Permalänk
Medlem

Ny GPU, CPU överhettad

Bytte igår ut ett gtx 1050ti mot ett gtx 970 samt att jag bytte från en 400W PSU till en 500W.

När jag sen drog igång datorn igen så blev min CPU ordentligt överhettad och gick upp till 100C i ett benchmark test i CSGO istället för ca 80-85C som den kan komma upp i under load annars. Jag provade då att klocka ner min 4670K från 4,5 Ghz till 4,3Ghz, men CPUn går fortfarande upp med toppar på 95C. Jag har försökt kolla om min kylare sitter löst men det är svårt att komma åt skruvarna, men det känns ändå som att den sitter fast.

När jag startade datorn så lät även chassifläkten förjävligt, men det slutade efter ett tag, hur vet jag om det snurrar som den ska? (den snurrar alltså, men kanske för långsamt?)

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem

Jag tror att kylaren har lossnat, kolla så att den verkligen sitter fast i alla fyra hörnen. Man kan höra det på att CPU-fläkten går igång ordentligt under load - en stockkylare låter riktigt högt om CPU:n blir så varm.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem

Tog bort fläkten på kylaren som är en "Cooler Master Hyper TX3 Evo" och en av plupparna som håller kylaren på plats sitter inte i vilket den nog aldrig har gjort då jag efter flera timmars försök att få den att fastna helt enkelt gav upp men det var som sagt inte förrän jag satte i det nya grafikkortet som problemet uppstod med den extrema överhettningen. Hur viktigt är det egentligen att alla sitter fast? För det känns ändå som att den sitter rätt stadigt. Finns det några tricks för att få den att fastna? Skulle det vara lättare om jag skruvar bort moderkortet?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Inaktiv

Tänk även på att ta bort gammal kylpasta på CPU och kylare och applicera ny vid varje borttagning av kylare

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av JohanFlodqvist:

Tog bort fläkten på kylaren som är en "Cooler Master Hyper TX3 Evo" och en av plupparna som håller kylaren på plats sitter inte i vilket den nog aldrig har gjort då jag efter flera timmars försök att få den att fastna helt enkelt gav upp men det var som sagt inte förrän jag satte i det nya grafikkortet som problemet uppstod med den extrema överhettningen. Hur viktigt är det egentligen att alla sitter fast? För det känns ändå som att den sitter rätt stadigt. Finns det några tricks för att få den att fastna? Skulle det vara lättare om jag skruvar bort moderkortet?

Jag skulle säga att det är väldigt viktigt. Utan korrekt montering får inte kylare och CPU ordentlig kontakt -> processorn går redigt varm -> den klockar ner sig för att inte ta skada -> du tappar prestanda.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Hade köpt nytt om det inte går att försäkra sig om att CPU och kylare har full kontakt. Känns inte värt risken att chansa.

Permalänk
Medlem

Okej, tack för svar!

Jag tänker att jag tar bort kylaren och applicerar ny kylpasta och försöker få den att fästa ordentligt och ser om det gör någon skillnad samt passar på att rengöra kylaren ordentligt. Kan i samma veva skruva isär grafikkortet och lägga på ny kylpasta där med och rengöra det ordentligt.

Ang att köpa ny kylare så har jag resonerat så att jag inte bryr mig så mycket om CPUn går ordentligt varm, altså typ 85C vid full load eftersom att den ändå är så pass gammal och dör den så dör den liksom. Men fattar samtidigt att jag inte kan låta den ligga i 95-100C i full load. Jag hoppas att jag kan få ner temperaturerna genom att montera på nytt och kanske få klocka upp den till 4,4-4,5Ghz igen. Har hellre en överklockad och smått överhettad 4670K än en som går i 3,8Ghz

Finns det något annat som kan ha blivit fel när jag bytte PSU och byte av kablar osv?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Okej, tack för svar!

