TSMC och Globalfoundries sluter fred

Permalänk
Melding Plague

TSMC och Globalfoundries sluter fred

Under hösten har stämningsansökningarna haglat tätt mellan kretstillverkarna. Nu beslutar bolagen istället att försonas och dela på patent.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Se där, vinst för alla

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Känns sannolikt att AMD försökt medla i konflikten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av deppan:

Se där, vinst för alla

...förutom bolagens jurister.

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Expertgissare

"Samma delade teknikportfölj gäller också för alla patent som registreras under de kommande tio åren"
Så båda företagen kommer att sitta på sina ändor och tjura och inte utveckla i samma takt nu då

Men trevligt att de lägger ner sandlådefasonerna, att bråka sådär kostar mest pengar och tid, något de borde fokusera på utveckling eller ge mig

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin-89:

"Samma delade teknikportfölj gäller också för alla patent som registreras under de kommande tio åren"
Så båda företagen kommer att sitta på sina ändor och tjura och inte utveckla i samma takt nu då

Men trevligt att de lägger ner sandlådefasonerna, att bråka sådär kostar mest pengar och tid, något de borde fokusera på utveckling eller ge mig

Gäller ju bara dessa två bolag, måste fortfarande konkurrera med andra...

Permalänk
Medlem

Jag är nog bara nojig, men framtida kartell var genast något som dök upp i mitt huvud.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag är nog bara nojig, men framtida kartell var genast något som dök upp i mitt huvud.

Mest noja. Intel och AMD har haft ett liknande avtal mellan sig sedan många år tillbaka, men det är ingen större brist på konkurrens där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Mest noja. Intel och AMD har haft ett liknande avtal mellan sig sedan många år tillbaka, men det är ingen större brist på konkurrens där.

Exempel. AMD licensierar X86 från Intel medan Intel licensierar X86-64 från AMD. Trots detta så är de båda företagen runt varandras strupar och man lanserar produkter i snitt vartannat år (Om inte Intel haft problem dvs).

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av heffaklumpmamma:

...förutom bolagens jurister.

Vad menar du, de lär ju fått fin lön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vad menar du, de lär ju fått fin lön.

Några har nog räknat med att mjölka rättegångsprocesser i 5-10 år, nu helt plötsligt slut.

Visa signatur

There can be only ONE...

Permalänk
Medlem

Smart av GF som ju efter 12 nm sett en mörk framtid, nu har man teknik (patent) för nya tag

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

Ja vad skall man säga? Så som läget är med patent och annat så återstod nog bara för GF att brute-forcea sig till detta. Tycker om det lite för det urvattnar ju själva poängen med patent, som jag alltså inte tycker om. Dvs folk pratar om att utan patent så saknas drivkraften att uppfinna (vilket är bullshit, men ämnet kan göras till em hel tråd så nog om det), men om det nu istället blir att "Ja, dina patent gäller, men bara tills någon stämmer dig och tvingar dig att dela med dig", så blir ju patent i förlängningen rätt värdelösa

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Själva poängen med patent är inte att ge folk drivkraft att uppfinna, utan att få dem att dela med sig av sina uppfinningar istället för att hålla allting hemligt.
Idén med patent kan beskrivas som "Om du beskriver exakt hur din uppfinning fungerar så får du ensamrätt till den under X antal år."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Själva poängen med patent är inte att ge folk drivkraft att uppfinna, utan att få dem att dela med sig av sina uppfinningar istället för att hålla allting hemligt.
Idén med patent kan beskrivas som "Om du beskriver exakt hur din uppfinning fungerar så får du ensamrätt till den under X antal år."

