifi. Det finns redan kablar draget i hela huset så jag bara aktivera dem så om det är en switch som behövs så vill jag ha den i fiberskåpet och att google wifi kopplas efter den. Försöker klistra in en länk till en bild på skåpet här. https://photos.app.goo.gl/HCyftH67xtgyuHsS7

Om du har ett dubbelt uttag kan du koppla en kabel tillbaka till skåpet och sätta switchen där. Eller får du sätta Google wifi i skåpet

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jorentz:

Det första alternativet här låter otroligt smidigt, så jag skulle kunna dra en kabel från masterpucken till väggen och sen koppla en switch i skåpet där och fördela ut nät till så många portar i patchpanelen jag vill ha aktiva? Vet att jag typ bara upprepar vad du skrev men jag vill försäkra mig om att jag förstått det rätt. Om detta funkar verkar det vara den allra enklaste lösningen med minst risk för kludd som inte innebär inköp av helt nytt system vilket jag gärna skjuter på ett par år till.

Ja du behöver oavsett hur du löser routingen en switch i mediaskåpet som har fler portar än du har på patchpanelen om du ska kunna koppla in alla vägguttag eftersom en router inte har 16 portar på lansidan.,

i praktiken kanske du kan ha en mindre switch men det är ju nått du vet bäst själv men skaffar du en switch med 1 port mer än patchpanelen har så kan du ju koppla in alla vägguttag och routern.

Du verkar ha 16 portar i patchen så då blir det en 24 portars switch men i praktiken tror jag det kommer att funka med 16 portar i switchen (kanske även 8) men då kan du ju per definition inte koppla in verkligen alla uttag samtidigt.

Oavsett om du har kvar ditt Google wifi mesh system eller inte bör det kopplas in med ethernet om det går för det kommer att öka prestandan då det minskar radiotrafiken.

Det enklaste för dig är antagligen att skaffa en switch och en Google enhet till som du placerar i mediaskåpet och så låter du den agerar router innan switchen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag har tre puckar vilket jag är ganska säker på är överkill för 117m2. Skulle inte WiFi bli sämre om jag kör in en puck som då blir router och master i fiberskåpet?

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jorentz:

Jag har tre puckar vilket jag är ganska säker på är överkill för 117m2. Skulle inte WiFi bli sämre om jag kör in en puck som då blir router och master i fiberskåpet?

Nån av dem är ju router idag också då det blir ingen skillnad där, wifi kommer naturligtvis att påverkas men hur går ju bara att gissa om, det kommer nog definitivt att bli bättre i och bredvid mediaskåpet men sämre på nån annan plats, om det ändå är tillräckligt bra får du prova i så fall men inget hindrar väl att du skaffar en till Google mesh enhet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Återupplivar tråden igen i förhoppning om en lösning på mitt liknande problem…

Har fiber in i huset som jag kopplar till en Google wifi puck via WAN i kabelskåpet. Sen vidare från puckens LAN till 16-portats switch. Från den går det sedan ut kablar till hela huset via nån kopplingsdosa i skåpet. I två av rummen har jag sen kopplat in Google wifi puckar via WAN.

Men nätet går ner om och om igen. Kan kanske få igång det nån minut, men sen hänger det sig igen.

Vad gör jag för fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Five Foot Five:

Återupplivar tråden igen i förhoppning om en lösning på mitt liknande problem…

Har fiber in i huset som jag kopplar till en Google wifi puck via WAN i kabelskåpet. Sen vidare från puckens LAN till 16-portats switch. Från den går det sedan ut kablar till hela huset via nån kopplingsdosa i skåpet. I två av rummen har jag sen kopplat in Google wifi puckar via WAN.

Men nätet går ner om och om igen. Kan kanske få igång det nån minut, men sen hänger det sig igen.

Vad gör jag för fel?

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1688248-hjalp-mig-losa...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34