Jag tänker att jag tar bort kylaren och applicerar ny kylpasta och försöker få den att fästa ordentligt och ser om det gör någon skillnad samt passar på att rengöra kylaren ordentligt. Kan i samma veva skruva isär grafikkortet och lägga på ny kylpasta där med och rengöra det ordentligt.

Finns det något annat som kan ha blivit fel när jag bytte PSU och byte av kablar osv?

Jag skulle gjort en sak i taget och kollat mellan. Ta loss kylaren till processorn och lägg på ny kylpasta och sätt fast den ordentligt, se till att den verkligen sitter som den ska. Skruva i kryss etc. Kolla sedan dina temperaturer, är inte GPU-temps jättehöga så finns det ingen direkt anledning att skruva i grafikkortet o riskera att försämra något.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | Red Devil AMD Radeon™ RX 7900 XTX | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

@WoG: Det låter klokt, jag provar så! Tack för hjälpen!

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk

de där plastplugg fästena brukar va lite knepiga att få på plats och har en tendens att lossna på tornkylare när man flyttar datorn om man får lite för mycket gung i kylaren när man bär datorn,
lättast brukar vara om man ha modermodemet löst så man verkligen kommer åt ordentligt och lätt ser att de vita plasthakarna kommit ända igenom modermodemet innan man trycker ner de svarta låsningarna.

personligen tyckte jag de va för bökiga och bytte ut dem mot insex skruvar ett par plastbrickor och muttrar istället på min gamla cooler master kylare.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Tog bort kylare och grafikkort för att komma åt ordentligt och la på ny kylpasta och den här gången klickade alla skruvarna i utan problem. Testade samma benchmark test som innan och låg runt 70-75C istället för ca 100C som tidigare. Ska testa att klocka upp CPUn igen lite nu =).

Däremot så har min chassifläkt dånat vid uppstart flera gånger på sistone och sen lagt av en stund efter att datorn startat, nån som vet vad det kan bero på?

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFlodqvist:

Däremot så har min chassifläkt dånat vid uppstart flera gånger på sistone och sen lagt av en stund efter att datorn startat, nån som vet vad det kan bero på?

Det kan vara att lagren börjat bli utslitna, och att det blir bättre när fläkten blivit varm. Chassifläktar kostar inte mycket, så det kan vara en bra idé att byta ut den oavsett vad orsaken är. Jag tolkar det som att du bara har en chassifläkt just nu också, så det skulle troligtvis inte skada att slänga in i alla fall en till om det finns plats. En fram som drar in luft och en bak som blåser ut är en bra grundkonfiguration.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Tog bort kylare och grafikkort för att komma åt ordentligt och la på ny kylpasta och den här gången klickade alla skruvarna i utan problem. Testade samma benchmark test som innan och låg runt 70-75C istället för ca 100C som tidigare. Ska testa att klocka upp CPUn igen lite nu =).

Däremot så har min chassifläkt dånat vid uppstart flera gånger på sistone och sen lagt av en stund efter att datorn startat, nån som vet vad det kan bero på?

om du menar att de dönar igång precis efter att ha tryckt på startknappen för datorn för att sedan tystna så beror det nog på att moderkortet sätter dem i 100% innan uefi/bios laddar in dina fläktkurvor.

om den låter ända in i windows så är det nog som föregående säger att den eventuellt börjar bli utsliten.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det kan vara att lagren börjat bli utslitna, och att det blir bättre när fläkten blivit varm. Chassifläktar kostar inte mycket, så det kan vara en bra idé att byta ut den oavsett vad orsaken är. Jag tolkar det som att du bara har en chassifläkt just nu också, så det skulle troligtvis inte skada att slänga in i alla fall en till om det finns plats. En fram som drar in luft och en bak som blåser ut är en bra grundkonfiguration.

Okej, det låter nog troligt den har ganska många år på nacken. Jag tror dessvärre inte jag kan ha nån fläkt fram eftersom det inte finns någonstans för luften att komma in som jag kan se det.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.