Det är ändå en sund idé kan jag tycka, att beskriva sin produkt i utbyte mot ensamrätt till den under begränsad tid. Problemet är väl dock att denna "begränsade tid" är så fruktansvärt j*kla lång att det är löjligt. Eller att dom patenterar små delar av deras produkt i iterationer för att hålla patent på en produkt i mer eller mindre all evighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Smart av GF som ju efter 12 nm sett en mörk framtid, nu har man teknik (patent) för nya tag

Patenten är inte det större problemen, problemet är att hitta eller möta efterfrågan på 7nm (vilket skulle blivit problematiskt med 7nm för GF).

Nu i en perfekt värld skulle TSMC kunna flytta 7nm produktion av mindre kunder till GF, om de inte redan har sålt alla 7nm verktyg.

Det är inte säkert detta kommer hända i vilket fall som helst, men det skulle hjälpa båda parter med tanke på hur överbelastad produktionen av 7nm är redan.

Skrivet av Jackbob:

Det är ändå en sund idé kan jag tycka, att beskriva sin produkt i utbyte mot ensamrätt till den under begränsad tid. Problemet är väl dock att denna "begränsade tid" är så fruktansvärt j*kla lång att det är löjligt. Eller att dom patenterar små delar av deras produkt i iterationer för att hålla patent på en produkt i mer eller mindre all evighet.

Skickades från m.sweclockers.com

Patent har ändå sunda ensamrättstider om man jämför med vanlig upphovsrätt på 70 år efter skaparens död.

Min kritik till hur patent fungerar idag är att man måste vara rik/företag för att ta dem, om jag har en briljant ide ingen annan tänkt på och lägger 10k att utveckla den måste jag betala minst kring 50k utöver det för själva patentprocessen.

Man måste göra allt till open source som vanlig dödlig, men då kan något företag bara patentera den lösningen och stämma efteråt (och man måste bevisa att företaget faktiskt inte utvecklade lösningen oberoende av open source arbetet).

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Själva poängen med patent är inte att ge folk drivkraft att uppfinna, utan att få dem att dela med sig av sina uppfinningar istället för att hålla allting hemligt.
Idén med patent kan beskrivas som "Om du beskriver exakt hur din uppfinning fungerar så får du ensamrätt till den under X antal år."

Det som jag ofta hör i liknande diskussioner är att lusten att uppfinna saker skulle försvinna utan den ensamrätten, vilket är ett knasigt synsätt, tycker jag. Men hur som haver så kan ju tydligen den ensamrätten forceras genom stämning och förlikning så det spelar liksom ingen roll.

Hur som helst så är det väl bra att de nu kommit överens. Sådanna här tvister gynnar sällan någon annan är jurister i alla fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Ja vad skall man säga? Så som läget är med patent och annat så återstod nog bara för GF att brute-forcea sig till detta. Tycker om det lite för det urvattnar ju själva poängen med patent, som jag alltså inte tycker om. Dvs folk pratar om att utan patent så saknas drivkraften att uppfinna (vilket är bullshit, men ämnet kan göras till em hel tråd så nog om det), men om det nu istället blir att "Ja, dina patent gäller, men bara tills någon stämmer dig och tvingar dig att dela med dig", så blir ju patent i förlängningen rätt värdelösa

Nu delade dom ju på respektive patentfolio, men helt klart att GF rimligen är den stora vinnaren här. Nu vet jag inte fördelning eller hur avtalet är byggt, men grovt så borde GF vinna mest...

Skrivet av Erik_T:

Själva poängen med patent är inte att ge folk drivkraft att uppfinna, utan att få dem att dela med sig av sina uppfinningar istället för att hålla allting hemligt.
Idén med patent kan beskrivas som "Om du beskriver exakt hur din uppfinning fungerar så får du ensamrätt till den under X antal år."

Patent är endast ett skydd för dom stora pojkarna då ett patent i enbart sverige startar på runt 100'000kr och ska man ut med patent i till några länser i europa så stratar det på runt 500'000kr och uppåt, någon övre gräns verkar inte finnas.

Beloppen är en sammanräkning av diverse patentavgifter för ett fungerande patent skydd, sen är det ändå upp till den som sökt patentet att bevaka att ingen gör intrång på patentet och då även ta kostnaderna för att skydda patentet.

