Permalänk
Medlem

högt vcore med stock?

tjena!

Hoppa på en ryzen 3900x och har några frågor som jag inte kan kan får fram genom google.

1. varför är det så högt vcore på stock kör min oclockat med med spike på 1.5 volt med asus crosshair 8 men den senaste bios.???

2.kan nån lägga länka eller guida step by step med hur man kan skapa raid 0 då jag inte lyckas med att får funkar felfritt.
jag lyckas att den visas "den här datorn" men skrivskydat? jag vet inte då jag har haft intel platform innan? känns väldig komplicerat för bara skapa raid.?

mvh:

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Keeper of the Bamse

Ang. nr 2: Du kan skapa en mjukvaruraid inne i windows, då spelar det ingen roll om det står AMD eller Intel på processorn

Gör det via Storage Spaces inne i W10

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Ang. nr 2: Du kan skapa en mjukvaruraid inne i windows, då spelar det ingen roll om det står AMD eller Intel på processorn

Gör det via Storage Spaces inne i W10

Ja men målet är att om jag formatera om datorn så vill jag ha mina spel kvar vilket inte kommer göra i detta fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem

Vcore på runt 1,5V idle är normalt , men så fort du lägger en last på cpu:n kommer det att sjunka. Inget att oroa sig över. (https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cbls9g/the_final_word_o...)

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Vcore på runt 1,5V idle är normalt , men så fort du lägger en last på cpu:n kommer det att sjunka. Inget att oroa sig över. (https://www.reddit.com/r/Amd/comments/cbls9g/the_final_word_o...)

Hoppas bara dem kommer fixa det med framtida uppdatering. Såg jay2cents hade lagt upp en video om att fixa det vilket jag kommer göra lite senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Ja men målet är att om jag formatera om datorn så vill jag ha mina spel kvar vilket inte kommer göra i detta fallet.

Skickades från m.sweclockers.com

Inga problem att importera SS-"Raiden" i nästa installation.
Faktiskt en bättre lösning än att göra det via moderkortet då den blir plattformsoberoende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Hoppas bara dem kommer fixa det med framtida uppdatering. Såg jay2cents hade lagt upp en video om att fixa det vilket jag kommer göra lite senare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tror inte att det är något som kommer fixas, då det egentligen inte är ett problem. Har haft min 3900x sen lanseringen och tror att detta är en egenskap som man kommer att behöva vänja sig med. Så länge temperaturen i idle är låg så är det inget problem, i början så var det vissa som hade problem med höga temperaturer i idle, detta löstes dock relativt snabbt med nya chipset drivrutiner och ett nytt energischema i windows.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drivknuten:

Tror inte att det är något som kommer fixas, då det egentligen inte är ett problem. Har haft min 3900x sen lanseringen och tror att detta är en egenskap som man kommer att behöva vänja sig med. Så länge temperaturen i idle är låg så är det inget problem, i början så var det vissa som hade problem med höga temperaturer i idle, detta löstes dock relativt snabbt med nya chipset drivrutiner och ett nytt energischema i windows.

Jaha okej då.

Men är det tänkt att man ska bara köra den i Amd energischema?

Brukar annars köra på hög prestanda schema. Har inte kommit så då byggde ihop datorn igår.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lian LI O11 XL | Crosshair VIII Hero | 5950x | 32 GB RAM | ASUS RTX 3080 TUF | WD SN850 2TB + 2TB Intel 660p | Fiio 5K Pro | Sennheiser HD650 | Logitech G Pro | GPW+G502W | RM1000i | ASUS SWIFTx2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av minh:

Jaha okej då.

Men är det tänkt att man ska bara köra den i Amd energischema?

Brukar annars köra på hög prestanda schema. Har inte kommit så då byggde ihop datorn igår.

Skickades från m.sweclockers.com

Ja precis när man laddar hem de senaste chipset drivrutinerna https://www.amd.com/en/support. Så kommer man att få ett par nya energischeman i Windows, som heter "AMD Ryzen Balanced" och "AMD Ryzen High Performance" och det är då tänkt att man skall använda något av dessa. Jag har kört Ryzen Balanced sen första dagen och tycker att det har fungerat mycket bra.

Visa signatur

AMD Ryzen 9 5950X | Nvidia Titan V | 64GB G.SKILL TridentZ NEO 3600 | AORUS X570S MASTER | Samsung 970 EVO 2TB | Phanteks Enthoo EVOLV ATX | Seasonic Platinum 1200W | Alienware AW3423DW QD-OLED ]