Uppgifter hämtade från PRV

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

Patenten är inte det större problemen, problemet är att hitta eller möta efterfrågan på 7nm (vilket skulle blivit problematiskt med 7nm för GF).

Nu i en perfekt värld skulle TSMC kunna flytta 7nm produktion av mindre kunder till GF, om de inte redan har sålt alla 7nm verktyg.

Det är inte säkert detta kommer hända i vilket fall som helst, men det skulle hjälpa båda parter med tanke på hur överbelastad produktionen av 7nm är redan.

Nu tänkte jag inte specifikt på 7 nm och den ökande efterfrågan med medföljande överbelastning av produktion.

Tänkte nog mer på GF's möjligheter att gå vidare, en bra och fungerande 10 nm vore god räddning för GF, visst den skulle nog även råda viss bot på den höga efterfrågan på 7 nm om den vore prisvärd för vissa kunder (under förutsättning att flytt inte vore för komplicerat).

Edit: 7 nm verktyg? Vems?
GF har mig veterligen aldrig haft 7 nm produktionsverktyg och om du menar TSMC så är dom ju fullbelaggda i deras produktion.

Skrivet av wowsers:

Patent har ändå sunda ensamrättstider om man jämför med vanlig upphovsrätt på 70 år efter skaparens död.

Vet inte vad för tid du tänker dig som sund.

Skrivet av wowsers:

Min kritik till hur patent fungerar idag är att man måste vara rik/företag för att ta dem, om jag har en briljant ide ingen annan tänkt på och lägger 10k att utveckla den måste jag betala minst kring 50k utöver det för själva patentprocessen.

Man måste göra allt till open source som vanlig dödlig, men då kan något företag bara patentera den lösningen och stämma efteråt (och man måste bevisa att företaget faktiskt inte utvecklade lösningen oberoende av open source arbetet).

Open source är ju endast för mjukvara och om mjukvara skriver PRV:
Mjukvara och affärsmetod
En idé som endast består av ett datorprogram eller en plan, regel eller metod för en affärsverksamhet har ingen teknisk karaktär och kan därför inte patenteras.

I övrigt så är alla tekniska lösningar och algoritmer patenterbart.

Idag så får du lägga runt 100'000kr på ett svenskt patent... Sen ska en avgift betalas vart år för att man ska ha kvar patentet

Patent har även en kostnad vart år:
Årsavgifter för patentansökningar och patent (SEK) Ordinarie avgift Förhöjd avgift
1:a avgiftsåret (förfaller tillsammans med 3:e avgiftsåret) 0
2:a avgiftsåret (förfaller tillsammans med 3:e avgiftsåret) 0
3:e avgiftsåret 1 400 1680
4:e avgiftsåret 1 500 1 800
5:e avgiftsåret 1 700 2 040
6:e avgiftsåret 1 900 2 280
7:e avgiftsåret 2 100 2 520
8:e avgiftsåret 2 400 2 880
9:e avgiftsåret 2 700 3 240
10:e avgiftsåret 3 000 3 600
11:e avgiftsåret 3 400 4 080
12:e avgiftsåret 3 800 4 560
13:e avgiftsåret 4 200 5 040
14:e avgiftsåret 4 600 5 520
15:e avgiftsåret 5 000 6 000
16:e avgiftsåret 5 400 6 480
17:e avgiftsåret 5 800 6 960
18:e avgiftsåret 6 200 7 440
19:e avgiftsåret 6 600 7 920
20:e avgiftsåret 7 000 8 400
Förhöjd årsavgift tas ut enligt 41 § tredje stycket eller 42 § tredje stycket patentlagen när avgiften erläggs senare än förfallodagen. Förhöjningen utgår med 20 % mot ordinarie avgift.

Källa: PRV

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Själva poängen med patent är inte att ge folk drivkraft att uppfinna, utan att få dem att dela med sig av sina uppfinningar istället för att hålla allting hemligt.
Idén med patent kan beskrivas som "Om du beskriver exakt hur din uppfinning fungerar så får du ensamrätt till den under X antal år."

Delvis korrekt men patent existerar för andra orsaker än det. Framförallt existerar de för att den som kommit på något nytt ska kunna dra nytta av det ekonomiskt. Med andra ord. Patenten är där för att förhindra andra att sno din idé rakt av. Vilket i sin tur ger bättre förutsättningar för folk att uppfinna mer saker.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Kärlek börjar alltid med bråk

Visa signatur

Gamingrig | Intel Core i7-6700K @ 4.2 GHz | Nvidia GeForce GTX 980 Ti | ASUS ROG Maximus VIII Formula | 16GB 2133MHz HyperX DDR4 | SSD: Samsung 850 Pro 512GB + Intel 535 480GB + Samsung 840 Pro 256GB | HDD: 2x WD Black 2TB + 2x WD Green 4TB | Creative Sound Blaster ZxR+Sennheiser HD650 | Corsair RM1000 | Corsair H100i V2 | Phanteks P400S Tempered glass | Asus ROG Swift 1440p 165Hz + Asus 1440p PLS | Retina Macbook Pro | i7-3820QM | 8GB RAM | MS Surface Pro 3&4 | Intel i5 | 8GB RAM | 256GB SSD |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

Nu tänkte jag inte specifikt på 7 nm och den ökande efterfrågan med medföljande överbelastning av produktion.

Tänkte nog mer på GF's möjligheter att gå vidare, en bra och fungerande 10 nm vore god räddning för GF, visst den skulle nog även råda viss bot på den höga efterfrågan på 7 nm om den vore prisvärd för vissa kunder (under förutsättning att flytt inte vore för komplicerat).

Edit: 7 nm verktyg? Vems?
GF har mig veterligen aldrig haft 7 nm produktionsverktyg och om du menar TSMC så är dom ju fullbelaggda i deras produktion.

För att GF använde 28nm verktyg för att utveckla sin 7nm nod som de gav upp på att rampa?

Vi vet att de har lagt miljarder dollar för att utveckla 7nm (separat från TSMC), så några verktyg anpassade för 7nm måste finnas/ha funnits i deras arsenal.

Rent tekniskt sett har de väl inte använt "7nm verktyg" då detta på en teknisk nivå inte existerar (192nm eller 13.5nm är väl det närmaste tekniskt korrekt), men de har definitivt utvecklat noden på en fab omgjord specifikt för att utveckla 7nm, att potentiellt gå bak och sedan göra om den till 12 nm eller någon annan nod är vad jag refererade till.

Citat:

Vet inte vad för tid du tänker dig som sund.

Subjektiv fråga, 40 år efter registrering av ett verk tycker jag är resonabelt, då kan skaparen gott och väl tjäna pengar på verket under sin livstid och andra kan nyttja verket efteråt, 70 år efter skaparens död är bara ett sätt att förhindra kulturberikning i mitt tycke.

Citat:

Open source är ju endast för mjukvara och om mjukvara skriver PRV:
Mjukvara och affärsmetod
En idé som endast består av ett datorprogram eller en plan, regel eller metod för en affärsverksamhet har ingen teknisk karaktär och kan därför inte patenteras.

I övrigt så är alla tekniska lösningar och algoritmer patenterbart.

Idag så får du lägga runt 100'000kr på ett svenskt patent... Sen ska en avgift betalas vart år för att man ska ha kvar patentet

Patent har även en kostnad vart år:
Årsavgifter för patentansökningar och patent (SEK) Ordinarie avgift Förhöjd avgift
1:a avgiftsåret (förfaller tillsammans med 3:e avgiftsåret) 0
2:a avgiftsåret (förfaller tillsammans med 3:e avgiftsåret) 0
3:e avgiftsåret 1 400 1680
4:e avgiftsåret 1 500 1 800
5:e avgiftsåret 1 700 2 040
6:e avgiftsåret 1 900 2 280
7:e avgiftsåret 2 100 2 520
8:e avgiftsåret 2 400 2 880
9:e avgiftsåret 2 700 3 240
10:e avgiftsåret 3 000 3 600
11:e avgiftsåret 3 400 4 080
12:e avgiftsåret 3 800 4 560
13:e avgiftsåret 4 200 5 040
14:e avgiftsåret 4 600 5 520
15:e avgiftsåret 5 000 6 000
16:e avgiftsåret 5 400 6 480
17:e avgiftsåret 5 800 6 960
18:e avgiftsåret 6 200 7 440
19:e avgiftsåret 6 600 7 920
20:e avgiftsåret 7 000 8 400
Förhöjd årsavgift tas ut enligt 41 § tredje stycket eller 42 § tredje stycket patentlagen när avgiften erläggs senare än förfallodagen. Förhöjningen utgår med 20 % mot ordinarie avgift.

Källa: PRV

Mjukvara var korthand för olika patenterbara saker som kan implementeras i mjukvara, om du faktiskt ska patentera t.ex. en algoritm/API/ISA måste du i dom flesta länder faktiskt visa en konkret instans (vare sig det är en ASIC eller i mjukvaruform).

Pengaexemplet var ett snabbt exempel, 100k och 50k är båda långt över vad en vanlig person har råd att spendera på att skydda sin lösning de redan spenderat tid och pengar att utveckla, vilket var hela min poäng, specifika detalljer om kostnader är ganska orelevanta.

Problemet är inte heller faktumet att ett patent måste vara unikt i att systemet eller produkten inte redan har utvecklats, problemet är att om du släpper all research och grejer som open domain/open source (det är inte en specifik term för mjukvara) råder fortfarande risken att ett företag kommer stämma och att du kommer tappa flera tiotals tusen kronor bara för att bevisa att din öppna lösning redan fanns före det stämmande företaget tog patent på det.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Expertgissare
Skrivet av skewgen:

Gäller ju bara dessa två bolag, måste fortfarande konkurrera med andra...

Ursäkta svagt uttryckt ironi

Visa signatur

FD Meshify C -|- X570 AORUS ELITE -|- Ryzen 7 3700X -|- FD Celsius S24 -|- Crucial Ballistix Sport 32GB -|- Radeon R9 380X -|- WD Black SN750 1TB

Permalänk
Medlem

Bara spel för gallerian, nu kan de båda konkurrera mot Intel och Samsung utan bli anklagad för kartellbildning Tillsammans kan de båda ta andelar från dessa andra två tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wowsers:

För att GF använde 28nm verktyg för att utveckla sin 7nm nod som de gav upp på att rampa?

Vi vet att de har lagt miljarder dollar för att utveckla 7nm (separat från TSMC), så några verktyg anpassade för 7nm måste finnas/ha funnits i deras arsenal.

Rent tekniskt sett har de väl inte använt "7nm verktyg" då detta på en teknisk nivå inte existerar (192nm eller 13.5nm är väl det närmaste tekniskt korrekt), men de har definitivt utvecklat noden på en fab omgjord specifikt för att utveckla 7nm, att potentiellt gå bak och sedan göra om den till 12 nm eller någon annan nod är vad jag refererade till.

OK

Skulle vara kul om du kunde hitta en enda källa som styrker att en enda fab hos GF någon gång skulle ha utrustats med möjligheten att producera 7 nm, orsaken att dom lade ner forskning och utveckling av 7 nm var just kostnaderna det skulle innebära i investering för produktion av 7 nm. Alltså kostnaden att få en eller flera fab till produktion av 7 nm.
Att utveckla något är inte samma sak som att bygga om en fabrik.

Skrivet av wowsers:

Subjektiv fråga, 40 år efter registrering av ett verk tycker jag är resonabelt, då kan skaparen gott och väl tjäna pengar på verket under sin livstid och andra kan nyttja verket efteråt, 70 år efter skaparens död är bara ett sätt att förhindra kulturberikning i mitt tycke.
Mjukvara var korthand för olika patenterbara saker som kan implementeras i mjukvara, om du faktiskt ska patentera t.ex. en algoritm/API/ISA måste du i dom flesta länder faktiskt visa en konkret instans (vare sig det är en ASIC eller i mjukvaruform).

OK!
Nu är det 20år som gäller som längst.

Vore det inte bättre att diskutera med riktig fakta?

Hur länge gäller mitt patent?
Ett patent kan, som längst, vara giltigt i 20 år.
Patentet kan upphöra att gälla av fem orsaker:

- Patenttiden har gått ut.
- Årsavgiften har inte betalats in till PRV.
- Patenthavaren begär själv att patentet ska upphöra.
- Patentet upphävs efter invändning.
- Patentet förklaras ogiltigt av allmän domstol.

Källa PRV

Sen upphovsrätt ska hållas isär från patent då det är som att bjuda en vegan på kött.

Argumentet att upphovsrätt gäller 70år efter upphovsmannens (eller kvinnans) död har en social och en ekonomisk aspekt, båda är till för att skaparen av verket (och liknande) vet att dess verk är kvar i familj och släkts ägor och med det bestämmande av vad som sker med verket. Märk att dessa även kan släppa verket fritt!

Även om ett verk släpps fritt så betyder det inte att du kan kopiera ett verk och göra anspråk på att det skulle vara ditt!
Cred för ett verk gäller teoretiskt i all evighet...

Häri hamnar även Open source, däremot så är Open source fri att använda beroende på villkoren i licensen man använder.

Vad får skydd av upphovsrätten?
Text, musik, bilder, datorprogram - skapande som är tillräckligt originellt.

Källa PRV

Skrivet av wowsers:

Pengaexemplet var ett snabbt exempel, 100k och 50k är båda långt över vad en vanlig person har råd att spendera på att skydda sin lösning de redan spenderat tid och pengar att utveckla, vilket var hela min poäng, specifika detalljer om kostnader är ganska orelevanta.

Problemet är inte heller faktumet att ett patent måste vara unikt i att systemet eller produkten inte redan har utvecklats, problemet är att om du släpper all research och grejer som open domain/open source (det är inte en specifik term för mjukvara) råder fortfarande risken att ett företag kommer stämma och att du kommer tappa flera tiotals tusen kronor bara för att bevisa att din öppna lösning redan fanns före det stämmande företaget tog patent på det.

Hmm...

Vad krävs för att få ett patent?
För att din uppfinning ska vara patenterbar måste den uppfylla vissa villkor. Den ska:

- vara ny
- ha uppfinningshöjd
- kunna tillgodogöras industriellt

Nyhet: Uppfinningen får inte vara känd sedan tidigare när du lämnar in din patentansökan. Det spelar ingen roll hur, av vem eller var i världen den har offentliggjorts. Uppfinningen räknas som känd även om det är du själv som har använt eller publicerat den.

Uppfinningshöjd: Med uppfinningshöjd menas att uppfinningen ska skilja sig väsentligt från allt som är känt sedan tidigare. Lösningen får inte heller ligga nära till hands för den som är kunnig inom uppfinningens teknikområde. Det innebär att nya sätt att kombinera kända metoder eller föremål inte nödvändigtvis är patenterbara.

Tillgodogöras industriellt: Att uppfinningen ska kunna tillgodogöras industriellt innebär att den ska ha teknisk karaktär, teknisk effekt och vara reproducerbar.

Källa: PRV

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av XFTality:

Kärlek börjar alltid med bråk

Ha ha...

Brukar även ta slut med bråk

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HappyPie:

Bara spel för gallerian, nu kan de båda konkurrera mot Intel och Samsung utan bli anklagad för kartellbildning Tillsammans kan de båda ta andelar från dessa andra två tillverkare.

*Puts on hat made out of tinfoil* Yes!

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bengt-Arne:

OK

Skulle vara kul om du kunde hitta en enda källa som styrker att en enda fab hos GF någon gång skulle ha utrustats med möjligheten att producera 7 nm, orsaken att dom lade ner forskning och utveckling av 7 nm var just kostnaderna det skulle innebära i investering för produktion av 7 nm. Alltså kostnaden att få en eller flera fab till produktion av 7 nm.
Att utveckla något är inte samma sak som att bygga om en fabrik.

"Volvo utvecklar bilar, eftersom att de gav upp på att utveckla en ny teknik pga. att de dömde det vara opraktiskt betyder det att att ingen fabrik någonsin modifierades för att över huvud taget klara av att utveckla den nya tekniken."

Ett exempel på något som GF har utvecklat för 7nm är att pulsa en stark laser på kopparbanor för att glödga dem och på så sätt reducera resistansen till nivåer som gör att kobolt inte behöver användas för de minsta metallagren några generationer till (detta kommer nog TSMC gilla för 5/3nm!).

GF var i nära tape-out på deras första 7nm kretsar kring sensommaren 2018, d.v.s. minst en produktionsbana i en fab var på god väg till massproduktion för Q1 2019, vilka volymer detta skulle handla om vet jag ej.

Citat:

OK!
Nu är det 20år som gäller som längst.

Vore det inte bättre att diskutera med riktig fakta?

Sa jag något annat? Jag tycker 40 år för upphovsrätt efter skapelse/registrering skulle vara bättre än 70 år efter död.

Citat:

Hur länge gäller mitt patent?
Ett patent kan, som längst, vara giltigt i 20 år.
Patentet kan upphöra att gälla av fem orsaker:

- Patenttiden har gått ut.
- Årsavgiften har inte betalats in till PRV.
- Patenthavaren begär själv att patentet ska upphöra.
- Patentet upphävs efter invändning.
- Patentet förklaras ogiltigt av allmän domstol.

Källa PRV

Sen upphovsrätt ska hållas isär från patent då det är som att bjuda en vegan på kött.

Aldrig påstått att upphovsrätt har någon relation till patent, isf. är det ett missförstånd, jag säger bara att jag tycker 70 år efter död är för länge.

Citat:

Argumentet att upphovsrätt gäller 70år efter upphovsmannens (eller kvinnans) död har en social och en ekonomisk aspekt, båda är till för att skaparen av verket (och liknande) vet att dess verk är kvar i familj och släkts ägor och med det bestämmande av vad som sker med verket. Märk att dessa även kan släppa verket fritt!

Även om ett verk släpps fritt så betyder det inte att du kan kopiera ett verk och göra anspråk på att det skulle vara ditt!
Cred för ett verk gäller teoretiskt i all evighet...

Häri hamnar även Open source, däremot så är Open source fri att använda beroende på villkoren i licensen man använder.

Vad får skydd av upphovsrätten?
Text, musik, bilder, datorprogram - skapande som är tillräckligt originellt.

Källa PRV

De som lobbat för lång upphovsrätt är dock inte vanliga personer, det är företag som äger avsevärda mängder skyddat material (detta går tillbaka till england under 1700 talet med boktryckare), med undantaget av Berne Konventionen som antog död + 50 år som liknar nutiden runt början av 1900 talet.

70 år efter skaparens död är nog mycket tid att skaparens barnbarn kan vara ovetande att verken existerar hela sitt liv innan upphovsrätten går ut, och i USA har disney också lyckats lobba upphovsrätten till 105 år efter verkets skapelse för företag, vilket jag inte tycker är resonabelt.

Om jag ska kompromissa så säger jag 80 år efter skapelse eller 40 år efter död (det som kommer före), med samma regler för företag där upplösning motsvarar död, och rättigheterna faller till det nya företaget. Då kan familjen med god marginal nyttja verket utan att större skada sker till upphovsrättsinnehavaren.

Citat:

Hmm...

Vad krävs för att få ett patent?
För att din uppfinning ska vara patenterbar måste den uppfylla vissa villkor. Den ska:

- vara ny
- ha uppfinningshöjd
- kunna tillgodogöras industriellt

Nyhet: Uppfinningen får inte vara känd sedan tidigare när du lämnar in din patentansökan. Det spelar ingen roll hur, av vem eller var i världen den har offentliggjorts. Uppfinningen räknas som känd även om det är du själv som har använt eller publicerat den.

Uppfinningshöjd: Med uppfinningshöjd menas att uppfinningen ska skilja sig väsentligt från allt som är känt sedan tidigare. Lösningen får inte heller ligga nära till hands för den som är kunnig inom uppfinningens teknikområde. Det innebär att nya sätt att kombinera kända metoder eller föremål inte nödvändigtvis är patenterbara.

Tillgodogöras industriellt: Att uppfinningen ska kunna tillgodogöras industriellt innebär att den ska ha teknisk karaktär, teknisk effekt och vara reproducerbar.

Källa: PRV

Mitt argument handlar inte om vad lagen säger i en teoretiskt perfekt värld, det handlar om faktiska problem som kan uppstå (och liknande problem som redan uppstått), skit slinker igenom förr eller senare även om det är mycket duktiga personer som sitter på PRV.

Det behöver inte ens specifikt handla om patent, stämningsansökan av det allra dummaste anledningar sker ju i andra delen av världen (USA), så att ett ruttet företag blir sur över något de enbart tror de har ensamrätt till är ändå inte bortom fantasin här i sverige.

Poängen är att patent kostar alldeles för mycket för att vanligt folk ska ha råd och även om de har tagit dem kan dåliga aktörer försöka förstöra livet för ägarna ändå.

Visa signatur

"Oh glorious cheeseburger… we bow to thee. The secrets of the universe are between the buns..."
"All my farts come straight from hell, you're already dead if you notice a smell"

Permalänk
Citat:

This agreement between GF and TSMC secures GF’s ability to grow and is a win for the entire semiconductor industry [min anm. "en vinst för två bolag gentemot alla övriga konkurrenter"] which is at the core of today’s global economy.

Eller? (se min editering av texten ovan)

Banar inte detta bara väg för en stark duopoli mellan TSMC och Global Foundries?
Utan risk för att hamna i konflikt med varandra kan de stämma alla andra aktörer som inkräktar på deras patent och de båda bolagen kan helt utan knussel och kompromisser använda sig av varandras patent, men ingen annan har denna fördel. Om dessa patent faktiskt är värda något så är det en stor fördel, och alla patent 10 år framåt i tiden kommer de också dela på.

Vilka konkurrenter är det som tar stryk av det här framöver?
Intel?
Samsung?
Vilka fler stora halvledarproducenter har vi som påverkas av detta?

Hela den här stämningscirkusen kan lika gärna varit överenskommen från båda parter från början.
Jag brukar inte vara konspirationsteoretiker men... nu är jag visst det!

edit:

Skrivet av HappyPie:

Bara spel för gallerian, nu kan de båda konkurrera mot Intel och Samsung utan bli anklagad för kartellbildning Tillsammans kan de båda ta andelar från dessa andra två tillverkare.

Ja vi är på samma våglängd här.
Jag kalibrerar in antennen på min stanniolmössa till 3.14159265359 MHz så kan vi läsa av varandras hjärnvågor. :}

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Jag är nog bara nojig, men framtida kartell var genast något som dök upp i mitt huvud.

Skickades från m.sweclockers.com

Samma ord dök upp i mitt huvud, men är väl samtidigt knappast konstigt att två företag väljer att sammarbeta med avseende på att ge varandra tillgång till varandras patent.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz